ASAL USUL MANORA?

>> Tuesday, April 30, 2013





ASAL USUL MANORA?



MANORA adalah sejenis persembahan permainan dalam bentuk tarian bangsa Thai. Ia merupakan persembahan di kalangan masyarakat, kepada semua kaum di negeri Kelantan, bukan sahaja bangsa Thai, tapi juga bangsa Cina dan juga Melayu yang akan memenuhi setiap persembahan manora di negeri ini.

Pada permulaannya manora merupakan perayaan agama yang diadakan di kuil-kuil [ketik kata orang Kelantan] dengan tujuan untuk mencari sumbangan mengisi dana kuil daripada masyarakatnya.



Selain itu manora juga dipersembah khusus dengan tujuan menjaga semangat-semangat tertentu supaya tidak diganggu-gugat.

Dan akhirnya manora dipersembahkan kepada orang ramai, terutama di pesta-pesta atau perayaan keramaian yang terbuka untuk umum. Ia dimasukkan sebagai salah satu pertunjukan kebudayaan rakyat.

Walau apapun, adakah anda tahu asal usul permainan manora itu? 

Di sini kami angkatkan tulisan seorang penulis bernama Phat Kau Thakh Sin mengenai asal usul manora untuk perhatian anda, khususnya peminat-peminat kebudayaan. Saya tidak dapat mengesan siapakah Phat Kau Thakh Sin yang mungkin  pernah mengenalinya suatu ketika dahulu.

Beginilah catatan beliau itu:

Asal Usul Manora
 
Manora adalah salah satu kesenian di sebelah Selatan Thai, kerana manora tidak terdapat di bahagian lain negara Thai. Tegasnya manora adalah satu kebudayaan tempatan bagi orang-orang di sebelah Selatan.

Manora adalah berasal dari negara India, satu kebudayaan India yang mengalir masuk ke Tanah Melayu dan Jawa, kemudiannya masuk ke sebelah Selatan Thai yang menjadi kesukaan ramai hingga akhirnya menjadi satu kebudayaan tempatan.

Salah satu dalil menunjukkan manora itu berasal dari India yang mengalir menerusi Jawa, ialah terdapat cara-cara menarinya yang menggunakan tangan dan kaki, tapi gaya menarinya pula bercorak Jawa. Permainan manora hampir-hampir serupa dengan permainan Mak Yong.

Nora atau Manora adalah sejenis tarian yang sangat menarik. Setiap kali sebelum permainan itu dimulai, pelakon-pelakonnya mestilah membuat upacara menyembah guru dan keramat di tempat permainan supaya memberi keselamatan kepada mereka. Barang-barang pesembahan berupa wang sepuluh kob dengan dian dan tiga piak sirih pinang yang dipersembahkan kepada ratu yang menjaga bumi dan kepada gurunya.

Setelah selesai menyembah guru maka semua bunyian pun dimainkan terdiri dari sebuah serunai, sebuah gendang, dua buah kecapi, sepasang gong atau mong dan sepasang ceng.

Sebahagian besar daripada lakonannya ialah berkenaan dengan sejarah manora mengenai cerita  Prasun Tun waktu hendak berpisah dari Permaisuri Can Tata dan bondanya. Ringkasan ceritanya seperti berikut:

Pada masa Prasun Tun keluar berperang, seorang Brahman datang mengangkat sembah bahawa Prasun Tun sedang ditimpa bala, dan katanya untuk menolak bala itu mestilah dikorbakan adik iparnya Tang Manora, jika tidak Prasun Tun tidak akan balik lagi.

Permaisuri Can Tata memanggil Manora, adik iparnya masuk mengadap dan menceritakan ramalan Brahman tadi. Manora pun mengangkat sembah mengatakan sebelum dia mati, dia ingin hendak mempersembahkan satu tarian yang berasal dari keturunannya di hadapan permaisuri itu supaya dewa-dewa di kayangan boleh menjadi saksi bahawa dia tetap taat setia kepada suaminya dan rela mengorbankan nyawa sendiri, tapi dia meminta supaya diberi balik bulu ekornya dan dibukakan tujuh bidang atap perabung rumah supaya dewa-dewa kayangan boleh menyaksikannya.

Permaisuri Tat Can berkenaan atas permintaan itu, tapi kesempatan itu digunakan oleh Manora untuk melarikan dirinya menerusi lubang perabung rumah itu lalu kembali ke tempat asalnya ke gunung Krai Las. Cerita manora dimain di mana-mana tempat sekali pun ditamatkan dalam keadaan seperti ini.

Sekarang manora berkembang maju menurut zaman, hingga menggunakan pakaian dan alat perkakas moden seperti maikrofon, tapi pokok ceritanya tetap tidak berubah daripada asal.

Yang menarik hati dalam permainan manora ialah tarian dan pakaiannya yang indah, yang diperbuat daripada buah-buah kecil yang berwarna-warni dan suara nyanyiannya yang merdu. Sesetengah pelakon manora dapat berlakon dengan baik sekali sehingga mendapat penghormatan raja. Seorang pelakon terkemuka di sebelah Selatan Thai pada zaman dahulu pernah menjadi kaya raya.

Pakaian sebelah luar pelakonnya adalah terdiri daripada buah-buah kecil yang berambu-rambu dan berjela-jela seperti perut gajah, tap suang yang dipanggil dada, tap ted yang dipanggil burung, pi neng yang dipanggil kepala ikat pinggang berasal dari bahasa Jawa. Kahurat diperbuat daripada perak. Kepala pelakonnya yang menjadi raja memakai tred, tapi yang menjadi hero tidak memakai apa-apa. Rupanya seperti sayap burung yang diikat kepada pinggang di sebelah belakang dan hujungnya disambungkan seperti ekor yang dipanggil ekor ayam.

Manora menjadi kesukaan ramai di wilayah–wilayah sebelah Selatan Thai, seperti di Nakum Sri Thamarat, Songklai Trang, Yala, Patani dan Nara Tiwas.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP