GURAN, NORHISHAM MUSTAFFA BAWA MESEJ YANG AGUNG

>> Tuesday, November 17, 2015




GURAN, NORHISHAM MUSTAFFA BAWA MESEJ YANG AGUNG








GURAN adalah sebuah  novel terbaru karya novelis terkenal Norhisham Mustaffa yang membawa mesej kemanusiaan yang agung dan dijalin dengan unsur-unsur suspen yang mendesak.


Jujur saya katakan, pada permulaan membaca novel Guram saya terasa sedikit malas untuk menghabikannya, kerana tidak ada pandangan yang boleh mempesonakan saya untuk terus menatapnya. Tapi bila saya terus membaca, perasaan saya ingin membaca berkobar-kobar, saya terus ingin membacanya sampai habis, kerana saya dapat melihat pandangan-pandangan yang menarik, pendengaran pendengaran yang menarik dalam suasana suspent. Saya dapat menyelesai membaca Guran jauh lebih cepat daripada masa yang telah saya tetapkan ketika hendak mula membacanya. Alhamdulillah.


Sebagaimana sering saya tegaskan, saya bukan pengkritik sastera atau pengkritik novel, tapi saya hanya pembaca biasa yang ingin berkongsi pengalaman membaca novel Guran dengan anda semua.


Saya perolehi Guran daripada Norhisham sendiri pada suatu hari ketika saya berkunjung ziarah ke rumah beliau di Lati Pasir Mas. Ketika saya berpamit untuk pulang, beliau masuk ke dalam rumah sekejap kemudian keluar dengan membawa Guran dan menyerahkannya kepada saya sebagai hadiah ikhlas. Sebelum menyerahkannya kepada saya beliau menadatangani dan menulis sesuatu.


Bila saya membuka Guran pada muka pertamanya saya melihat tandatangan beliau di bawah jodol Guran, dan di atasnya tertulis perkataan “Selamat Mamabca”. Saya  rasa beliau menulis perkataan tersebut sebagai peringatan kepada saya untuk membaca karyanya itu sampai selesai. Ianya setebal 480 muka surat. Saya terimanya sebagai satu cabaran.


Guran adalah salah sebuah karya dari tujuh buah karya yang mendapat hadiah sagu hati Sayembara Penulisan ITBM-PENA-BH2. Kulitnya nipis dan diterbitkan sendiri oleh Institut Terjemahan dan Buku Malaysia [ITBM] pada 31 Mei 2015.


Melalui Guran Norhisham membawa mesej yang penting yang ditegasnya di awalan novel  itu berbunyi, “Kepada segenap umat manusia, peperangan bukanlah cara melestarikan kehidupan!”.


Benar sangkaan saya ketika melihat buku tersebut, Guran, adalah watak utama dalam novel tersebut, nama yang diberikan oleh orang tuanya ketika dia masih kecil.


Di samping Guran seorang lagi watak utamanya ialah Lola, seorang wanita yang cantik molek yang peranananya menjaga secara rahsia keselamatan Guran dari sejak dia bersekolah lagi, ketika menetap di Tnjung Selatan.


Di mana latar belakang peristiwa berlaku? Mungkin di mana-mana sahaja di dunia, terutama di tempat-tempat yang berlaku konflik, kemanusian dan pembunuhan. Di sampinng diberikan nama-nama watak yang aneh, nama tempat juga asing bagi telinga kita mendengarnya, seperti Desa Pyajun, Tanjung Utara, Tanjung Selatan, Negara Gurun Subur, Negara Mata Langit, Kotaraya Merah, Watabe, dan Suxian dan untuk nama-nama orang pula Tuan Ziun, Puan Lorna, Foolian, Hilung, dan Mong. Dan banyak lagi nama-nama orang dan tempat yang aneh-aneh dalam Guran.


Ada ciri-ciri watak Guran yang cukup istimewa dalam hubungannya dengan wanita yang begitu cantik dan menggoda seperti Lola. Buat beberapa waktu mereka hidup bersama dalam kembara dan terlibat dalam persengketaan-persengketaan sengit yang mengerikan. Walaupun mereka tidur sebilik, malah sekatil juga, dan kedua-duanya masih muda, tapi Guran tidak mengambil kesempatan yang terbuka luas untuk menikmati badan Lola. Dia sekadar menikmati bersenda-gurau dan berpadu kasih.


Tidak pula digambarkan apakah agama kedua-dua watak penting ini, dan juga watak-watak lainnya. Kalau Guran ini seorang pemuda Islam, imannya masih bertahan walaupun telah bedah dengan perlakuannya terhadap Lola yang tidur sekatil dengannya.


Guran novel yang suspen, membacanya membuat kita tertanya-tanya apakah akan berlaku seterusnya ke atas kedua watak utama ini? Berbagai-bagai pertanyaan meramai dalam benak kita. Justeru menyebabkan kita ingin terus membaca. Ini adalah salah satu keistimewaan pada Guran.


Di akhir cerita berlaku tembak menembak yang seru antara Guran dan Lola dengan puak-puak Presiden Mong, pemimpin negara Tanjung Utara yang diktator dan kejam. Presdien Mong juga turut  bersama dalam pertempuran itu yang berlaku di desa di mana Guran pernah tinggal bersama ibunya yang juga telah dibunuh oleh Presiden Mong. Mereka ingin merampas berlian yang mahal pusaka ayah Guran yang telah dibunuh oleh Presiden Mong dengan kejam menjadikannya santapan buaya-buaya di dalam kolam.


Dalam pertempuran sengit, antara dua orang, seorang hero dan seorang heroin itu, Lola  telah tercedera pehanya terkena tembak. Dia tidak dapat berjalan lagi, Bila kesempatan terbuka, Guran mendukung Lola dan melarikan diri dengan terjun ke dalam lubuk berhampiran yang pernah dia terjun lama dulu untuk melarikan diri ke Solon.


Dan Norhisham mengkahiri kisah Guran dengan ini kata-katanya, “Aku pun melompat ke lubuk sungai bertubir dalam. Sepuluh tahun dulu dari tubir ini juga aku melompat dan berenang ke selatan. Dan sekarang dengan Lola dalam kepuanku, aku sekali lagi melompat.


Hidup dan mati bukan di tanganku.


Jika umur kami panjang, kami akan selamat kembali ke Solon.


Jika sudah ditakdirkan aku juga akan mati seperti ayah dan ibuku, biarlah aku mati bersama-sama Lola”.




Tidak ada siapa tahu nasib yang akan menimpa Guran?
Tidak ada siapa tahu nasib yang akan menimpa Lola?
Tidak ada siapa tahu nasib yang menimpa Presiden Mong?


Yang pastinya kalau saya ini Guran saya juga akan terpesona dengan Lola, wanita cantik dan lincah ini?


Yang pastinya kalau saya jadi Guran, saya akan marahkan Presiden Mong yang kejam dan ganas itu?.


Yang belum pastinya, jika saya jadi Norhisham  saya mungkin akan terus menghukum mereka yang jahat dan membahagiakan mereka yang baik dalam Guran?


Sesungguhnya kata, saya tidaklah rugi kepada anda untuk membeli dan membaca Guran, buah tangan Norhisham Mustaffa ini.


Salam hormat dari saya kepada Norhisham kerana begitu kreatif dalam mencipta.



Lorong Masjid al-Qasimi,
Kampuung Parit, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP