Bayi Dua Derjat

>> Tuesday, May 14, 2013





BAYI DUA DERJAT

Seorang putera raja berdiri di anjung istananya, bertitah kepada perhimpunan ramai yang diundang ke upacara tersebut. Titahnya, “Izinkan beta ucapkan tahniah kepada tuan-tuan dan seluruh negeri yang berbahagia ini atas kelahiran seorang putera raja yang baru yang akan terus melanjutkan ketinggian martabat keluarga beta, dan sesugguhnya yang akan menjadi kebangaan tuan-tuan. Baginda adalah keturunan baru daripada keturunan yang besar dan ternama, dan kepadanya tergantung kecemerlangan masa depan kerajaan ini. Bernyanyi dan bergembiralah”.

Suara-suara orang ramai ini yang tepu dengan kemeriahan dan kesyukuran memenuhi angkasa dengan lagu yang bersemangat, menyambut pemerintah baru yang zalim yang akan memasang belenggu tindasan ke leher mereka dengan memerintah orang-orang yang lemah dengan kekersaan yang getir, mengexploitasikan jasad dan membunuh jiwa mereka. Untuk nasib itulah mereka menyanyi dan minum sepuas-puasnya kepada pemerintah yang baru itu.

Seorang bayi baru yang lain, lahir dalam kerajaan itu dalam masa yang serentak. Sementara orang ramai sedang memuja kekuatan dan mengkecil-kecilkan diri sendiri dengan menyanyi, memuja seorang yang akan menjadi pemerintah yang zalim, dan sementara malaikat-malaikat di syurga meratapi kelemahan dan perhambaan manusia, seorang wanita sedang berfikir, dia tinggal dalam sebuah pondok usang yang terpencil, dan di sisinya terbaring atas ranjang yang keras seorang bayi yang baru lahir yang dibalut dengan kain yang compang-camping, kebuluran menunggu maut. Dia seorang isteri yang miskin dan malang dan masih muda terbiar oleh kemanusiaan; suaminya telah jatuh ke dalam perangkap maut yang dipsang oleh kezaliman putera raja itu, meninggalkan seorang wanita sebatang kara yang dihantarkan kepadanya malam itu seorang teman kecil yang menghalangnya daripada bekerja dan mempertahankan hidup.



Bila orang ramai itu bersurai, dan ksepian kembali dekat situ, ibu yang malang itu meletakkan bayi itu ke ribanya dan merenung mukanya dan menangis seolah-olah mersetukannya dengan air matanya. Dan dengan suara yang lemah kebuluran dia bercakap dengan anaknya itu dengan berkata, “Kenapakah anakku meninggalkan dunia roh dan datang berkongsi keperitan duniawi bersama ibu? Kenapakah anakku meninggalkan malaikat dan syurga dan isinya yang luas dan datang ke bumi manusia yang malang, penuh dengan penderitaan, kezaliman dan tidak berperikemanusiaan? Ibu tidak ada apa-apa yang hendak diberikan kepada anakku, kecuali air mata; bolehkah anakku hidup dengan air mata tanpa susu? Ibu tidak ada kain sutera untuk disalutkan kepada anakku; bolehkan tangan ibu yang telanjang dan mengiggil ini memanaskan anakku? Anak-anak binatang meragut rumput di padang kemudian kembali dengan selamat di bawah teduhan, dan anak-anak burung mematuk-matuk biji-bijian dan tidur dengan tenang di antara dahan-dahan. Tapi engkau anakku yang dikasihi tidak ada apa-apa selain daripada kasih sayang dan ibu yang papa kedana ini.

Kemudian dia mendakap bayi itu ke dadanya yang kering dan memeluk dengan tangannya seolah-olah ingin menyatukan kedua tubuh itu menjadi satu seperti sebelum itu. Dia mengangkat matanya yang merah perlahan-lahan ke langit dan meratap, “Ya Allah, kasihanilah rakyat negeriku ini yang malang”.

Pada detik itu, awan-awan berterbangan daripada permukaan bulan yang cahayanya menembusi jendela ke pondok miskin dan jatuh ke atas dua mayat itu. Nukilan Khalil Jibran.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP