Hantu Pokok Rambutan

>> Wednesday, May 22, 2013




HANTU POKOK RAMBUTAN


Katakan sahabat saya ini namanya Muhammad. Sahabat kenalannya memanggilnya “Mamat” sahaja. Biasalah tu. Dia adalah salah seorang kaki tangan kerajaan.

Pada suatu masa keretanya rosak dan terpaksa dibawa ke bengkel untuk menerima rawatan. Dia diberitahu dua tiga hari juga diperlukan untuk membaikpulih kerosakan keretanya itu.


Sebuah dusun buah-buahan yang bercampur, bermacam-macam pokok, durian, rambutan dan sebagai

Untuk memudahkan dia pergi kerja, Mamat  membuat keputusan untuk berjalan kaki sahaja. Jarak antara rumahnya dengan pejabat tempat dia bekerja tak sampai setengah kilo meter. Kalau ikut jalan pintas, jalan kampung ia akan menjadi lebih dekat lagi. Jadi tak ada masalah kalau sekadar untuk berulang alik dari rumah ke tempat kerja selama dua tiga hari itu.

Justeru pada petang itu Mamat balik dari pejabatnya melalui jalan belakang menerusi kampung yang banyak mempunyai pokok-pokok buah-buahan di sekeliling rumah-rumah di situ. Musim itu musim buah.

Ketika melalui di bawah sepohon pokok rambutan di tepi sebuah rumah, Mamat mendongakkan kepalanya untuk melihat buah-buah rambutan yang masak merah dan bergayutan di ranting-ranting di atas  jalan tanpa menyentuhnya. Tiba-tiba Mamat melihat seorang gadis kecil berdiri terkangkang di antara dua dahan pokok rambutan sedang memakan buah rambutan. Mamat ternampak gadis kecil itu rupa-rupanya tidak memakai seluar dalam.

Mamat memanggil kanak-kanak perempuan itu turun, sambil menghulurkan wang kertas lima ringgit dengan berkata, “Nah ambil duit lima ringgit ni, ajak emak pergi kedai, beli seluar dalam. Jangan naik pokok begini”.

Petang esoknya Mamat melalui lagi jalan belakang itu, dan bila sampai di bawah pokok rambutan itu Mamat merasa kepalanya ditimpa oleh sebiji buah rambutan jatuh, maka Mamat pun lalu mendongakkan kepalanya, dan melihat kakak gadis kelmarin pula berdiri terkangkang di antara dua dahan rambutan itu dan sedang memakan buahnya. Dia juga tidak memakai seluar dalam, menyebabkan Mamat tersenyum, dan mengeleng-gelengkan kepalanya sambil berkata, “Oi orang atas pokok tu, mari turun”.

Gadis itu pun turun mendapatkan Mamat dengan terrsengeh-sengeh. Mamat pun lalu menyeluk saku seluarnya dan mengeluarkan wang kertas lima ringgit dan menghulurkan kepada gadis itu sambil berkata, “Nah ambil duit lima ringgit, ajak emak kamu pergi kedai, beli seluar dalam. Jangan naik pokok seperti itu”.

Petang besok, sekali lagi Mamat melalui jalan yang sama untuk balik ke rumahnya. Bila sampai di bawah pokok rambutan itu, Mamat merasa pokok itu bergegar-gegar, dia pun lalu mendongakkan kepalanya, dan amat terkejut bila melihat ibu kepada gadis kelmarin berdiri terkangkang di antara dua dahan yang sama tanpa memakai seluar dalam juga.

“Allahu Akbar”, Jerit Mamat. “Begini rupanya mak cik weh. Turun! Mari ke sini”. Perempuan itu lalu turun mendapatkan Mamat dan tersengeh-sengeh sambil menghulurkan tangannya kepada Mamat seolah-olah meminta wang.

Mamat pun menyeluk saku seluarnya, dan mengeluarkan sekeping duit siling lima puluh sen, lalu menghulurkan kepada perempuan itu sambil berkata dengan tersenyum sumbing, “Nah, mak cik, ambil duit lima puluh sen ni, pergi beli pisau cukur”.

Selepas menyerahkan duit itu Mamat pun tergesa-gesa meninggalkan tempat itu, tanpa berpaling-paling lagi. Dalam hatinya berkata. dia tidak akan melalui jalan itu lagi besok.

 

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP