Kampung Gajah, Maka Kami Pun Sampai Di Kampung Gajah, Perak

>> Thursday, November 14, 2013

KAMPUNG GAJAH, MAKA KAMI PUN SAMPAI DI KAMPUNG GAJAH

[“Katakanlah [Muhammad]: “Berjalanlah di muka bumi, kemudian perhatikanlah bagaimana kesudahan orang yang mendustakan itu]. Al-An’am: 11].

SEJAUH yang saya ketahui ada beberapa tempat di negara kita yang nama tempatnya dikaitabadikan dengan nama gajah, sejenis hewan yang besar dan gagah perkasa.

Antara tempat-tempat tersebut ialah:

-Kampung Gajah yang terletak di Perak.

-Batu Gajah. Sejauh yang diketahui ada dua tempat bernama Batu Gajah. Satu tereletak di Perak dan satu lagi terletak di Tanah Merah Kelantan.

-Kampung Gajah Mati. Sebuah kampung yang terletak di pinggir Sungai Kelantan dalam bandar Kota Bharu, Bandar Raya Islam, Kelantan.

-Kampung Kubu Gajah, terletak di Sungai Buloh, Selangor. Di sini tinggal seorang sejarahwan yang terkenal, Dr. Abdul Rahman al-Ahmadi.

Kami memijakkan kaki di  Kampung Gajah, Perak, pada hari Jumaat 10 November 2013. Kami hanya berdua, saya dan anak saya, Arham Zaini. Tujuan kami ialah untuk menziarahi anak saya Ahamad Syaibani Zaini yang baru beberapa bulan bertugas di Perak dan tinggal di Kampung Gajah.

Sebelum bertolak pagi itu dari Sungai Buloh kami menghubungi  sahabat di Perak bertanyakan arah jalan yang patut kami lalui untuk sampai ke Kampung Gajah. Tapi beliau teragak-agak untuk menjelaskannya, kerana katanya beliau tidak pernah melihat banyak penunjuk-penunjuk arah jalan yang dipasang di tempat-tempat yang perlu untuk diikuti oleh para pemandu yang tidak pernah mengenali Kampung Gajah. Justeru itu kami terpaksa menggunakan khdimat tunjuk jalan yang disediakan oleh Google menerusi handfon kami.

Pandu jalan Google itu memandu kami ikut jalan kampung yang tidak sibuk dan tidak mempunyai sebarang  pondok tol untuk mengenakan bayaran. Alhamdulillah perjalanan kami selesa dan selamat, sehingga kami sampai ke Kampung Gajah. Kemudian kami dibawa oleh anak saya, A. Syaibani Zaini ke Home stay yang telah sedia ditempahnya terlebih dahulu itu.

Andainya kami tidak menggunakan pandu arah jalan Google, kami akan mengalami kesulitan untuk memilih jalan yang betul bila sampai di sesuatu persimpangan, kerana tidak mempunyai papan penujuk arah. Kenapa begitu?

Sejurus selepas kami sampai, azan Zohor dikemundangkan. Kami bergegas mengambil wuduk dan pergi solat Jumaat di masjid yang tidak berapa jauh dari tempat kami menginap di perumahan Taman Cahaya. Kami tinggal di sebuah rumah teres di situ yang telah dijadikan home stay oleh empunya rumah.

Keadaannya selesa. Kemas dan bersih. Mempunyai tiga bilik. Bilik utamanya mempunyai airkon. Ada dapur dan peti ais. Pinggan mangkuk, periuk belanga, penjerang air dan sebagainya. Bahagian berandanya luas, boleh parkir dua buah kereta. Sewanya pun berpatutan.

Bila kami sampai di masjid, saya lihat di pintu pagar hadapan masjid tertera nama Masjid Sultan Azlan Sah. Masjidnya tidak besar sangat. Berhawa dingin. Saya difahamkan kebanyakan masjid di sekitar Kampung Gajah dilengkapkan dengan airkon. Waktu kami melangkah memasuki masjid, Khatib mulai membaca khuthbah Jumaat. Kami tidak pasti adakah masjid itu penuh dengan orang berjumaat, atau tidak kerana kami duduk disaf hadapan? Sebelumnya kami telah mendengar beberapa cerita tentang masjid-msjid di Kampung Gajah Perkara ini  mungkin akan saya sentuh kemudian nanti.

Selesai solat Jumaat kami terus pergi ke sebuah kedai makan yang terletak tidak berapa jauh dari masjid. Kedai makan dalam kampung, dekat dengan sebuah taman perumahan dan tidak berapa jauh dari jalan yang tidak kami tahu entah ke mana. Waktu kami sampai itu, orang sudah tidak ramai lagi. Hanya beberapa orang sahaja yang sedang makan, kerana waktu itu hari sudah lewat tengah hari. Bekas-bekas laukpun banyak yang kosong. Justeru kami tidak mempunyai banyak pilihan.

Daripada berbagai-bagai jenis masakan itu, ada sejenis yang luar biasa yang tidak pernah kami temui di tempat-tempat lain, iaitu sambal yang diperbuat daripada kelapa parut yang rasanya cukup pedas. Ia digemari oleh peminat-peminat pedas, tapi bukan saya.

Walau bagaimanapun, saya diberitahu makanan yang termasyur di Kampung Gajah ialah pulut durian, rendang tok, dodol durian dan pajeri nanas. Saya ingin mengetahui benar, bagaimanakah cara orang Kampung. Gajah makan pulut durian, adakah serupa dengan orang Kelantan, makan dengan santan kelapa mentah?

Selepas itu dalam perjalanan pulang ke Home stay kami singgah terlebih dahulu di rumah sewa anak saya yang letaknya berhampiran dengan home stay kami tinggal. Dia menyewa berdua dengan kawannya dengan harga RM300 sebulan. Kedua-duanya guru, dan kedua-duanya berasal dari Kelantan. Kedua-duanya sudah mempunyai isteri yang tinggal di rumah, tapi mereka kedua mengajar di sekolah yang berlainan.

Selepas balik ke Home stay kami berihat-rihat sekejap sementara menunggu waktu Asar. Selepas Asar kami bertiga dengan kereta yang dipandu oleh Ahmad Syaibani meninggalkan rumah dengan membawa tiga tujuan, iaitu pergi ke Pasar Malam Kampung Gajah, melihat sekolah di mana anak saya mengajar, iaitu Sekolah Seri Cangkat, dan untuk mengunjugi  Teluk Intan yang termasyur dengan Menara Condongnya.

Waktu kami sampai, peniaga-peniaga di pasar malam masih belum membuka perniagaan mereka. Letaknya memanjang sepanjang bahagian kepala jalan yang kami makan nasi tengah hari tadi. Hanya beberapa orang sedang membuka  khemah perniagaan mereka. Waktu masih terlalu awal. Oleh itu kami terus ke sekolah anak saya megajar.

Sekolahnya agak jauh ke dalam kampung, melalui hutan-hutan, sawah- sawah padi dan ladang kelapa sawit, sungai dan bekas lombong yang dijadikan tempat memancing ikan. Waktu kami melintasi salah sebuah dari bekas lombong itu kami melihat ada beberapa orang, lelaki dan wanita sedang memancing ikan dan ada orang yang sedang menebar jala.

Jarak sekolah kira-kira 15 km dari jalan besar, dan tiga puluh km dari Kg. Gajah tempat anak saya tinggal. Jalan masuk ke sekololah tidak berapa elok, telah rosak. Berbonggol-bonggol dan berlubang dan berbatu krikil. Walau bagaimanapun jalan itu nampaknya sedang dalam proses pembaikian. Adalah diharapkan ianya tidak memakan terlalu lama masa untuk diselesaikan.

Sekolah tersebut letaknya di pinggir kampung dan di tepi bendang sawah padi. Tidak pula kelihatan rumah-rumah berhampiran dengan sekolah tersebut. Justeru kemungkinan sekolah itu tidak mempunyai ramai pelajar.

Kami tidak lama di situ, kerana hari kian mendekati malam. Kami keluar ikut jalan yang lain untuk sampai ke jalan besar, dan menuju ke Telok Intan, kira-kira 30 km dari Kg. Gajah. Kami terus menuju ke Menara Condong.

Waktu kami sampai itu hari sudah senja. Kami lihat menara itu condong ke arah kanan. Tidak ramai orang di sekitar halaman menara yang luas itu. Hanya ada beberapa orang wanita yang sedang makan di kaki menara itu bersama dengan dua orang anaknya. Kami tidak boleh menaiki menara itu, kerana perkhidmatannya telah ditutup mulai pukul 5.00 petang. Justeru kami terpakasa berpuas hati dengan berpusing-pusing di sekitar menara itu.

Ketika kami sedang merakam foto dalam suasana yang bertambah kelam itu tiba-tiba suara azan Maghrib bergema mengalun dari masjid yang berdekatan membelah keheningan petang di bandar Teluk Intan di mana lampu-lampu kedai di sekeliing menara itu kelihatan telah pun menyala, terutama kedai-kedai makan yang bersiap siaga untuk menerima para tamunya menjamu selera.

Kemudian kami segera meninggalkan Menara Condong itu untuk solat Maghrib di masjid yang letaknya memang tidak berapa jauh dari menara itu. Masjid Teluk Intan yang besar dan juga berhawa dingin, untuk menambahkan keselesaan kepada para jemaah  yang bersolat.

Selepas solat kami pun beredar untuk balik ke Kampung Gajah sambil mencari tempat untuk makan malam. Kami berhenti di sebuah resturan  yang terletak di pinggir jalan. Mungkin kerana terlalu awal malam, resturan yang agak besar  itu masih belum ramai dengan pelanggan. Justeru kami dapat makan dengan selesa dan bayaran yang dikenakan pun berpatutan dengan apa yang kami makan.

Kami sampai ke Home stay Perumahan Taman Cahaya Kampung Gajah pukul 10.30 malam untuk berihat. Kerana malam telah larut, kami terlepas untuk berkunjung dan melihat suasana Pasar Malam Kampug. Gajah dan untuk melihat dan membeli sesuatu yang mungkin menarik hati kami. Saya bermaksud untuk mencari dan membeli anak pokok loner atau pokok nona yang mungkin dijual di pasar malam itu untuk ditanam di rumah.

Pagi besoknya kami bertolak ke Lumut untuk pergi ke Pulau Pangkor yang tidak ada langsung dalam rancangn awal kami. Letaknya kira-kira 40 km sahaja dari Kampung. Gajah. Alang-alang sudah sampai di sini, baik juga kami ambil kesempatan pergi ke Pulau Pangkor, kerana kami pun belum sampai ke sana. Walaupun masa kami ketat, dan terpaksa membatal beberapa rancangan kami untuk dilakukan di Kampung. Gajah, seperti berkunjug ke gerai menjual Labu Sayung, dan melawat tempat-tempat bersejarah.

Dengan bantuan seorang rakan anak saya, yang juga seorang guru, kami tidak menaiki fery di pekan Lumut, tapi menaiki fery di Marina Island, sebuah pulau buatan untuk ke Pulau Pangkor. Dari situ perjalanan kami ke Pulau Pangkor hanya mengambil masa 10 minit sahaja, tapi kalau dari pekan Lumut perjalanannya mengambil masa kira-kira empat puluh lima minit. Tambangnya RM 10 seorang pergi balik.

Bayaran parkir di Marina Island  selesa jika dibandingkan dengan harga parkir di sekitar Kuala Lumpur yang mahal. Cuma bayaran masuk tandasnya tidak berpatutan, 50 sen, sedangkan nilai harga keadaan tandas yang seperti itu sekadar 20 atau 30 sen sahaja. Tandas-tandas di kebanyakan stesen minyak jauh lebih baik. Bayar 50 sen tidak menjadi masalah asalkan khidmat yang diberikan sewajarnya dengan bayaran yang dibayar.

Kami tidak dapat berlama-lama di Pulau Pangkor. Setelah menyewa kereta bernilai RM 40 kami berpusing Pulau Pangkor yang memang jalannya dibuat bertemu setangkup di bandar Pulau Pangkor. Kami sampai semula di bandar Pangkor pukul 1. 00 lebih dan terpaksa berada  di jeti pukul 1.30 untuk tidak berebut-rebut menaiki fery. Kami terpaksa mengejar masa untuk sampai ke Sungai Buloh dalam masa yang wajar untuk membolehkan kami menghadiri suatu majlis penting di TTDI sebelum pukul 8.00 malam.

Papan tanda menunjuk arah ke Sungai MANILA ? [Bawah]

Dengan berpandukan petunjuk Google yang membawa kami ikut jalan yang tidak sama dengan jalan yang pernah kami lalui untuk menuju ke Kampung. Gajah kelmarin. Ia juga jalan kampung, yang tidak banyak kenderaan, tanpa tol dan selesa memandu. Tapi di sepanajang jalan yang panjang itu kami tidak melihat ada kedai makan di pinggir jalan untuk membolehkan kami singgah makan tengah hari sehinggallah kami sampai di Sabak Bernam pukul 5.30 petang, dan makan tengah hari di sebuah pasar raya di sekitar Sabak Bernam, dan bersolat di situ. Selepas makan kami terus balik ke rumah di Saujana Sungai Buloh. Alhamdulillah.

Insyallah selepas ini saya akan menyambung corat coret ini mengenai Kampung. Gajah, Teluk Intan dan Menara Condongnya dan juga Pulau Pangkor sejauh yang dapat saya pungut faktor-faktornya ekoran daripada kembara saya ke sana. Sekian.