Siapakah Mangsa Rogol?

>> Tuesday, November 23, 2010


ROGOL Siapa Dan Bila Berlaku?
[Siri Pertama]

APAKAH perasaan anda, khususnya jika anda seorang wanita bila membaca atau mendengar perkataan ROGOL?

Apakah yang terbayang dalam kepala anda dengan perkataanROGOL ITU?

Kepada seorang wanita perkataan ROGOL itu mungkin meremangkan bulu roma mereka bila mendengarnya. Dalam kepala otak mereka terbayang seorang wanita yang malang dipakasa dan diancam dengan kekerasaan untuk melakukan hubungan seks dengan seseorang lelaki yang ganas dan tidak berperikemanusiaan.

Rogol ialah sejenis jenayah yang kejam yang dilakukan ke atas kaum wanita, malah kadang-kadang keadaan menjadi bertambah kejam bila wanita yang menjadi mangsa rogol itu dibunuh kerana si perogol tidak mahu perbuatan ganas itu terbongkar nanti, kerana mangsa rogol mengenalinya, atau kerana sebab-sebab lain mangsa rogol menjadi mangsa pembunuhan. Tegasnya si perogol membinatangkan lagi perbuatannya yang telah pun bersifat kehaiwanan.

Bagi kita orang awam ini, rogol ialah perbuatan melakukan hubungan seks dengan seseorang secara paksa atau kekerasaan, ataupun tanpa kerelaan mangsanya.

Dari segi perundangan pula perbuatan rogol itu diberikan definisi yang lebih detail lagi. Mengikut Kanun Keseksaan 375 seseorang itu dikatakan merogol jika sesuatu persetubuhan itu berlaku antara lain bertentangan dengan kemahuan, tidak mendapat kerelaan, dengan kerelaaan tapi mendatangkan kecederaan atau ketakutan serta sama ada dengan kerelaan atau tidak di kalangan mereka yang berusia di bawah 16 tahun.

Jenayah rogol mendapat pehatian yang serius dan meluas dari segenap lapisan masyarakat, bukan sahaja di kalangan kaum wanita yang dijadikan mangsa rogol itu, tapi juga daripada kalangan kaum lelaki yang berperikemanusiaan dan prihatin dengan nasib malang yang menimpa kaum wanita di seluruh dunia itu.

Biasanya kejadian rogol juga mendapat liputan yang meluas daripada media-massa, malah kadang-kala begitu meluaskan dan digeger-riuhkan, dan tidak jarang pula disansikan, seolah-olah wanita itu rogol dan rogol itu wanita, dengan harapan razeki mereka meningkat. Kadang-kadang kisah rogol ini menjadi begitu hebatnya hingga menengelamkan isu-isu lain yang tidak kurang pentingnya berkaitan dengan wanita. Sedangkan hakikat sebenarnya, wanita bukan lagi seks dan seks bukan lagi wanita, tegasnya wanita bukan lagi semata-mata menjadi lambang seks seperti di masa-masa yang lalu.

Selain daripada batang tubuh wanita yang mendukung kehormatannya sering menjadi mangsa rebutan lelaki durjana, maka harta benda wanita, kemewahannya juga sering dijadikan mangsa oleh lelaki seperti itu. Mereka mungkin digertak dengan berbagai-bagai bentuk ancaman jika mereka enggan menyerahkan harta benda mereka kepada lelaki yang berhati kebinatangan itu, seperti diancam untuk dicederakan, dibunuh atau dirampas benda-benda lain yang menjadi kesayangan mereka.

Sejak tahun 2005 yang lalu kes rogol yang berlaku di negara kita kian meningkat, dan ini menakutkan. Selain dari rogol kes-kes jenayah seks yang lain juga turut meningkat, seperti kes sumbang mahram, liwat dan sebagainya.

Bila Wanita Dirogol?

Mengikut kajian ada beberapa keadaan di mana kaum wanita menjadi mangsa rogol oleh lelaki yang tidak berperikemanusian itu, antara faktor-fktor tersebut yang patut mendapat perhatian kaum wanita untuk lebih berhati-hati ialah:

Perogolan berlaku ketika mangsa berada seseorang diri di sesuatu tempat, seperti di tepi-tepi pantai, di perhentian bas dan seumpamanya. Ataupun sewaktu mangsa seorang diri melalui di laluan-lalaun yang sunyi, terutama di waktu malam ketika pulang dari kerja.

Perogolan berlaku ketika mangsa tinggal keseorangan di rumah yang tidak begitu selamat keadaannya, seperti binaannya tidak begitu baik atau kukuh dari segi keselamatannya, dan terletak pula dalam suasana keliling yang tidak aman di mana berbagai-bagai jenayah mudah berlaku, seperti di kawasan-kawasan sarang dadah dan di lubuk-lubuk penjenayah.

Perogolan berlaku akibat mangsa tidak mengambil sikap berhati-hati dan waspada, seperti dengan tidak usul periksa atau dengan senang dan rela hati menumpang kenderaan lelaki yang tidak dikenali atau tidak begitu dikenali ataupun baru sahaja dikenali yang menayang-nayangkan diri sebagai seorang yang budiman, bertimbang rasa dan suka menolong. Setelah berada di atas kenderaan wanita itu dibawa ke mana-mana tempat oleh lelaki itu yang telah menunjukkan taring kedurjanaannya yang sebelum itu disembunyikan, kemudian merogolnya di bawah ancaman kekerasaan atau keganasan.

Perogolan berlaku ketika mangsa keluar atau bersiar-siar dengan mana-mana lelaki atau beberapa orang lelaki yang telah lama dikenali ataupun baru dikenali yang disangka baik, tapi kemudiannya bertukar menjadi perogol, atau menjadi perogol beramai-ramai secara bergilir lepas seorang, seorang pula. Binatang pun tidak berbuat demikian. Saya tidak fikir ada kucing-kucing atau ayam-ayam jantan yang bergilir-gilir mengawan seekor ayam atau kucing betina dalam masa yang singkat, lepas seekor, seekor. Hanya manusia yang sanggup berbuat kerja terkutuk seperti itu.

Perogolan sering berlaku ke atas wanita-wanita yang melarikan diri dari rumah kerana bertelagah dengan keluarga, ibu bapa, adik beradik atau saudara-mara, kadang-kadang mengenai isu-isu yang kecil yang tidak langsung perlu diambil kira. Anak-anak gadis yang lari dari rumah ini, akan bergelendangan ke sana ke mari, dan akhirnya bertemu dengan lelaki yang menunjukkan sikap baik, mesra dan ingin menolong. Kemudian berlakulah episod yang memalu-perogolan, dan lebih malang lagi kalau wanita itu jatuh penjahat yang akan melelongnya di pasaran pelacuran.

Perogolan berlaku bila mangsa berada dalam keadaan khayal, atau ghairah kerana tertpedaya memakan atau meminum makanan-makanan yang telah diacmpur dadah, ubat-ubat atau bahan-bahan lain yang yang menyebabkan mereka tidak sedarkan diri. Dalam keadaan seperti itu mangsa dengan gampang menjadi mangsa rogol dalam kerelaan tanpa izin. Lelaki yang memberi makanan itu mungkin terdiri dari orang yang lama dikenali dan mungkin juga baru dikenali secara kebetgulan yang memang telah bersiap sedia mencari mangsa yang lalai dan cuai.

Perogolan berlaku bila para penjenayah yang pada asalnya bertujuan untuk menyamun dan merompak, tapi dalam masa yang sama mengambil kesempatan merogol mangsa yang malang itu. Lebih keji lagi kiranya perogolan itu dilakukan di hadapan keluarga mangsa, suami, anak-anak dan cucu-cucunya.

Perogolan dilakukan oleh bomoh-bomoh yang didatangi oleh seseorang wanita untuk membuat rawatan, terutama penyakit-penyakit pelik, atau pun untuk awet muda dan kelihatan cantik sepanjang masa. Sesi perawatan itu dilakukan seorang sama seorang dalam bilik yang tertutup

Ataupun bomoh itu mendakwa dapat menarik harta karun secara ghaib. Mana-mana mereka yang inginkan harta karun itu hendaklah menyerahkan anak gadis mereka untuk dinikahi secara batin oleh sang bomoh itu dalam sebuah bilik yang ditutup, sementara ahli keluarga si gadis disuruh berzikir di luar bilik sebagai syarat untuk mendapat harta karun.

Perkara ini berlaku kerana tamak dan haloba untuk memiliki harta yang banyak secara mudah tanpa kerja, sehingga anakgadis sendiri menjadi korban.

Perogolan juga berlaku terhadap wanita-wanita yang menjadi mangsa ilmu hitam atau sihir pengasih oleh lelaki durjana, sehingga dia menjadi lupakan diri, tidak lagi dapat membezakan mana yang buruk dan mana yang baik, sehingga sanggup menyerahkan kehormatannya kepada lelaki syaitan itu. Mangsa hanya menjadi pulih dan sedar kembali dengan apa yang berlaku ke atasnya setelah kesan-kesan sihir itu dibuang dari dirinya.

Perkara ini berlaku sejak dahulu dan juga sekarang dan juga di masa-masa akan datang selagi manusia hidup di kalangnan syaitan yang tidak pernah mati hingga hari kiamat.

Justeru itu, kaum wanita, baik anak gadis atau isteri-isteri orang hendaklah berhati-hati dengan ancaman yang tidak kelihatan dan sukar untuk dikesan ini, supaya tidak mudah menjadi mangsa lelaki pemanagsa yang sentiasa berkeliaran untuk mencari kesempatan dengan pertolongan jin dan syaitan yang terkutuk.

Siapa Perogol?

Mengikut kajian kebanyakan mangsa rogol memang mengenali perogol-perogol mereka.

Orang-orang yang dikenali itu mungkin terdiri daripada keluarga sendiri, termasuk ayah sendiri, ayah tiri, abang kandung, abang tiri, bapa saudara, sepupu dan sebagainya daripada anggota-anggota keluarga yang terdekat.

Mengikut perangkaan Kementerian Dalam Negeri pada tahun 1997 hingga bulan Oktober 1999 terdapat sebanyak 4,081 kes rogol yang dilapurkan, dan daripada itu sebanyak 1,021 kes, perogolnya terdiri daripada teman-teman lelaki mangsa sendiri yang sebelum itu dianggap jujur dan ikhlas oleh mangsa.

Kebanyakan perogol terdiri daripada mereka yang tidak stabil emosinya, atau terdiri daripada mereka yang mendapat gangguan emosi yang kuar.

Perogol mungkin mempunyai sifat yang ganas, sadis atau suka menyeksa, baik dalam bentuk lisan dengan menghamburkan kata-kata yang kasar dan tidak bertimbang rasa dan juga menerusi perbuatan-perbuatan yang boleh menyakiti.

Perogol mungkin seorang penghidap penyakit jiwa, khususnya penyakit jiwa psikosofernia, iaitu sejenis penyakit yang menyebabkan seseorang tidak mampu menguasai dirinya sendiri.

Perogol mungkin tidak mempunyai sejarah kehidupan kekeluargaan yang baik, malah mungkin mempunyai sejarah kekelurgaan yang rosak dan porak peranda, menjadi mangsa persengketaan keluarga yang tidak bahagia.

Perogol mungkin menaruh keinginan songsang yang kuat untuk membuktikan kepada mangsa yang tidak berdaya itu bahawa dia adalah seorang lelaki yang daya kelelakiannya, walaupun pada hakikatnya tidak.

Di samping itu perogol juga mungkin menyimpan keinginan songsang yang kuat untuk membuktikan bahawa dia seorang lelaki yang hebat tidak sebagaimana disangka oleh masyarakat atau orang ramai selama ini, lalu dia tergamak melakukan perbuatan keji dan hina yang dikutuk oleh manusia dan Allah.

Perogol melakukan perbuatan terkutuk itu untuk merialisasikan keinginan songsangnya yang terlalu kuat untuk melakukan sesuatu yang luar biasa.

Perogol adalah seorang yang tidak beriman, kerana itu mudah dipengaruhi oleh berbagai-bagai rangsangan jahat, lucah dan cabul sehingga sanggup kerja merogol yang terkutuk itu.

Demikianlah di antara sifat-sifat para perogol yang perlu dibenteraskan supaya tidak terus berleluasa mengancam masyarakat, bangsa dan negara, terutama dengan mencetuskan kepanikan di kalangan orang ramai, khususnya para ibu bapa dan kaum wanita yang bimbangkan nasib mereka menjadi mangsa rogol.

Dan perogolan itu pula boleh berlaku di mana-mana sahaja, seperti di bangunan-bangunan, di rumah-rumah kediaman, di pondok-pondok, di hotel, di rumah rehat, di padang-padang, di taman-taman, di atas kenderaan, ditempat-tempat awam, di tempat-tempat tersembunyi, malah boleh berlaku di mana sahaja di muka bumi ini, baik di darat mahupun di laut, tidak ada lagi tempat yang selamat, khususnya untuk wanita.
xxxxxx

Renunglah:

-“Barangsiapa yang dapat menjaga [menjamin] untukku mulut dan kemaluannya, aku akan memberi jaminan kepadanya syurga”.HR:Bukhari.

-“Sekiranya kulit aku ditempeli bara api yang panas, lebih aku sukai daripada aku harus menyentuh perempuan yang bukan mahram”. Ualama Salaf.

-“Tanda sempurnanya Islam seseorang adalah meninggalkan sesuatu [perkataan] yang tidak berguna”. HR:A-Tirmidzi.
xxxxxxxx

Bisiki Pondok Rahmat:
Pautkan Iman. Hulurkan Sejambak Mahabah. Seuntai Kasih. Sekalung Harmoni.

[Penulis kini,
di Tasik Puteri,
dalam rangka kembara,
ke Tuban, Indonesia,
doakan untuk penulis,
bereskan segala urusan
selamat dalam perjalanan,
dikurniakan Allah rahmat
Ma'rifah .

Amin].

23November2010

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP