NOSTALGIA MENYAMBUT PUASA DI KAMPUNG SALOR

>> Thursday, May 9, 2019




                                          Foto sekadar hiassan




NOSTALGIA MENYAMBUT PUASA DI KAMPUNG SALOR



Ibu saya Allahyarhamah Maimunah.
Semoga Allah limpahi rahmat ke atasnya.


Setiap kali Ramdhan melabuhkan sayapnya, kenangan saya melangkau jauh ke suatu masa yang silam.
Kenangan saya akan kembara ke kampung yang amat dekat di hati saya, iaitu Kampung Salor.

Di kampung itulah saya diputerakan oleh bonda saya, Maimunah Ismail, dan di kampung itulah saya membesar dan menjadi seorang dewasa.

Di situlah saya menghabiskan masa kanak-kanak saya untuk menimba ilmu pengetahuan sebelum melanjutkan pelajaran ke  Maktab Sultan Ismail di Kota Bharu.

Salah satu nostalgia yang bermain-main dalam kepala saya ialah bila ketibaan bulan Ramadhan yang mulia, baiaimana kami penduduk-penduduk Kg. Kedai Salor menyambutkan ketibaannya.

Pada malam di mana bulan Ramadhan dijangka tiba keesokan harinya, kaum ibu, termasuk ibu saya mempunyai acara yang tersendiri.

Pada hari ini kebanykan mereka akan menyediakan kueh-mueh untuk diedarkan kepada jiran-jiran tetangga.

Anara kueh-meh yang disediakan ialah ondeh-ondeh, petri mandi, gerodak telur, butir nangka, serabai dan sebagainya, mengikut kesanggupan masing-masing.

Kueh-kueh itu diedar sehari sebelum ketibaan bulan puasa dipastikan. Kiranya keesokan harinya puasa masih belum juga tiba, tidaklah menjadi apa masalah.

Biasanya sayalah yang menghantar  makanan-makanan yang dibuat oleh ibu itu kepada jiran-jiran di sekitar. Hanya ada setompok beberapa rumah berjiran dengan rumah kami pada waktu itu.


Rumah-rumah itu yang setakat yang ada dalam kepala saya  ialah selain dari rumah kami, Mak Su Munah P ak Chu Leh, ialah rumah Mak Som kakak kepada ayah saya, rumah Mak Mah, [nasi kerabu], anak saudara ayah saya, rumah Tok Daud Tok Bomoh, rumah Tok Awang Kak Nik Embong, rumah Cik Sefiah Pak Mat, Rumah Pak Jah Som, dan sebuah rumah yang lupa nama penghuninya, rumah Minah dan rumah Mok Cik Moh [rumah Raja Tijah], dan rumah Mok Wan Limah.

Kakak saya, Allahyarhmah Zubaidah [Kak Dah] tidak tinggal bersama kami dari sejak kecil lagi, tapi tinggal bersama nenek kami yang dipanggil Mok Mok Som.

Demikian juga salah seorang daripada abang saya Allahyarhman Ariffin tidak tinggal bersama kami, tapi kami tinggal bersama dengan emak saudara kami, Mok Minah emak kepada Allahyarahmah jutawan Kak Nik Mas, sepupukami.

Bila solat Maghrib telah selesai, kami, termasuk kanak-kanak pula bersiap sedia untuk mendengar peristiyaran ketibaan bulan Ramadhan  yang mulia.

Pada masa saya kanak-kanak itu ada tiga cara penduduk-penduduk Kampung Salor mengetahui pengumuman ketibaan bulan puasa.

Mendengar siaran radio Malaya. Tapi oleh sebab waktu, itu di Kampung Salor tidak ada penduduk yang memiliki radio, kecuali seorang yang tinggal jauh dari Kedai Salor, iaitu berhampiran dengan Sekolah Kebangsaan Salor, dan di hadapan pintu Jalan Masuk ke Kampung Jerulung. Saya dan beberapa orang akan biasanya pergi ke sana kalau ingin mendengar siaran radio, terutama lagu-lagu pada waktu malam, sambil duduk-duduk di sebuah gerai di tepi jalan di hadapan rumah tersebut. Biasanya tuan rumah akan memasang radionnya dengan suara yang deras mungkin untuk membolehkan kami menikmatinya.

Saya masih ingat lagi salah sebuah lagu yang saya minati ialah “Cendera Wasih”.

Lain-lain cara ialah mendengar bunyi beduk yang dipalukan berulang-ulang kali di Masjid Kampung Salor yang menandakan besok telah puasa.

Selain dari bedok, surau yang dipanggil “balaisah” Pohon Sagu, yang masih ada lagi hingga sekarang memalu loceng besinya bertalu-talu. Loceng ini biasanya dipalu untuk menandakan kemasukan waktu solat lima kali sehari semalam.

Ia sebenarnya bukan sebuah loceng tapi sekeping besi berbentuk bulat yang berlubang di tengahnya yang digantung kemudian dipalu dengan sebtang pemalu besi juga yang akan mengeluarkan bunyi yang kuat.

Satu cara lagi untuk mendengar pengumuan ketibaan bulan Ramadhan ialah yang lebih istimewa, ialah menedengar bunyi tembakan meriam. Tembakan meriam itu dilepaskan dari Padang Bank atau Padang Merdeka di Kota Bharu dan bunyinya akan bergema di sepanjang Sungai Kelantan hingga sampai ke Kampung Salor, kira-kira sejauh dua belas batu dari Kota Bharu mengikut jalan darat. Penduduk kampung yang terletak di pinggir Sungai Kelantan itu pasti dapat mendengar bunyi “dom” memecah kesepian awal malam.

Setelah pasti besok hari puasa, maka mana-mana mereka yang hendak solat tarawih pun bersia-siap sedia untuk pergi ke masjid atau ke “balaisah”.Tapi kepada kami yang tinggal di Kg. Kedai Salor lebih memilih balaisah kerana terletak dekat dengan kediamankami, jika dibandingkan dengan masjid yang dipanggil “suarau”, yang terletaknya lebih jauh.

Tapi bila kemasukan elektrik dan kemudahan alat-alat komunikasi cara-cara itu tidak relevant lagi.

Demikianlah secebis kenangan manis yang mewarni  Kampung Kedai Salor yang terus hidup merimbun di hati kami setiap kali  menjelang Bulan Ramadhan yang mulia. Ia sentiasa hidup dalam ingatan dan rona hidup yang seperti ini tidak mungkin lagi dapat ditemui pada hari mutakhir ini akibat perubahan tempat, keadaan dan masa yang terlalu pentas berlalu.

Saya harap pembaca nostalgia ini, terutama warga Kg. Kedai Salor, khususnya mereka yang pernah menjadi jiran-jiran saya dapat memperbaiki jika terdapat kesilapan atau kekurangan faktor yang perlu ditambah untuk memori singkat ini.

9hb.Mei 2019
Kg.Kubang Siput, Kota Bharu.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP