Ancaman DADAH Di Negeri Kelantan

>> Thursday, December 16, 2010

Ancaman Dadah Di Kelantan


Latar belakang Negeri Kelantan

Untuk lebih memudahkan kita memahami perkembangan dan kesan-kesan dadah di Kelantan amatlah perlu terlebih dahulu diketahui seputar geografi negeri yang terkenal dengan jolokan nama “Cik Siti Wan Kembang” ini, Antara suasana sekitar, keadaan tempat, masa dan keadaan masyarakat mempunyai pertalian yang erat dengan perkembangan dadah di mana-mana tempat sahaja di dunia ini.

a]Luas

Luas negeri Kelantan ialah 14,929 kilometer persegi. Sementara jarak antara hujung utara ke hujung selatan ialah 185.6 kilometer dan jarak antara hujung timur ke barat pula 140.8 kilometer.

b]Rupa Bumi

Hutan rimba masih lagi meliputi sebahagian besar daripada rupa bumi negeri Kelantan, terutama sekali di bahagian selatannya yang meliputi jahan Gua Musang.

Luas kawasan hutannya ialah 920,630 hektar, iaitu 211,655 hektar hutan simpan, 108,783 hektar hutan untuk mergastua, dan 600,199 hektar tanah milik kerajaan.

Sementara tanah bukan kawasan hutan pula seluas 572,544 hektar iaitu 315,924 tanah milik, dan seluas 256,620 hektar tanah milik kerajaan.

c]Gunung-ganang

Gunung yang tertinggi di negeri Kelantan malah di seluruh Malaysia ialah Gunung Tahan, setinggi 2,178 meter, yang terletak bersempadan dengan negeri Pahang. Gunung yang kedua tertinggi ialah Gunung Nering, setinggi 1,863.5 meter.

d]Sungai-sungai

Negeri mempunyai beberapa batang sungai, antara Sugai Pergau, Sungai Galas, Sungai Lebir dan Sungai Nengiri. Sungai-sungai bercantum di sebelah ulu dan menjadi Sungai Kelantan.

Lain-lain sungai ialah Sungai Golok yang memisahkan antara Thailand dan negeri Kelantan khasnya dan Malaysia amnya yang digunakan untuk penyeludupan, Sungai Kemasin dan Sungai Semerak.

e]Letaknya

Negeri Kelantan terletak di Pantai Timur, bahagian Utara Semenajung Malaysia Barat.

Ia terletak antara garisan lintang 4 darjah 32 minit dan 60 darjah 15 minit di utara, dan garisan bujurnya 101 darjah 19 minit dan 102 darjah dan 37 minit di Timur.

f]Sempadan

Laut China di sebelah utara, rangkaian Laut China dan negeri Trengganu di sebelah timur, negeri Pahang di sebelah Selatan, dan ngeri Perak, Wilayah Patani [Selatan Thailand] di sebelah Barat.

g]Iklim

Iklim Tropikal. Angin Timur Laut bertiup dari Laut China Selatan yang membawa hujan ke Pantai Timur Semenanjung Malaysia dari bulan November hingga ke bulan Febuari. Hujan tahunan ialah 80 inci.

Sementara kepanasannya antara 70 darjah Fahrenheit hingga 90 darjah Fahrenheit [21 darjahCelcius hingga 32 darjah Celcius].

h]Pantai

Negeri Kelantan mempunyai pantai sepanjang kira-kira 78.4 kilometer. Pasirnya putih dan halus yang selalu dibersihkan oleh air laut dari Laut China Selatan yang rasanya suam menyegarkan.

i]Pentadbiran

Negeri Kelantan dibahagikan kepada 10 buah jajahan, iaitu Jajahan Kota Bharu, Tumpat, Pasir Mas, Tanah Merah, Machang, Ppasir Puteh Bachok, Gua Musang, dan jajahan kecil Jeli dan Lojing.

j]Penduduk

Pada tahun 1980 penduduk negeri Kelantan berjumlah seramai 88,831 orang. Sebahagian besar daripada mereka terdiri dari orang Melayu seramai 830,337 orang [92.9%], kaum China sebanyak 47,911 orang [5.4%,] India seramai 6,716 orang [0.7% ] dan lain-lain bangsa 8,789 orang [1.0%.].

Demikian negeri gambaran negeri Kelantan secara ringkas sebagai latar belakang kepada permasalahan dadah di negeri ini.

Peta Negeri Kelantan

Problem Dadah

Jika dilihat secara umum problem dadah di negeri Kelantan tidaklah begitu genting sebagaimana sesetengah negeri lain di Malaysia, seperti Selangor dan Pulau, namun ancaman dadah terhadap negeri ini tidaklah boleh dipandang ringan. Kedudukannya bersempadan dengan negara Thailand menyebabkan ia sentiasa terdedah sepanjang masa kepada ancaman dadah, kemasukan dan penyeludupan dadah merbahaya ke negeri ini khasnya, dan ke seluruh Malaysia amnya, kerana dari negeri Kelantan dadah itu akan lebih mudah tersebar ke mana-mana negeri di seluruh Malaysia.

Justeru itu rakyat negeri Kelantan ini sentiasa terdedah kepada bahaya ancaman penyalahgunaan dan penagihan dadah yang amat merbahaya itu, kerana dada boleh merosakkan fizikal dan mental mereka yang terlibat dalam kegiatan yang keji itu.

Oleh itu tindakaan-tindakan pencegahan yang wajar dan berkesan perlulah diambil oleh semua pehak, bukan sahaja pehak yang berkuasa, tapi juga pehak ibu bapa dan masyarakat yang tidak boleh bersikap beku dan tidak pusing dalam perbuatan-perbuatan yang boleh menjahnamkan agama, bangsa dan negara ini.

Secara keseluruhannya problem dadah di negeri Kelantan adalah merangkumi beberapa isu yang berikut yang perlu diberikan perhatian oleh semua pehak untuk mengawal perkembangan dadah di negeri ini khasnya dan di negara Malaysia amnya.

Problem penyeludupan dadah di sempadan

Penyeludupan dadah di sempadan negeri Kelantan dan Thailand yang berlaku dengan rancak mengalir masuk ke negeri ini, terutama menerusi sungai Golok yang sempit dan tohor airnya yang menjadi pemisah antara dua negara berjiran.

Pengkalan-pengkalan Haram

Biasanya pnyeludupan-penyeludupan dadah itu berlaku menerusi pintu-pintu masuk yang tidak rasmi yang merupakan pengkalan-pengkalan haram yang terdapat di kedua belah negara.

Antara pengkalan-pengkalan haram itu yang dipercayai dijadikan tempat penyeludupan dadah ialah:

Pnegkalan-pengkalan haram yang terdapat di sekitar Pengkalan Kubur dan juga di Kuala Jambu, Tumpat.

Pengkalan-pengkalan haram yang banyak terdapat di sekitar Rantau Panjang, Pasir Mas.

Pengkalan-pengkalan haram yang terdapat di sekitar Bukit Bunga, Nibong dan Lalang Pepuyu, Tanah Merah.

Pengkalan-pengkalan haram yang terdapat di sekitar Wakaf Zing dan Kalai, Batu Melintang, dan Jeli.

Ikut Laut

Selain dari ikut jalan sungai dan darat ada juga penyeludupan dadah itu dilakukan ikut jalan laut yang begitu luas terbentang di sepanjang pesisir negeri Kelantan hingga ke negeri Terengganu arah keselatan Semenanjug.

Di antara kawasan-kawasan yang pernah dijadikan pengkalan pendaratan dadah ikut laut, ialah :

Di Pantai Perupok, dan di Pengkalan Petah,achok.

Di Kuala Besar, Kota Bharu.

Dan juga di Pengkalan Kubur, Tumpat yang begitu dekat dengan negara jiran yang boleh diseberangi dengan perahu-perahu atau boto-bot kecil melintasi sempadan lautan. Tambangnya hanya beberapa ringgit sahaja untuk pergi balik ke Pekan Takbai, Thailand.

Mengikut laporan, penyeludup-penyeludup dadah itu menyamar sebagai nelayan untuk mengelirukan kegiatan jenayah mereka.

Ada juga laporan mengatakan penyeludupan itu pernah dilakukan oleh sebahagian kecil daripada nelayan-nelayan tempatan untuk kegunaan mereka sendiri dan untuk diedar secara kecil-kecilan atau secara runcit di kaki-kaki lima atau di tepi-tepi jalan kepada para penagih untuk menambah pendapatan.

Nelayan-nelayan yang terlibat dalam penyeludupan dadahseperti ini seolah-olah lupa akan hukuman-hukuman berat yang akan menimpa mereka sekiranya mereka dapat diberkas oleh pehak berkausa yang sentiasa dalam keadaan awas dan waspada terhadap ancaman dadah yang merbahaya kepada bangsa, agama dan negara itu.

Patut juga disebut, kegiatan penyeludupan dadah di sepanjang sempadan negeri Kelantan dan Thailand itu mempunyai pertalian rapat dengan aktitviti penyeludupan secara umum, kerana selain dadah, berbagai-bagai barangan dari negara jiran juga diseludup ke negeri ini, terutama makanan-makanan, seperti beras, buah-buahan, sayur-sayuran dan sebagainya selain daripada barang-barang haram yang lain yang tidak kurang merbahayanya.

Antara faktor-faktor tersebut yang mempunyai impak besar terhadap penyeludupan dadah di negeri Kelantan ialah:

Mengikut pehak berkuasa, di sepanjang sempadan negeri Kelantan dan Thailand sejauh 105 kilometer itu terdapat lebih daripada 100 pengkalan tak rasmi yang digunakan untuk penyeludupan berbagai-bagai barangan dari negara jiran itu, termasuk barang-barang merbahaya dadah dan juga senjata-senjata api.

Sebagaimana telah diketahui mudahnya pergerakan keluar masuk sempadan antara negeri Kelantan dan Thailand, antara sebabnya kerana wujudnya tali kekeluargaan antara penduduk kedua negara menyebabkan pehak berkuasa mengalami kesukaran untuk mengesan kegiatan penyeludupan dadah, kecuali dengan mendapat kerjasama yang sewajarnya daripada penduduk-penduduk tempatan. Tanpa kerjasama mereka kegiatan penyeludupan dadah di sempadan amat sukar untuk dijejaki.

Tapi sebaliknya pula, penduduk-penduduk tempatan di sempadan mengalamai keberatan untuk membuat laporan dan bekerjasama dengan pehak berkuasa, kerana bimbangkan ancaman terhadap keselamatan diri mereka dan keluarga mereka jika mereka membuat laporan tentang kegiatan penyeludupan dadah. Justeru itu mereka lebih suka memilih untuk berdiam diri daripada membuat laporan yang amat diperlukan oleh pehak berkuasa dalam usaha untuk membenteras kegiatan jenayah dadah.

Harga barang-barang yang murah di Thailand menyebabkan ramai penduduk-penduduk Kelantan khasnya suka menyeberang sempadan untuk membeli berbagai-bagai barangan keperluan mereka. Kesibukan ini sering kali diambil kesempatan oleh penyeludup-penyeludup dadah dan senjata api untuk turut melancarkan kegiatan jahat mereka.

Sejak berkala-kala lagi penduduk-penduduk di sempadan menjalankan berbagai-bagai aktiviti penyeludupan sebagai sumber pendapatan mereka, terutama penyeludupan bahan-bahan makanan, seperti beras, dan berbagai-bagai jenis makanan ringan. Kegiatan ini akan disertai oleh pehak-pehak yang tidak bertanggungjawab untuk menyeludup barang-barang haram, khusunya dadah untuk pasaran di negeri ini.

Wujudnya pertalian kekeluargaan antara penduduk-penduduk sempadan di kedua-dua negara menyebabkan mereka sering keluar masuk setiap masa, dan kegiatan mereka agak sukar untuk dihalang. Seperti biasa keadaan ini akan diambil kesempatan oleh mereka yang tidak bermoral untuk menyeludup dadah dan seumpamanya.

Masalah sikap penduduk tempatan yang negatif yang beranggapan bahawa kerja-kerja penyeludupan bukan salah dari segi agama, merancakkan lagi kegiatan-kegiatan penyeludupan di sempadan, dan keadaan ini oleh megelirukan, justeru tidak dilepaskan peluang oleh para penyeldup dadah.

Terdapat banyak halangan-halangan fizikal yang menghalangkan kelancaran pehak berkuasa untuk mencegah kegiatan penyeludupan dadah, seperti sempadan sungai, benyaknya semak samun di sempadan dan keadaan muka bumi sempadan yang berbukit-bukit menjadi kesukaran kepada pehak berkuasa untuk melakukan rondaan yang lebih berkesan untuk mencegah penyeludupan dan pengedaran dadah di negeri ini.

Pengedaran Dadah Di Dalam Negeri

Problem pengedaran dadah dalam negeri ini mempunyai pertalian yang erat dengan kegiatan penyeludupan dadah di sempadan Kelantan-Thailand. Sebahagian daripda dadah-dadah yang diseludup itu diedarkan di negeri Keantan untuk kengunaan pengguna-penggna tempatan yang laparkan dadah.

Di samping itu dadah-dadah yang diseludup itu diedarkan juga di negeri-negeri lain di Malaysia, di mana negeri Kelantan dijadikan negeri transit dadah.

Sebahagian daripada dadah-dadah itu dapat dikesan dan dirampas oleh pehak berkuasa, dan di antara mereka yang telahdi tahan dan dihadapkan ke mahkamah dan dijatuhkan hukuman yang setimpal.




Kelantan Sebagai Transit Dadah

Negeri Kelantan adalah salah sebuah negeri yang dijadikan transit untuk mengedar dadah ke negeri-negeri lain di Malaysia. Ia merupakan salah sebuah pintu masuk dadah yang terbesar di Malaysia, selepas Kedah dan Perlis, iaitu dua buah negeri lain yang bersemadan dengan Thailand.

Perkara ini berlaku kerana beberapa faktor yang pentingnya kerana sikap penduduknya yang tidak menganggp penyeludupan tidak bertentangan dengan ajaran agama, dan banyaknya pengkalan-pengkalan haram di sepanjang sempadan yang digunkan oeh para penyeludup untuk menyeludup berbagai-bagai barang, temasuk senjata ai dadah yang merbahaya itu.

Usia Penagih

Penagih-penagih di Kelantan itu meliputi dalam berbagai-bagai usia, dari belasan tahun membawa kepada puluhan tahun, iaitu lebih dari 40 tahun ke atas yang masih terus mencari kenikmatan terkutuk menerus najis dadah.

Sebab-sebab Menagih Dadah

Mengikut kajian ada beberapa faktor yang mendorongkan seseorang terlibat dalam penagihan dadah, antaranya untuk menikmati keseronkan, terpengaruh oleh kawan-kawan, bermula dengan kerana ingin tahu, untuk mengatasi tekanan jiwa, dan juga akibat menerima rawatan kesihatan.

Sumber Dadah

Penagih-penagih itu mendapat bekalan dadah mereka daripada berbagai-bagai sumber, antaranya daripada kawan-kawan penagih, penjual yang juga penagih, penjual dadah yang bukan penagih dan membeli dadah di negara jiran.

Perbelanjaan

Penagih-penagih dadah terpaksa menggunakan perbelanjaan yang bukan sedikit untuk mendapat bekalan dadah, malah ada yang sampai berpuluh-puluh ringgit sehari utuk mendapat dadah.

Justeru itu untuk memperolehi wang untuk membeli dadah itu mereka sanggup melaku berbagai-bagai jenayah, seperti mencuri, merompak, menyamun, meragut malah membunuh keluarga sendiri, seperti ibu bapa untuk mendapat wang dadah.

Penagihan Dadah

Jika dibandingkan dengan negeri-negeri lain di Semeanjung Malaysia, seperti Pulau Pinang, Perak dan Wilayah Persekutan [Kuala Lumpur, Johor dan Selangor, penagihan dadah di Kelantan tidaklah begitu berat dan membimbangkan.

Mengikut fakta, antara tahun 1976 hingga 1990, negeri Kelantan berada ditangga yang ke-10 dari segi bilangan penagih yang dapat dikesan. Sepanjang masa itu bilangan penagih yang berdaftar ialah seramai 4,248 orang, iaitu 3% daripada bilangan penagih seluruh negara.

Bilangan penagih yang dapat dikesan di negeri ini sepanjang tahun 1990 ialah seramai 445 orang, di mana penagih baru ialah seramai 289 orang, sementara 156 penagih lagi merupakan kes berulang. Dan daripada itu seramai 443 penagih lelaki dan 2 penagih wanita.

Dari segi etenik pula bilangan penagih Melayu adalah lebih ramai dari kaum yang lain. Daripada tersebut penagih Melayu ialah seramai 416 orang, China 24 orang, India 4 orang dan Siam 1 orang.


Penagih-penagih tersebut terlibat dalam berbagai-bagai jenis dadah, seperti heroin, morfin, candu, ganja dan sebagainya. Daripada itu morfinlah yang paling banyak digunakan kemudian diikuti dengan ganja.


Cara Penggunaan Dadah

Ada bebagai-bagai cara dadah itu digunakan oleh para penagih, sebahagianya tergantung kepada bentuk dadah yang diperolehi, seperti cara telab, hisp, cara suntik dan sebagainya.










Membeli Dadah Di Thailand

Penagih-penagih dadah lebih suka pergi kenagara jiran Thailand untuk mendapat bekalan dadah kerana beberapa faktor yang menyebabkan pengaliran dadah di negeri ini bertambah sukar untuk dikawal.

Bekalan dadah mudah diperolehi di negara jiran itu, khususnya di Selatan Thailand, seperti di Tak Bai, Golok,Bukit Tar, Weng, Kelubi dan lain-lain tempat lagi yang berlambak dengan dadah.

Harga dadah di Selatan Thailand jauh lebih murah daripada harga dadah di pasaran tempatan. Sebagai bandingannya harga satu tiub heroin yang berharga antara RM8.00 –RM1.00 di Kota Bharu, tapi di Selatan Thailand dikatakan hanya dapat dibeli dengan harga antara RM3.00 – RM5.00 sahaja.


Satu faktor lagi yang tak kurang pentingnya ialah begitu mudahnya laluan keluar masuk sempadan antara kedua-dua negara jiran, seolah-olah tiada sekatan, terutama sekali kerana ada hubungan kekeluargaan antara penduduk di sempadan kedua-dua negara Malaysia-Thailand.

Rawatan Dadah Di Thailand

Tidaklah dinafikan ada sebahagian daripada penagih-penagih dadah di negeri ini berkunjung ke Selatan Thailand untuk menerima rawatan dan pemulihan daripda penagihan dadah.

Walaupun sekali pandang tidak ada salahnya, namun ia mempunyai implikasi yang kurang baik, kerana boleh menimbulkan bebagai-bagai masalah pula.

Menjadi beban kewangan kepada penagih dan keluarga penagih yang terlibat dalam penerima rawatan di Thailand itu.

Menjadi beban kewangan dan tenaga kepada pehak berkuasa Thailand yang menerima penagih-penagih luar untuk mendapat rawatan di negaranya.

Menimbulkan prasangka yang tidak betul, seolah-olah kerajaan Malaysia tidak menyediakan kemudahan-kemudahan dan pemulihan dadah, sedangkan program-program pemulihan dadah secara percuma yang banyak di sediakan oleh kerajaan yang menelan perbelanjaan yang bukan sedikit untuk penagih-penagih yang memang pada mula-mulanya mencari keseronakan dengan jalan mengambil dadah yang memang terlarang itu.

Dari segi perundangan pula ia boleh menimbulkan berbagai-bagai kesan sampingan yang tidak baik, seperti merupakan kesalahan dari segi Akta Imigresen dan sebagainya.

Dalam tulisan yang pendek ini penulis tidak menyentuh kesan-kesan buruk dadah terhadap para penagih, keluarga dan masyarakat, juga tidak menyentuh berbagai-bagai tindakan yang telah dilakukan oleh kerajaan untuk mencegah dan memulihkan penagih-penagih dadah.

Walau bagaimanapun penyalahgunaan dadah ini dibimbangi boleh merosakkan akidah seseorang penagih, justeru itu adalah dikhuatiri segala amal ibadatnya juga tidak dierima oleh Allah S.W.T.

Ya Allah lindungilah kami, keluarga kami dan anak-anak bangsa kami daripada bencana dadah yang amat merbahaya itu.

Sekian

[Rencana ini ditulis berdasarkan taklimat Pasukan Petugas Anti Dadah, Negeri Kelantan kepada Ahli-ahli Majlis Mesyuarat Kerajaan, Ahli-ahli Parlimen Dan Ahli-ahli Dewan Undangan Negeri Kelantan].
Xxxxxxx

Renungilah:
-“Wahai sekalian manusia, takutlah kamu kepada Allah. Dan carilah rezeki dengan cara yang baik, kerana sesungguhnya seseorang tidak akan mati sebelum sempurna rezekinya meskipun terlambat daripadanya. Maka takutlah kamu kepada Allah dan carilah rezeki dengan cara yang baik. Ambillah yang halal dan tinggalkan yang haram”.HR:Ibnu Majah & al-Hakim.

-Bukanlah orang kuat itu orang yang kuat bertenaga, tetapi sesungguhnya orang kuat itu adalah orang yang dapat menahan hawa nafsunya ketika is sedang marah”.HR:Bukhari & Muslim.

Bisik pondokrahmat:
Pautkan Iman. Hulurkan Sejambak Mahabah. Seuntai Kasih. Sekalung Harmoni.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP