SUNAN BONANG DALAM CERITA BARI KELANTAN
>> Friday, October 4, 2019
SUNAN BONANG DALAM CERITA BARI RAKYAT
KELANTAN DARULNAIM
Sunan Bonang adalah salah seorang
daripada Wali Songo atau Wali Sembilan yang memain peranan yang penting dalam
pengembangan agama Islam di Indonesia, khususnya di Jawa.
Jajaran nama Wali Songo itu adalah seperti berikut, di mana terdapat Sunan Bonang salah seorang daripadanya:
-Sunan Ampel
-Sunan Bonang
-Sunan Giri
-Sunan Drajat
-Sunan Kalijaga
-Sunan Maria
-Sunan Kudus
-Sunan Gunung Jati
-Sunan Tembayat
Sunan Bonang diputerakan oleh
bondanya Nyai Ageng Manila, dan ayahandanya ialah Bong Sui Hoo, yang bergelar
Sunan Ampel, iaitu Sunan yang ulung dalam rangkaian Wali Songo itu.
Sunan Bonang dilahirkan pada 1465 Masihi dan diberi nama Raden Maulana Makdum Ibrahim.
Pada suatu ketika ayahandanya
Sunan Ampel telah menghantar beliau dengan sepupunya Sunan Giri untuk mengambil
Haji dan juga belajar agama di Tanah
Suci Mekah.
Dalam perjalanannya ke Mekah itu
dikisahkan mereka berdua singgah di Melaka dan belajar dengan seorang guru tersohor
di negeri itu.
Tapi perkataan Melaka pada masa
itu bagi orang-orang Jawa dikatakan meliputi kawasan yang luas, bukannya negeri
Melaka yang di fahami oleh kita di Tanah Melayu pada masa itu, tapi meliputi negeri-negeri di wilayah Pantai Timur Semenanjung,
termasuk Patani, Kelantaan, Terengganu dan Pahang.
Justeru itu mengikut cerita bari
rakyat Kelantan dua orang wali daripada Wali
Songo iaitu, Sunan Bonang dan Sunan Giri telah singgah dan belajar di
Kelantan Darulnaim. antan dalam perjalann ke Mekah itu.
Mengikut Abdul Halim Bashah,
seorang pengkaji dan penulis sejarah, dalam bukunya “Wali Songo, Dengan
Perkembangan Islam di Nunsantara”, kedua-dua wali itu datang ke Kelantan dan
belajar di suatu tempat dalam Jajahan Pasir Mas, iaitu Bukit Panau.
Selepas belajar di Kelantan
itulah mereka mungkin pergi ke Melaka dan belajar dengan seorang guru terkenal
di sana.
Menurut Halim Bashah mereka
berdua berguru dengan seorang guru yang terkenal, bernama Saiyid Thana’uddin,
seorang guru yang memiliki ilmu keruhanian dan kebatinan yang tinggi.
Menurut ceritanya juga Sunan
Bonang dan Sunan Giri telah diarah oleh gurunya itu supaya membina sebuah
masjid di Kampung Laut bersama dengannya. Itulah mengikut sumber ini, pembinaan
Masjid Kampung Laut, sebuah masjid yang
tertua di Malaysia ini turut dibina bersama oleh kedua-dua wali tersebut.
Tapi kisah-kisah ini dan
kisah-kisah seumpamanya yang menceritakan barikan dari mulut ke mulut oleh
orang-orang tua Kampung Laut di mana masjid tua itu dibina dianggap oleh penulis
dan pengkaji sejarah yang terkenal Allahyarhamn [gemulah] Abdul Rahman Al Ahmadi
sebagai dogengan atau cerita bari belaka
yang memerlukan kajian yang teliti.
Langit Kelantan
Namun begitu ada beberapa sumber lagi mengenai pembinaan Masjid Kampung Laut itu yang berbeza-beza.
Insyallah di masa akan datang saya
akan siarkan sejarah Masjid Kampung Laut yang ditulis oleh Gemulah Adul Rahman
Al-Ahmadi yang merupakan penulisan yang ulung mengenai masjid Kampung Laut Laut tersebut
yang pernah disiarkan dalam mana-mana
media massa tanah air.
Menurut cerita bari itu lagi,
setelah tamat belajar kedua-duanya akan berangkat pulang ke tempat mereka masing-masing. Sebelum
berangkat masing-masing mereka dikatakan telah dibekalkan oleh guru mereka dengan
segenggam tanah dari Bukit Panau, dengan pesanan guru jika kiranya mereka
menemui tanah di Jawa yang serupa dengan tanah yang diberikan kepada mereka
itu, maka di situlah tempatnya mereka harus bertapak untuk mengembangkan dakwah
Islamiah mereka.
Dalam perjalanan pulang itu,
Sunan Bonang berhenti di Tuban, sementara Sunan Giri kembali Ke Gersik.
Sunan Bonang telah menyebar agama
Islam dengan gigihnya sehingga berjaya menyebar agama Islam ke Kraton
Majapahit, dan berjaya mempengaruhi golongan-golongan atasan di istana,
termasuk Raden Indera Patah.
Beliau juga berjaya mendirikan pasantren
atau pondok-pondok di Bonang, suatu tempat berhampiran dengan Tuban yang telah
berjaya melahirkan ramai pendakwah-pendakwah yang berwibawa untuk menyebarkan
agama Islam di Indonesia.
Mengikut Pak Wandi Muallim, warga
Tuban pasaterannya sudah tidak ada lagi
di Bonang. Namun begitu di situ terdapat
sebuah masjid peninggalan Sunan Bonang yang masih utuh sampai sekarang.
Pembinaan masjid ini juga dikatakan berlangsung dengan penuh misteri, di mana
mengikut sebuah cerita ia tiba-tiba muncul begitu sahaja pada suatu hari di
situ.
Mmengikut Pak Wandi Masjid itu
terkenal dengan nama Masjid Astana Sunan Bonang.
Berhubung dengan pertalian antara
Sunan Bonang dengan Kelantan ini saya suka mengulangi sebutan bahawa di
dinegeri Kelantan ini ada sebuah ilmu kebatinan yang dikatakan berpangkal dari
Sunan Bonang. Pelajar-pelajarnya mampu merawat penyakit-penyakit tertentu, khususnya
berhubung dengan penyakit buatan orang atau sihir.
Saya diberitahu oleh murid-muridnya
bahawa mereka menerima penyampaian ilmu dari guru mereka, Sunan Bonang secara
langsung yang akan muncul di hadapan mereka dalam keadaan sedar, bukan tidur,
khayal atau bermimpi. Yang diajar bukan
sahaja ilmu-ilmu perubatan tapi juga ilmu-ilmu agama secara terang dan jelas.
Ilmu Sunan Bonang ini masih boleh
didapati sampai sekarang di Negeri Kelantan Darulnaim dan masih menjadi amalan
mereka yang mempelajarinya
Mungkinkah ilmu kebatinan ini berasal
langsung dari Sunan Bonang sendiri ketika beliau berada di Kelantan pada suatu
masa yang lalu itu, dan di sampaikan oleh murid-muridnya dari satu generasi ke
satu generasi hingga ke hari ini?
Sunan Bonang, seperti juga dengan
kebanyakan para wali dikurniakan oleh Allah dengan kebolehan-kebolehan yang
luar biasa yang dikatakan keramat. Ada beberapa cerita mengenai kekeramatan
Wali Sunang Bonang ini, dan saya hanya mengutip sebuah daripadanya sahaja untuk renungan.
Diceritakan bahawa pada suatu masa seorang Brahman Hindu, namanya Skyakirti telah bertungkus lumus mengkaji kitab-kitab agama Islam dengan tujuan utamanya untuk berdebat dengan Sunan Bonang. Kemudian Si Brahman dan pengikut-pengikutnya menaiki sebuah perahu untuk menemui Sunan Bonang di Tuban, tapi bila sampai berhampiran Tuban perahu yang mereka naiki itu telah karam. Semua barang-barangnya, termasuk kitab-kitab yang dibawa sang Brahman yang telah tenggelam ke dasar laut.
Walau bagaimanapun si Brahman dan
pengikut-pengikutnya berjaya menyelamatkan diri dan mendarat di pantai Tuban. Kemudian si Brahman
bertemu dengan seorang lelaki sedang berjalan sendirian dengan menggengan
sebatang tongkat dalam tangannya.
Bila mereka bertemu, orang itu
lalu mencacak tongkat yang dipegangnya itu ke bumi dan bertanya pendeta itu apakah
tujuan dia datang ke Tuban?
Setelah mendengar penjelasan
Brahman itu, lelaki itupun lalu mencabut tongkatnya yang dicacak tadi, maka
memancutlah air keluar dari lubang tongkat itu bersama-sama dengan kitab-kitab
yang dibawa oleh Brahman yang telah tenggelam bersama perahunya di laut.
Melihat kerjadian itu, si Brahman
yakin itulah orang yang dicarinya, aitu Sunan Bonang dan yakin akan kemuliaan
dan kebenaran agama Islam, dan tanpa teragak-agak menjadi pengikut setia Sunan
Bonang.
Tempat yang memancut air dari
lubang bekas cocokan tongkat Sunan
Bonang itu dikatakan telah menjadi sumur atau telaga di Pantai Tuban. Sumur itu
dikatakan masih ada sampai sekarang. Di sekeliling sumur itu telah di bina
tembok yang dapat dilihat dengan jelas bila air laut surut.
Walaupun sumur itu terletak di
dalam laut, tapi airnya tetap tawar dan boleh terus di minum begitu sahaja
seperti air telaga biasa yang terletak di daratan.
Pak Wandi Muallimin memberitahu
bahawa sumurnya masih terdapat di situ, dan airnya masih keluar, dan rasanya masih
tawar seperti air telaga biasa di daratan walaupun ditenggelami air laut bila
air pasang. Mengikut Pak Wandi Muallimin sumur itu dikenali dengan nama srumbung,
Sunan Bonang meninggal dunia pada
tahun 1525 Masihi di Pulau Bawean, Surabaya, di Laut Jawa. Jenazahnya
dikebumikan di Tuban.
Kg. Parit, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan Darulnaim.
4 Oktover 2019
/5 Safar 1441
4 comments:
Assalam..bila gemuloh Abdul Rahman al Ahmadi meninggal..ambo pernah jupo dgn dia di pasir mas ketika itu dia duk mesin air tebu..Allahu takdey jupo dia..
Syeikh thanaudin tu adi putra adik syeikh jamadil kubro sedangkan sunang bonang tu dari keturunan syeikh jamadil kubro bgaimana bljarnya yg sebetulnya di bukit panau kelantan bukn melaka keliru bnyk blog ni buat lgi kajian
Allahukahbar
Allahuakhbar Allahu ya karim
Post a Comment