RAHSIA CINTA ILAHI

>> Thursday, March 19, 2020




RAHSIA CINTA ILAHI




ALLAH itu Maha Pencinta. Ia Maha Pemurah Ia mengurniakan fitrah cinta itu kepada objek ciptaan Nya, khususnya manusia untuk menikmati bersana cinta itu.

Allah mengunriakan fitrah cinta kepada manusia supaya menusias boleh hidup dengan aman bahagia antara manusia, walau mereka berlainan bangsa, dan agama.

Jika tidak ada rasa cinta antara manusia niscaya dunia ini tidak akan aman buat selama-lamanya, mereka akan asyik berbalah dan bercakaran malah bunuh membunuh sesasma sendiri waau tanpa sebab-sebab yang jelas.

Sedangkan rasa kasih dan cinta telah bertaburan ditanamk di hati mereka pun, mausia masih terus bercakaran, malah sembelih menyembelih sesama manusia.

Sebenarnya sejarah membuktikan tidak pernah ada keaaman di seluruh dunia sejak dulu hingga sekarang, kerna manusia selalu berswngketa.
Dari sejak pembunuhan pertama berlaku di zaman Nabi Adam as sejak ribuan tahun yang lampau lagi dnnia dan manusianya tidak pernh mengenal aman dalam erti yang sebenarnya.

Namun begitu, orang-orang beriman dan bertkwa di seluruh dunia,tidak pernah merasa kecewa untuk memupuk rasa cinta dan kasih sayang di kalangan unmat manusia di seluruh dunia.

Mereka sedar bahawa Allah SWT amat kasih dan sayang kepada umatnya yang tidak ragu-ragu mengurniakan fitrah cinta kepadahamba-hamba Nya itu.

Di dalam Kitab Suci al-Quran Allah banyak menyebut tentang rasa cinta dan kasih saayang  di kalangan umat manusia, khususnya di antara lelaki dan perempuan dalam berbagai-bagai bidang.Dan di sini saya hanya petik beberapa ayat sahaja berhubung dengan  cinta yang berkaitan dengan manusia lelaki dan perempuan.

-Dijadikan terasa indah dalam pandangan manusia  cintaterhadap apaang diingnkan, berupa perempan-perempan, anak-anak, harta benda yang tertumpuk dalam bentuk emas dan perak,kuda pilihan, haiwan ternk,dan sawah ladang. Itulah kesenangan hidup di dunia, dan di sisi Allahlah tempat kembali yan baik”.Al-Imran :14.

-Dan di antaratanda-tanda yangmembuktikan kekuasaan Nyadan rahmat Nya bahawa Ia menciptaka untuk kamu wahai kaum lekai,isteri-isteri darim jenis kamu sendiri, supaya kamu bersenang hati dan hidup mesra dnegannya, dan dijasdikanNya di antara kamu suami isteri perasaan kasih sayang dan belas kasihan .Sesungguhnya yang demikian itu mengandungi keterangan-keterangan yang menimbulkan kesedassran bagi orang-orang yang berfikir”.Ar-Rum:21.

-Serta Kami jadikan mereka sentiasa dara [yang tidak pernah disentuh], yang tetpa mencintai jodohnya serta yang sebaya umurnya”. Al-Waqiah; 36-37.

-Dan sesunggguhnya Dialah yang menciptakan pasangan-lelakidan perempuan”.-An-Najm:45.

Sesungguhnya yang perlu diiangatkan ilah dalam menghulurkan cinta dan kasih sayang ituhendklah dilaburkan kepada sekalian manusia dan makhluk Allah, dan bukannya untuk saudara mara dan umat Islam semata,tapi juga termasukjuga haiwan yang tidak berakal fikiran.

Sebagaimana Nabi SAW bersabda,”Sayangilah prang-orang yang ada di bumi, supaya kamu disayangi oleh orang yang dilangit, iaitu para malaikat”.

Sesungguhnya cinta mencintai, kasih mengasihi, hormat menghormati, dan tolong menolongi antara satu sasma lain adalah pantulan rhmat Allah yang  dilimpahkan ke dalam hati dan jiwa  sebahagian daripada makhluk Nya yang dikasihi.


Demikianlah besarnya erti cinta dan kasih sayang itu dan amatlah tidak ternilai harganya.




Pondok Rahmat
18Mac, 2020



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP