SOLAK IKAN

>> Saturday, July 2, 2016




SOLAK IKAN

[Kelmarin [1 Julai 2016] kami sekeluarga sedang bercakap-cakap mengenai resipi untuk berbuka puasa  hari itu. Bila saya mendengarnya saya teringat kepada sejenis masakan yang sudah lama tidak saya rasa. Biasanya ia dimakan bersama dengan nasi kerabu dan biasanya pada suatu ketika dahulu ia disediakan oleh penjual-penjual nasi kerabu untuk sesiapa yang menginginikannya.






Saya lalu bersuara meminta mereka memasak Solak Ikan, dan selanjutnya saya beritahu saya ada menyimpan resipi membuat solak ikan yang telah lama saya simpan. Mereka bersetuju dan berdasarkan resipi yang berikan itu mereka membuat solak ikan, iaitu sejenis makanan tradisional Kelantan.

Rasanya cukup enak dimakan, bersama dengan nasi putih. Selamat mencuba].





SOLAK IKAN

Bahan-bahannya:
-4 ekor ikan kembung yang besar.
-1/2 biji kelapa yang tidak begitu tua.
-15 ulas bawang merah.
-3 ulas bawang putih.
-1/2 teh lada hitam,
 -2 sudu teh gula.
- 1 biji telur ayam.
-Garam secukup rasa.
-Minyak untuk menggoreng.

Cara
-Kelapa diparut dan ditumbuk.
-Bawang merah, bawang putih,lada hitam, gula, ditumbuk.

Cara Memasaknya:

-Ikan dibuang tulang tengah.
-Isi ikan dikikis, jangan sampai kulitnya terkoyak.
-Isi ikan ditumbuk.
-Campurkan isi ikan yang ditumbuk itu dengan kelapa dan bahan-bahan yang telah ditumbuk.
-Masukkan telur dan garam, kemudian gaulkan hingga sebati.
-Sumbat atau masukkan semua bahan-bahan itu ke dalam kulit ikan.
-Panaskan minyak dan goreng ikan itu hingga masak.

Sekian.

Lorong Masjid al-Qasimi,
Kg.Kubang Siput, Parit,
Pasir Tumboh, Kota Bharu, Kelantan.


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP