Tok Guru Yang Perasan

>> Saturday, June 30, 2012

TOK GURU YANG PERASAN


Seorang guru yang terkenal dalam sebuah wilayah di India telah menemui ajalnya.



Seperti biasanya murid-muridnya akan berusaha mencari seorang guru baru sebagai penggantinya. Mereka telah memilih seorang anak muridnya yang masih muda dan pernah berkhidmat kepada guru itu, dan juga seorang yang pintar. Mereka melayannya dengan hormat dan takzim sebagaimana mereka melayan guru mereka yang telah meninggal itu.



Guru muda ini pandai mengambil hati murid-muridnya lebih dari gurunya dulu. Setiap tahun dia melawat dari setempat ke setempat, berkunjung dari rumah ke rumah murid-muridnya serta mendoakan untuk mereka. Dan mereka pula menyambutnya dengan semangat yang berkobar-kobar.




Di Kampung Chandapur tinggal seorang petani miskin, murid guru itu, Ramdas namanya.Dia terlalu amat gembira bila mengetahui gurunya akan datang ke kampungnya. Pada hari itu dari pagi sampai petang dia sibuk mendirikan pentas untuk gurunya itu duduk dan berwacana. Tidak cukup dengan itu, dia menghiasinya dengan bunga-bungi untuk gurunya itu.



Waku itu, anak lelakinya sedang sakit berat. Tapi dia tidak ada masa untuk melayannya. Katanya lawatan guru lebih penting kepadanya. Katanya dia percaya, tuhan akan menyembuhkan anaknya itu, kerana dia sibuk berkhidmat untuk gurunya itu.



Kesampaian guru itu disambut oleh orang-orang yang berpengaruh di kampung it. Sang guru tidak mengetahui usaha-usaha yang telah dilakukan oleh Ramdas untuk menyambut ketibaannya. Ketika mereka semua sibuk menyambut kedatangan sang guru, tiba-tiba datang seorang wanita tua menemui Ramdas dan membeitahu anak lelakinya itu telah mati.



“Jangan bimbang,”katanya, “Ini guru saya, tuhan yang hidup, keanggunannya dapat segera menghilangkan dukaku”.



Ramdas mengambil sedikit air dalam sebuah bejana, membawa ke hadapan guru, sambil membongkok dan merayu supaya guru itu meletakkan kakinya ke dalam bejana itu. Sang guru mengikut sahaja apa yang dikatakan Ramdas walaupun tidak mengetahui apa yang akan dilakukan oleh Ramdas. Sementara itu keluarga Ramdas telah membawa mayat anakhya tu ke situ. Mereka menyeru-nyeru nama guru itu dengan kuat, sambil Ramdas merenjis air itu ke atasnya dan menyeru-nyeru namanya.



Kebanyakan hadirin menganggap Ramdas telah gila. Tapi amat mengejutkan, bila anak Ramdas itu membuka matanya, dan bangun dengan sendiri seperti baru tersedar dari tidur. Satu-satunya orang yang tidak kaget ialah Ramdas. “Ini pasti berlaku”, katanya, “adakah sebarang masalah besar yang tidak dapat diselesaikan oleh keanggunan guru?”



Tapi sang guru merasa amat ajaib.” Bagaimana aku tidak mengetahui aku memiliki begitu banyak kuasa?”, dia tertanya-tanya sendirian. Secara zahir dia menunjukkan dia yang melakukan keajaiaban itu secara sedar, kerana kasihankan muridnya yang miskin itu.



Berita keajiban itu cepat tersebar merata-rata. Ratusan orang menyerbunya dan terus menjadi muridnya. Berita itu juga sampai kepada seorang kaya di kampung itu. Dia secara peribadi menjemput guru itu menjadi tamunya yang istimewa, dan pelawaan itu diterima oleh sang guru dengan senang hati.



Di rumah orang kaya itu sang guru dilayan seperti raja-raja. Disediakan dengan pelayan-pelayan dan pakain dari sutera yang baru. Dia dan keluarganya menyembah guru itu pagi dan malam.



Sang guru yang kagum dengan kemasyurannya itu yakin bahawa dia memang layak menerima layanann begitu istiimewa itu.



Pada suatu hari anak lelaki orang kaya itu yang berusia lima tahun telah mati kerana ditempeleng oleh sang guru yang berang kerana meditasinya diganggu. Isteri orang kaya itu semua wanita dalam rumah itu meratap dan menangis, tapi disabar oleh orang kaya itu, serta mengingatkan mereka tentang kuasa ajaib yang dimiliki oleh sang guru.



Bila sang guru membuka matanya dari meditasi, orang kaya itu pun meletakkan mayat anaknya itu di hadapan sang guru, dan memohon supaya anaknya itu dimaafkan, dan minta nyawanya dikembalikan kepadanya.



Orang ramai mulai berhimpun. Sang guru menjeling mereka dengan bangga dan senyuman dan meminta sedikit air. Air pun dibawakan kepadanya dalam sebuah bejana perak, dan sang guru amat gembira merendamkan kakinya ke dalam benjana itu.



“Nah ambillah, renjiskan air ini ke atas anakmu itu. Semuanya akan beres. Sekarang, pergilah”, katanya.



Tapi bila air itu direnjis tidak ada sebarang keajaiaban yang berlaku. Anak itu tidak hidup, Akhirnya sang guru merendamkan kakinya dalam sebeldi air, tapi tidak juga berjaya menghidupkan anak itu.



Akhirnya orang kaya itu naik radang, dan mengancam untuk membunuh sang guru kalau dia tidak berjaya menghidupkan anaknya itu.



Dalam keadaan tegang itu seorang anak murid sang guru telah bergegas menemui petani Ramdas memberitahu hal tersebut. Ramdas tiba tepat pada waktunya, sebelum kemarahan orang kaya itu yang sedang membara sampai ke puncaknya.



“Wahai guru! Kasihanilah kami dan hidupkan anak ini.“ kata Ramdas sambil menyentuh kaki guru dengan jari-jari tangannya yang telah disapu dengan air matanya sendiri, kemudian mengosok-gosokkan tangannya ke atas anak yang mati itu.



Tiba-tiba kanak-kanak itu pun membuka matanya. Ibunya pun segera mengambil dan mendakapnya.



“Ini semata-pmata permainan guru”, kata Ramdas sambil memandang orang ramai yang kehairanan.



Sang guru lalu meninggalkan tempat itu pada hari yang sama juga. Dia mengucapkan terima kasih kepada Ramdas. Tapi Ramdas hanya menjawab, “Kenapakah guru jadikan hamba guru yang miskin ini sebagai bahan jenaka, wahai guru? Bukankah itu semua permainan guru?”.



Tapi sang guru amat memahami bahawa kejaiban itu datangnya dari Ramdas, hasil daripada kepercayaan dan kebaktiannya. Sang guru pun lalu menangis dan berkata, “Apa yang aku tahu Ramdas adalah muridku. Tapi wahai tuhan, aku tahu engkau bermaksud untuk mengajarku menerusi Ramdas satu pelajaran yang penting tentang merendah diri”.



[Kisah ini dipadankan secara bebas dari sebuah legenda India yang membawa mesej yang tersendiri, bukan sahaja kepada orang India tapi juga kepada semua orang, bagaimana seorang manusia yang merasa dirinya pandai, power dan bijaksana dan akhirnya menyedarinya bahawa dia sebenarnya tidak sebagaimana disangkakanya].



EndPr.Pr.Pr.Pr.Pr.Pr



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP