WANITA ISLAM:HAK DAN KEDUDUKANNYA

>> Wednesday, August 3, 2016







WANITA ISLAM:HAK DAN KEDUDUKANNYA




Penjelasan Rasulullah SAW mengenai hak-hak kaum wanita amatlah menggembirakan kaum wanita, khususnya wanita Islam. Hak-hak yang diberikan itu termasuklah kebebasan memilih jodoh yang sering menjadi punca pertikaian yang berpanjangan. Hak ini diberikan kepada kaum wanita membuat penentuan sendiri.


Mengenai persoalan memilih jodoh ini ada sebuah kisah yang amat menarik untuk dijadikan suri tauladan. Ia berlaku ke atas seorang wanita bernama Barirah, milik Aisyah, isteri Baginda SAW sendiri.


Ada seorang lelaki bernama Mughis jatuh hati dan tergila-gilakan Barirah secara terang-terangan.Tapi Barirah tidak menyukai lelaki ini. Orang yang mengetahui hal itu memujuk Barirah supaya kasihankan lelaki tersebut, dan bersedia menerimanya, tapi Barirah tetap menolaknya.


Perkara tersebut telah disampaikan kepada Baginda Rasulullah SAW, maka Baginda SAW pun segera memanggil Barirah meminta wanita itu supaya berkahwin dengan Mughis.


Maka Barirah pun menjawab, “Adakah Rasulullah memaksa saya melakukan sesuatu yang menjadi hak bagiku?”.


Maka jawab Rasulullah SAW, “Saya hanya semata-mata ingin mendamaikan antara kamu dan Mughis”.


KEBEBASAN

Islam juga memberi kebebasan kepada kaum wanita untuk melakukan berbagai-bagai kebajikan dan pekerjaan seperti kaum lelaki demi kepentingan seluruh umat manusia.

Di zaman Rasulullah SAW kaum wanita mempunyai peranan dalam perjuangan menegakkan agama Islam. Antaranya:


-Mempropogandakan seruan-seruan agama Islam.

-Menyertai peperangan menentang kaum kafir, seperti menjadi jururawat, merawat tentera yang tercedera, menyimpan makanan, menjaga khemah-khemah tentera dan laian-lain lagi, sebagaimana dilakukan oleh isteri Baginda sendiri Aisyah dan para sahabat seperti Ummi Sinan, Ummi Kabisah, Ummi Shalim, Siti Rafidah, Ummi Hanik dana lain-lainya.


Wanita Tetap Wanita

Namun begitu wanita tetap wanita. Kelembutan semula jadi wanita tidak boleh ditukarganti dengan sifat kekerasaan kaum lelaki. Sifat kewanitaan tidak boleh ditukar dengan sifat kelakian. Sifat keibuan tidak boleh ditukar dengan sifat kebapaan kaum lelaki.


Sebagai wanita, wajahnya mesti disalut dengan perhiasaan, lengan bergelang, jari bercicin secara ala kadarnya.

Baginda Rasulullah SAW tidak menyukai wanita yang tidak memakai sebarang perhiasan di tanganya.


Pada suatu ketika Ummi Sinan menghadap Rasulullah SAW untuk mengadu kepada Baginda masalah agama, tiba-tiba terlihat oleh Baginda kedua belah tangan Ummi Sinan tidak memakai sebarang perhiasan, maka Rasulullah SAW pun bersabda:


“Wanita tidak boleh meninggalkan perhiasan pada jari-jarinya sekalipun perhiasan-perhiasaan itu kecil dan diperbuat dari kulit”.


Demikian sekadar bahan renungan untuk menambah rancah-rancah kehidupan.



Lorong Masjid al-Qasimi
Kampung Kubang Siput,
Pasir Tumboh, Kota Bharu, Kelantan.



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP