SAJI

>> Friday, March 12, 2010

Mana Saji?

Peristiwa ini berlaku beberapa tahun yang lalu. Hari itu masih dalam bulan Ramadhan al-Mubarak.

Pagi itu aku tinggal sendirian di rumah lama kami di Padang Bongor, Binjai, Kota Bharu. Isteriku, Asiah Yaacob [Ya Allah cucurilah rahmat Mu ke atasnya] bersama puteri kami, Noorbaiti Zaini dan keluarganya pergi membeli-belah di bandar Kota Bharu, kira-kira tujuh kilometer dari rumah kami. Aku minta maaf kepada mereka kerana tidak dapat ikut serta kerana ingin menyiapkan sebuah buku yang sedang aku taip.

Sebelum waktu zohor mereka sudah sampai balik ke rumah. Pada masa itu aku masih menghadap meja komputer. Kedengaran bunyi enjin kereta, pintu pagar dibuka, kemudian diikuti dengan bunyi pintu rumah dibuka yang sengaja tidak kuncikan untuk membolehkan mereka terus masuk tanpa aku bangun membukanya.

Aku mendengar isteriku memberi salam, dan aku menjawabnya tapi tidak juga bangkit dari kerusi, kemudian diikuti oleh mereka yang lain masuk, termasuk cucu-cucuku.

Sambil menuju ke dapur isteriku berkata, “Yah telah beli saji baru. Baru sampai”. Dia terus berlalu ke dapur.

“Baguslah”, balasku. Dalam kepalaku dia membeli tudung saji baru, kerana malam tadi kami bercakap mengenai tudung saji plastik di atas meja kami yang telah berusia. Warnanya pun telah berubah pudar.

Bila dia keluar dari dapur dan berehat di bawah kipas yang sedang berputar di siling rumah, aku bangkit dari kerusi dan menuju ke dapur untuk melihat tudung saji yang dibelinya itu. Bila aku sampai ke dapur, aku tidak nampak pula tudung saji di atas meja.

“Mana sajinya? Kata beli saji,” tanyaku dengan menguatkan suara sedikit supaya dapat didengarnya.

“Tu. Atas meja tulah”. Tapi hairan, atas meja makan itu hanya ada beberapa plastik yang mengandungi barang-barang yang mereka beli di pasar tadi untuk berbuka puasa dan bersahur malam nanti. Tidak ada pula tudung saji.

Entah bagaimana aku tidak memanjangkan tentang saji itu. Mungkin tudung saji itu masih tertinggal dalam kereta yang diparking di hadapan rumah. Nanti aku dapat melihatnya juga bila mereka mengambilnya. Tak perlulah disusah-susahkan.

Aku kembali ke luar dan membaca akhbar hari itu yang mereka beli, sedangkan isteriku masih berehat menyejukkan badan yang kepanasan di bawah kipas yang berpusing agak laju di atas kepala.

Selepas solat zohor aku pergi lagi ke dapur untuk melihat-lihat apa yang mereka beli yang terdapat dalam plastik di atas meja makan itu. Kot-kot ada yang dapat ku tolong untuk menyediakan masakan hari itu.

Dalam salah satu plastik itu tidak mengandungi makanan, tapi sebuah majalah baru - ‘SAJI”. Aku tersenyum dan hampir memecah ketawa melihatnya. Rupanya yang dikatakan saji oleh isteriku tadi bukan tudung saji tapi majalah SAJI. Biasanya akulah yang membelinya setiap bulan untuk isteriku. Entah bagaimana hari itu dia tergerak untuk segera membelinya, mungkin ada resipi-resipi yang menarik hatinya untuk dibaca.

Sampai hari ini pun aku tidak pernah memberitahu sesiapa pun, baik isteriku atau anak-anakku akan peristiwa saji yang menggelikan hatiku itu. Aku pun tidak tahu apakah sebabnya? Catatan inilah merupakan pemberitahuanku buat pertama kalinya untuk sesiapa yang membacanya. Tentang saji.

Ini adalah merupakan salah satu warna-warna sisi kehidupan yang manis ketika bersama isteriku [ya Allah cucurilah rahmatmu ke atas isteriku] yang membuat aku meleret senyum sendirian sampai ke hari ini.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP