KAMPUNG SALOR RINDU-RINDUAN

>> Wednesday, July 15, 2015






KAMPUNG SALOR RINDU-RINDUAN


Alangkah indahnya bayangan ini. Kampungku Kampung Salor yang sentiasa terlakar dalam ingatan, lebih-lebih lagi setiap kunjungan Bulan Ramadan dan menjelang Hari Raya. Kampung rindu-rinduanku.



Ayah [Pak Cu Leh]
Ibu [Mak Su Munah]
yang tercinta.
Semoga damai dipangkuan Ilahi




Masih hidup di bibir mata, bagaimana indahnya Kampung. Salor, di waktu petang dan malam dengan panorumanya yang menggetarkan hati dan perasaan, mengocak jiwa.


Di saat-saat senja akan berlabuh menutup tirai siang biasanya, kami sekumpulan anak-anak muda yang berjiran, akan berada di pinggir sungai-mu, Sungai Kelantan menikmati suasana maya yang memukau pandangan.


Biasanya di tebing sungai itu sentiasa ada sebuah gerai buluh untuk penduduk berihat sekejap sebelum terjun ke sungai untuk mandi-manda atau untuk bersantai-santai bersama-sama teman-teman buat seketika sebelum turun ke air membasah badan.


Bila petang telah larut, bebola matahari akan terbenam di kaki langit sebelah timur, nun jauh di sana, di atas jajaran pokok-pokok yang berbalam-balam kelihatan, di ufuk langit yang tidak bertepi.


Mega-mega warna-warni bertebaran memenuhi angkasa raya, dengan jalur-jalur dan tumpuk-tumpuk cahaya yang memukau. Pantulan cahayanya yang tenang dan lembut di air yang tenang dengan kilauannya menembusi hati yang rawan.


Air sungai di bawah tebing sana yang berpsir halus landai, beriak-riak kecil dipuput bayu petang yang indah gemulai, sejuk dan menyegarkan memeluk badan macam dibelai kekasih tercinta.


Kerlipan cahaya mata hari yang memantul  di air sugai senja yang tenang dan lembut dan penuh dengan pesona alam begitu memukau.

Suasana keliling yang sepi dan tenang mencetuskan suasana yang lebih harmonis, mendamaikan hati dan jiwa.


Bayu petang yang berpupuk tenang, dingin dan lembut mengelus-ngelus dan membelai badan amat menyegarkan.


Kadang-kadamg dedaun-dedaun pokok sekitar berdesir halus mendedangkan bisikan lagu-lagu alam yang merobek hati dan perasaan.


Kadang-kadang burung-burung berkicau di dahan-dahan pokok dengan penuh keriangan menyambut ketibaan senja yang akan disusli oleh penjelmaan tabir malam yang akan menyalut bumi.


Hari siang akan berlalu, dan malam akan tiba, dan besok matahari akan muncul lagi menguak tabir malam menyinari bumi membawa rahmat Ilahir yang tertebar di seluh buana, untuk dinikmati oleh semua makhluk-Nya.


Kadang-kadang kami berdiri di tepian jurang tebing, merenung alam sekitar saujana mata memandang ke segala arah yang berbentang  luas, tenang dan damai.


Merenung ke hadapan, menyeberangi sungai yang tenang itu, pokok-pokok yang berjajaran di tebing sungai seberang sana berangsur-angur mulai menjadi hitam dan kelam membugkus kampung-kampung yang dijajari sekelilingnya.


Kadang-kadang kerlipan panahan cahaya kelihatan mulai menari-nari menembusi celah-celah dedaun yang dibelai angin senja dengan bisikan-bisikan halusnya yang meniti di hati.


Bila senja berangsur menghilang di bawah ketibaan panji-panji Maghrib, kami semua telah siap membasahkan badan untuk segera pulang, lebih-lebih lagi di bulan Ramadan yang mulia untuk segera berbuka puasa dengan keluarga.


Biasanya pada waktu malam, jika cuaca terang, bulan sedang mengambang kami datang lagi ke tebing sungai, untuk menikmati keindahan malam terang bulan.


Cahaya bulan yang memerak itu menyinari seluruh alam semesta dengan mandian cahaya, menimpa dedaun dan air di sungai yang memercikkan cahaya yang indah dengan kerlipan yang tenang dan lembut.


Bila kami mendongak  ke langit, bintang-gumintang bertaburan di dada langit biru yang tenang yang luas terhampar, berkelap-kelip memagar rang bulan, sejak jutaan tahun yang lalu, begitu mempesonakan persis memandang mata seorang gadis yang ayu dan manja yang menunggu dengan penuh kerelaan.


Bayu malam yang berpupuk sejuk dan nyaman lebih menyegarkan hati dan perasaan. Kadang-kadang saya hanya datang bersendirian untuk menikmati keindahan malam yang bermandikan cahaya bulan, dan kadang-kadang berteman.. Seketika-seketika akan menerjah ke lubuk hati perasaan-perasaan kerinduan yang tidak dimengerti bersama dengan gisiran kecapi kesayuan yang memintal perasaan yang tidak bertepi.

Khayallah diri dalam keindahan maya ciptaan Ilahi yang tidak berpinggir ini. Mengulit kepuasaan untuk menikmatinya yang menyelinap ke lubuk hati dan jiwa, dan terus bertakhta di sana walaupun puluh-puluhan tahun telah berlalu dalam peredaran  masa yang tidak pernah berakhir melakar hidup manusia.


Telah jauh kaki melangkah, telah jenuh mata memandang, dari utara ke selatan, dari timur ke barat, tidak pernah saya temui suasana yang seindah dan sesegar ini, macam yang dikurniakan Ilahir kepada kampungku, Kampung Salor.


Tapi semua ini sudah tidak ada lagi. Semuanya telah musnah ditelan masa yang berlalu. Tebing sungai yang menjadi kesayangi kami itu telah dimamah masa dan ditlean sungai yang airnya sentiasa mengalir, kadang-kadng menerjah tebing-tebing dan meruntuh dan menghanyutkannya, tanpa bersisa lagi.


Kini, tebing sungai tempat kami bercanda itu telah subur ditumbuhi oleh semak-semak dan samun yang menghalag orang untuk turun ke sungai dan menghalang pandangan untuk menikmati keindahan alam yang terbenatang di dada langit di waktu senja dan malam. Pangkalan tempat orang mandi-manda sudah lama lesap disapu oleh kedatangan air paip yang menjengah setiap rumah.


Semuanya sudah tidak berbentuk lagi, dan ianya wujud dalam memori yang tidak terbatas ruang lingkupnya. kepada putera puteri Kg. Salor yang bernasib baik berpeluang menikmati semunya itu. Syukur kepada Engkau ya Allah.


Walaupun ia hanya sekdar hidup dalam memori, tapi ia tetap segar dalam lautan kenangan dan ingatan yang membangkitkan rasa cinta dan rindu dan menjadi igauan hati dan jiwa sepanjang masa.


Di mana hendak dicari semuanya itu, kecuali dalam ingatan yang kian lama kian menjauh di selubungi masa yang terus berjalan ligas menuju ke destinainya yang telah ditentukan Allah. Patah tak tumbuh, hilang tak berganti. Itu dunia yang fana ini.


KG. SALOR, RINDU-RINDUAN


Kampungku Kampung Salor, permai dan indah

Sebiji permata di tengah semudera

Berkilau mempesonakan mata, hati dan jiwa

Sentiasa semarak dalam hati penuh kerinduan

Aman dan damai.

Senja yang indah, pagi yang aman

Menyegarkan hati dan jiwa,

Permatang sawah yang luas saujana memandang

Hilang diriku ketika bersepi sendiran di batasmu

Dengan keindahan panaroma yang tidak terlarat.

Sungaimu indah dan cantik mengukir seribu peristiwa

Kadang-kadang cetek airnya tempat bersantai

Kadang-kadang naik dan deras mengancam.

Semuanya teraakam dalam memori

Yang pernah  ditemui mana-mana lagi sebelum ini.

Damailah anda membawa rahmat ke anak-anakmu

Yang sebahagiannya telah nanar dengan kekotoran

Semoga Allah mengampunkan semuanya

Bawalah hamba-hamba-Mu ke jalan yang benar

Menikmati sugai-Mu yang indah

Senja-Mu yang merawan

Dan malam-mu yang menyegarkan.

Tinggallah aku sendirian di puncak kedamaian.

Mengulit perasaan, menghidup memori

Di hujung Ramadan yang berkahir dengan Idulfitri

Damailah semuanya dalam dakapan
Rahmat kasih kurniaan-Mu yang jeluak melimpah


Bingkisan hati dari Putera Kampung Salor,
-Mohammed Zain Saleh


Lorong Masjid
Kg. Kubang Siput,
PT.KB. Kelantan Darulnaim.








0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP