Maka-maka Rama-rama Itu Pun Pergilah

>> Wednesday, March 13, 2013




MAKA RAMA-RAMA ITU PUN PERGILAH


Di sekitar pondok kediaman kami ini ada berbagai-bagai jenis unggas yang berterbangan ke sana ke mari. Setiap pagi berbagai-bagai jenis suara burung kedengaran berdendang girang menyambut ketibaan hari. Ada berbagai-bagai suara dan nada menarik kedengarannya yang datang daripada aneka jenis burung yang kelihatan dan juga tidak kelihatan pada pengelihatan kami kerana terlindung di sebalik daun-daun pokok lebat dan menghijau di sekitar pondok.
Ella - Rama Rama.mp3

Cucu saya yang dipanggil  “Kak Ya”  yang berusia 6 tahun sering mentafsirkan nyanyian burung-burung itu dengan berbagai-bagai makna. Kadang-kadang dia memperingatkan saya dengan kata-kata, “Atok dengar itu, burung itu kata “Allah-Allah”, takkan atok tak dengar pula”.

Masih tegak berdiri
 
Ada di antara burung-burung yang begitu jinak dan hinggap berhampiran tempat kami berada untuk mencari makan atau bercanda, serta  memperdengarkan suaranya yang mengharmonikan alam yang aman dan tenang ini.

Pada waktu malam, terutama di malam terang bulan yang hening-bening  bergema suara burung tukang dan  pungguk merindukan bulan tingkah bertingkah membelah keheningan malam tanpa henti-henti hingga sampai ke sinar pagi terserlah meliputi bumi.

Di samping itu di siang hari, rama-rama yang mempunyai aneka warna dan comel berterbangan dari pokok ke pokok  bunga dalam jambangan dan juga pada aneka jenis pokok bumi di laman pondok kami, termasuklah pokok-pokok bunga.

Mengikut kajian di seluruh dunia ini terdapat tidak kurang dari 15,000 hingga 20,000 jenis rama-rama yang berbeza-beza, dan beberapa jenis daripadanya memang populer di kalangan umat manusia.

Rama-rama ini pula ada yang jinak, boleh didekati, dan pula yang liar, yang akan terbang melarikan diri jauh-jauh bila kita menghampirinya.

Bila senja berlabuh, rama-rama ini tidak kelihtan lagi, terbang entah ke mana mencari tempat berteduh bila malam menyerkupi bumi nanti.

Sudah  tergolek jatuh di atas lantai tidak bergerak lagi

Ada sesetengah rama-rama memang mampu terbang jauh, Sejauh yang mungkin tidak pernah terduga oleh kita. Umpamanya sejenis rama-rama yang dikenali dengan nama rama-rama Monarch boleh imigrasi dari Mexico ke utara Amerika Syarikat dan ke Selatan Kanada yang jarak  perjalanannya kira-kira 4,000 hingga 4,800 km atau 2,500 hingga 3,000 batu.

Tengah hari kelmarin pula saya ternampak seekor rama-rama telah tersasul masuk ke dalam pondok kami. Rupanya biasa sahaja, tidak berwarna-warni seperti yang sering dilihat di luar pondok.

Seperti biasa jika ada rama-rama yang tersasul masuk saya beritahu dia supaya segera keluar dengan segera membuka pintu dan tingkap luas-luas untuk memberi laluan keluar kepadanya, kerana saya bimbang dia akan mati terperangkap. Kadang-kadang kami juga menolong menghalaunya keluar.

Dan biasanya rama-rama itu tidak banyak kerenah akan terbang keluar menerusi tingkap atau pintu yang terbuka luas itu, dan hilang lesap di alam saujana.

Rama-rama yang ini nampaknya sedang mencari jalan untuk keluar, tapi gagal. Saya segera meluaskan tingkap kaca yang memang telah terbuka itu untuk memberi laluan keluar kepadanya.

“Nah, saya dah buka tingkapnya luas-luas keluarlah”. Kata saya kepada rama-rama itu seolah-olah dia mengerti pembicaraan saya.

Saya terus meninggalkannya di tepi tingkap yang terbuka itu. Saya harap dia akan segera keluar ke alam luas sana.

Selepas itu saya tidak lagi melihat rama-rama tersebut berterbangan dalam pondok seperti tadi.

Tapi pada sebelah malamnya, tiba-tiba saya melihat rama-rama tadi datang dan hingga berhampiran dengan bahagian kepala tempat tidur saya.

“Saya ingat kamu dah keluar tadi”, kata saya main-main, “rupa-rupanyanya kamu masih belum pergi. Saya bimbang kamu akan mati di dalam pondok kami ini”.

Saya bercadang pagi-pagi besok saya akan membawa rama-rama itu keluar, kerana malam ini kalau saya bawa dia keluar pun ke mana dia hendak pergi? Entah-entah dia akan di sambar oleh unggas-unggas yang berterbangan di luar sana.

Saya pun terus tidur dan rama-rama itu juga duduk diam, di hujung cadar dekat kepala tidur saya.

“Duduklah kamu di situ. Tunggu besok pagi saya hantar kamu keluar”, kata saya sekadar suka-suka.

Namun begitu saya teringat pesan orang tua-tua supaya berhati-hati dengan rama-rama yang masuk rumah di malam hari yang diatas sayapnya ada berbentuk angka 007.

Tapi bla saya terjaga arah penghujung malam, saya lihat rama-rama itu telah terkapai di atas lantai. Tidak bergerak-gerak lagi. Kedua-dua sayapnya berjeringkit. Dia telah pergi.

Rama-rama warna-warni di luar pondok
 
Habislah riwayatnya. Tapi nasib rama-rama yang mati, tidak seperti nasib manusia yang mati yang akan diminta pertanggungjawab oleh Allah terhadap semua perkara yang dilakukannya semasa nyawanya masih ada. Tidak ada satu pun yang terlepas daripada perhitungan, walau sebesar zahrah sekali pun.

Kerana segala sesuatu tidak terlepas dari pengamatan Allah. Tidak ada sehelai daun pun yang gugur terlepas pandang oleh Allah.

Firman-Nya: “Dia mengetahui apa yang ada di darat dan di laut. Tidak ada sehelai daun pun yang gugur melainkan Dia mengetahuinya [pula]. Dan tidak jatuh sebutir biji pun dalam kegelapan bumi dan tidak sesuatu pun yang basah atau yang kering melainkan tertulis dalam Kitab yang nyata [Lauh Mahfuz”.Al-An’am [6]: 59.







0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP