SIAPAKAH KARL MAY DALAM AYAT-AYAT CINTA?
>> Saturday, March 9, 2013
Setelah saya menyimpannya selama beberapa hari, saya pun mulai memabca Ayat-ayat Cinta, memulainya dari kulit hadapan hingga ke kulit belakang sebelum membaca kandungannya.
Saya baca semua komentar yang
disiarkan di helai-helai awal Ayat-ayat Cinta dan juga di kulit
belakangnya. Saya juga baca prolognya oleh Hadi Susanto yang diberi
jodol, “Ayat-ayat Cinta; Novel Budaya, Novel Keagamaan atau Novel Cinta”.
Ayat-ayat Cinta yang ada di
tangan saya ini cetakan yang ke dua Malaysia pada tahun 2006. Namun begitu ia
merupakan sesuatu yang baru kepada saya, kerana saya baru mulai membacanya,
Selepas selesai membaca episod
pertama, “Gadis Mesir itu Bernama Maria”, saya teringat nama Karl May
yang diungkap dalam porolog oleh Hadi Susanto. Bila saya periksa, ada
dua kali beliau menyebut nama Karl May dalam prolognya itu.
Siapa Karl May?
Siapa sebenarnya Karl May itu?
Beliau adalah salah seorang
pengarang Jerman yang terohor dan mempunyai kedudukan yang istimewa dalam
barisan sastrawan Jerman moden.
Beliau bukan sahaja seorang
penulis yang terkenal, tapi juga seorang penyair, penulis drama dan juga
seorang ahli muzik.
Banyak karya-karya beliau telah
difilemkan, dipentas , dijadikan audio drama dan juga dijelmakan dalam bentuk
komik.
Karl May dilahirkan pada 25
Febuari 1842 di Hohenstein Enstthal, dan meninggal dunia pada 30 Mac 1912 di
Radebenl, dalam usia 70 tahun kerana sakit paru-paru.
Buku-buku hasil karyanya mendapat
sambutan yang baik, bukan sahaja di Jerman tapi di seluruh dunia, dan merupakan
buku-buku yang laris penjualannya disepanjang masa.
Antara buah-buah tangannya yang
terkenal ialah Winnetou, Kara Ben Nemasi. Novel Winnnetaou telah diterjemahkan
ke bahasa Indonesia.
Sehingga kini buku-bukunya telah
dialihbahasakan ke dalam lebih dari lima bahasa di dunia. Antara
peminat-peminat karya beliau ialah Adolf Hitler, Albert Eiinstein, Herman Hesse
dan Berthoven Suttner.
Tapi, pada hakikatnya, Karl May
adalah seorang yang anti Islam dan
berusaha merosakkan Islam menerusi karya-karyanya.
Melalui karya-karyanya yang
banyak itu, khususnya novel, dia telah melemparkan berbagai-bagai tuduhan palsu
dalam pemesongan fakta terhadap agama Islam dan umat Islam. Namun begitu,
hasil-hasil karyanya itu telah menjadi sumber kajian kepada ribuan pembacanya, terutama
rakyat Jerman dari sejak dahulu hingga
sekarang dan diterima sebagai hakikat yang benar oleh mereka.
Kehandalannya berkarya telah
mempesonakan pembaca-pembacanya dan meletakkan beliau dalam barisan
penulis-penulis yang termasyur di
kalangan masyarakat dan bangsa Jerman.
Meracuni Fikiran
Telah berpuluh-puluh tahun
lamanya novel penggembaran dan advancer pengarang Jerman, Karl May dari Saxony
itu telah meracuni fikiran beribu-ribu
orang pembaca Jerman dengan kebencian dan penghinaan terhadap Islam.
Seorang penulis dan wartwan
terkemuka Jerman, Dr. Oscar C, Pfaus pernah mengulas karya-karya Karl May itu dan secara tegas
menuduh Karl May seorang penulis yang dusta dan telah berjaya memesongkan
fakta-fakta tentang Islam dan umat Islam.
Saya pernah mengalihbahasakan
tulisan Dr. Oscar C. Pfaus itu untuk siaran sebuah media tempatan, dan
memandangkan kandungannya masih relevan maka saya perturunkan kembali tulisan
itu dengan pindaan yang kecil sahaja untuk disesuai dengan masa tanpa mengubah
maksudnya.
Tulisan itu telah saya siar
kembali dalam Pondok Rahmat tidak lama dahulu dan saya perturunakan
sekali lagi di sini.
Demikianlah caranya orang-orang
barat yang anti Islam, khususnya kaum Orientalis mereka merosakan Islam
menerusi dakyah-dakyah mereka yang kotor. Marilah kita kongsi bersama perndapat
Dr. Oscar C. Pfaus itu.
Menurut Dr. Pfaus, memang patut
diakuri pengarang Jerman ini mempunyai pena yang berpengaruh dan khayal yang
mengkagumkan. Keindahan seni penceritaan Karl May sejak zamannya sampai
sekarang jarang-jarang dapat ditandingi oleh pengarang-pengarang cerita fiksi Jerman
yang lain. Demikian juga kejempulan kesenian Karl May dalam tindak tanduk
menukarkan fiksi kepada kenyataan, dan menjadikan cerita-cerita yang dusta
dapat diterima oleh umum sebagai cerita-cerita benar yang dibaca dengan sepenuh
minat.
Hero utama dalam cerita-cerita
dunia Arab yang ditulisnya sudah pasti dirinya sendiri, iaitu seorang bangsa
Saxony yang bijak bastari. Di samping itu ada pula hero-hero kecil yang kurang
penting, yang boleh dikatakan semuanya terdiri dari mubaligh-mubaligh Kristian
yang di Timur Dekat dan lain-lainnya, seperti pengembaran fantasi hero Carnodo
mencari tujuh buah bandar emas Cebola.
Dalam kesah penggembaran yang
mengkagumkan itu, Karl May menggelarkan dirinya Karl Ben Nemsi, dan menurut
katanya sendiri dia adalah seorang yang paling cekap sekali menguasai
bahasa-bahasa dan loghat-loghat pertuturan di negara-negara Islam. Di samping
itu, dia juga mengakui dirinya cukup pintar memperlihatkan tingkah laku yang
menawan hati, dan seorang ahli penembak dan pemain gusti yang kehandalannya
belum pernah ditonton oleh dunia seumpamanya.
Kecekapannya menunggang kuda dan
unta adalah lebih baik dari penunggang Arab yang terhandal. Dia menggembara
bukan setakat negara-negara di Afrika Utara, tetapi merata sampai ke negara
Sudan, Mesir, Turki, Arab , Farsi dan negara-negara Islam yang lain, dan ke
mana sahaja dia pergi, dia mendakwa membawa undang-undang dan
peraturan-peraturan Jerman untuk mendidik bangsa-bangsa Jakun yang kasar dan
jahil itu, dan dia tidak ragu-ragu menyebatkan mereka dengan cemeti kalau ada
yang berani menunjukkan kemarahan terhadap sikap ketuanannya.
Dalam cerita itu dia memakai
jubah orang Arab dan memakai tanda kehajian supaya kelihatan persis seperti
orang yang telah mengambil Haji dari tanah suci Mekah yang warak dan beriman
dengan tujuan untuk mendapat kepercayaan orang-orang Islam. Dan katanya dia
berjaya samada dalam usahanya menyakinkan orang-orang Islam bahawa agama mereka
agama yang salah, atau dalam perjuangannya melawan orang-orang Islam
samada seorang atau pun berpuluh-puluh
orang. Tidaklah menjadi hal kepada
pahlawan Jerman yang sakti ini walaupun seramai mana orang-orang Islam yang
cuba menentang sikapnya yang congkak,
bongkak dan menghinakan itu, malah dia tetap menang dalam setiap
perlawanan. Kebanyakannya dia mendakwa dengan berjuang seorang diri sahaja, dan
ini adalah semata-mata kerana didorong
oleh keinginan mengekalkan perdamaian dan mahabah.
Semua orang Islam yang muncul
dalam cerita-cerita fantasi Karl May ini kebanyakannya digambarkan dengan
watak-watak bandit, pengecut, pemabuk, lanun dan perompak-perompak padang pasir, atau pun terdiri dari
pengawas-pengawas abdi, perlintih-perlintih yang malas, pengemis atau
pegawai-pegawai jahat yang korap, tetapi pada keseluruhannya orang-orang Islam
itu berkelakuan suka menipu, suka merusuh, suka berperang, suka menjarah, dan suka
menumpahkan darah, dan tidak seorang pun orang Islam itu yang alim tentang
al-Quran atau mengetahui sejarah Islam seperti kealiman Ben Nemsi dari Sexony
itu.
Namun begitu, andainya orang
membaca kisah penggembaran May ke Mekah itu dengan hati-hati nescaya dengan
segera dia akan mendapati bahawa karya May itu adalah berupa cidukan daripada
laporan lawatan seorang pengarang lain ke Mekah bernama Maltzan.
Walau pun ketika saya masih
kanak-kanak sekolah lagi, saya tidak dapat menerima sepenuhnya kenyataan May
yang begitu congkak dan begitu gagah berani hingga tidak dapat dikalahkan itu,
namun saya tetap gemar membaca cerita-cerita advancer May yang hidup itu, lebih-lebih lagi
guru-guru sekolah dan gerejawan-gerejawan tidak pernah mengharamkan buku Kary May
yang penuh kedustaan mengenai Islam, malah dijadikan bahan bacaan
sekolah-sekolah, gereja-gereja dan perpustakaan awam di Jerman.
Seperti kanak-kanak dan
pembaca-pembaca dewasa lainnya, saya terima penggembaran May yang mengkagumkan
itu sebagai satu kebenaran yang mutlak, dan saya mulai bencikan agama Islam dan
orang-orang Islam, malah memandang mereka sebagai musuh perdamaian dan
kemanusiaan.
Saya tidak mengetahui sebab-sebab
sebenarnya, mengapa saya bencikan orang-orang Islam, saya tidak pernah berjumpa
dengan seorang Islam pun dan saya tidak pernah mengetahui tentang
kebudayaan-kebudayaan tinggi yang dibawa ke Eropah oleh orang-orang Arab melalui
negara Sepanyol. Masa di sekolah, kami sedikit benar diajar tentang
sumbangan-sumbangan Islam dalam ilmu sains dan peradabaan. Semua pengetahuan
tentang Islam adalah didapati daripada sumber cerita-cerita tolol yang tidak
berasas karya pengarang Jerman, Karl May ini.
Pemesungan itu berlaku
berpuluh-puluh tahun dahulu dan sampai sekarang ini pun masih terus berjalan.
Angkatan-angkatan baru Jerman masih tetap membaca karya-karya Karl May seperti
yang dilakukan oleh angkatan tua, dan cerita-cerita May masih lagi dianggap
karya-karya sederhana yang standard tentang Islam.
Kemudian sesudah dewasa, saya
bertuah beroleh kesempatan keluar negara Jerman untuk melanjutkan pelajaran di
Amerika, di mana saya berpeluang menambahkan pengetahuan saya sedikit lagi
tentang Islam dengan lebih mendalam, dan di sana juga saya bertemu dengan
orang-orang Islam yang semuanya sangat peramah dan berbudi baik terhadap saya.
Saya sama sekali gagal untuk menemui
orang-orang Islam yang kejam dan zalim seperti yang dihadapi oleh hero
Karl Ben Nemsi dalam ceritanya. Sejak itu pandangan saya terhadap Islam
berubah. Saya teruskan lagi mencari kebenaran, dan seorang sahabat baik saya
telah menghadiahkan kepada saya sebuah al-Quran tua, melalui al-Quran itu saya
mengenali falsafah Islam yang dalam dan perbendaharan ilmu pengetahuan yang
tinggi yang belum pernah saya ketahui sebelumnya atau kalau adapun sedikit
benar.
Runtuh
Akhirnya kepercayaan saya
terhadap Karl May telah runtuh sama sekali bila saya bertemu di bandar Chicago
dalam tahun 1933 dengan Gustave Koegel, seorang wartawan tua Amerika
yang selalu menggembara menggelingi dunia. Beliau pernah bertemu dengan May dan
penerbit bukunya, iaitu tuan dan puan Polehn suami isteri di Kota
Beirut, Syria dalam bulan Jun 1900. Bila wartawan vetran itu melihat kegemaran saya kepada karya-karya
sastera May, lalu dia pun dengan terus
terang memberitahu saya bahawa May
mendapat pengetahuannya tentang Islam dan orang-orang Islam dengan hanya
membaca buku-buku yang ditulis oleh penggembara-penggembara Kristian yang lain
dan dengan hanya memandang keluar
menerusi Hotel Allemand di Kota Beirut.
Koegel selanjutnya menceritakan
kepada saya bahawa dia berkenalan dengan May di kota Beirut dan bila May mendengar Koegel akan
menggembara melintasi negara-negara Arab dan India, dia pun meminta Koegel agar
tolong mengeposkan kertu-kertu pos yang telah siap ditulis dan ditandatangani
olehnya dari berbagai-bagai tempat penting yang akan dilalui oleh Koegel dalam
penggembarannya itu, Koegel meninggalkan kota Beirut dan dalam penggembarannya
itu dia telah menunaikan permintaan May dengan mengeposkan kartu-kartu pos yang
sudah bertulis dan beralamat itu, kebanyakannya dituju kepada orang-orang
Jerman, namun begitu dari segi akhlak dia tidaklah menganggap tindakannya itu
sebagai menolong perbuatan-perbutan yang subahat.
Selain dari itu, Koegel juga
menunjukkan kepada saya beberapa keping gambar yang diterimanya dari May di
kota Beirut dan sebuah sajak yang yang
ditulis Oleh May dalam buku lawatan Koegel.
Akhirnya Koegel membuat
kesimpulan terhadap May dengan mengatakan, “Karl May tidak pernah melihat negara-negara Islam yang
ditulisnya itu. May seorang pembicara yang periang, seorang penulis yang dapat
menghidupkan karya-karyanya, tapi seorang pendusta besar”. Tetapi karya-karya
Karl May yang pendusta ini dan watak Karl Ben Nemsi yang fantasi itulah yang
menjadi sumber pengetahuan dan pengajian
tentang Islam beribu-ribu umat manusia.
Kerosakan terhadap Islam dan
kebenaran disebabkan oleh buku-buku May telah dan masih lagi berleluasa, tetapi
kita mengharap bahwa generasi-generasi yang lebih insaf dan sedarkan
kepentingan mahabah dan kejujuran akan mempunyai cukup kewajaran untuk berlaku
adil terhadap Islam dan mengambil pengajaran tentang Islam dari sumber-sumber
yang betul, bukan dari sumber-sumber cerita fiksi yang dusta dan tidak berasas
itu”.
Demikian Dr. Oscar C, Pfaus
menamatkan pembicarannya untuk dijadikan bahan renungan umat Islam hari ini.
Sesungguhnya kita tidak hendak
menafikan keunggulan Karl May dalam berkarya, yang telah berjaya menjulang
namanya setinggi langit, tapi sebagai seorang Islam, kita tidak juga boleh
menafikan Karl May sebagai seorang yang anti Islam dan berusaha menerusi
karya-karya untuk membinasakan Islam dan umat Islam.
0 comments:
Post a Comment