>> Saturday, June 26, 2010


BAGAIMANA KITA MENJADI TUA?

SETIAP benda yang hidup, khususnya kita manusia yang lanjut usia, sudah pasti akan menempuh zaman tua sebelum ajal mendatang.

Tapi bagaimana proses ketuaan itu berlaku?

Badan manusia ini boleh diibaratkan seperti sebuah kendaraan. Kian lama kendaraan itu digunapakai, maka sudah tentu ada bahagian-bahagian alatnya yang akan mengalami kerosakan, kehausan dan mungkin juga berkarat yang perlu dibaiki, diperbetul malah juga ada yang perlu kita ditukarganti kerana tidak mampu diperguakan lagi. Katakanlah sebuah skru pada enjennya atau tali kipasnya yang kendur. Kalau alat-alat ini tidak diperbaiki sudah tentu ia akan menganggu perjalanan kendaraan itu ataupun menyebabkan enjinnya tidak dapat dihidupkan ataupun tidak dapat digerakkan walaupun enjinnya telah hidup.

Demikian juga dengan jasmani manusia, kian lama dipakai, tegasnya kian lanjut usia seseorang, maka segala tisu-tisu dan sel-sel badannya akan mengalami proses ketuaan dan lusuh seperti kendaraan tadi juga. Kehausan atau kesusutan yang berlaku dalam badan manusia, sehingga ini dijangka kerana “radikal bebas” [free radical] yang dihasilkan oleh anggota-anggota dan tisu-tisu badan itu sendiri.

Mengikut Prof.Raj Sohal dari Southern Mehodist University Dallas, Amerika Syarikat, proses ketuaan pada manusia itu telah bermula sejak kita berusia 25 tahun lagi. Psoses ketuaan ini kian pentas berlaku bila usia kita kian meningkat. Justeru waktu kita meningkat usia 40 tahun tanda-tanda ketuaan itu akan mulai menonjol dan menjadi bertambah jelas ketika manusia berusia 55 tahun. Ini adalah fitrah kejadian manusia.

Sepanjang masa tersebut berbagai-bagai proses kesusutan atau degenerasi berlangsung, dan fungsi-fungsi anggota-anggota mulai menurun. Pada sesebuah kendaraan ada bahagian-bahagian tertentu lebih cepat mengalami kerosakan dari yang lain dan dengan kadar yang berbeza-beza. Minyak petrol jauh lebih cepat habis daripada minyak hitam atau minyak selender. Tayar kendaraan lebih cepat rosak daripada cermin tingkap. Begitulah juga keadaan jasmani manusia, ada organ yang cepat rosak dan ada pula organ yang lambat rosak.

Dalam hal ini, mana-mana sel organ badan kita yang tidak mempunyai kemampuan untuk membahagikan dirinya akan lebih cepat terganggu daripada sel-sel yang boleh membahagikan dirinya, seperti sel-sel otak, sel buah pinggang, sel-sel jantung dan juga sel-sel otot-otot.

Walau pun oksijan itu berguna kepada kita untuk pernafasan. Tapi dalam keadaan tertentu, molikul oksijan boleh menjadi tidak stabil dan mengancam keselamatan tubuh badan kita. Molikul oksijan yang tidak stabil ini dipanggil Radikal Bebas.

Radikal bebas ini terhasil bila badan kita mengendalikan oksijan dengan cara yang salah dan memudaratkan badan kita. Radikal bebas ini mampu menimpakan kerosakan pada sel-sel dalam badan kita. Kian lanjut usia kita, kian banyak radikal bebas itu dihasilkan, dan pada waktu itu kemampuan kita untuk berlindung daripadanya bertambah merosot.

Radikal bebas ini kalau tidak dikawal akan merosakkan anggota-anggota badan kita sebagaimana karat merosakkan besi-besi. Ia akan menjelajah di antara sel-sel dalam badan kita dan menimpakan gangguan kepada protein-protein, lemak dan juga bahan-bahan genetik atau baka kita [DNA] yang menyebabkannya tidak stabil atau rosak, dan dengan itu menghasilkan lebih banyak Radikal Bebas yang akan lebih banyak lagi melakukan kerosakan yang akan melahirkan berbagai-bagai jenis penyakit kronik.

Radikal bebas ini akan menimpakan berbagai-bagai kesan yang buruk terhadap tubuh badan kita. Kalau radikal bebas ini menyerang kulit, nescaya ia akan merosakkan tisu-tisu di bawah kulit yang menyebabkan kita kelihatan tua, kalau ia menyerang mata boleh menyebabkan tumbuh selaput putih dalam kanta mata kita yang menyebabkan pengelihatan mata kita menjadi tidak jelas, dan radikal bebas ini juga menghalang pembaikan pulih sel, menyebabkan prosesnya berlaku lebih sukar dan lambat, boleh meningkatkan risiko serangan penyakit kanser, sakit jantung dan penyakit-penyakit kronik yang lain.

Setakat yang diketahui sumebr antioksidan terdapat dalam Vitamin dan bahan-bahan galian beta karotene dan lycopene. Vitamin yang mengandungi antioksidan ialah Vitamin E dan Vitamin C. Vitamin E banyak terdapat dalam kekacang, ikan, minyak, buah avocado dan tauge, sementara Vitamin C pula terdapat dalam buah limau dan sayur-sayuran hijau. Beta karotene pula banyak terdapat dalam lobak merah, keladi dan kiju, dan lycopene pula banyak terdapat dalam tomato yang merupakan antioksidan yang baik.

Bahan-bahan yang dipercayai banyak mengandungi bahan-bahan antioksidan ialah zat zink, maganese dan selenium. Zat zink banyak terdapat dalam kekacang, dan telur , zat maganese banyak terdapat dalam kekacang dan selenium pula banyak terdapat dalam daging, ayam, makanan-makanan laut dan susu tanpa lemak.

Kajian-kajian menunjukkan bahawa orang-orang yang memakan banyak buah-buahan dan sayur-sayuran mempunyai risiko yang rendah untuk diserang penyakit kanser usus.

Justeru, para penyiasat membuat kesimpulan, bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran adalah merupakan antioksidan yang paling baik dan berkesan untuk tubuh badan kita.

Kerosakan-kerosakan yang lebih teruk akibat radikal bebas dapat dikurang dengan mengelak daripada melakukan senaman-senaman yang berlebih-lebihan atau kerja kuat yang berlebihan, pendedahan kepada pencemaran, racun serangga, asap rokok dan berbagai-bagai faktor pencemaran alam sekitar, dadah, alkohol dan pengawet makanan.

Walau bagaimana pun, sehingga hari ini masih belum ditemui bahan-bahan yang berupa anti pengoksidaan yang benar-benar mampu mencegah kerosakan yang ditimpa oleh Radikal bebas itu. Walau bagaiana pun ada pendapat yang mengatakan Vitamin E adalah sejenis bahan anti pengoksidaan, tapi setakat ini belum dapat dibuktikan sepenuhnya.

Ingatlah, walaupun proses ketuaan dari segi klinikal itu tidak dapat dicegah, tapi dipercayai proses ketuaan itu dapat diperlahankan dengan amalan-amalan yang tertentu. Itulah rahsia awet muda. Apa yang penting dijaga ialahlah, jangalah wajah anda kelihatan lebih tua daripda usia anda yang sebenarnya. Janganlah wajah anda baru 25 tahun, tapi kelihatan seperti orang berusia 45 tahun, janganlah umur anda baru berusia 35 tahun, tapi kelihatan seperti orang berusia 65 tahun. Biarlah wajah anda bersesuaian dengan usia anda.

Memanglah benar tidak ada ubat tua. Proses ketuaan tetap berlaku kepada manusia. Walaupun tanda-tanda ketuaan pada wajah, khususnya kaum wanita mungkin dapat disorokkan dengan cara-cara yang tertentu, tapi proses ketuaan pada bahagian dalaman tidak boleh ditahan-tahan dan tetap terus berlaku dan terus berlaku sehingga kita dijemput Allah ke sisiNya.

Berdoalah kepada Allah sebagaimana terkandung dalam sebuah Hadis Baginda saw. yang bermaksud, “Ya Allah, sesungguhnya aku berlindung kepadaMu daripada dukacita dan kesedihan. Aku berindung kepadaMu daripada kelemahan dan malas. Aku berlindung kepadaMu daripada takut dan bakhil. Dan aku berlindung kepadaMu dari hutang dan penindasan”.HR:Al-Bukhari, al-Tirmizi & Abu Daud.

Hiduplah dengan beriman, bertaqwa, mahabah dan harmoni untuk mencapai kebahagian di dunia dan akhirat.

Sesungguhnya dari Allah kita datang kepadaAllah kita kembali.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP