MERAWAT MASA DENGAN WAJAR

>> Tuesday, May 22, 2018




MASA: MERAWAT MASA DENGAN WAJAR
Uruslah Masa Anda Dengan Sebaik baiknya Supaya Anda Tidak Menyesal, Tidak Meratap, Dan Menangis Di Kemudian Hari Nanti

Allah menyebut tentang Masa dalam al Quran. Malah ada sebuah surah khusus menyebut tentang masa. Sungguhpun surah itu pendek sahaja, tapi ia mempunyai erti yang sangat besar untuk dijadikan menungan umat manusia dalam menjalani kehidupan seharian di dunia ini.

Surah itu ialah Surah“Al Asr”,

maksudnya:

“Demi masa

Sesungguhnya manusia itu dalam kerugian,

Kecuali orang orang yang beriman dan beramal soleh, dan mereka pula berpesan pesan dengan kebenaran serta berpesan pesan dengan sabar”.

                                                                             Al Asr: 1,2,3.

Apakah MASA itu sebenarnya.

Masa itu pada hakikatnya sesuatu yang amat unik. Ia sentiasa ada berada bersama kita, selama dua puluh empat jam, dari pagi sampai ke pagi setiap hari dalam hidup kita.  Tapi anehnya ramai orang mengatakan “saya tidak ada masa” atau “saya tidak cukup masa”.

Sedangkan masa itu selalu berada bersama kita, bersama dengan semua benda benda di alam buana ini., baik ia bergerak, atau tidak bergerak, ataupun baik ia hidup atau mati, ia tetap dikelilingi oleh masa.

Ianya suatu sumber ciptaan Allah untuk makhluknya menentukan jangka waktu yang ada di sekeliling mereka. Kepada makhluk manusia masa itu amat unik untuk mereka, kerana ianya sejajar dengan umur atau usia mereka.

Justeru jika ditanya orang “Berapa usia anda”, ertinya dia bertanya berapa lama masa anda telah hidup. Kalau usia anda sudah lima puluh tahun, maka ertinya masa anda telah hidup ialah lima puluh tahun.





Masa itu sentiasa berjalan, dari saat ke detik, dari detik ke jam, dan jam ke hari, dari hari ke minggu, dari minggu ke bulan, dari bulan ke tahun, dari tahun ke abad.... dan demikianlah seterusnya tanpa henti henti. Tidak ada apa apa pun yang boleh mempengaruhinya supaya berhenti untuk apa apa tujuan sekalipun. Ia sentiasa berjalan, walaupun kita telah dijemput Allah ke pangkuan Nya.

Mengurus Masa

Justeru masa itu amat penting kepada kita manusia, maka kita mestilah tahu dan bijak mengurus masa yang sentiasa berada bersama kita itu. Kalau tidak, kita akan ditinggalkan oleh masa dalam kerugian  dan kesia siaan.

Masa yang telah berlalu tidak dapat kita memanggil atau mengambilnya kembali. Ia telah beku dalam sejarah waktu. Ia tidak dapat dibayar dengan harta sebuah dunia sekalipun untuk mewujudkannya kembali. Ia telah kembali kepada Tuhan Penciptanya.

Jika kita tidak menggunakan masa yang ada sekarang dengan sewajarnya, malah sebaliknya menghabiskannya dengan sia sia, maka bererti masa hidup kita sekaraang yang akan berlalu dengan pentasnya akan habis terbuang dengan tidak bererti dan tidak akan memberi apa apa pulangan yang baik kepada kita sebagai hamba Allah. Hari ini akan menjadi  kelamrin, kelmarin akan menjadi kelmarin dulu, dan seterusnya selagi  dunia berkembang.

Kebanyakan orang akan merasa amat menyesal bila tiba hari esok kerana menggunakan masanya yang ada sekarang dengan sia sia, tapi penyesalan yang tidak berfaedah lagi sebab masa yang telah lalu itu tidak akan berubah lagi dan apa yang telah dilakukannya itu akan tetap kekal tanpa padam padam sampai ke akhirat nanti, dan di bawa ke hadapan Allah SWT. untuk pemeriksaan.

Sebaliknya sedikit benar dari manusia yang merasa puas hati dengan masa yang dikurniakan Allah kepada mereka sepanjang hayat mereka, kerana mereka telah berjaya menggunakan masa mereka itu dengan sebaik baiknya yang boleh memberi faedah kepada dirinya sendiri dan kepada orang lain juga. Dalam istilah agamanya ia disebut perbuatan yang berpahala, perbuatan yang akan mendapat ganjaran di sisi Allah nanti.

Ini ada beberapa titik saran atau petua singkat untuk kita menggunakan masa dengan wajar, semoga akan memberi faedah semaksimun yang boleh kepada kita dalam menjalani hidup di dunia yang fana ini.

Jangan Menempoh nempoh Masa

Adalah menjadi kelumrahan kepada kita untuk menempoh nempoh, atau menunggu nunggu waktu untuk melakukan sesuatu keperluan atau tanggungjawab yang mesti kita lakukan, sedangkan pada masa itu kita mempunyai masa  yang mencukupi untuk menyelesaikannya.

Sikap ini akan merugikan kita sendiri, kerana kita tidak tahu apa yang akan kita temui atau hadapi selepas ini; mungkin ada tugas lain yang lebih berat lagi dan memerlukan penyelesaian yang lebih segera., ataupun kita berdepan dengan musibah yang perlu diselesaikan segera. Jika ini berlaku ia amat menyusahkan dan merugikan kita.

Jangan Menempoh Masa Untuk Bertaubat

Dalam menempohkan masa ini, satu perkara lagi yang perlu disebut ialah kesukaan menempoh nempoh masa untuk bertaubat, memohon kepada Allah SWT, di samping mengaku tidak lagi akan mengulangi segala dosa yang dilakukan di masa masa yang lepas itu.




Sikap menempoh nempoh masa untuk bertaubat ini amatlah merbahaya, kerana tidak ada siapa yang mengetahui berapa lama seseorang itu masih mempunyai masa boleh hidup. Bagaimana kiranya jika masa hidup atau nyawa seseorang itu tiba tiba diambil kembali kepada Allah sebelum sempat dia bertaubat, kerana menempoh nempoh masa hingga berlalu dengan sia sia dan merugikan.

Justeru jangan menempoh nempoh masa untuk bertaubat, sebelum tiba masanya. Bersegeralah bertaubat terutama selepas menyedari melakkukan sesuatu dosa.

Melengah lengahkan Kerja

Satu sikap lagi yang tidak elok dan amat merugikan kita ialah sikap suka melengah lengah ataupun melambat lambatkan kerja yang sedang kita lakukan tanpa tujuan atau dengan tujuan tertentu. Ada kerja yang dapat kita selesaikan dalam satu jam, kita ambil dua jam untuk menyelesaikannya, atau ada kerja yang dapat diselesaikan satu hari, kita senghaja mengambil seminggu untuk menyelesaikannya.

Ini sudah tentu merugikan kita, kerana masa enam hari yang kita lengah lengahkan itu dapat kita gunakan untuk menyelesaikan berbagai bagai perkara lain yang penting semada dikehendaki oleh keadaan atau tidak.

Melewat lewatkan Solat

Ada sesetengah orang suka melewatkan waktu solat, menempoh nempoh, tunggu sekejap. Umpamanya kita berada di sesuatu tempat, tiba tiba kedengaran azan masuk waktu solat. Pada masa itu kemudahan untuk solat memang ada, termasuk tempat persediaan untuk solat. Tanpa sebab kita tidak terus mengerjakan solat tapi menempoh masa untuk melakukan kemudian, seperti dalam perjalanan nanti dan sebagainya. Tapi kerana sesuatu sebab yang tidak diduga, seperti terlupa, atau jalan raya tersumbat menyebabkan masa solat yang tersebut menjadi luput, dan kita terpaksa mengkadhakannya. Ini sudah tentu amat merugikan.

Sistem Kerja Yang Teratur

Tidak mempunyai sistem bekerja yang teratur sering menyebabkan kita kerugian masa. Justeru kita sewajarnya mempunyai sistem kerja yang kemas kini dan teratur supaya kerja kita berjalan dengan lancar tanpa kelam kabut. Dalam hal ini mana mana kerja yang penting hendaklah diberikan keutamaan dari kerja yang tidak penting. Kerja yang dulu hendak;ah didulukan dan kerja yang kemudian hendaklah dikemudiankan jika tidak ada sebab sebab mendesak untuk mengubahnya. Ini dapat mengelak kita daripada berada dalam keadaan kelam kabut yang akan meragut masa kita yang penting itu.

Jangan Malu Bertanya

Jika kita tidak mengetahui tentang sesuatu yang kita perlu lakukan, janganlah kita ragu ragu atau teragak agak untuk bertanya orang yang arif tentangnya. Melaku sesuatu yang tidak kita ketahui, main tembak tembak atau agak agak tidak  menyakinkan, kita akan berjaya, dan kalau hasilnya negatif ertinya kita telah membazir masa kita dengan sia sia dalam usaha yang tidak memberi faedah kerana sombong untuk mahu bertanya. Kalau perkara yang kita lakukan sesuatu yang merbahaya, maka ia akan mengancam keseamatan diri kita dan orang lain juga. Justeru janganlah segan segan untuk bertanya orang yang arif tentangnya.

Ibarat yang lebih jelas jika kita tersesat jalan untuk sesuatu tempat, tapi kita enggan bertanya, walaupu ruang untuk bertanya sentiasa luas terbuka, kita berputar putar dengan kenderaan kita untuk mencarinya. Akhirnya kitaa mungkin bertemu juga, tapi yang sepatutnya diambil selama setengah jam sahaja kalau kita membuka mulut bertanya, tapi ia terpaksa menelan masa dua jam lebih. Adakah kita seorang yang bijaksana dalam mengurus masa kita..

Tidak Tahu Menghargai Masa

Kita percaya semua orang tahu tentang pentingnya masa itu kepada mereka, keraana masa itu aalah umur mereka sendiri sebagai makhluk Allah SWT.

Secara kasarnya masa yang ada pada kita ini dapat dibahagikan kepada tiga peringkat, iaitu masa yang lepas atau masa yang telah lalu, masa sekarang dan masa akan datang.

Masa yang penting adalah masa saat ini atau sekarang, kerana masa sekaranglah yang akan menentukan masa akan datang dan masa yang lepas, kerana apa yang kita laku saat ini akan menjadi masa lepas sebahagian dari sejarah dan akan menjadi masa akan datang untuk dijadikan perhitungan di sisi Allah SWT.

Justeru itu gunakanlah masa sekarang dengan sebaik baiknya, tidak membazir dan tidak melakukan perkara perkara buruk yang ditegah oleh agama, kerana kelak mereka yang berdosa itu akan dipikulkan dengan segala dosa yang telah dilakukannya itu dan diminta pertanggungjawabnya oleh Allah SWT di akhirat nanti.

Mengikut Sabda Rasulullah SAW.

“Kedua kaki anak Adam itu akan tetap berdiri di hadapan Tuhannya pada Hari Kiamat, sehingga selesai ditanya tentang empat perkara:

Tentang umurnya, untuk apa dihabiskan

Tentang masa mudanya, untuk apa dipergunakan

Tentang hartanya dari aman diperolehi dan untuk apa dibelanjakan,

Tentang ilmunya, apa yang sudah dibuat dengannya.

Dua soalan pertama di atas itu secara langsung pertanyaan mengenai masa manusia hidup di dunia.

Bermain main Dengan Masa

Ada sesetengah orang suka bermain main dengan masa, iaitu dengan senghaja melakukan perkara perkara yang tidak menguntungkan atau sebaliknya merugikan semata mata.

Antaranya kesukaan berdiri beramai ramai di pinggir pinggir jalan serta menganggu orang orang yang lalu lalang dengan cara yang tertentu; mnghabiskan terlalu lama masa menonton hiburan tv atau bermain main di internet; di musim puasa ini pula biasanya ramai orang orang yang berpuasa  menghabiskan sebahagian besar masa mereka untuk berhibur seperti bemain haji, lompat tikam, catur, main terup dan sebagainya untuk melengah lengah masa puasa mereka, mereka bermain tidak kira masa, asalkan ada ruang. Dan ada berbaga bagai perbuaan lagi yang termasuk dalam mereka yang suka mempermain mainkan masa.

Sesungguh masa itu emas, banyak dari kita memang menyedarinya, tapi sayangnya tidak banyak orang mengambil emas itu untuk dijadikan hak atau modal kepada mereka untuk memperolehi sesuatu yang amat berharga untuk hidup mereka masa ini dan akan datang yang penting ertinya kepada setiap makhluk Allah.

Awaslah dengan masa, jangan jadi orang bodoh, menghabiskan masa dengan membazir dan merugikan. Ia kurniaan Allah yang amat tidak ternilai harganya.

Justeru, sekali ini ditegaskan gunakan masa yang kita miliki itu dalam melaksanakan perkara perkara yang memberi manfaat kepada diri dan orang lain dan tidak membazir, kerana bila masa itu berlalu ia tidak dapat ditarik balik lagi.

Rawatlah masa kita dengan saksama, supaya tidak terus disarangi penyakit yang merbahaya dan merugikan kita dunia dan akhirat. Semoga kita diberkati Allah SWT.

Sekian sebagai peringatan tentang masa yang perlu diawasi oleh setiap orang, terutama orang orang Islam.



Lorong Masjid al Qasimi,
Kg.Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan.






Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP