TOMBO ATI SYAIR AJAIB
>> Monday, September 16, 2019
TOMBO ATI SYAIR SUNAN
BONANG YANG AJAIB
Tombo Ati adalah sebuah tembang atau syair religious yang telah menjangkau usia ratusan tahun tapi masih didendang dan hidup bersemarak di hati rakyat Indonesia, khususnya di Tuban.Syair ini hasil karya Sunan Bonang, salah seorang Wali Songo [1465M-1481M].
Tuban ialah sebuah Kabupaten atau daerah di Jawa Timur, seluas 1,834.5 kilometer persegi.
Tombo Ati ini berasal dari
Bahasa Jawa yang liriknya seperti berikut:
Tombo ati iku
lima perkarane
Kaping pisan
moco Qur’an lan maknone
Kaping pindo
sholat wengi llakonono
Kaping telu wong
kang sholeh kumpulono
Kaping papat
kudu meteng ingkang luwe
Kaping limo
dzikir wengi ingkang suwe
Salah sawinjine
sapo bisa ngelakoni
Mugi-mugi Gusti
Allah nyenbadani.
Dalam Bahasa Indonesianya ia bererti:
Obat ati ada
lima perkaranya
Yang pertama
baca Quran dan maknanya
Yang kedua
sholat malam dirikanlah
Yang ketiga
berkumpullah dengan orang sholeh
Yang ke empat
perbanyakkanlah puasa
Yang ke lima
dzikir malam berpanjanglah
Salah satunya
siapa bisa menjalani
Moga-moga Gusti
Allah mencukupi
[Lirik syair Tombo Ati ini dikirim oleh Pak Tom Badawi Warga Tuban.
[Lirik syair Tombo Ati ini dikirim oleh Pak Tom Badawi Warga Tuban.
Tembang atau lagu syair ini masih
boleh dinikmati memancar dari surau-surau di desa-desa di waktu solat
berjemaah lima kali sehari di Tuban. Tembang ini akan dialunkan sebagai lagu
pujian kepada Allah menjelang solat jamaah ditegakkan.
Sepatah kata Pak Tom Badawi, tembang ini, “Di
musala-musala kampung tembang ini masih
sering dinyanyikan sebagai puji-pujian sebelum solat jemaah didirikan. Syahdu
mengalun dan menjalari memori kenangan indah kita masa silam. Tembang ini
adalah sebuah petua purba yang masih lestari hingga kini di tengah gempuran
budaya internet yang merajalela. Di antara budaya asing yang semakin menghimpit
akal fikiran masyarakat nunsantara”.
Tombo Ati
bukanlah semata merupakan lirik-lirik lagu atau bait-bait syair biasa, tapi
lebih merupakan ajaran-ajaran suci kepada umat Islam untuk diikuti dan diamali
sejajar dengan ajaran Rasulullah SAW.
Kata Pak Tom
Badawi lagi, “Selain bernada seni yang indah, ternyata ajaran tombo atinya
Sunan Bonang didasari pada ajaran yang disampaikan oleh para ulama salafus
soleh, yang merujuk pada ajaran mulia Rasulullah SAW”.
Tombo Ati yang
membawa maksud Obat Hati adalah hasil hasil karya sastra Sunan Bonang, salah seorang
daripada wali sembilan yang memain peranan yang penting dalam mengembangkan
agama Islam di Indonesia khasnya, dan di Jawa.
Sonan Bonang
dilahirkan pada tahun 1465M, dan dinamankan Raden Maulana Makdum Ibrahim.
Ayahandanya Bong Swi Hoo, elias Sunnan Ampel dan bondanya Nyai Ageng Manila.
Beliau meninggal di Pulau Bawean pada tahun 1525 M.
Saya
dimaklumkan, di kota Tuban setiap tahun diadakan majlis memperingati Sunan
Bonang setiap malam Jumaat, iaitu pada bulan Muharam atau bulan asura.
Tombo Ati ini yang
didendangkan di surau dan di musala di
Tuban, dipercayai mempunyai kekuataan mistik yang luar biasa.
Bila tombo ini dialunkan, ia dapat menumpaskan musuh-musuh yang berniat jahat terhadap Sunan Bonang, dengan jalan menyebabkan musuh-musuh yang mendengarnya itu menjadi kaku keras tanpa boleh bergerak-gerak. Perkara ini dilaporkan pernah berlaku ke atas sekumpulan penjahat yang ingin merompak Sunan Bonang. Penjahat-penjahat itu terpaksa memohon maaf dan kemudian bertukar menjadi pengikut Sunan Bonang.
Bila tombo ini dialunkan, ia dapat menumpaskan musuh-musuh yang berniat jahat terhadap Sunan Bonang, dengan jalan menyebabkan musuh-musuh yang mendengarnya itu menjadi kaku keras tanpa boleh bergerak-gerak. Perkara ini dilaporkan pernah berlaku ke atas sekumpulan penjahat yang ingin merompak Sunan Bonang. Penjahat-penjahat itu terpaksa memohon maaf dan kemudian bertukar menjadi pengikut Sunan Bonang.
Di samping itu
Sunan Bonang juga dipercyai dikurniakan Allah dengan kekeramatannya sendiri,
seperti berjaya meumpaskan musuh tanpa perlu beradu kekuatan fizikal.
Mungkin tidak
ada orang di Tuban yang mengetahui bahawa Sunan Bonang ada mempunyai pengaruh
ketuhanian yang kuat di negeri kami, Kelantan Darulnaim. Ada segolongan
penduduk di negeri ini mendakwa mereka memiliki ilmu mistik yang diperolehi
secara langsung dari Sunan Bonang, iaitu ilmu perubatan tradisional.
Bagi orang-orang
Kelantan yang pernah mendengar
cerita-cerita lisan tentang latar
belakang sejarah negeri Kelantan tidaklah aneh dengan kejadian ini, kerana Sunan Bonang pada suatu ketika dulu
dipercayai pernah datang ke Kelantan dan belajar dengan seorang guru yang
beroperasi di Bukit Panau, sebuah bukit yang terletak dalam Jajahan Pasir
Mas, Kelantan.
Demikian menurut Abdul Halim Bashah, seorang pegkaji dan penulis sejarah dalam bukunya "Wai Songo Dengan Perkembangan Islam di Nunsantara".
Demikian menurut Abdul Halim Bashah, seorang pegkaji dan penulis sejarah dalam bukunya "Wai Songo Dengan Perkembangan Islam di Nunsantara".
Bukit ini
terletak di kira-kira 11 kilometer dari Bandar Pasir Mas, Sunan Bonang dan
seorang lagi, iaitu Sunan Giri dikatakan telah belajar di Bukit Panau dengan
seorang guru yang terkenal, iaitu Syeikh Muhammad Saman atau Saiyid
Thana’uddin.
Saya pernah
mendaki bukit ini sebanyak dua kali, saya naik ikut jalan biasa dari arah
hadapan, dan turun menyusur jalan belakang yang dipanggil jalan pelupoh, kalau
tidak silap saya, tidak mempunyai jalan seperti di bahagian hadapannya. Pada
masa itu saya tidak mengetahuii di atas bukit itu ada perkuburan orang alim.
Mereka percaya
mereka telah didampingi oleh wali itu dari masa ke masa untuk menyampaikan
secara live kepada mereka ilmu-ilmu yang mereka perolehi itu. Sunan Bonang kata
mereka akan datang menemui mereka dari masa ke masa dengan berpakaian jubah
putih dalam keadaan sedar, dan yang beliau ajar bukan sahaja ilmu-ilmu perawatan
penyakit tapi juga ilmu-ilmu agama, termasuklah ilmu peribadatan.
Kata mereka yang
memanggil Sunan Bonang itu sebagai “guru” mengajar mereka dalam keadaan jaga
dengan cara yang sungguh menarik dan berkesan, termasuk dalam bidang
peribadatan.
Adakah tidak mungkin ilmu-ilmu
ini merupakan warisan Sunan Bonang
ketika beliau berada di Kelantan ratusan tahun yang lampau itu yang telah
diperturunkan kepada murid-muridnya yang menyampaikannya pula sambung
menyambung dari satu generasi ke satu generasi hingga ke hari ini?
Kg.Parit,
Pasir Tumboh,
Kota
Bharu Kelantan, Darulnaim.
19
Septemkber 2019
/16
Mahmram 1441
0 comments:
Post a Comment