CERITA KELEDAR
>> Monday, September 24, 2012
CERITA KELEDAR
Keledar ialah sejenis topi atau tali pinggang keselamatan yang biasanya
topi dipakai oleh penunggang dan pemboceng motosikal, sementara tali pinggang
keledar pula dipakai oleh orang-orang yang naik kenderaan seperti motokar dan
seumpamanya mengikut apa yang diwajibkan oleh undang-undang sesebuah negeri
atau negara itu.
Penciptaan dan penggunaan tali keledar di dunia ini mempunyai sejarah
tersendiri yang agak panjang, lebih dari satu abad.
Secara tepat sebutannya tali keledar ialah tali keselamatan atau tali
pinggang keselamatan yang dipakai dengan tujuan untuk mengelak bila berlaku
kejadian yang tidak diingini atau kemalangan, seperti kemalangan jalan raya
yang menelan korban ribuan nyawa setiap tahun di negara kita.
Kita percaya setiap orang yang mempunyai kenderaan sendiri atau menggunakan
kenderaan orang lain masing-masing mempunyai pengalaman yang tersendiri
berhubung dengan penggunaan tali keledar atau tali keselamatan atau tali
pinggang keselematan.
Salah satu pengalaman yang mungkin tidak dapat dilupakan ialah pengalaman kena
saman oleh pihak berkuasa kerana tidak pakai tali keledar, terutama ketika
mula-mula pemakiannya diwajibkan dahulu.
Penggunaan tali dan topi keledar untuk motokar dan motosikal di negara kita
boleh dikatakan baru.
Tapi penggunaan tali pinggang keselamatan ini telah didului oleh kapal terbang yang melayang di angkasa negara kita. Pada peringkat itu ialah kapal terbang MAS.
Tapi penggunaan tali pinggang keselamatan ini telah didului oleh kapal terbang yang melayang di angkasa negara kita. Pada peringkat itu ialah kapal terbang MAS.
Saya julung-julung kali naik kapal terbang ialah pada 1970an dari Kota
Bharu untuk ke Kuala Lumpur. Pada masa
itu tambang kapal terbang MAS masih murah jika dibandingkan dengan hari ini.
Pada hari itu saya pergi sendirian kerana urusan penting yang perlu
diselesaikan segera di Kuala Lumpur. Di tempat duduk di sebelah kanan saya,
dekat tingkap ialah seorang penumpang berbangsa Tionghoa. Lelaki.
Sebelum kepal terbang berlepas, seperti biasa, seorang pramugari akan
berdiri di bahaigan hadapan kapal terbang menunjukkan cara-cara untuk menjaga
keselamatan ketika dalam penerbangan dengan suara latar dalam bahasa Melayu dan
dikuti oleh bahasa Inggeris.
Di situ baru saya tahu setiap penumpang kapal terbang diwajibkan memakai
tali pinggang keselamatan. Cara memakai dan menanggalkanya dari pinggang pun
ditunjukkan oleh pramugari itu. Begitu mudah sekali.
Sudah mencubanya beberapa kali barulah saya berjaya memakai tali keselamatan
itu dengan baik. Tapi bila kapal terbang mendarat di Kuala Lumpur satu masaalah timbul. Saya
tidak tahu bagaimana untuk menanggalkan tali keselamatan itu dari badan saya.
Setelah mencubanya beberapa kali, tidak juga berjaya. Untuk bertanya penumpang
di sebelah terasa segan juga.
Setelah beberapa mint berlalu dan sebahagian besar penumpang di tempat
duduk hadapan turun, penumpang Tionghoa di sebelah saya menyatakan dia dah nak
turun, kenapa saya masih belum bangun-bangun daripada tempat duduk saya?
Tanpa kata saya tunjukkan kepadanya tali keselamatan saya masih belum
dibuka dan saya tidak tahu cara membukanya.
Penumpang itu tidak berkata apa-apa. Dia hanya tersenyum sedikit dan tolong
membuka tali keselamatan itu kepada saya. Alangkah mudahnya!
Kadang-kadang ketika naik kapalterbang, saya tersenyum sendirian ketika
teringat peristiwa tersebut yang ada kaitannya dengan tali keselamatan itu.
Dalam perjalanan pulang dari KL ke Kota Bharu beberapa hari kemudiannya
tali pinggang itu tidak lagi menimbulkan problam kepada saya untuk memasang dan
menanggalkannya dari badan.
Tapi satu perkara lain pula timbul. Di mana barang yang saya bawa yang di hantar
menerusi kargo tidak ada di atas kapalterbang yang saya naiki itu.
Bila diperiksa barang tersebut telah tersalah hantar oleh pihak MAS ke Kota
Kinabalu. Mereka telah tersalah pandang antara perkataan KOTA BHARU dan KOTA
KINABALU. Barang itu hanya baru dapat dipungut kira-kira seminggu kemudian.
Kejadian bertukar tempat penghantaran ini antara Kota Bharu dengan Kota
Kinabalu ini berulang sekali lagi ke atas saya lama kemudian. Kajadian itu
berlaku ketika saya mengisi borang untuk mengeluar caruman KWSP saya di pejabat
KWSP di Kota Bharu.
Setelah segala keperluan pengisian borang selesai, seorang pegawai yang
mengurus borang saya itu memberitahu berapa lama biasanya tuntuan itu dapat
diselesaikan.
Tapi setelah masa yang diberitahu
itu berlalu beberapa waktu tuntutan saya tidak juga sampai, saya pergi semula
ke pejabat KWSP dan bertanya mengenai perkara itu. Beliau meminta maaf kerana
katanya, borang tuntutan saya itu telah tersalah hantar ke Kota Kinabalu.
Permohanan maaf beliau saya terima, dan saya percaya mesti ada hikmatnya di
sebalik kejadian itu.
Itulah kata orang, kadang-kadang sejarah itu berulang.
Beberapa hari yang lalu kami telah membeli teket penerbangan saya pergi
balik dari Kota Bharu ke Kuala Lumpur dan dari Kuala Lumpur ke Kota Baru
beberapa hari kemudiannya kerana ada urusan penting hari di KL. dengan penerbangan Firefly.
Inilah yang mengingatkan saya kepada perisitwa memakai tali keledar pada
tahun 1970an di atas kepalterbang MAS.
Mengikut sejarahnya tali pinggang keledar atau tali pinggang keselamatan
atau “safety belt” ini pertama kali dicipta oleh seorang bernama George Cayley
pada abad sembilan belas, tapi hak patent yang pertama dikurniakan keapda
Edward J. Cloghorn daripada New York pada 10 Febuari 1885.
Semetara itu undang-undang yang pertama kali mewajibkan pemakaian tali
keledar ialah di Victoria, Australia untuk pemandu dan penumpang di kerusi hadapan iaitu pada tahun 1970.
Adalah dipercayai seramai ribuan orang setiap tahun di seluruh dunia
terselamat nyawanya dengan bantuan tali pinggang dan topi keledar yang mereka
pakai, tapi mungkin tidak begitu popular di kalangan penunggang keenderaan jalan
raya di negara kita, khususnya di kalangan penunggang dan pemboceng motosikal.
Dalam hal ini saya terkenang satu perisitwa lagi, dimana seorang guru kami dari
luar negara dengan tali keledar. Pada suatu hari ketika menumpang kereta seorang
rakan untuk perjalanan yang amat dekat dan dalam kawasan perumahan pula, beliau
tidak juga lupa untuk memakai tali keledar. Perbuatannya ditegur oleh pemandu,
kerana katanya beliau tidak perlu memakai tali keledar kerana perjalannya dekat
sahaja dan mereka pula berada dalam kawasan perumahan.
Tapi apa jawab beliau, “Tidak boleh begitu. Kita mesti ikut peraturan. Ikut
syariat. Di mana-mana sahaja dan bila-bila masa sahaja, kalau kita ingin
selamat”.
0 comments:
Post a Comment