KENAPA Gunung Berapi Meletus?

>> Tuesday, November 9, 2010






KENAPA Gunung Merapi Meletup?

Bila alam, khususnya bumi yang kita diami berada dalam keresahan dan kegelisahan yang tidak mampu ditanggungnya lagi, nescaya ia akan memuntahkan segala keresahannya itu dengan berbagai-bagai cara yang dapat dilihat dengan jelas dan dirasa oleh semua makhluk yang ada di dunia ini. Salah satu daripada caranya yang telah berlaku sejak ribuan tahun yang lampau sampai ke hari ini ialah kejadian gempa bumi dan meletusnya gunung berapi di mana-mana bahagian dunia ini.


Ada berbagai-bagai faktor yang menjadi punca kepada keresahan alam, antaranya kerana makhluk manusia yang tinggal di dalam alam ini melakukan berbagai-bagai keonaran dan kedurjanaan yang dilarang keras oleh dengan ancaman penyeksaan. Tapi mereka tidak memperdulikannya.Mereka berlaku syirik, menjadi kafir, menipu, menzalami, menipu, menzina, minum arak, mencuri, merompak membunuh dan berbagai-bagai kejahatan lagi yang menjadi punca kepada keresahan alam ini, di samping mereka merosakkan fizikal alam buana ini dengan tindakan-tindakan mereka yang rakus dan haloba.


Semuanya berlaku dengan kehendak Allah, Maha Pencipta. Allah berfirman, “Apabila bumi digegarkan dengan gegaran yang sedasyat-dahsyatnya. Serta bumi ini mengeluarkan segala isinya. Dan berkatalah manusia [dengan perasaan gerun]” Apa sudah terjadi kepada bumi?’. Pada hari itu bumipun menceritakan khabar beritanya. Bahawa Tuhanmu telah memerintahnya [berlaku demikina]”. Az-Zalzalah: 1-5


Ya semunya berlaku kerana patuh kepada perintah Allah, tapi diengkari oleh sebahagian manusia penghuni dunia ini. Demikian juga dengan gunung berapi, ia meletup mengikut ketentuan-ketentuan Allah dengan rahsia-rahsianya yang tersendiri, hanya Allah yang Maha Mengetahui.


Manusia mengetahui setiap kali gunung berapi meletup dengan kuat bererti ia telah mengeluarkan kekuatan tenaga yang amat kuat yang menyamai dengan letupan ribuan bomb hidrogen ciptaan manusia. Justeru itu setiap kali gunung berapi meletup dengan kuat, sudah tentu ia akan menimpakan kemusnahan yang besar kepada manusia dan alam seluruhnya. Sudah tentu ia amat menakutkan semua makhluk Allah, khususnya manusia yang terlibat di dalam sesuatu letusan gunung berapi yang kuat letupannya itu.


Sudah tentu alam sekitar akan binasa dalam letupan gunung berapi itu. Pokok-pokok dan tanam-tanaman musnah. Bangunan-bangunan, rumah-rumah kediaman terbongkah dan ranap. Kenderaan-kenderan rosak dan binasa, harta-benda akan hancur dan hilang, dan nyawa manusia akan tercabut, meninggalkan mayat yang bergelempangan, sesetengahnya reput dan busuk kerana lambat ditemui.


Namun begitu, lumrahnya setiap ciptaan Allah itu ada mempunyai berbagai-bagai rahsia yang nyata dan tidak nyata, dan tidak ada sesuatupun yang Allah lakukan dengan sia-sia, melainkan ada dengan tujuan dan hikmatnya yang tertentu. Demikianlah mengkut kajian sains, letusan gunung berapi yang berlaku sejak jutaan tahun yang lampau itu di samping menimpakan kerosakan yang teruk, ia juga telah berjaya menghasilkan berbagai-bagai kejadian yang amat besar gunanya kepada makhluk-makhluk Allah di dunia ini.


Letusan-letusan gunung yang berlaku sejak jutaan tahun yang lampau itu berhasil membentuk kulit atau kerak bumi tempat di mana kita manusia, haiwan dan tumbuh-tumbuhan hidup dan berkembang sampai ke hari ini.

Letusan-letusan gunug berapi juga telah memancutkan air yang banyak yang telah memasuki laut dan lautan.

Ia juga mengeluarkan gas-gas yang kita manusia gunakan untuk bernafas dari sejak dahulu hingga sekarang selagi kita hidup di muka bumi ini.

Di samping itu letupan gunung berapi juga melahirkan telaga air panas atau pancutan air panas, tasik yang beruap, dan kolam lumpur yang mengeleggak. Leburan Batu Panas


Daripada 1,300 buah gunung gunung berapi yang aktif di seluruh dunia hari ini, terdapat kira-kira 500 buah daripadanya mempunyai magma, iaitu leburan batu panas yang terletak dalam kantungnya yang tersendiri. Mengikut kajian, bila magma itu kepanasan, maka ia akan naik ke atas menerusi lubang yang telah sedia ada atau menerusi rekahan-rekahan batu yang baru berlaku dan keluar menerus kawah yang terletak di puncaknya.


Andainya magma itu mengandungi banyak gas, maka gunung berapi itu akan meledak dengan kuatnya, dan abu-abu atau debu-debu panas, bara api dan ketulan-ketulan batu panas akan berterbangan ke dalam udara sejauh berbatu-batu, malah berbelas-belas batu.


Tapi jika magma itu mengandungi sedikit gas, ia tidak akan meledak, tapi hanya akan menumpah keluar menerusi kawahnya lahar-lahar panas yang mengalir turun ke permukaan bumi di sekitarnya. Bila lahar ini sejuk dan menjadi keras, ia akan membentuk batu-batu yang dikenali dengan batu andesite, basalt dan rhyolite.


Mengikut sejarahnya ada beberpa buah gunung berapi yang telah meletup dengan kuatnya dan menimpakan kerosakan yang besar, termasuk menelan korban nyawa manusia.


Gunung Merapi


Letaknya kira-kira 30 kilometr dari bandar Yogyakarta, Jawa Indonesia yang mempunyai penduduk seramai kira-kira 400,000 orang. Tinggi Merapi ialah 2,914 meter dari aras laut. Kejadian terbaru ia mulai meletus pada 26 Oktober 2010 yang lalu. Merapi telah memuntahkan lahar-lahar panas dan awan-awan panas beberapa kilometer ke udara.

Lahar-lahar yang panas itu membakar hangus kampung-kampung dan dusun-dusun yang berada di laluannya ketika menuruni lerengnya Beratus-ratus orang telah terkorban, angka yang diperoleh setakat rencana ini disusun ialah seramai 138 orang telah menjadi korban. Beribu-ribu orang lagi telah dipindahkan ke tempat-tempat yang selamat. Setakat rencana ini ditulis Merapi masih lagi menjadi ancaman.


Kemudiannya pada 11 November, pasukan penyelamat telah menemui banyak lagi mayat di sekitar gunung itu, nwningkatkan bilangan angka korban kepada 191 orang setakat yang diketahui.


Kebanyakan mereka mati kerana melecur dan lemas bila Merapi memuntahkan debu-debu dan asap panas mulai pukul 6.00 petang pada hari mula-mula kejadian letupan itu.


Gunung Merapi ini mulai mengganas dalam masa tak sampai 24 jam selepas berlakunya tsunami di Kepulauan Mentawai di perairan Sumatera yang letaknya kira-kira sejauh 1,300 kilometer darpada situ.


Sebelum itu, pada tahun 1930 Merapi telah meletup yang menelan korban seramai 1,300 orang. Dalam letupan tahun 1994 seramai 60 nyawa telah terkorban. Dan dalam letupan tahun 2006 hanya 2 orang terkorban.


Gunung Berapi Vesuvius

Gunung Berapi Vesuvius yang tereletak di selatan Italy telah meletup pada tahun 79 M. Letupan itu telah berjaya memusnahkan kira-kira separuh daripada gunung Vesuvius itu. Vesuvius mempunyai pusingan letupan 20 tahun sekali, dan letupan terakhir berlaku pada tahun 1944. Mengikut sejarah ia telah meletup tak kurang dari 50 kali.


Orang-orang Rome purba pernah berpedapat gunung berapi Vesuvius itu ialah sebuah gunung berapi yang mati dan tidak akan meletup lagi. Justeru itu mereka telah bertani di lereng-lereng gunung itu.


Sedangkan 14 tahun sebelum gunung berapi itu meletup, gempa bumi yang kuat telah berlaku mengeggarkan batu-batu di sekitar Vesuvius, dan gempa bumi juga berlaku beberapa tahun yang berikutnya. Tapi orang-orang Rom tidak menganggapnya sebagai amaran bencana besar akan berlaku sehinggalah gunung berapi itu meletup pada abad 79 M.


Gumpalan awam yang besar yang mengandungi abu-abu panas terpancut keluar dari lubang atau kawah yang terletak di kemuncak gunung berapi itu dan bertebaran ke aras selatan, dan gugur seperti hujan ke bumi menenggelamkan seluruh kota Pompeii yang termasyur itu.

Tambora Sumatera


Gunung berapi Tambora, terletak Laut Sunda, di Sumbawa, Sumatera telah meledak pada 27 Ogos 1815, menelan korban seramai 92,000 nyawa. Dalam letupan itu ia telah menyembur keluar sebanyak 100 km isipadu abu yang berterbangan dalam udara.


Krakatoa


Gunung berapi Krakatoa, tereletak di Pulau Krakatoa, Indonesia telah meletup pada tahun 1883. Letupan yang paling kuat pernah berlaku, melempar batu-batu berterbangan ke udara setinggi 55km.


Hampir seluruh pulau Krakatoa itu telah musnah dalalam letupan itu. Di samping itu telah berlaku tsunami di mana lautan telah bergelombang setinggi 40 meter menghempas pantai Jawa dan Sumatera, mengakibatkan seramai 36,000 orang telah terkorban.


Bunyi letupan gunung berapi Krakatoa itu boleh didengar sampai ke Australia.


Gunung St.Helens


Gunung St.Helens terletak di Washington, Amerika Syarikat. Ia telah meletup dengan kuat pada bulan Mei, 1980, dan bunyinya dapat didengar sejauh 350 km. Debu-debu dan gas-gas panas telah melimpah dan mengalir ke bumi, membunuh seramai 62 orang.

Gunung Berapi Di-planet lain


Menurut ahli sain, selain dari bumi kita, planet-planet lain juga masing-masing ada mempunyai gunung berapi mereka sendiri.


Marikh ada mempunyai gunung berapinya yang dikenali dengan nama Olympus Mons tapi telah padam. Olympus Mons dikatakan gunung yang paling tinggi yang terdapat dalam Solar Sistem.


Bulan juga mempunyai gunung berapi, tapi telah padam.


Venus ada gunung-gunung berapi dan mungkin masih aktif.


Io, salah sebuah daripada 16 buah bulan Jupiter mempunyai gunung-gunung berapi yang aktif yang menendang keluar gumpalan gas setinggi 160 km.

Gunung-gunung Berapi Yang

Telah Meletus


Llullaillaco, Chile, setinggi 6,723 meter, akhir sekali meletus pada tahun 1877.


Pico de Teide, Canary Island, setinggi 3,713 meter, akhir sekali meletup pada tahun 1909.


Popocatepetl, Mexcico, setinggi 5,465 meter, akhir sekali meletup pada tahun 1943.


Kerinci, Indonesia, setinggi 3,805 meter, kali akhir meletup pada tahun 1970.


Gunung St.Helena, Amerika Syarikat, setinggi 2549 meter, kali akhir meletup pada tahun 1980.


Gunung Cameron, Cameron, setinggi 4,070 meter, kali akhir meletup ialah pada tahun 1982.

Nyamuragira, Zaire, setinggi 3,053 meter, kali kali meletup pada tahun 1989.


Mauna Loa, Hawai setinggi 4,170 meter, kali akhir meletup ialah pada tahun 1984.


Sangay, Ecuador setinggi 5,230 meter , akhir sekali meletup pada tahun 1989.


Ruapehu, New Zealand, setinggi 2,796 meter, kali akhir meletup pada tahun 1989.


Erebus, Ross Island, Antarctica, setinggi 3794 meter, kali akhir meletup pada tahun 1989.


Stomboli, Itali, setinggi 926 meter, kali akhir meletup ialah pada tahun 1990.


Kliuchevskoi, Siberia, setinggi 4,850 meter, kali akhir meletup pada tahun 1990.


Etna, Sicily, Italy, setinggi 3,350 meter, kali akhir meletup pada tahun 1992.


Pernahkah anda terfikir, bagaimana kiranya seluruh gunung berapi yang ada di dunia yang berjumlah ribuan buah itu meletup serentk dalam satu masa? Apa akan jadi kepada alam dan bumi kita ini? Apa akan jadi kepada manusia dan makhluk-mkhluk Allah di seluruh dunia ini? Bolehkah dunia jadi kiamat kerananya? Adakah dengan cara ini kiamat boleh berlaku? Dan berbagai-bagai pertanyaan lagi?

xxxxxxx


Renungilah:


-“Sesungguhnya Kami telah jadikan manusia sentiasa dalam keadaan menghadapi kesulitan dan kesukaran [jasmani dan rohaninya]”.Al-Balad:4.


-“Tuhan yang memberi mereka penghidupan, menyelamatkan mereka dari kelaparan, dan mengamankan mereka dari ketakutan”.Quraisy:4


-“Tidak ada kesusahan [atau bala bencana] yang menimpa [seseorang] melainkan dengan izin Allah; dan sesiapa yang beriman kepada Allah, Allah akan memimpin hatinya [untuk menerima apa yang telah berlaku itu dengan tenang dan sabar, dan [ingatlah] Allah Maha Mengetahui akan tiap-tiap sesuatu”.At-Taghabun:11.

xxxxxxxxxx


Bisik Pondok Rahmat:


Pautkan Iman. Hulurkan Sejambak Mahabah. Seuntai Kasih.Sekalung Harmoni.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP