Nasib Malang Umat Islam Rohingya
>> Tuesday, November 13, 2012
Bangsa Rohingya adalah sebahagian bangsa yang malang di dunia kerana
menjadi mangsa kekejaman yang telah berlarutan sekian lama tanpa mendapat
pembelaan yang sewajarnya, walau pun daripada saudara-saudara seagama dengan mereka
sendiri.
Di hari-hari kebelakangan ini,
laporan-laporan mengenai penderitaan orang-orang Rohingya kian
menyerlah, baik yang berlaku di bumi tanah air mereka sendiri, ataupun ketika
di luar negara dalam arus perjalanan, ketika menjadi pelarian untuk lari daripada
kekejaman.
Arakan
Di Myanmar dulunya Burma, bangsa Rohingya
tinggal di suatu kawasan yang luas yang dikenali dengan nama Arakan yang
mempunyai lakaran sejarah yang tersendiri dalam sejarah Myanmar. Mengikut
sejarahnya, pendatang-pendatang dari luar itu telah datang ke Arakan sejak
lebih daripada 1,300 tahun yang lampau. Kebanyakan mereka terdiri daripada
bangsa-bangsa Arab, Persi, sekarang Iran, Monggol, Melayu dan bangsa Pathan.
Pendatang-pendatang ini terus menetap di Arakan dan menjadikannya sebagai
tanah air mereka. Kemudiannya mengikut sejarah, mereka telah berjaya menubuhkan
sebuah kerajaan Islam pada abad ke-7 bila agama Islam sampai ke Arakan pada tahun
670 M.
Selepas itu penduduk-penduduk Arakan itu terkenal dengan nama Rohingya,
kerana pada masa itu mereka memerintah di sebuah wilayah yang bernama Rohang
[Arakan] selama lebih dari tiga abad setengah lamanya.
Islam telah mula bertapak dengan kukuhnya di Arakan sejak lima abad yang
lampau lagi. Agama Islam mulai berkembang dengan pesat di wilayah itu bila Raja
Arakan memeluk agama Islam dan menukar namanya kepada nama Syah Arakan
Sulaiman, dan menukar kerajaannya menjadi sebuah kerajaan Islam pada tahun
1404. Ia merupakan kerajaan Islam yang julung-julung kali di wilayah tersebut.
Tapi malangnya, kerajaan Islam Arakan itu mulai terguggat, terutama mulai
tahun 1784, di mana kerajaan Arakan yang gemilang itu mulai runtuh bila
rajanya, Raja Shah Shuja telah dibunuh. Sejak peristiwa tersebut berlakulah
berbagai-bagai pergolakan yang getir yang menjadi ancaman kepada keutuhan
negara Islam itu.
Raja Budawpha
Tambah malang lagi keadaan negara Arakan yang kucar kacir itu telah membuka
ruang kepada Raja Burma, iaitu Raja Budawpha menakluk Arakan pada tahun 1784.
Raja Budawpha adalah seorang raja yang zalim. Dia bertindak kejam terhadap
penduduk Arakan, tanpa mereka agama, baik Islam ataupun Budha.
Raja Budawpha juga telah bertindak menghancurkan pusat-pusat keagamaan,
seperti masjid-masjid orang Islam, pagoda-pagoda orang Budha dan juga turut
memusnahakn pusat-pusat pengajian tinggi yang tidak terlepas daripada
kekejamannya,
Kerajaan Budha
Kemudiannya Arakan diperintah oleh kerajaan Budha. Sejak itu berlakulah
diskriminasi agama. Mereka sedikit demi sedikit bertindak menafikan hak-hak orang
Islam.
Penjajah British
Kerana tidak tahan dengan kekejaman pemerintahan Budha di Arakan,
sebahagian besar daripada umat Islam Arakan telah melarikan diri ke
Benggaladesh yang pada masa itu terletak di bawah penjajahan British
Tapi pelarian Rohingya itu kembali semula ke tanah air mereka bila penjajah
British menakluk dan menjajah Myanmar dan juga Arakan. Walau baaimana pun
British telah berusaha memulihkan ekonomi Arakan. Dan berjaya menjalinkan
hubungan luar dengan Banggaladesh.
Namun begitu, seperti lumrahnya, British tetap bersikap diskrimanasi
terhadap umat Islam di Arakan.
Di samping itu rakyat Myanmar pula tidak menyenangi penjajah British. Mulai
tahun 1908 telah muncul golongan Nasionalis Burma menentang penjajah British,
dan berjaya mempengaruhi kaum
Maghis
bangkit bersama-sama menentang penjajah British.
Tapi malanganya, mereka bukan sahaja membenci penjajah British, tapi juga
berjaya menghasut kaum Maghis supaya memusuhi orang-orang Rohingya yang
beragama Islam di Arakan itu.
Rohingya Dibunuh
Akibatnya pada tahun 1938 beribu-ribu orang Islam Rohingya telah menjadi
korban di tangan orang-orang Maghis dan juga penganut agama Budha, dan ribuan
orang pula kehilangan tempat tinggal.
Pada tahun 1947, sebelum Burma mengistiyarkan kemerdekaan, kerajaan Burma
telah mengadakan pendaftaran kewarganegaraan. Tapi malangnya, penduduk-penduduk
Islam di Arakan telah diketepikan dan tidak diterima sebagai warga negara
Burma. Menerusi “Citizenship Act” ini orang-orang Rohinghya yang beragama Islam
secara automatik menjadi pendatang di tanah air mereka sendiri.
Rancangan jahat ini dilaksanakan dengan kerja sama padu daripada Gerakan
Nasionalis Burma.
Persidangan Paniong
Menjelang kemerdekaan Burma dari tangan penjajah British, satu persidangan
khusus yang dikenali dengan nama “Paniong” telah diadakan untuk membincang
mengenai kemerdekaan Burma. Dalam persidangan itu, ketetapan telah dibuat
mengenai masa hadapan Burma dan kedudukan kaum minoriti di Burma.
Persidangan Paniong itu secara mentah-mentah telah menolak perwakilan
kaum Rohingya dari Arakan, sebaliknya
mereka telah membuat keputusan bahawa
Arakan hendaklah diletak secara langsung di bawah pentadbiran Pusat
Burma di Ranggon.
Dengan itu pada tahun 1947, Arakan dengan penduduknya seramai 2.2. juta
orang telah diistiyarkan sebagai sebuah negeri dalam kesatuan Burma. Tapi bila
Burma mencapai kemerdekaan dari tangan British pada 4 Jun 1948, Arakan telah
dijadikan sebahagian daripada Wilayah Burma secara tidak adil sama sekali.
Sejak itu, secara terang-terangan kaum Rohingya di Arakan telah dijadikan
mangsa penindasan, penganiayaan dan kezaliman kerajaan Burma sendiri yang
diperintah oleh junta tentera.
Rancangan Membudhakan
Kerajaan junta tentera Burma ini telah melancarkan rancangan untuk membudhakan
seluruh penduduk negara Burma. Justeru untuk merealisasikan rancangan jahat
itu, mereka terus bertindak n ganas dan zalim. Akibatnya ramai orang-orang
Islam dari kaum bukan Rohingya telah menjadi murtad dan memeluk agama Budha.
Rohingya
Pada umumnya di Arakan terdapat tiga
suku kaum, iaitu kaum Rohingya yang beragama Islam, kaum Maghis yang beragama
Budha dan suku kaum Bukit yang animisme
Pada suatu ketika sejumlah orang-orang Islam Rohingya di Arakan ialah 2.1.juta
orang. Kaum Rohingya mempunyai perawakan yang unik, kerana mempunyai darah
adunan daripada berbagai-bagai bangsa, seperti Arab, Turki, Iran, Benggali,
Moghul, Moor, Pathan dan kaum Bukit.
Mereka mengguna bahasa Rohingya, iaitu campuran daripada bahasa Urdu, Arab,
Iran dan Banggali, akibatnya mereka telah dianggap sebagai kaum immigran oleh pihak
berkuasa. Tapi tuduhan itu adalah dusta semata, kerana sejarah Arakan
menunjukkan bahawa kaum Rohingya telah memerintah Arakan lebih dari 350 tahun
lamanya.
Namun begitu rancangan mereka untuk membudhakan orang-orang Islam di Arakan
tidak berjaya, walau pun dipaksa, ditekan, dikejami dan dizalimi.
Ini menyebabkan mereka bertindak lebih kejam terhdap orang-orang Islam
Rohingya. Mengikut lapuran “The Amnesty International -1985/86” berbagai-bagai
kezaliman telah dilakukan oleh kerajaan Burma ke atas orang-orang Islam Rohingya.
Antaranya membataskan pergerakan mereka, dan mewajibkan mereka mendapat
kebenaran daripada pihak berkuasa terlebih dahulu. Orang-orang Islam tidak
dibenarkan keluar negara,untuk menunai ibadat haji sekali pun. Malah untuk
menunai ibadat korban pun mereka tidak dibenarkan.
Dari segi pentadbiran pula, kerajaan Burma mengenakan cukai yang tinggi ke
atas hasil pertanian bangsa Rohingya. Padi-padi simpanan mereka dirampas,
tanah-tanah mereka dirampas demikian juga harta wakaf mereka dirampas begitu
sahaja.
Tanah-tanah orang Rohingya yang dirampas itu diserahkan kepada kaum Maghis
yang beragama Budha yang digalakkan supaya bertindak kejam dan zalim terhadap orang-orang
Islam Rohingya. Sementara itu tanah-tanah wakaf, seperti di Masjid Mandow dan
Masjid Jamik Akyala telah ditukar menjadi taman permainan kanak-kanak.
Kewarganegaraan
Pada bulan Oktober 1982 pula kerajaan Myanmar telah meluluskan
Undang-undang Kewarganegaraan yang tidak mengiktiraf bangsa Rohingya sebagai
rakyat Myanmar dan sekali gus menghalang mereka daripada mengambil bahagian
dalam politik.
Undang-undang baru ini juga menegaskan majoriti umat Islam Rohingya bukan
warganegara Myanmar, kerana mereka memasuki negara itu selepas tahun 1823.
Undang-undang baru ini juga berpendapat sesetengah daripada mereka layak
menjadi “warga associated” atau “naturalised citizen kongsi” atau “yang
dijadikan”. Namun mereka ini juga tidak diberi hak untuk mengambil bahagian
dalam politik kebangsaan Myanmar atau politik kebangsaan mereka.
Justeru itu, undang-undang tersebut mengukuhkan lagi kedudukan umat
Rohingya sebagai bangsa yang tidak bertanah air, sedangkan sejarah telah
membuktikan kerajaan Arakan telah ditubuh sejak abad 15 lagi dan berterusan
hingga abad ke-18. Dan sejak tahun 1948 lagi, mereka telah berjuang utnuk
mendapat status politik.
Rampasan Kuasa
Rampasan kuasa tentera yang berlaku pada tahun 1988, bukan sahaja nasib
orang-orang Islam Myanmar tidak terbela, malah menjadi bertambah buruk.
Kaum lelakinya dijadikan buruh paksa untuk membaikpulih jalan-jalan di negara itu,
mencari buluh dan kayu-kayu di hutan, menjadi buruh di kebun-kebun sayur,
menanam padi, menjadi penganggkut menganggkut air sunga. Buruh-buruh paksa in i
tidak diberi apa-apa bayaran atau makanan.
Ramai orang-orang Islam telah terkorban. Mengkiut laporan menjelang tahun
1954 beribu-ribu orang Islam Rohingya telah terkorban..
Nama-nama bandar-bandar dan nama-nama kampung halaman mereka telah ditukar
sesuka hati oleh pemerintah supaya
nama-nama itu tidak mempunyai pertalian dengan Islam dan juga supaya lebih
berbau Budha.
Ramai kakitangan-kakitangan kerajaan yang beragama Islam telah diambil tindakan buang kerja begitu
sahaja, dan tempat mereka diganti dengan orang–orang yang beragama Budha.
Justeru itu, kini hampir seluruh kaitangan-kakitangan kerajaan Myanmar adalah
terdiri daripada mereka yang Budha.
Segala gerakan Islam di Myanmar telah ditindas dan ditekan. Para ulama Islam telah ditahan
dengan sewenang-wenangnya dan dikenakan tuduhan melakukan aktiviti tanpa
mendapt kebenaran pihak berkuasa kerajaan. Akhirnya mereka ini lenyap begitu
sahaja, tidak diketahui masih hidup atau telah mati. Kalau hidup di mana mereka,
dan kalau mati di mana kuburnya?
Orang-orang Rohingya diusir dari kampung halaman mereka dengan cara yang
keji dan hina. Kaum lelaki Rohingya disembelih, kaum wanita mereka diperkosa, malah
tidak jarang pula mereka dirogol secara beramai-ramai sekali gus sebagaimana
pernah dilakukan ke atas wanita-wanita Islam di Bosnia satu ketika dahulu.
Akibat perbuatan kejam yang langsung tidak berperikemanusiaan itu, ada
wanita-wanita Islam terus pengsan malah ada yang terus mati.
Mereka menindas ekonomi orang Islam Myanmar. Orang-orang Islam hidup dalam
kesempitan dan ini meghalang mereka untuk bergerak cergas. Orang-orang Rohingya
hidup dengan bertani, menanam padi. Tapi sebahagian daripada hasil padi mereka
telah dirampas dan hanya sebahagian
kecil sahaja yang boleh dijual, itu pun dengan harga yang murah. Ini
menyebabkan orang-orang Islam Myanmar hidup lebih tercekek.
Anak-anak orang Islam tidak dibenarkan belajar di sekolah-sekolah Kerajaan
Myanmar. Dan kalau ada pun bilangannya amat kecil sekali. Namun begitu, mereka
tidak dibenarkan menjalankan segala aktiviti-aktiviti sebagai seorang Islam,
seperti sembahayang. Larangan ini bukan
sahaja terbatas di sekolah-sekolah, tapi di tempat-tempat kerja seperti di
pejabat-pejabat dan di kilang-kilang.
Tegasnya usaha-usaha keras telah
dilakukan untuk menghalau umat Islam Rohingya dari bumi Myanmar, sebagaimana
orang-orang Yahudi berusaha untuk menghapuskan bangsa Palestin dari bumi tanah
air mereka yang terus berlanjutan hingga sekarang.
Angkara kekejaman demi kekejaman itu menyebabkan beribu-ribu orang Islam
Rohingya telah melarikan diri keluar negara, seperti ke Bnggaladesh, Pakistan,
Thailand dan juga negara-negara Teluk dan negara kita Malaysia.
Menurut anggaran seramai lebih daripada 250,000 orang pelarian Myanmar terdapat di negara-negara tersebut.
Setakat tahun 2008 sahaja terdapat seramai 12, 000 orang Rohingya di Malaysia.
Mereka ialah yang berdaftar dengan Suruhanjaya Tinggi Pertubuhan Bangsa-bangsa
Bersatu bagi orang-orang pelarian
[UNHCR]. Ada di antara mereka telah datang ke Malaysia sejak tahun 1980an
lagi. Pada umumnya kehidupan mereka amat dhaif.
Adalah dipercayai, pelarian Rohingya ini akan kembali semula ke tanah air
mereka bila keadaan di Myanmar kembali normal, dan orang-orang Islam diberikan
hak untuk menentukan nasib mereka sendiri.
Di Banggladesh
Jumlah pelarian yang ramai di Banggladesh itu telah menguggat kestabilan
negara tersebut. Satu perjanjian telah dimeteraikan antara kerjaan
Banggaladesh dan kerajaan Myanmar untuk
menghantar kembali pelarian Rohingya ke tanah air mereka Myanmar, di mana dalam
perjanjian itu, kerajaan Myanmar berjanji akan melayan dengan wajar orang-orang
Islam yang dihantar balik ke negara mereka itu.Tapi janji hanya tinggal janji
di atas kertas.
Justeru itu orang-orang Islam Rohingya terus meninggalkan negara
mereka dan membanjiri Banggaladesh,
salah sebuah negara termiskin di dunia yang pada peringkat permulaannya
terpaksa menerima kehadiran pelarian-pelarian tersebut atas dasar kemanusiaan.
Kebanyakan mereka tinggal secara haram di Banggaladesh atau di kem-kem
pelarian. Di samping itu ada sebuah kem pelarian yang tidak rasmi terletak di
Ledha, dekat tebing Sungai Naf, sepanjang
20 kilometer di sebelah sempadan Banggaladesh dan Myammar.
Biasanya dari Banggaladesh mereka akan mencari
negara-negara lain untuk memulakan kehidupan baru yang mereka berharap akan
memberi tuah kepada mereka. Namun
demikian, kebanyakan daripada mereka yang berani mengambil risiko berbuat
demikian akan hilang ghaib tanpa diketahui nasibnya dalam perjalanan yang tidk
menentu atau terpaksa menempuh perjalanan sukar yang memilukan.
Mengikut laporan, sehingga tahun 2009, terdapat kira-kira seramai 200,000
pelarian Myanmar di negara Banggaladesh, dan ini tidak termasuk seramai 21, 000
orang lagi pelarian Rohingya yang tinggal di kem pelarian Pertubuhan
Banga-Bangsa Bersatu di Coxis Bazar.
Mereka juga memasuki Thailand dan membanjiri Malaysia. Mengikut sumber
UNNCR [United Nations High Commisioner for Refugees] Malaysia sehingga penghujung tahun 2009 terdapat seramai 46,
000 pelarian dan suaka politik yang berdaftar dengan UNCHCR, di mana 14, 700 orang
terdiri dari bangsa Rohingya yang hidup bertaburan di seluruh negara Malaysia.
Di samping itu mereka juga memasuki Singapura dan Indonesia secara haram.
Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu telah cuba campur tangan dalam urusan
pelarian Islam Rohingya. Tapi kerajaan Myanmar tidak bersedia menerimanya. Dasar
penganiayaan terhadap orang-orang Islam
Rohinghya berjalan terus. Kerajaan Myanmar juga enggan menerima pemerhati PBB
dalam urusan penghantaran pulang umat Islam ke Myanmar, kerana itu PBB tidak
dapat menjalankan tugasnya dengan sewajar,
maka dengan itu tindakan PBB tidak dapat
memuaskan hati umat Islam dunia dan juga kepada mereka yang cintakan
keadilan dan keamanaan sejagat.
Justeru mana-mana pelarian Rohingya yang telah dihantar pulang ke tanah air
mereka, atas desakan antara bangsa dan juga umat Islam, mereka telah
ditempatkan di kem-kem pemulihan, di
mana mengikut laporan mereka telah diberi ganjaran yang pahit, dan tidak
dihantar kembali di tempat asal mereka atau ke kampung halaman mereka.
Bangkit Berjuang
Walau bagaimana pun orang-orang Islam di Myanmar tetap bangkit berjuang.
Sejak tahun 1942 lagi,umat Islam Rohinghya telah bangkit berjuang, terutama
untuk mendapat kuasa autonomi. Tapi gerakan itu telah dihancurkan,dengan berbagai-bagai
tindakan kezaliman dan kekejaman.
Menurut laporan di kalangan orang-orang Rohingya itu terdapat kira-kira 160
pertubuhan yang mermperjuangkan hak-hak mereka di Myanmar. Antara
pertubuhan-pertubuhan itu ialah Karen
National Union, Shan State Progressive Party, Kaun Independence Army, Pa-O
Liberation party, Man Independence
Party, Rohinghya Patriotic Front dan sebagainya.
Mereka dikatakan mampu melakukan perjuangan yang lebih berkesan, namun
begitu, mereka tidak mempunyai kemudahan yang mencukupi, kerana itu tindakan mereka
adalah terbatas mengikut kemampuan mereka sahaja. Problam utamanya mereka ialah
tidak mempunyai sumber ekonomi yang kukuh untuk melancarkan perjuangan yang lebih efektif dalam usaha untuk melepaskan diri dari
kezaliman dan penindasan melampau.
Walau bagaimana pun, di Myanmar terdapat beberapa pertubuhan Islam yang
khusus memperjuangkan kepentingan umat Islam. Namun begitu, mereka tidak dapat
bertindak, kerana sentiasa ditindas dan ditekan kuat oleh pihak berkuasa. Oleh
sebab itu kebanyakan parti-parti politik Myanmar bukan berada dalam negara Maynmar,
tapi berada di luar negara.
Di Arakan yang mempunyai umat Islam seramai 2.1 juta orang daripada 3.5
juta orang penduduknya itu tidak mempunyai sebuah pun pertubhan politik Islam
yang utuh yang dapat memperjuangkan nasib mereka pada umumnya.
Walau pun begitu malangnya nasib
yang menimpa umat Islam Myanmar, tapi amat sedikit berita-berita yang
dapat kita ikuti mengenainya, malah hampir tidak ada langsung, kerana sengaja dikawal
dan ditutup daripada pengetahuan dunia
Namun begitu sekali sekal terbocor juga keluar negara seperti yang berlaku
baru-baru ini. Sesungguhnya bangkai gajah itu tidak dapat ditutup dengan
sehelai selimut.
Persoalannya apakah sumbangan kita sebagai umat Islam atau sebagai manusia
yang cintakan kedamaian dalam usaha untuk menegakkan keadilan dunia?
0 comments:
Post a Comment