>> Thursday, November 28, 2019



MASA LEPAS
KENAPA DENGAN MASA LEPAS?





“Demi masa! Sesungguhnya manusia itu berada da;am kerugian. Kecuali orang yang beriman dan melakukan amalan yang soleh serta saling berpesan supaya menjunjung  ajaran kitab Allah yang benar dan saling berpesan supaya bersikap sabar”.
 Al-‘Asr [103] :1-3.


MASA
Kita hidup dalam ruang masa. Malah semua yang berada dalam jagat raya ini berada dalam lautan masa.

Pada umumnya masa itu terbelah tiga peringkat sebgaimana kita semua ketahui. Pertama masa yang lalu, iaitu kemarin, minggu lepas atau bulan lepas ;kedua masa sekarang atau masa  kini, iaitu masa yang sedang kita jalani ini, dan ketiga, masa hadapan, sekejap lagi, besok, lusa, atau minggu depan, bulan depan atau tahun hadapan dan seterusnya.

Kepada kita manusia, ketiga-tiga juraian masa itu penting, baik masa lepas, masa sekarang atau masa akan datang.Semua peringkat masa itu penting untuk dijadikan perhitungan kepada diri kita. Malah seluruh masa itu penting.

Masa yang telah lepas, masa kemarin, walaupun menjadi sejarah abadi yang beku yang tidak dapat diogeh-ogehkan lagi, tapi ia tetap amat perlu diletakkan dalam neraca pertimbangan, terutama kepada kita umat Islam. Masa kemarin itu membutuhkan penilian  dan pengkajian dengan teliti dan saksama.

Mengingat masa lepas atau mengenang masa lampau bukan semata-mata untuk melihat sejarah tanpa makna, Mengingat masa kemarin bukan dengan tujuan untuk mencetuskan rasa tidak senang, rasa kecewa, atau putus asa, atau untuk meluahkan rungutan atau rasa tidak puas hati yang terbuku di kalbu lalu mengharu-birukan  hati,perasaan dan jiwa.

Mengingat masa-masa dulu bukan sahaja untuk menyemarakkan rasa rindu yang membuak-buak ingatan pada kekasih lama, kampung laman dan kawan-kawan sepermainan yang telah lama bercerai dan entah di mana dalam dunia yang luas dan fana ini. Bukanya hanya itu, Kalau setakuk itu ia tidak menyumbangkan apa-apa manfaat selain daripada menggelumbangkan lautan perasaan semata..

Lebih buruk andainya meninjau ke belakang, ke hari lepas itu  semata-mata untuk mengorek segala kelemahan, kekurangan dan kegagalan diri untuk dikesali, dirungsing dan diratapi.

Banyak orang senghaja menaruh keraguan, kerungsingan, dan kebimbangan terhadap apa yang telah berlaku kemarin atau masa yang lalu. Sedangkan apa yang telah berlaku kemarin itu telah kekejangan dan pejal/beku dalam kelaluan masa yang tidak boleh secebis pun dipinda atau diubahsuai lagi.



Orang-orang yang seperti berandaian,perkara yang mereka lakukan kemarin dan dikesali hari ini tidak akan berlaku andainya mereka melakukan perkara yang lain atau berbeza. Tegasnya mereka berandaian mereka akan memperolehi nasib yang lebih baik andainya mereka  tidak melakukan perkara yang mereka telah
Umpamanya, kalau kemarin mereka tidak pergi ke Kuala Lumpur, dan tidak  pergi kemana-mana, dan hanya tinggal di rumah, maka sudah tentu kemalangan jalanraya itu tidak akan berlaku.

Adakah benar andaian mereka andainya mereka melakukan perkara berbeza daripada apa yang telah mereka lakukan kemarin, tentu kadaan akan menjadi berbeza atau lebih baik? Atau lebih jauh andainya mereka memilih cara hidup lain yang berbeza-beza dari sekarang keadaaan mereka akan berbeza?


Di manakah anda berada,  anda terpaksa membuat penentuan, jalan hidup  mana yang hendak anda lalui, sedangkan jalan-jalan itu banyak, antaranya jalan kanan, jalan kiri atau jelan tengah. Dan jalan-jalan itu pula ada jalan bengkok, bersimpang sur, jalan lurus dan sebagainya.

Lumrahnya jalan-jalan yang anda pilih inilah yang akan menentukan nasib anda, yang akan menentukan kedudukan masa hadapan anda, terjerumus ke dalam telaga buruk  atau masuk ke istana.

Tidak ada apa-apa pun lagi yang dapat kita lakukan pada hari kemarin, ia telah menjadi masa yang keras  beku, menjadi lembaran   sejarah yang tidak dapat diubah lagi, walaupun dengan membayarnya denga harga berupa seluruh dunia ini dan isi-isinya. Ia telah menjadi hak mutlak Allah SWT,,

Ada orang gemar meninjau masa lepas, menoleh ke belakang untuk membaca segala kejayaan-kejayaan, perolehan-perolehan, dan kemenangan yang telah mereka nikmati.Sekarang dia telah memilik harta yang melimpah,tanah dan kebun, rumah lebih dari sebuah, kereta mewah lebih dari keperluan, dan bermacam-macam kemewahan lagi.

 Tujuannya adalah untuk memperaga-ragakan dirinya, membanggakan diri, mendabik dada sebagai seorang yang berjaya. Katanya semua kejayaan dan perolehan yang di dapatinya itu adalah kerana kepandaian, kehandalan, kerajian dan kerja kuat yang telah dilaburkannya kemarin. Dia  merelakan dirinya bermandi keringat dan berjaga siang dan malam untuk memperolehi apa yang dimiliknya sekarang. Semuanya itu kerana usahanya yang gigih, dan dia berhak disanjung dan dipuji sebagai seorang wira.

Justeru dia lupa bahawa yang memberikan semuanya itu kepadanya adalah Allah SWT. Dia melupakannya kerana mabuk kejayaan. Sedangkan Allah sentisa berada bersamanya. Tanpa izin Allah dia tidak akan memperolehi apa-apa.

Orang ini seperti Qarun di zaman Firaun yang mendakwa segala kemewahan dan kekayaan yang diperolehinya itu adalah kerana usahanya sendiri semata. Dan pengakhiran hayatnya, dia telah dibenakan oleh Allah dengan segala harta kekayaannya ke  perut bumi sampai sekarang.

Tidak salah menoleh ke belakang dengan tujuan mengkaji dan menilai apa yang telah kita lakukan itu baik atau buruk untuk dijadikan panduan di masa-masa akan datang. Kalau tidak baik, kita tidak akan mengulaginya lagi, tapi kalau baik kita akan meneruskannya dengan memperbaikinya lagi supaya tambah baik.

Dan kiranya apa dilakukan kemarin itu tidak benar, buruk dan bercanggah dengan perintah Allah maka kita hendaklah segera memperbaiki dirikita  dengan bertaubat dan tidak lagi melakukan perkara yang sama.

Malah andainya perbuatan itu merupakan dosa-dosa besar, maka kita hendak bersegera  membersih dan menyucikan diri kita dengan taubah, iaitu taubah nasua. Allah Taala yang memerintahkan kita supaya berserga memhon keampunan Nya dengan bertaubah, dengan memetraikan janji tidak akan mengulangi lagi segala perbuatan yang terkutuk itu untuk menyelamatkan kita daripada menerima hukuman Allah.,

Menoleh ke belakang sebagai sebagai satu langkah untuk dijadikan contoh tauladan, iktibar tentang segala apa yang telah kita lakukan. Di dalam al Quran Allah Taala banak memberitakan perkara-perkara yang lepas kepada umat manusia menerusi Baginda Rasulullah SAW untuk dijadikan contoh dan tauladan.




Banyak umah yang telah dibinasakan oleh Allah kerana kezaliman mereka, dengan mengingkari dan menghina ayat-ayat Allah dan menafikan segala ajaran Nya sebagai dusta dan palsu. Baginda Rasulullah SAW pula dianggap sebagai tukang sihir dan kitab suci al Quran itu dianggap sebagai dongeng-dongen orang purbakala. Akibat kesombongan mereka itu Allah telah membinasakan semua mereka.

Kisah-kisah benar ini diceritakan oleh Allah dalam beberapa surah al Quran sebagai pengajaran mereka yang mengingkari Allah dan Rasul Nya.

Antaranya:

Kaum Nuh terdapat dalam Surah Hud [11] ayat 25,hingga 48  dan Surah Ibrahim [14] ayat 9-15.

Kaum Hud terdapat dalam Surah Hud [11] ayat 25 hingga 60..

Kaum Tsamud terdapat daayat lam Surah Hud [11] ayat 61 hingga 68, Surah Ibrahim [14] ayat 9 dan Surah Isra’[17]  ayat 59.

Kaum Luth terdapat dalam Surah  Hud [11] 69 hingga 83,
Kaum Madyan dalam Surah Hud [11] ayat 84 hingga 95 , dan urah al-Hajj  [ayat 57 hingga 77.

Kaum Madyan terdapat dalam Surah Hud [11] ayat 84 hingga 95 ..

Kaum Firaun terdapat dalam Surah Hud [11], ayat 96 hingga 110, Surah Ibrahim [14], ayat 5  hingga 8 dan Surah al- Isr’a [17], ayat 101 hingga 104.

Justeru itu menoleh ke belakang, meninjau masa lampau bukan merugikan atau sia-sia, kalau dipergunakan dengan sebaik-baiknya sebagai manusia yang beriman dan bertakwa.





Semoga kita semua mendapat keredaan Allah SWT.

Meninjau ke belakang, menghitung masa lepas itu, tidak memberi faedah kiranya dengan tujuan untuk menyesali, mengesali, meratapi dan menangisi tanpa mengambil sebarang tindakan positif yang memberi manfaat. Dan tambah buruk lagi, kiranya masa lepas itu ditinjau dan dihitung, untuk mengira-ngira keuntugan, laba dan  kejayaan yang diperolehi terutama dari segi kebendaan, untuk dihebah-hebah dan dibangga-bangga sebagai kejayaan peribadi yang wajar dipuja dan dan sanjung tinggi oleh semua orang dan masyarakat. Dan keadaan menjadi lebih parah lagi kiranya ia disertai rasa bongkak dan sombong bahawa semua kejayaan yang dicapai dan diperoleinya itu semata-mata kerana kerajinan, ketukunan dan kegigihannya dalam usaha memburu kejayaan. Mereka tidak menyedari dan merasa sedikitpun bahawa di belakang semua kejayaan dan kemenangan yag diperolehinya itu ialah kurniaan  Allah SWT. belaka.


Sebaik-baiknya menoleh ke belakang dan  meninjau sejarah  lampau itu untuk dijadikan panduan, iktibar serta contoh dan tauladan kepada tindakan kita hari ini. Mana-mana yang tidak baik, tidak sesuai dan merugikan hendaklah ditinggalkan, sebaliknya mana-mana yang baik dan berfaedah boleh dicontohi dan diulangi dengan tindakan yang lebih baik lagi.

Justeru itu berhati-hatilah ketika menoleh ke belakang supaya tidak kehilangan arah dan tujuan yang murni sebagaimana dikehendaki oleh Alla SWT..

Demikian untuk renungan bersama, InsyaAllah semoga mendapat manfaat jua.
                                                        
Kg. Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan Darulnaim.
28 November 2019
/1 Rabiulakhir 1441








 [M1]

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP