Warna-warna sisi kehidupan oleh Hj. Mohd Zain Saleh

>> Thursday, March 4, 2010

PEMINTA SEDEKAH

Adakah anda mempunyai pengalaman menjadi pengemis atau peminta sedekah? Saya pernah lebih dari sekali merasa menjadi pengemis.

Petang itu, saya dan isteri Asiah Yaacob [Allahyarahmah- Ya Allah limpahilah rahmat ke atasnya] ikut bersama anak sulung kami sekeluarga pergi ke sebuah pasaraya di Wangsa Maju. Oleh sebab saya merasa tidak ada keperluan, saya tidak ikut masuk membeli-belah bersama mereka. Sebaliknya saya hanya menunggu seorang diri berhampiran pintu masuk pasaraya itu.

Oleh sebab di kawasan itu tidak ada tempat duduk khas untuk menunggu, maka saya lebih banyak berdiri daripada duduk di atas tangga pasaraya itu bersama dua orang lelaki yang lain.

Saya teringat semalam saya dan anak saya bercakap tentang beberapa orang yang kami kenali menjalani kehdiupan yang susah dan sukar, diselubungi oleh kemalaratan dan kemiskinan hidup. Untuk makan pun mereka terpaksa mengemis dan mengharap kepada orang lain, khususnya daripada sanak saudara.

Saya merasa amat simpati dengan mereka. Benar-benar simpati. Namun begitu saya tidak dapat merasa dan benar-benar menyelami bagaimana perasaan orang-orang yang dirundung malang seperti itu. Tegasnya bagaimana rasanya seorang pengemis.

Justeru itu untuk menginsafkan diri saya, saya berharap Allah akan memberi saya merasa apa yang benar-benar dirasa oleh seorang pengemis, walaupun saya sebenarnya tidak berhasrat untuk menjadi pengemis dan tidak akan diberi kelayakan untuk menjadi pengemis, hidup dengan menadah tangan meminta-minta kasihan belas orang lain ke sana ke mari.

Itulah yang terlintas dalam fikiran saya sejak semalam. Bagaimana rasanya seorang pengemis? Dan itulah yang terlintas dalam fikiran saya ketika itu.

Tiba-tiba saya tersedar, di hadapan saya berdiri tiga orang wanita sekeluarga, seorang ibu dengan dua orang anak perempuannya yang telah dewasa. Si ibu berdiri betul-betul di hadapan saya, membuka tas tangannya, dan mengeluar dua siling 20 sen dan menghulurkannya kepada saya.

Saya tergaman, lalu mengeleng-gelengkan kepala tanpa kata. Setelah wanita itu berlalu, saya pun teringat keinginan saya untuk menyelami perasaan seorang peminta sedekah. Nah sekarang rasalah!

Dalam perjalanan pulang dengan gelak, saya ceritakan pengalaman saya itu kepada anak saya Arham Zaini dan dia menyambutnya dengan ketawa besar. “Papa dah jadi peminta sedekah. Baguslah tu. Allah memberi kita merasa apa yang kita nak rasa. Jangan minta nak jadi pengemis sudahlah”.


*******

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP