Ummu Jamil Terjun Neraka Bersama Suami

>> Wednesday, June 27, 2012


UMMU JAMIL TERJUN NERAKA BERSAMA SUAMI



Adakah anda pernah mendengar nama Ummu Jamil? Seorang artiskah? Seorang biduankah? Seorang budayankah? Atau seorang ahli akademik ulungkah?



Jawapannya yang sebenar Ummu Jamil ialah seorang ahli neraka. Itulah teket yang istimewa yang diperolehinya semasa hidup di dunia, dikurniakan oleh Maha Pencipta kepadanya kerana kerja-kerja jahatnya yang terus diingati hingga sekarang dan masa-masa akan datang yang panjang.



Ummu Jamil adalah isteri kepada Abu Lahab, seorang musuh Islam dan musuh Rasulullah yang unggul, seorang yang paling kuat menentang dakwah Rasulullah S.A.W. Nama timang-timangnya ialah “Hammadalah al-Hatob” yang bermaksud “pembawa kayu api”.



Nama sebenarnya ialah Arwa binti Harb, dan adik perempuan kepada Abu Sufyan bin Harb, yang juga seorang musuh ketat Islam sebelum beliau memeluk agama Islam. Dia mempunyai dua orang anak lelaki, iaitu Utbah bin Abu Lahab dan Utaybah bin Abu Lahab, dan seorang “saudara anjing”, iaitu Harith ibnu Harb ibnu Harb.



Dia sebenarnya bermata sebelah. “Mata kecen” kata orang Kelantan. Itulah sebabnya dia membenci seluruh umat manusia di dunia ini.



Dia adalah seorang wanita yang amat bangga dengan asal dan keturunannya. Hobinya yang istimewa ialah membuat fitnah dan mengdudomba orang supaya bersengketa.



Dia amat membenci anak saudaranya Muhammad S.A.W. kerana Baginda S.A.W. berdakwah mengajak manusia menyembah hanya Allah, Tuhan yang tunggal, pemerintah seru sekalian alam.



Untuk menghalang dan menyakti Rasulullah daripada berdakwah ke jalan Allah, maka setiap pagi dia akan mengumpul dan memungut kayu-kayu berduri untuk ditaburkannya di hdapan pintu rumah baginda S.A.W. yang berjiran dengannya. Setelah selesai menjalankan kerja terkutuk itu barulah dia merasa puas hati dan pulang ke rumahnya. Tujuannya ialah untuk menyakiti Rasulullah S.A.W., keluarganya dan para sahabatnya.



Allah menurunkan Surah “al-Masad” yang ditujukan kepada suaminya Abu Lahab dan juga kepada dirinya sendiri, seorang wanita yang jahat. Surah Al-Lahab itu terdiri dari lima ayat yang pendek, yang bermaksud:



“Binasalah kedua tangan Abu Lahab dan sesungguhnya dia akan binasa. Tidaklah bermanafaat baginya harta benda dan apa yang diusahakannya. Kelak dia akan masuk dalam api neraka yang bergolak. Dan begitu pula isterinya, pembawa kayu bakar, yang dilehernya ada tali dari sabut”. Al-Lahab: 1-5.



Menurut Sayyid Qutb kita membicara Surah Al-Lahab berkata, “Bertemunya bunyi kalimah-kalimah itu dan bunyi harakat gerak-geri dan berlakunya keselarasan gambaran dengan keselarasn kata-kata yang sebanding dengannya. Pengungkapan ini juga selaras dengan suasana surah dan sebab nuzul. Dan semua keselarasan ini tercapai dalam lima ayat yang pendek dalam surah dari surah-surah al-Quran yang pendek”.



Seterusnya ulas Sayyid Qutb, “Pengungkapan selaras yang kuat yang membuat Ummu Jamil mengira Rasulullah S.A.W. telah mengejeknya dengan sajak teruatama apabila surah ini tersiar dengan luas membawa ancaman, kecaman dan gambaran yang khusus menghinakan Ummu Jamil”.



“Gambaran ini benar-benar menghinakan seorang wanita yang angkuh dan bongkak dengan asal usul keturunannya. Ia digambarkan dengan gambaran “seorang perempuan yang memabwa kayu api dengan seutas tali terikat di lehernya”, iaitu mengikut uslub yang kuat di sisi orang-orang Arab”’



Bila Ummu Jamil mendengar ayat-ayat al-Quran itu mencaci dirinya dan suaminya, dia pun lantas mencari Rasulullah S.A.W. Pada masa itu Baginda S.A.W. sedang duduk di masjid di sisi Kaabah bersama dengan Saidina Abu Bakar as-Siddik. Dalam gengaman Ummu Jamil terdapat batu-batu kecil yang keras.



Ketika berada di hadapan Rasulullah S.A.W., dia tidak nampak Baginda S.A.W. kerana pengelihatannya telah ditutup Allah dan dia hanya nampak Saidina Abu Bakar.



Maka berkatalah Ummu Jamil, “Hai Abu Bakar, mana temanmu [Rasulullah]? Telah sampai ke pengetahuanku, dia telah mencaciku. Kalau aku berjumpa dia, sudah pasti aku akan balingkan mulutnya dengan batu. Demi Allah aku ini sememangnya seorang penyair”.



Kemudian dia pun bersyair yang kira-kira bermaksud:



“Kami mengingkari dia yang sangat tercela, dan enggan mentaati suruhannya, dan kami membenci agamanya”.



Kemudian dia pun berpaling dan terus beredar dari situ. Maka Saidina Abu Bakar pun bertanya Rasulullah S.A.W, “Wahai Rasulullah, tidakkah tuan nampak bahawa dia melihat tuan?”.



Jawab Rasulullah S.A.W. “Dia tidak dapat melihatku. Sesungguhnya Allah telah menutup pandangannya terhadapku”.



Kehidupannya berakhir dengan penuh kehinaan. Pada suatu hari dalam keadaan lemah dia memaksa dirinya menbaur duri di hadapan rumah Baginda S.A.W.,tapi belum selesai dia menjalankan kerja durjana itu, datanglah malaikat maut menyambar nyawanya.



Kehidupan Ummu Jamil berakhir di pinggir jalan dalam keadaan memalu dan hina ketika sedang melakukan kerja keji dan terkutuk untuk menyekat dakwah Islamiah Rasulullah S.A.W.



Demikianlah nasib manusia yang menentang dakwah Allah yang berkahir dengan penuh kehinaan di dunia dan di akhirat yang digambar oleh Allah dalam kitab suci al-Quran.



“Walau bagaimanapun gambaran yang memberi sepenuh penghinaan itu telah dirakamkan dalam kitab suci al-Quran yang kekal dan dalam lembaran alam al-wujud, iaitu rakaman kemurkaan Allah dan perisytiharaan perangnya terhadap Abu Lahab dan isterinya sebagai balasan atas tipu dayanya menentang dakwah Allah dan Rasul-Nya. Kebinasaan dan kehinaan itulah balasan penentang-penentang dakwah Allah di dunia, sementara balasan neraka dilakukan pada hari akhirat. Balasan kehinaan yang dilambangkan oleh kata-kata tali adalah berlaku kepada mereka di dunia dan di akhirat kedua-duanya sekali”. Demikian kesimpulan yang dibuat oleh Sayyid Qutb.



End Pr.Pr.Pr.Pr.Pr.PrEnd



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP