Red Warrior Kena Godam

>> Saturday, June 30, 2012


RED WARRIOR KENA GODAM..



Sebenarnya saya bukan peminat bola. Saya hampir tidak pernah pergi ke stadium atau ke padang bola untuk menonton perlawanan bola, kecuali semasa saya kanak-kanak dahulu.



Kali akhir saya menonton bola ialah bersama dengan Datok Yusuf Zaky Yacob dalam tahun 1970-an di Stadium Sultan Muhammad IV untuk menonton perlawanan pasukan tempatan. Bersama kami ada seorang lagi yang telah saya lupa siapa. Saya rasa itulah satu-satunya perlawanan bola yang pernah beliau tonton di mana-mana stadium.



Ketika siaran bola dipancar secara langsung menerusi siaran radio, saya juga tidak mendengarnya, walaupun pendengar-pendengar yang mengikuti sesuatu perlawanan itu bersorak-sorak. Masa itu nama pemain bola yang terkenal ialah Awang Bakar.



Demikian juga ketika perlawanan bola disiar secara live atau langsung menerusi kaca tv saya juga hampir tidak pernah menontonnya, baik siaran perlawanan luar negara atau dalam negara.



Saya tidak tahu kenapa saya tidak sukakan perlawanan bola, kecuali semasa saya kanak-kanak, belajar di sekolah rendah dahulu.



Tapi sejak kebelakangan ini, bila pasukan Kelantan menjulang harum dalam persada permainan bola tanah iar, kadang-kadang saya curi-curi juga menonton sesuatu perlawanan. Tapi saya tidak pernah menonton sepenuhnya dari awal hingga akhir sesuatu perlawanan itu. Saya hanya menontoton sekejap-kejap saja, bila suara cucu saya kedengaran “bertempek” ketika menonton sesuatu perlawanan, maka saya pun meninggalkan kerja saya dan pergi menonton sekejap sambil berdiri bersama mereka di hadapan tv. Untuk kira-kira selama lima minit saya pun beredar dari kaca tv.



Walau bagaimana pun keputusan sesuatu perlawanan itu, dan perkara-perkara penting yang berlaku, seperti pemain-pemian Kelantan yang tercedera akan dimaklumkan oleh cucu saya, Nik Muhammad Syafiq Zaini yang sejak “merah” suka tengok dan main bola. Sekarang Abang Syafiq dalam tahun empat dan masih sukakan bola.



Perlawanan semalam [malam Jumaat 29 Jun 2012] berlangsung antara pasukan Kelantan, Red Warrior dengan Pasukan Selangor, berlangsung di Stadium Sultan Muhammad IV, dan disiar secara langsung menerusi kaca tv.



Pada perlawanan separuh masa pertama saya tonton siaran itu sekejap-sekejap untuk beberapa kali. Ketika pasukan Red Warrior menyumbat gol itu saya tidak berada di hadapan kaca tv. Penyumbat gol itu adalah Mohammed Ghaddar.



Mohammed Ghaddar penyumbat gol



Saya tonton selama beberapa minit bahagian akhir separauh masa pertama itu. Saya nampak para pemain kedua-dua belah pihak bermain dengan sungguh-sungguh, dan saya lihat permainan menjadi lebih aggersif.



Bila permainan disambung semula selepas rehat, timbul minat saya untuk menontontnya sampai habis. Saya rasa inilah buat pertama kalinya saya berbuat semikian.



Saya merasa tidak puas hati bila menonton pemain-pemain Red Warrior dikasari oleh pemain-peman Selangor dan sedih dengan corak tindakan pengadil terhadap pengkasar-pengkasar itu. Dalam hati saya timbul kebimbnagan, pasukan Red Warrior akan bertindak balas menyambut cabaran dengan kekasaran juga. Tapi mujurnya tidak.



Salah satu pemandangan kekasaran yang masih ternamapk-nampak di mata saya ialah bila salah seorang pemain Selangor mengangkat kakinya begitu tinggi hingga menyentuh muka pemain Red Warior, Muhammad Ghaddar. Tapi tidak ada apa-apa tindakan yang dikenakan ke atas pemain tersebut, walaupun perbuatan demikian menyalahi undang-undang permainan bola dan boleh dikenakan tindakan, kerana ia membahayakan.



Pemain Selangor, Mohd Bunyamin Umar mengasari pemain Red Warrior, Muhmmad Ghaddar diabaikan oleh pengadil dari sebarang tindakan.



Saya lihat juga bagaimana jurulatih pasukan Red Warrior yang menunjukkan rasa tidak puas hatinya dengan tindakan pengadil yang mengadili perlawanan semalam.



Nik Mohammed Syafiq Zaini peminat bola no satu



Cucu saya yang menonton perlawanan itu dari awal sampai akhir, Nik Muhammad Syafiq Zaini melahirkan rasa tidak puas hatinya terhadap mutu pengadilan perlawanan malam itu.



Walau pun kena godam, Red Warrior tetap memenangi perlawanan, menewaskan Pasukan Selangor 1-0 dalam Liga Super itu. Kelantan hanya memerlukan 6 mata sahaja lagi dalam 4 perlawanan untuk muncul sebagai juara.



Saya juga melihat bila perlawanan selesai, salah seorang pengulas di kaca tv itu juga melahirkan rasa tidak puas hati mereka terhadap mutu pengadilan malam itu.



Saya harap perkara seperti ini tidak akan berulang lagi untuk masa-masa akan datang dalam siri perlawanan bola di tanah air kita.



Saya teringat, kalau seseorang hakim pembicara di mahkamah tersilap membuat perkiraan dan pertimbangan, nasib orang yang didakwa mungkin berakhir di tali gantung, walau pun dia mungkin tidak bersalah.



EndPr.Pr.Pr.Pr.P

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP