AKU DAN CINTA SUFI

>> Saturday, March 2, 2013




AKU DAN CINTA SUFI


Telah terlalu lama saya tidak membaca sebarang novel. Sudah berpuluh-puluh tahun. Ini bukan bererti saya tidak membeli buku novel, saya beli dari masa ke masa bersama-sama buku-buku ilmiah  walaupun tidak banyak, sejak beberapa tahun yang lalu. Tapi novel-novel itu saya simpan sahaja tanpa membacanya.

Pada masa saya di bangku sekolah dahulu, saya gemar membaca novel-novel Indonesia yang kebanyakannya saya pinjam dari perpustakaan. Antara novel-novel kegemran saya waktu itu ialah karya bapak HAMKA, selain gemar membaca buku-buku agama beliau.

Beberapa bulan yang lalu, saya pernah berusaha mengumpul buku-buku karya bapak HAMKA, dan sempat membelinya hampir 20 buah yang berlainan jodol, termasuk novel-novel yang saya telah baca atau belum pernah baca. Saya tahu masih banyak lagi buku-buku karya HAMKA yang telah diterbitkan, tapi oleh kerana amat sukar kepada saya untuk mencari buku bapak HAMKA di negeri Kelantan, maka saya urungkan usaha saya mengumpul buku-buku HAMKA buat sementara waktu.

Bila saya menceburkan diri dalam bidang penulisan ilmiah, saya tidak berkesempatan lagi membaca novel. Saya tumpukan pembacaan saya kepada buku-buku ilmiah untuk menambah ilmu juga mencari ilham dan  bahan-bahan untuk tulisan saya.
Saya pernah menjadi panel diskusi sebuah novel karya Yahya Ismail bersama-sama S. Otman Kelantan dan Alias Harun yang diadakan di Kota Bharu. Jodol novel itu saya lupa, tapi saya percaya novel  tersebut masih ada dalam simpanan saya.



Kira-kira sebulan yang lepas saya mulai mencari novel baru di pasaran dan mulai membacanya. Saya membaca novel tersebut setiap hari, secara berdikit-dikit hingga selesai.

Novel pertama yang saya baca itu setelah sekian lama berihat, ialah novel buah tangan novelis tanah air  Ramlee Awang Murshid, sebuah kisah epik thriller, yang berjodol Cinta Sufi.

Saya merasa terpesona dengan Cinta Sufi dan merasa tidak sia-sia menghabiskan masa saya yang berharga  memabca novel tersebut sampai habis.  

Sinopis Cinta Suci sebagaimana termeterai pada kulit belakangnya berbunyi:”Pilu hati saat dikhabarkan suaminya guggur di medan perang. Catalina rebah tidak sedarkan diri. Sebaik terjaga, dia membicarakan hajatnya ke Hulu Melaka. Ingin mencari “lelaki bertanduk dua.

“Tanpa diduga, takdir menentukan Laksamana Sunan lelaki yang di cari Catalina. Malangnya, Laksamana Sunan bukan lagi wirawan. Kudratnya lenyap dan ditawan penjajah yang menakluk Melaka. Hampir dibunuh musuh, dia diselamatkan oleh cinta yang dipendam Luna.

“Laksamana Sunan, Catalina dan Luna.....bukan sekadar terperangkap dalam perjalanan yang berliku, malah terkurung dalam cinta segi tiga yang berlafas dan tersembunyi”.

Saya harap novelisnya, Ramlee Awang Murshid dapat menghasilkan novel-novel yang lebih bermutu dan bererti lagi di masa-masa akan datang.

Beberapa minggu sebelum itu  saya bertemu dengan beberapa orang sahabat saya dari Indonesia, di Kuala Lumpur. Bila mereka mengetahui saya suka memabca dan minta menulis, salah seorang daripada mereka bertanya, adakah saya pernah memabca novel “Laskar Rakyat?”.

Saya beritahu mereka, saya belum membacanya.

“Bacalah”, katanya menyarankan, “buku itu bagus”.

Insya-Allah saya akan mendapatkannya nanti, kata saya dalam hati.

Beberapa minggu sebelum itu juga saya baru mengetahui salah seorang sahabat saya dari luar negara yang telah lama saya kenali adalah seorang novelis yang terkenal di peringkat internasional. Salah sebuah daripada novel beliau telah diterjemahkan kepada berbagai-bagai bahasa dunia, termasuk bahasa Malaysia. Tapi sejak itu sampai sekarang  saya masih belum berjaya mendapat novel tersebut di pasaran.

Pada suatu hari setelah balik ke Kota Bharu, saya pergi ke sebuah toko buku untuk mencari buku-buku yang tertentu untuk dijadikan bahan kajian. Tapi buku-buku yang saya cari itu tidak ada di toko buku tersebut.

Entah bagaimana saya singgah di bahagian rak  novel-novel. Saya ambil dan perhatikan beberapa buah novel yang dipamerkan di situ. Saya teringatkan “Laskar Rakyat” dan mencarinya tapi tidak ada. Namun di antara berbagai-bagai novel itu  saya rasa berkenan dengan “Cinta Sufi”, dan tercetus keinginan untuk membacanya, sebelum saya menemui “Laskar Rakyat”, lalu saya pun membelinya walaupun tanpa dirancang.

Bila sampai di rumah di KK saya mulai meniliti Cinta Suci itu sedikit demi sedikit mengikut kesempatan masa yang saya miliki dan itulah saya mengambil masa hampir sebulan baru selesai memabca Cinta Sufi itu.

Anak saya Ahmad Syaibani Zaini pula ketika melihat saya memabca Cinta Sufi  memberitahu saya bahawa sebelum Cinta Sufi sudah ada sebuah novel lagi oleh novelis yang sama yang berkaitan dengan watak utamanya, yang diberikan nama “Saifudin” oleh penciptanya. Katanya dia sudah beli dan baca novel itu tapi hari ini tidak dapat dipastikan di mana beradanya. Insyallah saya akan dapatkan Bagaikan Puteri itu.

Tapi selepas Cinta Sufi insya-Allah  saya berhasrat untuk  membaca novel Ayat-Ayat Cinta karya Habiburrahman El Shirazy. Novel itu telah beberapa tahun diterbitkan, mula-mula di Indonesia, dan kemudian di Malaysia. Saya harap novel ini yang telah berada dalam tangan saya sekarang, juga akan memberi suatu kepuasan kepada saya, dan tidak akan membuat saya merasa kerugian masa kerana memabcanya.

Ada satu sebab lagi kenapa saya mulai berjinak-jinak dengan novel, tapi saya merasa keberatan untuk menceritakannya sekarang. Tidak memberi manfaat kepada saya untuk berbuat demikian di saat ini.

Semoga novel-novel merupakan wadah yang berguna mendidik manusia dengan akhlak yang mulia, nilai-nilai agama yang suci, menjadi pendorong dan penggerak bangsa ke arah peningkatan kerohanian dengan cara  halus dan seni yang dipancarkan oleh jiwa yang halus pula dalam arus pembangunan jiwa manusia yang selalu dilanda dan dirasuk oleh berbagai-bagi keresahan dan pergolakan dalaman yang akan mengheret umat manusia ke arah kemusnahan yang total.







0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP