SEK KEB.KUALA BALAH MENYAKSIKAN PERTEMUAN MUSA AHMAD

>> Sunday, March 22, 2015




SEK. KEB. KUALA BALAH MENYAKSIKAN PERTEMUAN MUSA AHMAD



Bila berada di Masjid Kuala Balah, iaitu Masjid Rahmaniah, di suatu petang tiba-tiba ingatan saya melayang kepada suatu peristiwa yang berlaku kira-kira tiga dekad lebih yang lalu.

 

Hj.Musa Ahmad





Pada suatu petang, saya berada di masjid tersebut yang seingat-ingat saya masa itu masih belum siap sepenuh pembinaannya. Pada masa itu sebahagian besar daripada halaman luar masjid itu masih belum diturap, tapi ditabur dengan dengan bertongkol-tongkol batu.


Saya berada di masjid tersebut petang itu kerana bertugas mengikuti suatu majlis, di mana Haji Musa Ahmad  berucap, di Sekolah Kebangsaan Kuala Balah yang tidak berapa jauh dari masjid tersebut. Saya berada di masjid itu selepas Hj. Musa memberi ucapanya kepada penduduk-penduduk tempatan di sekolah tersebut.


Tarikh tepatnya saya tidak ingat, tapi tahunnya 1984.


Haji Musa Ahmad adalah bekas salah seorang anggota komunis yang penting dan beliau adalah bekas Pengerusi Parti Komunis Malaya sejak tahun 1955 lagi. Tapi akhirnya beliau telah kembali ke pangkal jalan meninggalkan perjuangannya yang salah itu.


Dalam ucapannya hari itu beliau antara lain meyeru bekas rakan-rakan seperjuangannya yang masih ada pada waktu itu di dalam hutan supaya kembali ke pangkuan masyarakat. Mereka dipercayai pada waktu masih berada dalam hutan di Thailand Selatan.


Katanya sehingga hari itu sudah lebih daripada 35 tahun lamanya mereka meneruskan perjuangan yang sia-sia, oleh itu sudah sampai masanya kepada  mereka untuk meninggalkan perjuangan itu dan kembali ke pangkal jalan.


Pada masa itu katanya Regimen ke-10 Parti Komunis Malaya beribu pejabat di Betong, Thailand Selatan.


Musa berkata demikian dalam Majlis Dialog Keselamatan, di Sekolah.Kebangsaan Kuala Balah, yang dianjurkan oleh Jawatankuasa Kerja Keselamatan Negeri Kelantan [JKKKN] dengan kerjasama pihak polis.

Kira-kira seramai 2,000 orang penduduk hadir di majlis tersebut yang dikawal ketat oleh Pasukan Keselamatan dan juga pihak polis.


Ini adalah julung-julung kalinya, Haji Musa bekas Pengerusi Parti Komunis Malaya itu mengadakan pertemuan dengan orang ramai selepas beliau meninggalkan perjuangannya pada tahun 1981. Sebelum itu beliau pernah menetap di Peking selama 25 tahun.



                                          Masjid Rhamaniah, Kuala Balah


Sebelum saya menamatkan tulisan singkat ini yang sengaja saya rakamkan sebagai secebis dari bahan sejarah tanah air yang dikasihi. Saya teringat utuk menulis peristiwa ini ketika malam saya bermalan di di Bukit Seraya, Kuala Balah.


Ketika mengulas perjuangan lalunya yang sia-sia itu Hj. Musa Ahmad pernah menegaskan, “Saya telah sedar dan insaf bahawa perjuangan komunis adalah sia-sia, kerana mereka berjuang dengan jiwa yang kosong, dan tidak akan mencapai kemenangan di negara ini”.

Sekian


Bukit Seraya,
Kuala Balah, Jeli Kelantan.



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP