Nama Bayi Dirasmi Di Majlis Bercukur
>> Monday, March 18, 2013
Pada pagi
Jumaat yang lalu, kami telah menghadiri majlis bercukur bayi di rumah salah
seorang jiran kami sekampung.
Seperti biasa kami duduk bersila dalam bentuk bundaran.
Dengan melapangkan bahagian tengahnya.
Salah seorang daripada jemputan yang duduk bersila itu adalah
“syikh” yang akan mengendali majlis bercukur tersebut.
Kebiasaan masyarakat Kelantan, mengadakan majlis bercukur
kepala bayi ialah sebaik-baik bayi didapati tanggal tali pusatnya.
Pada hari itu yang diadakan hanya majlis bercukur, bukan lagi
majlis aqiqah yang biasanya didakan di kemudian hari. Itulah sebabnya ketika
mengundang jemputan, majlis itu dikatakan majlis bercukur sahaja.
Setelah semua jemputan mengambil tempatnya, sebuah hidangan khusus yang diletak dalam sebuah dulang kecil untuk upacara bercukur pun diangkat ke hadapan syikh. Biasanya antara lainnya mengandungi nasi lecek, gula batu, buah kurma
dan air zam-zam.
Biasanya buah kurma merupan makanan yang mula-mula disuap ke mulut bayi, yang terlebih dahulu dilecek oleh syikh dengan jarinya, kemudian diikuti dengan
suapan air zam-zam ke mulut bayi dengan sudu.
Acara ini dikenali dengan nama membelah mulut bayi, di mana
bayi buat pertama kalinya diperkenalkan dengan bahan-bahan makanan selain
daripada susu ibunya.
Bila upacara membelah mulut selesai, kepala bayi pun dicukur.
Ia sebenarnya bukan dicukur atau dibotak kepala bayi, tapi hanya digunting
beberapa urat rambut di kepala bayi oleh sekurang-kurangnya tiga atau tujuh
orang yang hadir
Kalau kepala bayi memang hendak dicukur botak, maka ia akan dilakukan
semula oleh ibu bapanya sendiri.
Selepas kepala bayi dicukur, Syikh membaca doa selamat untuk
bayi.
Kemudian kami semua berdiri dan beramai-ramai bersalawat ke
atas Nabi S.A.W. dengan suara yang lantang tanda gembira dan bersyukur.
Ketika bersalawat, bayi itu dibawa keliling oleh seseorang
yang akan berhenti di hadapan setiap orang yang dilaluinya, yang akan memberinya
restu dengan menyentuh ubun-ubun kepalanya.
Biasanya bayi itu dibawa berpusing selama tiga keliling. Bila
Salawat selesai, kami semua duduk, dan doa selamat untuk bayi pun dibacakan
oleh syikh.
Kemudian syikh akan mersemikan nama bayi itu yang telah pun
diberikan namanya terlebih dahulu oleh orang tuanya dengan menyebut nama bayi itu
dan diringi dengan bacaan doa.
Apabila mustaid, seperti biasa jamuan pun dihidangkan untuk
para jemputan. Ia mungkin nasi, mungkin roti jala, dan sebagainya dari jenis
makanan yang menjadi pilihan tuan rumah.
Bila selesai makan, majlis pun selesai dan bersurai. .
Seperti biasa setiap para jemputan dihadiahkan sedikit cedera
hati, biasanya berupa pulut kuning untuk dibawa pulang ke rumah.
Rasanya tidak lengkap jika saya tidak menyentuh sedikit
tentang aqiqah terhadap bayi, dan yang sering menjadi persoalan ialah bilakah
sepatutnya aqiqah itu diadakan?
Maka untuk tujuan itu saya petik pendapat Allahyarham Datok
Yusoff Zaky Yacob yang antara lain pernah menegaskan, “Yang afdhal aqiqah
bagi bayi lelaki ialah 2 ekor kambing yang hampir persamaan rupa dan umurnya,
sedangkan aqiqah bagi perempuan ialah seekor kambing, dan boleh juga
dikorbankan seekor kambing untuk bayi lelaki.
“Hari aqiqah hendaklah diadakan pada hari ketujuh jika
terdapat kemudahan dan jika tidak, boleh juga diadakan pada hari keempat belas,
dan jika kemudahan tidak terdapat juga bolehlah diadakan pada hari yang
keduapuluh satu dari kelahirannya dan jika seterusnya tidak ada kemudahan
bolehlah didakan pada mana-mana hari sekali pun.
Seterusnya beliau menjelaskan, “Aqiqah itu sah juga dibuat
dengan menyembelihkan seekor lembu dengan dibahagi tujuh, setiap bahagian
mencukupi bagi seorang bayi.
“Penyembelihan itu bolehlah dilakukan dengan jalan berkongsi
dengan orang-oang yang menghendaki dagingnya sahaja.
“Aqiqah ini disunatkan ke atas orang-orang yang menanggung
nafkah anaknya, dan tidak harus dibuat dengan harta si anak itu.
“Begitu juga aqiqah ini ini sunat dilakukan untuk bayi yang
mati sebelum hari yang ketujuh atau selepasnya apabila seseorang itu mempunyai
kemampuan untuk aqiqah.
“Daging aqiqah itu disunat dimasakkan dengan campuran halwa
atau gulai manis kerana mengambil sempena dengan kemanisan akhlak anak yang baru
lahir itu.
“Bahaigian kaki kambing sunat diberikan kepada bidan dan
daging-daging itu disunat tidak dipecah tulang-tulangnya seberapa boleh, bahkan
setiap tulang hendaklah dipotong dari sendinya kerana mengambil sempena dengan
keselamatan anggota si bayi tetapi jika tulang-tulang itu dipotong juga, maka
tidaklah termasuk dalam hukum makruh”.
Sekian, Wabillahi Taufiq.
0 comments:
Post a Comment