MENTADAK ANTARA SAYANG DAN BENCI

>> Thursday, November 24, 2016






MENTADAK:ANTARA SAYANG DAN BENCI

Mentadak adalah sejenis serangga, tapi tidak begitu populer di sesetengah tempat, keRana sukar untuk menemuinya, tidak seperti belalang, semut dan seumpamanya.



              Mentadak-Emakmu Tidur Macam Mana?

Kira-kira sebulan lepas saya terbaca sebuah artikel pendek mengenai mentadak yang tersiar dalam sebuah majalah luar negara. Usia majalah itupun telah bertahun-tahun berlalu.

Dalam tulisan singkatnya, seorang lelaki Barat menceritakan bagaimana dia tertarik hati dengan mentadak dan memeliharanya dengan penuh kesayangan. Mentadak itu diletakkan dalam sebuah sangkar khusus, diberikan makan dan dilayan dengan sebaik-baiknya setiap hari.

Katanya setiap hari dia melayan mentadak itu dengan bnaik, melihat dan memerhati gerak gerinya yang menarik dan “berkomunikasi” dengannya?

Katanya dia terpesona dengan tingkah laku mentadak peliharaannya itu dan katanya, kadang-kadang menonjolkan sikap lebih baik dari sikap sesetengah manusia yang pernah ditemuinya.

Sayangnya majalah tersebut tidak dapat saya temui hari ini kerana mungkin berada dalam timbunan majalah-majalah lama yang masih belum terurus dengan baik di rumah saya. Justeru saya tidak dapat memungut dengan agak detail apa yang diujarnya tentang mentadak, makhluk kecil ciptaan Allah ini.

Sesungguhnya semua makhluk adalah ciptaan Allah, baik kecil atau besar. Allah berfirman, “Dan tidak ada seekor binatang pun yang ada dibumi dan burung-burung yang terbang dengan kedua sasyapnya, melainkan semunya merupakan umat-umat [juga] sseperti kamu. Tidak ada sesuatu pun yang Kami luputkan di daslam Kitab, kemudian kepada Tuhan mereka dikumpulkan”.Al-An’Am [6]:38.


Tapi dua tiga hari yang lepas, ketika saya sedang sarapan pagi sendirian, salah seorang cucu saya, N.Syyafia datang dan duduk di seblah saya sedang makan. Dia hanya melayan saya berbual-bual sepatah dua ketika saya makan. Memang begitu kebiasaannyanya suka berbual-bual ketika saya makan, malah suka pula makan bersama saya jika saya makan sendirian dengan membawa makanannya ke meja tempat saya makan.

Tiba-tiba ketika dia asyik bercakap-cakap sambil memerhati saya makan itu, dia memekek dan melolong ketakutan, dengan badannya mengiggil.

“He takut! Takut!”, serunya sambil   menyapu dengan kuat lengan bajunya yang pendek.

Ibunya yang kebetulan berada tidak berapa jauh dari situ segera menghampirinya yang telah pun berdiri sambil menjerit-jerit ketakutan itu.

“Apa ni?”, katanya sambil memereksa lengan anak perempuannya itu.

“Allah mak, mentadak. Ia tidak gigit orang”, lalu  mengkebas mentadak itu dari lengan anaknya.

Walaupun mentadak telah lesap entah ke mana tapi cucu saya itu masih dalam truma ketakutan, dan menangis terisak-isak, walaupun dipujuk oleh ibunya yang tersenyum melihat telatah anaknya itu.

Walau bagaimanapun akhiryang dia tenang kembali, dan isak tangisnya pun mulai mereda dan menghilang. Kemudian saya panggil dia duduk di sebelah saya atas kerusi dan memeluknya untuk memberi keyakinan tidak ada apa-apa bahaya yang akan menimpanhya.

Dan berharap dia tidak lagi akan takut di masa akan datang bila melihat dan dihampiri mentadak.
Demikianlah dua kisah mengenai mentadak yang berbeza-beza antara sayang dan benci ketakutan, dari jenis manusia yang juah berbeza bangsa dan usianya.

Saya lalu terkenang semasa saya kanak-kanak dulu, jika kami menemui mentadak, biasanya di atas rumah, kami tidak akan melepas kesempatan untuk bergurau dengannya.



                             Syyfia dan Alifah

Maka berlakulah komunikasi antara kami dengan mentadak yang dipercayai dapat memahami apa yang kami, kanak-kanak ucapkan kepadanya.

Seringnya kami akan bertanya kepada mentadak, “Mentadak-mentadak bagaimana emak kamu tidur?”, atau “Mentadak-mentadak bagaimana ayah kamu tidur”.

Pertanyaan itu akan diulang berkali-kali sehingga kami merasa ia telah menjawab dengan gerak gerinya.

Gerak geri mentadak secara kebetulan itu yang kami anggap dia telah menjawab pertanyaan kami, “Ha tengok tu dia dah beritahu bagaimana emak dia tidur”.

Kemudian kami bertanya lagi mengenai ayahnya, saudara-saudaranya,  semunya pertanyaan mengenai bagaimana mereka tidur.

Selepas itu kami biarkan dia berlalu, tanpa mengusiknya atau menganggunya.

Demikianlah kisah kami di zaman kecil dengan mentadak yang masih menjadi kenangan yang menyenangkan hingga sekarang.

Wallahu’aklam.


Lorong Masjid al-Qasimi,
Kg.Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan.


 





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP