WATAK MUNCUL DALAM TIDUR PENULIS

>> Sunday, May 20, 2018



Secebis Pengalaman Penulis:
WATAK MUNCUL DALAM TIDUR

       




 Profision saya ialah menulis. Saya hidup dengan hasil penulisan. Menyara keluarga saya dengan hasil penulisan. Syukur Alhamdulillah itulah kerja saya sepanjang hayat.

Saya banyak menulis artikel yang disiarkan dalam aneka meddia, majalah, akhbar, buku buku, internet dan sebagainya.

Daripada karya karya itu hanya amat sedikit sahaja berupa karya krieatif, cerpen, puisi dan sebagainya. Berbanding dengan penulisan rencana yang berjumlah ribuan banyaknya. Ini termasuklah rencana rencana ilmiah atau hasil hasil krieatif, khsusnya cerpen yang telah saya alihbahasakan.

Kadang kadang dalam tulisan tulisan itu  saya menggunakan berbagai bagai nama samaran, dan pada peringkat awalnya nama samaran yang sering saya gunakan ialah Razin M.S, sebuah nama yang dicadangkan oleh guru saya, Allahyarham Dato’ Yusoff Zaky Yacob.

Dalam tulisan singkat ini saya hendak menceritakan  secebis dari satu sudut pengalaman saya dalam menghasilkan karya karya itu.

Apa yang hendak saya perkatakan ialah ketika menulis sesebuah karya itu, sebahagian daripada karya karya itu akan muncul dalam tidur saya, terutama ketika saya sedang menulisnya atau menaipnya.

Sebagai contohnya sekarang saya sudah siap melakar sebuah cerita panjang, cerpan sebagai lawan dari kata kata cerpen. Maksudnya saya  berhasrat untuk menghasilkan sebuah novel yang belum pernah saya hasilkan sebelumnya.

Salah seorang daripada watak utamanya ialah seorang gadis  yang cantik, beragama dan berakhlak mulia. Gadis cantik rekaan saya ini setiap kali saya membicarakannya ketika saya mengolah cerpan itu ia akan muncul dalam tidur saya, mengakibatkann saya merasa amat menyayanginya.

Saya merasa saya tidak wajar memburuk burukkan nasibnya, atau menzalaminya dengan menimpakan ke atasnya berbagai bagai perkara yang menyakiti fiziklal dan hatinya  ataupun menyusahkan diri dan kehidupannya. Saya tidak wajar sama sekali berbuat demikian terhadap seorang gadis yang mulia seperti itu. Ertinya saya harus melayannya sebagai anak kandung kesayangan saya sendiri, dan dia juga menujukkan rasa tidak puas hatinya atau  membuat komen komen jika nasib malang itu saya timpakan ke atas seorang gadis yang mulia sepertinya.

Kadang kadang apa yang muncul dalam tidur saya itu saya ceritakan pula kepada keluarga saya  bila saya terjaga, bahawa saya amat sayangkan watak ciptaan saya itu.

Demikian juga dengan artikel artikel yang sedang saya tulis sering muncul dalam tidur saya. Bila saya terfikir untuk menulis mengenai sesuatu perkara, biasanya bersama tajuknya, persolan itu akan muncul dalam tidur saya, menunjukkan saya sedang berfikir dan menaip rencana tersebut.

Kemunculan rencana ini dalam tidur saya akan menjadi lebih kuat dan kerap jika saya tidak terus bertindak menulisnya atau melambat lambatkan penulisannya, ataupun menempohnya dengan menulis tajuk lain menduluinya. Ia akan muncul berulang ulang kali dalam tidur saya setiap malam bersama sama dengan mimpi yang lain juga.

Kalau penulisan itu melibatkan seseorang, maka orang itu akan muncul, malah berbicara dengan saya ketika saya tidur. Ataupun andainya melibatkan sesuatu tempat, saya akan merasa saya berkunjung dan melihat tempat tersebut dalam tidur saya. Malah berbicara dengan orang orang yang saya temui disekitar tempat tersebut.

Walau bagaimanapun kemunculan bahan bahan penulisan saya tersebut dalam tidur saya tidaklah menyebabkan saya merasa tidur saya terganggu atau menyebabkan saya merasa tidak selesa. Syukur Alhamdulillah.

Demikianlah setitik daripada pengalaman saya dalam menghasilkan sesuatu karya penulisan untuk dikongsikan dengan pembaca sekalian.

Sesungguhnya Allah itu Maha Besar dan Maha Bijaksana dalam mentadbir dan mengurus alam buana ini.


Lorong Masjid al Qasimi,
Kg. Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan







0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP