MASA HADAPAN ANDA MENGHALA KE MANA?
>> Saturday, February 23, 2013
Kita berada dalam masa. Malah
kita hidup dalam masa. Justeru masa amat penting kepada kita, malah kepada
setiap yang hidup, khususnya hamba-hamba Allah seperti kita manusia.
Selain daripada masa, kita
memerlukan ruang atau tempat untuk hidup. Tapi ruang tidak mungkin wujud tanpa
masa yang menjadi salah satu penentu yang penting kepada kewujudan sesuatu di
dunia ini.
Pada umumnya masa itu terbahagi
kepada tiga babak. Masa lalu, iaitu masa yang telah lepas, masa sekarang, iaitu
masa yang sedang dilalui dan masa akan datang, iaitu masa yang masih belum
ditempoh.
Ketiga-tiga fasa masa itu saling
kait mengait antara satu sama lain, tidak boleh dipisah-pisah, masa yang lalu,
masa sekarang dan masa akan datang. Ia berkait dalam wadah yang amat penting,
saling tentu menentukan.
Tidak ada masa kelmarin, kalau
tidak ada masa hari ini, tidak ada masa hari ini, kalau tidak ada masa
kelmarin; tidak ada masa besok, kalau tidak ada hari ini, tidak ada hari ini
kalau tidak ada besok. Ketiga-tiganya terjalin rapat dalam ikatan yang tidak
dapat direlai-relaikan.
Masa yang berlalu, telah pergi,
dan tidak akan kembali lagi sebagai masa, ia telah keras dan beku yang di
dalamnya menyimpan segala natijah hasil daripada segtala tindakan kita hari
ini. Kita akan memikul segala risikonya, putih atau hitam, baik atau buruk.
Masa sekarang masih ada dalam
tangan kita, dan kita perlu membetuk masa sekrang dengan sebaik-baiknya utnuk
memiliki masa depan yang bernilai supaya berada dalam gengaman kita. Hari ini,
masa ini adalah masa pembentuk hari depan, hari akan datang kita. Hari ini adalah
hari penentunya.
Biasanya masa itu dirujukkan kepada abad, dekad, tahun, bulan, minggu, hari, jam dan detik. Kadang-kadang pula dirujukkan kepada ketika, jam, pukul dan waktu.
Tapi apakah masa depan itu? Kemanakah kita hendak menghalakan masa depan kita itu? Buatlah keputusan dengan baik
dan bertindaklah dengan wajar, untuk menjamin masa depann yang cemerlang dan
gemilang.
Pastikan kita memiliki “masa
depan:, atau “ada masa depan” ataupun cerah masa depan, dan jangan
jadikan diri kita tidak ada masa depan, atau mempunyai “gelapa masa depan”.
Tapi tahuah kita di manakah masa
depan kita itu hendak kita bawa? Ke mana hendak kita tuju dalam meniti arus kehidupan
yang bersimpang siur ini? Kemana dan di mana?
Ketika membicarakan masa depan
kepada manusia Islam, guru saya Allahyarham Yusoff Zaky Yacob, semoga Allah cucuri rahmat
ke atasnya berkata kehdiupan abadi yang hakiki
ialah kehidupan di Alam Akhirat.
Sebaliknya kata beliau, kehdiupan
di dunia ini merupakan kehidupan yang tidak kekal, yang fana, yang
diibaratakanya sebagasi negeri perasinggahan dan tumpanagan sementara untuk
mencari bekalan untuk melayakkan kita menjadi calun Syurga di Alam Akhirat.
Justeru itu, katanya kejayaan di
alam dunia semata-mata tidak seharusnya dijadikan matlamat hidup seroang
manusia, kerana matalamat itu terlalu kecil, terlalu pendek dan terlalu
terdedah kepada kemusnahan dan kefanaan yang amat cepat.
Matlamat keduniaan itu juga, katanya tidak
sesuasi dengan nilai mertabat insan yang
amat tinggi di sisi Alah sebagai makhluk-Nya yang paling mulia dan istimewa.
Kenapa tidak?
Beliau seterusnya berhujah,
“Seluruh alam dengan segala isi dan penghuninya adalah diciptakan Allah untuk
kemudahan dan kesmpurnaan hidup mereka. Seluruh Rasul diutus untuk memimpin
mereka ke jalan yang diridai Allah. Seluruh Akhirat yang penuh dengan
ni’mat-ni’mat hakiki dan abadi dijadikan Allah untuk ganjaran amalan-amalan mereka
di dunia”.
Pada hemat kita, hanya
makhluk-makhluk kurang sempurna akalnya sahaja yang berani menafikan dengan
dakwaan mereka bahawa dunia yang abadi
itu tidak akan ada, dunia hakiki itu tidak ada, alam Akhirat itupun tidak ada, dan ianya
merupakan imaginiasi orang-orang tidak siuman sahaja, kerana kata mereka makhluk ini tidak akan dibangkitkan kembali lagi selepas mereka mati di dunia
ini, sebagaimana sering didakwa oleh umat jahiliah dahulu.
Sedangkan menurut
beliau, keni’matan hidup dunia semata-mata hanya layak dengan kehidupan
makhluk-makhluk haiwan yang tidak berfungsi menjunjung amanah dan khalifah Allah
di bumi, dan tidak diberi penghormatan untuk menyambung kehidupan yang kekal
abadi di alam Akhirat.
Justeru itu, manusia yang
mementingkan dunia dan membelakangkan Akhirat, darjah mereka samalah dengan
darjah haiwan yang tidak berakal dan berfikiran- seperti lembu, kambing dan
ayam dan itik, malah mungkin lebih hina dari itu lagi.
Oleh itu, kata beliau, dalam
Islam apabila disebut msa depan, maksudnya bukanlah masa dalam kehidupan
dunia sahaja, malah yang lebih penting dan yang lebih dititkbertakan ialah masa
depan di alam Akhirat selepas seseorang itu menamatkan masa hidupnya dalam
dunia ini.
Kerana itu, jika seseorang Mukmin
kehilangan masa depan kehidupan dunia dalam bentuk kejayaan dan kemenangan dalam
kehidupan duniawi, maka ini belum lagi
bererti bahawa dia telah
kehilangan masa depannya seperti yang dianggapkan menurut penilaian bumi dan
menurut kaca mata mereka yang menolak alam Akhirat.
Biasanya masa depan dalam kehidupan dunia digambarkan
sebagai kejayaan mencapai kedudukan
terhormat dalam masyarakat melalui ilmu pengetahuan, kewangan dan pekerjaan di
samping menikmati kesihatan dan kententeram jiwa.
Islam tidak pernah menolak dunia,
meninggalkan dunia dan mementingkan Akhirat semata-mata. Dunia dan Akhirat
sama-sama dijaga, supaya berjalan licin serentak tanpa berlaku sebarang konflik
kepentingan yang akan merosakkan usaha yang meletakkannya dalam perimbangannya
yang wajar.
Malah ujar beliau,
kejayaan-kejayaan ini juga diterima oleh Islam sebagai teras konsep masa depan
kehidupan dunia di samping menambahkan lagi satu motif yang luhur, iaitu
kejayaan dalam kegamatan amal salih untuk menegak dan melanjutkan syariat Allah
di bumi ini.
Justeru itu, tegas beliau, “Dalam
Islam, konsep bekerja untuk masa depan
dunia pastilah berterasksn kepada motif yang luhur itu, tanpa teras ini maka
kejayaan-kejayaan ini akan hanya hancur berkecai di liang lahad sahaja”.
Sebaliknya, jika konsep bekerja
masa depan dunia ini berteraskan kepada motif
yang luhur itu, maka sekaligus itu juga, ia merupakan konsep bekerja
untuk masa depan Akhirat.
Seterusnya, beliau menjelaskan,
secara khususnya apabila disebut bekerja masa depan Akhirat, maka ia
bererti bekerja untuk persediaan untuk
menghadapi pengadilan dan balasan Ilahi yang adil pada hari Akhirat, iaitu hari
penentuan yang hakiki bagi masa depan yang abadi di dalam Syurga atau masa
depan yang abadi dalam azab keseksaan di alam Akhirat.
Memang tidak dapat dinafikan
bahawa tidak ada keadilan yang mutlak di dunia.Hukuman-hukuman yang dijatuhkan
oleh mana-mana mahkamah di dunia ini belum tentu mencapai kesmpurnaan yang
mutlak, kerana para hakim yang membuat keputusan hanya berdasarkan apa yang
dibentang dan dihujahkan di mahkamah yang kebanyakannya mengikut garis panduan
undang-undang dunia. Justeru itulah ada pesalah-pesalah yang terelpas dari
hukuman kerana tidak mempunyai bukti yang mencukupi untuk mempersalahkannya,
dan ada pula para penjenayah yang tidak pernah didakwa di muka pengadilan
kerana mereka tidak dapat dikesan. Tapi perakra ini tidak berlaku di Mahkamah
Akhirat nanti, di mana Allah Maha Bijaksana dan Adil sendiri yang menjadi Maha
Hakimnya.
“Itulah masa depan hakiki yang
tidak terbatas yang harus dipertimbangkan oleh setiap manusia yang berakal”.
Tegas beliau.
Beliau seterusnya menyarankan
dengan katanya, oleh itu perancangaan masa depan yang bijaksana harus diatur
dengan hati-hati dan teliti untuk mencapai kejayaan-kejayaan dunia dan dalam
waktu yang sama mencapai kejayaan-kejayaan Akhirat, iaitu kejayaan
menyelamatkan diri dari azab dan mencapai ni’mat hidup yang kekal abadi.
“Perancangan masa depan kehidupan
dunia tidak seharusnya dipisahkan dari masa depan Akhirat, malah kejayaan dalam
kehidupan dunia harus dijadikan alat untuk mencapai kejayaan dalam kehidupan
Akhirat. Sebarang rancangan yang terpisah akan berakhir dengan kerugian yang
tidak terganti”.
“Sesungguhnya negeri Akhirat
itulah alam kehidupan yang sebenar”.
Oleh itu, kita merasa amat kecewa
benar, bila ada pemimpin-pemimpin kita, juara-juara politik kita yang berani
melepaskan cakap dan juga bertindak seolah-olah mereka tidak mempunyai masa
depan yang hakiki itu, masa Akhirat, sedangkan tidak ada siapa pun yang boleh
menolakknya, dimana mereka akan menerima
segala konsikwen dari apa yang telah mereka lakukan semasa mereka hidup di dunia yang
fana ini.
Di waktu itu segala penyesalan
tidak berguna lagi. Sejarah tidak akan berulang lagi. Yang ada ialah kesenangan
yang abadi atau kecelakaan yang abadi. Segala pintu telah tertutup-kecuali dua
pintu sahaja yang terbuka lebar, iaitu pintu Syurga atau pintu neraka. Ahli
Syurga masuk ke Syurga, dan ahli neraka masuk ke neraka. Itulah masa yang
dijanjikan oleh Allah Yang Maha Berkuasa kepada hamba-hambaNya ketika mereka
meniti masa yang singkat ketika hidup di dunia yang fana ini.
Pilih dan tentukan masa hadapan
kita, dan berusahalah dengan penuh kegigihan untuk mendapatkannya dalam ruang
masa dunia yang begitu singkat yang dikurniakan oleh Allah kepada kita sehingga
dijemput maut untuk menuju ke masa yang abadi di alam yang abadi.
Jangan lupakan masa depan yang
kekal abadi, di mana semua makhluk akan dibangkitkan, dan diperiksakan segala
apa yang mereka telah lakukan semasa mereka hidup di dunia. Segala perbuatan itu akan
diletakkan di atass neraca Allah untuk dinilai dan diberi ganjaran yang
setinpal, walaupun sebesar zahrah.
Itulah masa depan hakiki bagi
kita umat Islam yang seharusnya dijadikan agenda bertindak dalam mengejar
kebahagian hidup dunia yang akan kita tinggalkan nanti bersama-sama dengan masa
dunia kita yang akan berakhir bila nyawa
tercabuts dari halkum.
0 comments:
Post a Comment