TASHA AZIZ DAN DAUN PUN BERZIKIR

>> Saturday, April 19, 2014







TASHA AZIZ DAN DAUN PUN BERZIKIR








Saya terbaca sebuah rencana tentang Tasha Aziz  berjodol “Tergamak Mereka Aibkan Saya” sebagaimana tersiar dalam Berita Harian, Ahad 6 April 2014 yang lalu. Rencana itu merupakan wawancara wartawan BH dengan beliau berhubung dengan kelewatan membuat bayaran kepada sebahagian daripada pelakon-pelakon drama bersiri terbitannya, iaitu Apam Lemak Manis.


Jujur saya katakan, saya bukannya seorang peminat drama TV dan sebagainya. Saya juga tidak tahu apakah drama Apam Lemak Manis itu. Dan saya juga tidak pernah mengikuti kecoh-kecoh mengenai bayaran yang tertonggak itu yang menyebabkan beliau dikecam dan dikutuk oleh pelakon-pelakonnya sendiri.

 


Beliau menjelaskan kelambatan melunaskan bayaran itu berlaku kerana sebab-sebab tenikal berhubung dengan drama tersebut yang tidak memuaskan hati pehak tv dan terkapksa berkali-kali disunting semula. Inilah pokok pangkalnya menurut beliau.


Tapi para pelakonnya itu tidak puas hati dengan penjelasannya itu dan membuat berbagai-bagai tuduhan yang memalukannya, menurut beliau. Sepatah kata beliau, “Ada yang tuduh saya makan hasil titik peluh mereka.......Saya terkilan sangat. Saya terkilan sangat.....Tergamak mereka mengaibkan saya!”.


“Sakit hati hanya Tuhan saja yang tahu.......”.


Saya tidak bermaksud untuk mencampuri perbalahan mereka. Saya juga percaya, Tasha yang tidak pernah saya kenali bahawa dunia kerjaya yang beliau bergelumang dalamnya adalah dunia yang penuh dengan cabaran, dunia hiburan yang terpakasa berdepan dengan aneka fitnah sepanjang masa.


Tapi apa yang tersentuh di hati saya ialah jawapan kepada pertanyaan apakah tindakan yang akan beliau ambil? “Kalau ikutkan hati, saya nak saman malu. Mereka malukan saya.....Tapi, TIADA GUNANYA SAYA MEMANJANGKAN SENGKETA”. Ertinya dia reda apa yang berlaku dan tidak bermaksud untuk mengambil apa-apa tindakan terhadap mereka yang memusuhinya itu.


Alhamdulillah. Memberi maaf adalah sikap yang terpuji. Sebagai seorang manusia biasa saya biasanya tidak berani menasihat orang supaya bersabar. Sebab saya tidak yakin saya sendiri boleh bersabar bila ditimpa oleh musibah, walaupun tidak sebesar musibah yang menimpa orang saya berikan nasihat itu.

Apa yang ingin saya sebutkan ialah di masa itu saya sedang membaca novel DAUN PUN BERZIKIR karya Taufiqurrahman Al-Azizy, dan ketika rencana pendek ini diketip kemudiannya saya sudah pun selesai memabacanya. Sebenarnya novel itu telah lama benar berada dalam simpanan saya, tapi baru berkesempatan membacanya.

Novel menjalin kisah mengenai muda-mudi yang sedang mencari cinta. Watak utamanya seorang pemuda miskin tapi berhati cukup mulia, iaitu Haydar dari Desa Gagatan. Dan seorang pemuda lagi dari kota bernama Bram yang menurut novelisnya, “Perjalanan pencarian cinta yang panjang telah dilalui oleh Bram. Jiwa, harta dan air mata telah dikorbankan. Namun, hanya cinta kepada sang Rabb-lah yang dapat merobohkan hati kekasih yang beku. Sesungguhnya, cinta kepada-Nya jauh di atas segala cinta dunia”.


Pemuda Haydar ini amat malang nasibnya. Dia dihina lahir dan batin, Dicaci maki, di buruk-burukkan, di cerca dan difitnah dan dikatakan gila, kerana kemiskinannya. Tapi dia tetap sabar menerimanya, dan sedia memaafkan semua mereka yang menzalaminya itu.


Ketika menjelaskan sikapnya terhadap mereka itu, Haydar berkata, “Semoga Allah mengampuni orang yang bersalah. Semoga, Dia memberi kesabaran kepadaku dan kepada ibuku”.


Selepas sedar dari pengsan kerana dibelasah akibat fitnah yang jahat, beliau dinasihati pula oleh seorang tua, ayah seorang gadis bernama Nayla yang berdoakan untuknya dan doanya itu menydedarkan Haydar  dari pengsan.


Kata orang tua itu, “Berilah maaf kepada orang yang menyakitimu, Haydar. Bersabarlah atas ujian yang diberikan Allah kepadamu. Barang siapa bersabar, maka Allah akan memberi pertolongan kepadanya, sebab sabar adalah penolong. Bersabarlah dengan hatimu, sebab sabar akan menerbitkan cahaya di dalam hati. Tahanlah marah, sebab marah adalah nyala api neraka yang boleh membakar jiwamu”.


Selepas pondok usangnya dibakar menjadi abu kerana fitnah, ibunya Makcik Salamah masih memberi nasihat kepadanya supaya bersabar. Ujar ibunya, “Haydar. Kita memang sudah tidak punya gubuk lagi, tetapi cepat atau lambat, gubuk kita pasti musnah. Tidak ada yang kekal, kecuali wajah Allah, nak. Tidak ada yang abadi, kecuali DiriNya. Engkau bersedih, ibu pun berduka. Kita memang sudah tidak memiliki tempat tinggal, tapi setiap tempat adalah milik Allah. BERILAH MAAF KEPADA ORANG RAMAI YANG MEMFITNAHMU. Kuatkan hatimu, nak, agar hati ibumu ini juga kuat menerima ujian yang diberikan Allah..............Semua sudah diatur oleh Yang Maha Kuasa. Rumah kita telah musnah, semoga kecintaan kita kepada-Nya tidak musnah”.


Dan novel cinta fantasi ini berakhir dengan Haydar memberi kemaafan kepada semua orang yang telah menganiyanya, memfinahnya, mencaci makinya dan menyeksakan jasadnya. Alangkah indahnya kalau watak Haydar ini wujud dalam masyarakat kita di sepanjang masa. Alangkah cantiknya dan indahnya dunia ini, bila fiksi menjadi kenyataan.


Saya tidak berani menasihati sesiapa pun supaya mencontohi watak yang hebat ini. Saya belum pasti saya akan dapat bersabar sebegiitu rupa jika diuji oleh Allah. Harapkan dijauh.


“Wahai Tuhan kami. Jangan Engkau bebankan kami dengan bebanan yang berat sebagaimana Engkau bebankan kepada orang-orang yang terdahulu daripada kami”. Al-Baqarah: 286

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP