PENYAIR YANG BERIMAN DAN PENYAIR YANG MUNGKAR
>> Friday, December 27, 2019
PENYAIR YANG BERIMAN DAN PENYAIR
YANG MUNGKAR/ SASTRAWAN YG. BERIMAN DAN SASTRAWAN
YG. MUNGKAR
SEKARANG kita berundur ke belakang sekejap menjejak kaki sejenak ke zaman silam. Untuk melihat peranan
puisi atau syair di kalangan bangsa Arab
sebelum dan selepas kedatangan agama Islam.
Pada zaman jahiliah itu bait-bait syair
mempunyai kesan yang amat mendalam kepada masyarkat Arab, lebih-lebih lagi
kerana orang-orang Arab begitu tertarik
dengan bahasa-bahasa yang beriram. Justeru itu kedudukan para penyair amatlah tinggi di mata
masyarakat. Bila ada majlis deklamasi syair, orang ramai akan berduyun-duyun
untuk menghadiri dan mendengar lantunan bacaan syairnya.
Pada masa itu para penyair dipandang amat tinggi dan mulia dan amat besar
pengaruhnya kepada masyarakat Arab.
Bait-bait puisi atau syair yang diklamasikan oleh para penyair pada masa
itu dianggap persis seperti ilham suci yang datang dari langit. Apa sahaja yang
terkandung dalam syair-syair tersebut semuanya tidak dipertikaikan dan
dipercayaai oleh masyarakat sebagai sesuatu kebenaran yang mutlak.
Tegasnya pengaruh syair itu amat besar kepada masyarakat Jahiliah itu,
justeru itu para penyair mempunyai kedudukan yang tinggi dan mulia di sisi
masyarakat.
Di kalangan para penyair Jahiliah itu terdapat tujuh orang penyair yang dihormati dan dimulai oleh masyarakat , di mana hasil-hasil syair mereka di gantung di Kaabah sebgai penghormatan kepada mereka, dua orang daripada penyair itu ialah Hassan dan Labid.
Malah kaum Musyirikin itu kadang-kadang membuat dakwaaan bahawa ayat-ayat
suci al- Quran itu sebagai gubahan puisi, dan seterusnya mendakwa bahawa
Rasulullah SAW itu adalah seorang penyair bukannya seorang Nabi dan Rasul yang
membawa wahyu dari Allah SWT.
Segala apa yang terdapat dalam puisi atau syair rekaan para penyair yang
berada di gurun kekeliruaan dan kebingongan itu akan diikuti dan dilaksanakan
oleh masyarakat yang sesat tanpa mengira benar atau salah, betul atau bohong.
Katakanlah andainya ada sesebuah puak atau kabilah yang selama ini
dipandang hina dan keji, atau tidak bernilai sedikitpun di mata masyarakat,
tapi kiranya ada syair yang tiba-tiba menyanjung dan memujanya sebagai kabilah
yang mulia dan terpuji, maka dengan sekelip mata kabilah yang selama ini
dipandang keji itu, dengan tiba-tiba akan berubah menjadi sebuah kabilah yang disanjung
tinggi dan dimuliai oleh masyarakat.
Justeru itulah para penyair diberikan penghormatan dan kemuliaan oleh
raja-raja, orang-orang kenamaan,
kaum-kaum bangsawan, dan hartawan. Seperti lumrah dalam masyarakat, para
penyair itu juga diberikan berbagai-bagai hadiah yang berharga.
Sebagai balasannya para penyair akan memuja dan menyanjung golongan tersebut
sebagai kumpulan yang istimewa dan patut dipandang mulia dan wajar
diagung-agungkan.
Serupalah dengan zaman sekarang di mana sesetengah orang yang berada,
mempunyai keudukan, berpangkat, ahli-ah;li politik memberi upah dalam
berbagai-bagai bentuk hadiah kepada para
penulis supaya mewar-warkan diri mereka
sebagai orang baik-baik, mulia dan berjasa, suka berderma dan sebagainya
menerusi majalah-majalah, akhbar-akhbar dan internet.
Sebaliknya pula para penulis itu
juga diberikan aneka hadiah atau ganjaran untuk memburuk-buruk atau
merendah-rendahkan orang lain, khususnya lawan-lawan mereka, terutama puak-puak
politik yang berani melupakan nilai-nilai kebenaran dan kesucian dalam
masyarakat dan agama asalkan hasrat dan kehendak nafsu mereka dapat diraih.
Justeru itu, seperti sesetengaah penulis hari ini juga, para penyair Jahiliah
itu akan menuntut hadiah-hadiah dan
ganjaran sebagai imbuhan dari orang-orang yang mereka sanjung dan puja itu
walaupun apa yang mereka tuliskan itu karut dan dusta semata-mata.
Tapi berbeza dalam gerak kerja antara sastrawan zaman lampau itu dengan penyair sekarang. Pada
masa itu hanya para penyair atau para pencipta puisi sahaja yang dipergunakan
oleh orang-orang berkepentingan untuk memproklamasikan kepentingan mereka, tapi
hari ini para penyair tidak mendapat
tempat dalam urusan seperti itu, kerana puisi-puisi tidak mendapat tempat yang
meluas di hati masyarakat hari ini,
justeru itu mereka menggunakan para penulis rencana dan wartawan untuk menulis
dalam majalah, akhbar dan internet dan seumapanya untuk mencapai tujuan mereka.
Pada masa dulu para penyair terpakasa berkelana dari tempat ke setempat
untuk mencari dan menemui orang-orang yang ingin memperolehi khidmat mereka,
seperti ketua-ketua kampung, ketua-ketua suku, para pembesar dan sebagainya
dengan upahan-upahan yang dipersetujui berrsama. Tapi hari ini para penulis
tidak payah bergerak atau berkelana untuk mencari mangsa, kerana dengan bantuan
alat-alat komunakasi zaman moden seperti telefon, inrtenet dan bank mereka
dengan senang sahaja dapat menghubungi atau dihubungi oleh mereka yang
memerlukan khidmatnya.
Penyair-penyair itu, seperti juga dengan sesetengah penulis hari ini akan memuji dan megaggung-agungkan
sesiapa yang sanggup dan mampu memberi upah yang lumayan kepada mereka, kalau
tidak mereka akan memperburuk-burukkan atau mencerca dan mencela mereka dengan
harapan untuk mendapat upahan juga untuk menutup mulur mereka sendiri,
sebaliknya mereka akan menyanjungkan musuh-musuhnya yang sedia memberi ganjaran
atau upahan yang menyenangkan.
Penyair-penyair zaman lampau sebelum Islam itu kebiasaannya tidak jujur dan
tidak menulis perkara yang benar, tapi berdasarkan fantasi dan rekaan mereka
semata-mata dengan motif yang tertentu, khususnya mencari ganjaran hadiah,
kerana mereka tidak mempunyai arah perjuangan hidup yang murni. Justeru itu
anggota-anggotaa masyarakat yang juga tidak mempunyai pendirian hidup yang
nyata akan tenggelam dalam syair-syair fantasi bersama mereka menuju
kehancuran.
Penyair-penyair atau sastrawan-sastrawan seperti ini mencela apa yang tidak
patut mereka cela, mengutuk apa yang tidak patut mereka kutuk, menyanjung apa
yang tidak wajar mereka sanjung, memuja apa yang tidak wajar mereka puja, maka
hanyutlah mereka di lembah kesesatan dan kedustaan yang hina-dina.
Para penyair itu tidak mengamalkan apa yang mereka tulis itu, namun begitu syair-syair
mereka tetap disanjung dan diikuti oleh golongan masyarakat yang bodoh dan telah
yang juga sesat seperti mereka.
Para penyair khasnya, dan sastrawan amnya yang seperti inilah yang dicela
oleh Islam.
Allah berfirman dalam Kitab Suci al-Qurran, Surah Asy-Syua’araak [26], ayat
221 hingga 227 yang bermaksud:
“Dan ahli-ahli
syair itu, diturut oleh golongan yang sesat-tidak berketentuan hala
“Tidakkah engkau melihat mereka merayau-rayau dengan
tidak berketentuan hala dalam tiap-tiap jurang lembah [khayal dengan
angan-angan kosong?
“Dan bahawa mereka memperkatakan apa-apa yang mereka
tidak melakukannya” –As-Syu’ara’[26]- 221-226.
Sebaliknya para penyair dan sastrawan yang jujur, berkata benar serta
ikhlas, maka mereka dihormati oleh Islam dengan sewajarnya sebagai manusia yang
beriman. Penyair-penyair ini mendapat keredaan Allah SWT kerana sumbangan-sumbangan
mereka yang penting terhadap agama Islam yang mulia itu,
Sesungguhnya syair-syair yang diciptakan oleh penyair yang beriman dan
bertakwa itu diredhai oleh Allah SWT, kerana mereka menghasilkan syair-syair bernilai
seni yang benar dan jujur, terutama dalam menggambarkan keagungan Allah dan
kemuliaan Nabi saw, dan juga menggambarkan sejarah Islam dengan jelas dan benar
untuk menghidupkan semangat juang yang murni di kalangan umat Islam.
Justeru itu para penyair dan sastrawan yang ikhls dan beriman mempunyai
keteguhan dalam cita-cita dan perjuangan hidup dan tidak terikut-ikut dengan
gejolak perasaan yang meluap-luap tanpa arah dan tujuan yang benar, dan
merayau-rayau di alam fantasi dan khayalan.
Mereka menggunakan hasil-hasil syair mereka untuk menegakkan agama Allah,
mempertahankan penganut-penganutnya, kesucian dan kemuliaan agamanya dan
kebenaran tanpa ragu-ragu dan bimbang dan tanpa teragak-agak dengan penuh
keyakinan dan dengan semangat juang yang murni dan tepu tanpa terpengaruh
dengan dorongan-dorongan duniawi yang rendah yang diletak di bawah tapak kaki
mereka.
Inilah penyair yang digambarkan oleh Allah dalam berfirman Nya yang bermaksud:
“Kecuali orang-orang beriman dan beramal saleh [dari kalangan ahli-ahli syair itu] dan
mereka pula mengingati Allah banyak-banyak, serta mereka membela diri sesudah
mereka dianiaya, dan [ingatlah!] orang-orang yang melakukan sebarang kezaliman,
akan mengetahui kelak, ke tempat mana, mereka akan kembali”. –As-Syu’ara’[26] -227.
Difahakan ayat tersebut meliputi kepada para penyair juga, khususnya penyair
di zaman Rasulullah saw kerana pada masa
itu mereka juga dihina dan dikeji, dicerca-celca, termasuk daripada syair-syair para penyair Musyrikin.
Penyair-penyair yang beriman dan bertakwa seperti ini memang terdapat di
zaman Rasulullah saw. Dengan syiar-syiar itu mereka menegakkan kebenaran dan
menentang kebatilan yang bermaharajalela dalam masyarakat Jahiliah.
Penyair-penyair Islam itu dengan beraninya mempertahankan Rasulullah saw dan
perjuangan yang dibawa oleh Baginda untuk menegakkan aktikad Islam yang suci
dan mulia menerusi hasil-hsil karya syair mereka.
Antara penyair-penyair beriman pada masa itu yang terkenal ialah Hassan ibn,
Thabit, Ka’b ibn Malik, Abdullah ibn Rawahah, Abdullah ibn az-Ziba’ra, dan
penyair Abu Sufyan ibn al-Harith ibn
Abdul Mutalib yang mempergunakan syair mereka untuk mempertahankan Islam.
Sejarah mencatatkan bahwa ada waktu-waktu tertentu perutusan dari Jazirat
Arab datang menghadap Rasulullah saw di Madinah setelah Baginda saw berjaya
dalam diplomasi Hudaibiyah atau sesudah berjaya penaklukan kota Mekah, ada di
antaranya membawa bersama mereka para penyair untuk mengalunkan suara mereka,
maka Baginda saw meminta penyair Hassan bin Thabit membalas syair mereka dengan
syair pula.
Malah Baginda saw pernah mendoakan Penyair Hassan dengan doa yang
bermaksud:
“Ya Tuhan, sokonglah dia dengan Ryhul-Qudus!”.
Penyair ’Abdullah bin Rawalah dalam Peperangan Mu’tah membaca syiar ketika
menghadapi perang maut itu.
Selepas itu, iaitu di zaman kebelakangan lahir lagi
penyair-penyair Islam yang ulung yang berjaya menghasilkan karya-karya seni Islam
yang agung dan terus memancarkan sinar takwa dan keimanana yang dapat dirasakan
hingga ke hari ini dan di masa-masa yang mendatang mewangikan ufuk dunia sastera
Islam.
Sebagai contohnya, penyair-penyair Islam
yang ulung yang lahir selepas itu, ialah Al-Bushairiy [Imam Al-Busissri]- 17
Mac 1213-1294] yang melahirkan syiar Qasidah “Burdah”, Maulana Jalaluddin Rumi,
[30 September 1207-17 Disember 1273], Maulana Mohammad Iqbal [4 November
1877-21 April 1938] dengan syair Shikwa dan Jawab-e- Shikwa, Pian Mashriq dan
sebagainya.
Sebaliknya penyair-penyair yang tidak mempunyai dasar perjunagan hidup yang
murni dan mantap sentiasa terpengaruh
dengan gelumbang-gelumbang emosi dan sentimen yang tidak mantap dan
berubah-ubah mengikut selerea perasaan mereka yang diterapkannnya dalam
puisi-puisi mereka dalam berbagai-bagai warna dan bentuk yang tidak menentu
kalu. Warna-warni kehidupan inilah yang mempermain-mainkan dan mempenaruhi
sesntimen penulisan mereka yang sentisaa berubah-ubah walaupun dalam menghadapi
persoalan yang sama dan tidak berubah.
Sesetengah para penyair, suka berkhayal dan suka hidup dalam dimension
fantsai dan mimpi-mimpi mereka, yang tidak berpijak atau wujud dalam alam nyata
yang menyebabkan mereka hanyut tanpa tujuan, dan menjadi sesat-barat dalam
pemikiraannnya yang tidak terjejak di bumi kenyataan.
Terpesona dan terpedaya dengan
kebendaan atau kepentigan dunia merupakan satu persoalan yang serius
bukan sahaja kepada para penyair, tapi juga kepada seluruh para sastrawan dari
sejak dulu hingga sekarang, kerana perkara ini akan menimpakan impak yang besar
kepada emosi dan jiwa mereka, yang menenggelamkan mereka dalam arus kegelapan
duniawi
Tapi di zaman Rasulullah saw para penyair yang beriman dan bertakwa mempunyai
emosi dan sentimen yang terkawal dan mereka menggunakan kebolehan mereka dalam
bersyair untuk memperjuangkan kesucian Islam dan menegakkan kebenaran Islam,
serta menangkis serangan-serangan fitnah tang kotor yang dilancarkan oleh
penyair-panyir kafi terhadap Baginda
Rasulullah saw dan agama Islam yang suci.
Baginda Rasulullah saw menggalakkan penyair-penyair berkarya berjuang
menegakan dan mempertahankan kebanran dan Islam serta menentang kekufuran.
Ini jelas membuktikan bahawa syair itu seperti juga cabang-cabang seni yang
lain bukannya buruk atau keji dan hina pada sanya, tapi penyalahanguanya
menyebabkan syair itu tercela dan tidak dapat diterima oleh Islam, sebagaimana
ahli-ahli ukir menggunakan kepandaiannya utnuk mengukir patung-patung atau
berhala-berhala yang membuat orang
menjadi syirik kepada Allah SWT.
Baginda dilaporkan pernah bersabda kepada seorang panyair bernama Hassan
ibn Thabit, dengan katanya:
Baginda Rasulullah saw pernah bersaabda kepada penyair Hassan ibn Thabit,
maksudnya:
“Tandingilah mereka [penyair-penyair Musyirikin dengan
sajak-sajakmu] dan ingatlah bahawa Jibril bersamamu”.
Kepada seluruh penyair Baginda saw pernah pula bersabda, maksudnya:
“Sesungguhnya seorang Mu’min itu adalah berjihad dengan
pedang dan lidahnya. Demi Allah yang jiwaku di tangan Nya, sajak-sajak yang
kamu lontarkan kepada mereka [penyair Musyrikin] seolah-olah sama dengan
lontaran anak-anak panah”.
Sebaliknya Baginda saw pernah memerintah para sahabatnya supaya menangkap
sewaktu mendengar seorang penyair yang sedang mengalunkan snyiarnya dengan
sabda Baginda saw:
“Kamu tangkaplah syaitan itu, Sungguh sekiranya perut
salah seorang daripada kamu dipenuhi oleh nanah, adalah lebih baik daripada
dipenuhi oleh syair”.
Amirul Mukminin Umar bin Alkhathab ra. memecat seorang memecat Nu’man bin Adi bin Nadhlah, seorang
pegawai di Mysan, Basrah yang dilantik bleh belaiu sendiri kerana didapati
bersyair yang fantasi menggambarkan dia sedang mabuk dan mendengar nyanyian
seorang biduan.
Justeru itu, wahai para penyair dan para penulis Islam tentukanlah sikap
anda dalam berkarya supaya anda tidak sesat-barat dalam kehidupan yang fana ini
tapi akan menentukan nasib anda di akhrat nanti.
Setiap orang mestil bercita-cita dan berusaha untuk melakukan sesuatu
dengan sebaik-baiknya, terutama ahli-ahli seni seperti para sastrawan walaupun
untuk mencapai kesempurnaan itu dalam semua perkara itu tidak mungkin dengan
daya kemampuan kita yang terbatas sebagai makhluk Allah. Namun begitu azam dan
cita-cita kita tertaplah tidak berganjak kearah mencapainya, baik dari segi
jasmani dan ruhainya atau lahir dan batinnya.
Perpustakaan:
Tafsir Quran Karim – Prof. Mahmud Yunus – P.T. Hidakarya
Agung Djakarta.
Tafsir AlAzhar-Prof. Dr. Hamka- Yayasan Latimojong Jln.
Juwono 7- Surabaya. 1984.
Tafsir Ibnu Katsir- Penerbitan Insan Kamil, Jalan
Rajawali. R 02/RW 03 Jawa Tengah.
Tafsir Zilailil Qur’an - Di Bawah Bayangan Al-Qur’an-
Asy-Syahid Sayyid Qutb Rahimuahullah- Terjemahan Yusoff Zaky Haji Yacob.-Pustaka
Aman Press Sd, Bhd., 4200-A, Simpang Tiga Telipot, Jalan Yahya Petra, 15700
Kota Bharu Kelantan Darulnaim.
Tafsir Pimpinan Ar-Rahman Kepada Pengertian Al-Quran, -
Bahagian Hal Ehwal Islam Jabatan Perdana Menteri-1988.
The Glorious Kur’an- Abdallah Yousuf Ali - Beirut
Al-Quran Dan Terjemahan – Khazaanah Rabbani Publisher-2012.
Al-Furqan [Tafsir Quran]- A. Hassan- Pustaka Aman Press,
4200 A, Simpang Tiga Telipot, Jalan Pasir Puteh, Kota Bharu, Kelantan
Malaysia.-1973.
Kg. Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu Kelantan Darulnaim.
27 Disember 2019
/30 Rbiulakhir 1441
0 comments:
Post a Comment