Kenapa Dengan Penonton Bola?

>> Wednesday, June 15, 2011



Kenapa Dengan Penonton bola?

Ketewasan Pasukan Kelantan di tangan Terengganu dalam Final Piala FA di Stadium Bukit Jalil Sabtu [11 Jun 2011] lalu masih lagi masih menjadi bualan umum. Persoalannya ketewasan The Red Warriors 1-2 di tangan Terenggaanu?



Berbagai-bagai alasan yang mereka berikan sebab-sebab kekalahan itu. Pada umumnya mereka bercakap tentang faktor yang negative. Ini tidk dihairankan kerana harapan mereka untuk Kelantan memperolehi kemenangan tinggi menggunung. Oleh itu bila mereka tewas, bukan muka sahaja yang berkedu, tapi juga Bukit Praksi pun telah turut ranap bersama dengan harapan mereka yang kecewa.



Mereka yang bercakap tentang ketewasan pasukan Kelantan ini meliputi semua peringkat, dari orang dewasa sampai kanak-kanak sekolah rendah, dan kebanyakannya membuat andaian yang sama yang menjadi faktor kekalahannya, yang pada orang-orang berfikiran rasional tak masuk akal sama sekali.



Sejak tahun-tahun kebelakangan ini perlawaan bola sepak telah merupakan sebahagian daripada peristewa-peristewa penting bukan sahaja bagi rakyat Kelantan Darulnaim, tapi juga bagi rakyat seluruh negara Malaysia, terutama bagi negeri-negeri yang terlibat dalam perlawanan akhir.



Selain daripada orang-orang dewasa, termasuk orang-orang yang telah lanjut usia, kanak-kanak sekolah rendah pun menjadi peminat bola. Bila sampai ke sekolah di waktu pagi, mereka akan bercakap pasal bola dan bertanya guru perempuan, adakah gurunya tengok perlawanan bola semalam? Kemudian mereka pun membuat beberapa komen yang mungkin didengarnya daripada komen-komen orang dewasa?



Salah seorang cucu saya, masih di sekolah rendah di tahun tiga, Nik Muhammad Syafiq Zaini bin Safyi adalah seorang peminat bola. Dia tahu bila sesuatu pelawanan bola akan diadakan di antara pasukan Kelantan dengan pasukan-pasukan lain, malah dia juga tahu tarikh perlawan-perlawanan bola di Eropah, serta mengetahui nama pemain-pamiannya sekali. Dan dia juga mempunyai pasukan yang diminatinya dan membeli baju dan lambang pasukan Eropah tersebut.



Namun begitu dia tidaklah sampai pergi ke padang bola seperti sesetengah kanak-kanak peminat bola yang lain, tapi dia hanya menonton bola di hadapan telivisyin sahaja bersama dengn ayahnya.



Mungkin salah satu daripada perbelanjaan tersebesar yang dihabiskan oleh rakyat Kelantan setiap tahun ialah berhujung dengan bola-harga teket bola, teket tambang, harga minyak, makan minum dalam perjalanan, tempat penginapan kalau pergi awal ataupun balik lewat bagi menonton perlawanan yang diadakan di luar Kelantan, dan sebagainya berhubung dengan perlawananan bola?



Berapakah agaknya perbelanjaan yang digunakan oleh rakyat Kelantan setiap tahun untuk mengikuti perlawanan bola, terutama sekali bila pasukan Kelantan mampu memasuki peringkat suku akhir, separauh akhir atau peringkat akhir?



Kita percaya bukan semua peminat-peminat dan penyokong-penyokong pasukan Kelantan terdiri dari orang-orang yang berada, atau pegawai-pegawai kerajaan yang berpendapatan tetap setiap bulan, malah sebahagian daripadanya terdiri daripada orang-orang kampong, para petani dan orang yang bekerja kais pagi makan pagi, kais petang makan petang.



Kebanyakan mereka pergi keluar Kelantan, ikut jalan darat, naik bas atau membawa kenderaan sendiri yang dikongsi bersama tambang minyaknya untuk pergi dan balik. Dan mana-mana mereka yang mampu pula pergi ikut jalan atas, naik kapal tebang pergi balik, lagi ringkas dan cepat urusannya



Yang penting untuk diingati oleh para peminat bolat ialah menjaga keselamatan diri dan harta mereka semasa dalam perjalanan, dan tidak mempermudahkan kewajipan bersolat. Kita harap tidak ada yang terlepas solatnya kerana bola.



Walau bagaimanapun setiap kali ada perlawanan bola, ahli jemaah madrasah akan renggeh atau berkurangan ahli jemaahnya, kerana sebahagian daripada mereka berangakat ke stadium untuk menonton bola, dan sebahagian lagi pula menunggu di hadapan kaca tv awal-awal lagi kerana tidak mahu ketinggalan walau pun sedikit perlawanan itu.



Untuk mendapat perbelanjaan untuk menonton perlawanan di Bukit Jalil, hari Sabtu baru-baru ini ada di antara mereka yang terpaksa menjual harta benda mereka. Kami dimaklumkan ada di antaranya terpaksa menjual ayam dan kambing ternakan mereka untuk memperolehi wang perbelanjaan ke Bukit Jalil.



Mungkinkah mereka sanggup menjualnya untuk keperluan-keperluan persekolahan anak-anak mereka? Atau untuk keperluan perawatan anak-anak dan isteri-isteri mereka yang sakit?



Ada pula berbagai-bagai kesah lucu yang berlaku di kalangan penyokong-penokong Kelantan yang pergi ke Bukit Jalil itu. Sekumpulan peminat dalam sebuah kereta ketika dalam perjalanan pulang berhenti di sebuah restoran untuk mengisi perut yang terasa lapar.



Bila nasi dihidangkan, salah seorang daripada mereka kelihatan amat sukar untuk memamah makanan. Bila ditanya kenapa, dia menjelaskan sebaris dari gigi palsunya yang di sebelah atas telah terjatuh.



Katanya perkara itu berlaku bila dia melaung kegembiraan sewaktu pasukan Kelantan menyumbat gol yang pertama, gigi palsunya itu terjatuh, puas dia mencarinya di bawah tempat duduk tapi sampai selesai perlawanan gigi itu tidak ditemuinya.



Oleh itu dia pulang dengan sebelah gigi palsu di bahagian bawah, sementara gigi di sebelah atasnya telah berkubur di Stadium Bukit Jalil. Itulah yang menyebabkan dia kelihatan sukar untuk mengonyah makanan.



Bila mendengar penjelasasn itu, bukan sahaja rakan-rakan sekereta dengannya yang ketawa, malah pelanggan lain yang berada berhampiran dan mendengar kesah itu turut sama ketawa tergelak-gelak.



Psikologi Penonton Bola


Berhubung deng persoalan tersebut, saya petik apa yang pernah saya ketengahkan dalam Pondok Rahmat ini tentang sifat peminat bola sepak untuk perhatian pembaca yang dihormati.


Perlawanan bola sepak selalunya mendapat sambutan yang hangat di mana-mana sahaja di pertandingkan di seluruh dunia. Adalah perkara yang biasa, seramai ribuan orang menonton satu-satu pertandingan bola sepak berteket yang bukan murah sekalipun.

Kenapa perlawanan bola sepak mendapat sambutan yang begitu hangat di mana-mana sahaja? Kenapa pula mereka bertingkah laku yang luar biasa ketika menonton perlawanan itu? Adakah mereka telah gila semuanya pada waktu itu?



Penonton-penonton bola sepak boleh menjadi hangat dan panas bila pasukan yang diminatinya tewas di tangan lawan, ini membuat darah mereka mendidih dan mungkin akan memuntahkan caci-maki, dan kata-kata kesat.



Sebaliknya kalau pasukan yang diminatinya itu mencapai kemenangan, mereka akan merasa gembira yang melimpah-limpah, sehingga mendorongkan mereka menjerit-jerit dan memekek-mekek sampai tidak sedarkan diri.



Untuk menonton sesuatu perlawanan mereka bukan sahaja mengeluarkan duit, malah sanggp menanggung kesusahan, berasak-asak, berpanas dan berhujan, walaupun tempat duduknya tidak selesa, hanya di atas simen bertigkat-tingkat yang dibina sebelah dalam sekeliling stadium sebagai tempat duduk. Dalam musim panas di negeri-negeri tropika, lantai simin itu terus panas bahangnya walaupun matahari telah terbenam di kaki langit. Malah mereka bersedia berdiri dalam hujan yang turun mencurah-curah, walaupun kadang-kadang tanpa payung atau baju hujan untuk berteduh.



Kebanyakan penonton bola sepak lebih suka berdiri daripada duduk, kerana dengan berdiri mereka dapat bergerak secara bebas, terutama di waktu keghairahan bila pasukan yang diminatinya mencapai kemenangan.



Malah peminat-peminat yang sebenarnya tidak dapat berdiam diri atau berpeluk tubuh ketika menonton perlawanan yang sedang rancak. Semangat mereka terletak di tengah-tengah padang bersama-sama pemain yang sedang berlari dan menendang bola dengan lincah, mereka juga seolah-olah turut menendang, membawa dan menanduk seperti pemain-pemain di tengah padang.



Kadang-kadang berlaku kekacauan antara penonton sesama penonton atau antara penonton dengan pemain di tengah padang. Pergaduhan juga pernah berlaku sampai mengorbankan jiwa. Kadang-kadang pergaduhan itu berlaku di tengah-tengah jalanraya antara peminat-peminat selepas perlawanan selesai. Bukanlah satu perkara yang luar biasa, bas-bas dan kenderaan peminat-peminat diserang oleh peminat-peminat pasukan lain dengan batu dan kayu. Bila berlaku pergaduhan pehak polis terpaksa campurtangan untuk menenangkan keadaan.



Sebabnya, emosi berkumpulan lebih mudah melorongkan kepada kekerasaan dan lebih mudah membuat mereka kehilangan perimbangan. Memanglah satu perkara yang sukar terjadi kepada penonton sebagai individu untuk mencuri masuk ke dalam rumah seseorang, kemudian memecah pintu bilik dan memanjat ke atas bumbung untuk menonton perlawanan bola sepak di tengah padang. Tapi bagi sekumpulan penonton yang begitu ghairah untuk menonton, sedangkan teket telah kehabisan, perkara yang lebih buruk dari itu pun mungkin terjadi.



Kekerasaan di tempat perlawanan bukanlah satu perkara yang luar biasa lagi. Pemain-pemain dan pegawai-pegawai pernah dihujani dengan batu-batu, botol, cawan, kayu, mercun dan sebagainya. Peminat-peminat yang keberangan, pernah menyakiti pemain-pemain dan pengadil, malah kadang-kadang pernah memukul mereka sampai pengsan.



Peminat-peminat bukan sahaja merasa diri mereka sebagai sebahagian dari orang ramai yang menonton itu, tapi juga benar-benar merasa diri mereka sebagai salah seorang daripada pemainnya.



Faktor ini jugalah mendorongkan peminat-peminat yang keghairahan berlari-lari ke tengah-tengah padang.



Selain daripada itu, menurut ahli-ahli psaikologi, ada satu macam kenikmatan dalam menanggung kesukaran untuk menonton perlawanan bola sepak. Malah mereka mungkin merasa bangga menanggung kesukaran-kesukaran tersebut.



Pemnat-peminat bola sepak juga merasa kepuasaan kerana kegemarannya dapat memenuhi keperluannya yang asasi sebagai manusia, iaitu perasaan dimiliki. Di bandar-bandar terkemuka, pasukan bola sepak menjadi bahan pembicaraan dari mulut ke mlut, malah kadang-kadang menjdi berita radio, akhbar dan tv. Itulah sebabnya pasukan bola sepak yang baik dapat menimbulkan kebanggaan di kalangan orang ramai yang meminatinya dan menjadi kebangaan negerinya.



Peminat-peminat juga mempunyai hubungan emosi yang kukuh dengan pemain-pemain pasukan yang diminati, Justeru itu kemenangan atau kekalahan sesuatu pasukan itu mempunyai kesan terhadap seluruh peminat-pemantnya. Ini boleh diperhatikan pada wajah dan air muka mereka. Dan inilah juga yang mendorongkan seseorang peminat tulin mengikuti ke mana sahaja pasukannya bermain, walaupun ratusan batu.



Yang lebih menghairahkan lagi, ialah sewaktu berada dalam kumpulan itu mereka boleh berbuat sesuatu yang tidak tergamak mereka melakukannya secara individu, kerana akan dicaci dan dicela oleh orang ramai. Tapi dalam kumpulan penonton yang ramai itu mereka memekek sekuat hati mereka suka, mengutuk pengadil, menyakiti hati pegawai-pegawai lain, mempersalahkan lawan secara terang-terangan, merangsangkan pasukan yang diminatinya, membaling barang-barang, menolak orang ramai, pendeknya mencurahkan segala emosinya yang terkurung.



Inilah suasana-suasana bola sepak yang menarik ramai orang menontonnya dan itulah sebabnya tayangan bola sepak semenrusi tv tidak begitu menarik hati peminat-peminat bola sepak yang sebenarnya dan mampu pergi ke padang perlawanan. Menonton tv tidak ada suasana kebisingan dan kemeriahan seperti berada di stadium bola. Itu jugalah sebabnya peminat-pemiant kriket atau bolatangkis tidak sehebat peminat-pemiant bola sepak.



xxxxxxxxxxx



Biasik Pondok Rahmat:



Pautkan Iman.Hulurkan Sejambak Mahabah.Seuntai Kasih.Sekalung Harmoni.



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP