Tiba-tiba Saya Terkenangkan Wadi Leta S.A

>> Sunday, January 20, 2013




TIBA-TIBA SAYA TERKENANGKAN WADI LETA S.A


Pagi ini [Ahad 20 Januari 2013] seperti biasa dari Kota Bharu kami sampai di rumah di Kuala Krai sebelum azan Subuh bergema.




Bila saya masuk kamar, saya ternampak di atas meja kecil yang saya gunakan untuk bekerja sambil duduk bersela di atas lantai secebis kertas kecil, sebesar tiga jari di sisi timbunan beberapa buah buku.

Saya terus mengambil guntingan kertas hitam itu dan meniliti tulisan-tulisan putih tertera di atasnya. Ia mungkin guntingan dari sebuah akhbar atau majalah.

Sewaktu meninggalkan rumah tiga hari yang lepas saya tidak pernah melihat kertas itu di situ. Mungkin ia tercicir dari salah sebuah daripada buku-buku tersebut ketika saya membalik-baliknya sebelum saya meninggalkan rumah hari itu.

Lantas saya  membacanya sambil berdiri. Ianya sebuah puisi berjodol KALAU, hasil karya WADI LETA S.A.

Puisi tersebut begini bunyinya:

KALAU
1
Kalau kau bunga
Berikan aku madumu
Kalau kau rama-rama
Berikan aku sayapmu

11
Kalau aku pokok
Akulah peneduhmu
Kalau aku rumput
Akulah permaidanimu.

WADI LETA S.A.,
Kota Bharu,
Kelantan.

Saya lantas terkenangkan beliau. Sebenarnya saya telah lama mengenali beliau, sejak berpuluh-puluh tahun dahulu lagi. Beliau adalah rakan semasa, dengan anak saudara saya, Nawi Ibrahim.

Waktu itu, beliau tinggal bersama keluarganya di Kampung Sirih. Rumahnya di tepi jalan, dulunya dekat “Bulatan Kijang”, dan di belakang warung Mee Isa.

Waktu saya kanak-kanak, di hari-hari sekolah cuti saya selalu menghabiskan masa di rumah kakak saya, Khadijah Saleh yang terletak di Kampung Bawah Lembah Kampung Sirih, tidak berapa jauh dari rumah beliau yang terletak di ats tebingnya. Sejak itulah saya mengenali beliau, walaupun tidak bermain bersama.

Namun begitu saya tidak mengetahui banyak tentang beliau. Kemudian kalau tidak silap saya, beliau berpindah tinggal di Dusun Muda, dan seterusnya berpindah ke tempat yang beliau tinggal di Pengkalan Chepa.

 

Namun begitu saya sering juga membaca hasil-hasil karya WADI LETA S.A. yang terpapar di 
akhbar-akhbar dan majalah-majalah tanah air. Wadi  memang seorang penyair yang prudaktif.

Setelah bertahun-tahun berpisah, kali terakhir saya bertemu beliau ialah ketika Wadi berkunjung ke rumah saya bersama dengan pengaran terkenal, Norisyam Mustaffa di Kuala Krai untuk mengucap takziah di atas kematian isteri saya, seorang aktivitis masyarakat, Asiah Yaacob,  kira-kira dua tahun yang lebih yang lalu.

Pada masa yang lalu, ketika saya bertugas mengendalikan penerbitan akhbar MINGGUAN KOTA BHARU, Wadi selalu hadir di majlis-majlis sastera yang sentiasa kami anjurkan dari masa ke masa. Saya tidak ingat, adakah beliau pernah mengambil bahagian dalam mana-mana acara deklamasi sajak yang pernah kami anjurkan itu.

Yang pasti, beliau pernah mengirim pusi-puisi untuk MINGGUAN KOTA BHARU dan juga Majalah DIAN yang diterbitkan oleh Syarikat Dian Sdn Bhd. Dan puisi-puisi beliau memang mendapat tempat yang sewajarnya.

Banyak perkara yang kami perbualkan dalam pertemuan hari itu, selain daripada mengenaii keluarga masing-masing, dan sahabat-sahabat penulis, termasuk penulis generasi muda yang kebanyakannya tidak saya kenali.

WADI LETA S.A. nama penuhnya Wan Adnan bin Wan Daud. Waktu kanak-kanak dahulu semasa beliau tinggal di Kg. Sirih, saya kenal dengan ayah dan ibunya, dan biasa dengan neneknya yang dikenali dengan panggilan “Mak Nab”.
Mengikut pengamatan saya nama panggilan yang popular di kalangan rakan-rakannya ialah WADI, rasanya tidak ada yang memanggilnya “Nan” macam saya memanggil bila kami bertemu.

Demikianlah sedikit kenangan saya terhadap WADI LETA S.A. sebuah nama yang terukir indah dalam barisan penyair-penyair tanah air.

Salam untuk beliau dan keluarga, serta pembaca seluruhnya.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP