PERSAUDARAN DAN KASIH SAYANG

>> Monday, September 7, 2020

 


PERSAUDARAN DAN KASIH SAYANG


 


PERSAUDARAN dan KASIH SAYANG tiga patah perkataan yang cukup mudah di lisan tapi tidak mudah terdapat di organ-organ badani yang lain, lahir dan batin,



 


                                [A]




Pada zaman sekarang, di mana kebendaan telah menjalar jauh ke lubuk hati manusia, menyebabkan persaudaran dan kasih sayang telah kepudaran, tidak berharga lagi.

 



Kerana itu hari ini persaudaran dan kasih sayang itupun lebih banyak bertapak di atas nilai-nilai materialistik yang tidak berpijak kepada dasar ke Islaman.



                                           [B]




Kalau ada benda atau material, barulah persaudaran itu nampak tumbuh dan kasih sayang pun bercambah menzahirkan diri.

 



Di belakang persaudaran dan kasih sayang itu, sebenarnya kebendaan juga menjadi landasannya, tanpanya persaudaran sedarah dan kasih sayang sedaging pun sukar bercambah mewangi, dan kalau ada sekalipun hanya hidup segan,, mati tidak mahu.


 



                                 [C]




Begitulah nasib persaudaran dan kasih sayang pada hari ini, di zaman kebendaan yang telah menerjah ke dalam setiap bidang kehidupan manusia di seantero dunia dan menimpakan banyak kemusnahan terutama dari segi keruhaniannya.


 


                                                       [D]




Sedangkan persaudaran itu merupakan sebahagian daripada sendi-sendi penting kepada agama, khususnya  agam Islam. Di atas tapak persaudaran itulah terbinanya keamanan dan kesejahteraan masyarakat.

 



Allah berfirman:



“Dan berpegag teguhlah kamu sekalian kepada tali Allah [ugama Islam],dan janganlah kamu bercerai-berai ; dan  ingatlah akan nikmat Allah kepadamu ketika kamu dahulu [masa jahiliah] bermusuh-musuhan, maka Allah menyatukan di antara hati kamu [sehingga kamu bersatu padu dengan nikmat Islam}, maka menjadilah kamu dengan nikmat Allah  itu orang-orang Islam yang bersaudara”. Al-Imraan [3]:103.

 



Persaudaran inilah yang merupakan senjata yang ampuh untuk merobohkan segala benting-benting keakuan, keegoaan, kebendaan, perbezaan pendapat, tembok-tembok politik, harta-benda, darjah, keturunan dan pangkat, mementingkan diri sendiri dan sebagainya, dan di atas keselerakannya dapatlah ditegakkan pelantaran cinta dan kasih sayang.




 

                               
                                                      [E]








                                       [f]




Mengenai pentingnya dijaga hubungan persaudaran dan kasih sayang itu Rasulullah SAW  bersabda:




“Hai manusia, berilah salam, hubunganlah tali persaudaran, berilah jamuan makan, solatlah pada malam hari ketika manusia sedang tidur niscaya kamu masuk syurga dengan sejahtra”.



Dan Rasulullah SAW juga sebaliknya memberi amaran dengan sabdanya:

 



“Tidak masuk surga orang yang memutuskan silaturahim”.

 



Persaudaran dan kasih sayang yang suci dan murni ini akan panjang usianya, berlanjutan dari dunia hingga ke akhirat.

 



Dan di atas tapak kasih dan sayang inilah pula persaudaran dapat tumbuh dengan segar utuh dan murni menghadapi segala cabaran zaman. Kasih sayang dan persaudaran merupakan keunggulan yang saling paut-memaut antara sama lain, tanpa bercerai-berai.

 

 


Malah kasih sayang yang terjalin antara satu sama lain ini merupakan jambatan untuk meraih kasih sayang dari Allah Yang Maha Pengasih dan Maya Penyayang. Kerana itu mereka yang lubuk hatinya tidak berbekalkan kasih sayang memiliki jiwa yang kontang dan tidak mempunyai keberkatan.

 



Kasih sayang seorang Mukmin tidak hanya terbatas dalam taman orang Mukmin sahaja, ia melewati batas-batas sempadan warna-warni kulit, adat resam dan lidah, fahaman, politik dan serba aneka lagi. Malah kasih sayang Mukmin itu meliputi semua makhluk, termasuk makhluk yang tidak berakal fikiran seperti haiwan dan tumbuh-tumbuhan sekalipun.

 



Persaudaran dan kasih sayang Mukmin ini tersebar luas, seluas bumi dan langit tanpa sempadan. Sirah Rasulullah SAW dan sejarah para sahabat dapat  membuktikan perkara ini.


 



                                        [H]



Rasulullah SAW bersabda:

 



“Sungguh Allah Taala akan berfirman pada hari kiamat, “Mana orang-orang yang saling cinta mencintai dengan keagungan Ku? Pada hari Aku melindungi mereka  di dalam perlindungan Ku pada hari yang tidak ada perlindungan kecuali perlindungan Ku”.

 



KETERANGAN FOTO PERSAUDARAN




Tahun 2020 ini sambutan hari raya tidak rancak. Tidak ada orang berkunjung ke rumah seperti biasa. Kami pun tidak seperti lumrah tidak buat apa-apa sambutan, Ini semua bahana Covic 19.




Namun begitu ada seorang dua sanak saudara dan sahabat handai yang datang berkunjung, untuk mengemaskan persaudaran dan silaturahim. Mereka datang secara  berasingan dalam jangka masa yang berbeza beza.




Antara mereka ialah:



Foto[A]




Anak Saudara Azlan Abdulrahman dan isteri Azimah sebelah kiri. Sebelah kanan ialah Mohd Zain dan Noorbati Zaini.



Foto [B}


Abdul Rejab  bin Ihrahim [Abang Jab] dan isteri Shariah bte Nohd Salji [Umi] dari Tanah Merah.


Foto [C]


Arham Zaini bersama isteri Adina [tak ada dalam foto] bersana-sama dengan anak-anak saudara dari Sungai Buloh Selangor.



Foto [D]



Arham Zaini dan ayahanda



Foto [E]


Arham Zaini bersama Atiya Zaini bte Ahamad Syaibani Zaini.


Foto [F]


Abang Jab meriba Atiya.


Foto [G]


Tetamu kemerdekaan berpakian pahlawan. Satu pagi sebelum pergi sekolah Amee datang bertemu saya di meja tulis, dan berkata, "Tengok atok, Amee jadi pahlawan hari ini', sambil menghulurkan handset yang terdapat fotonya. Hari itu sekolahnya meraya hari kemerdekaan, dan dia mengambil bahagian dalam acara tersebut. "Bagus", kata saya.



Sekian, semoga memberi manfaat jua.

 


Pondok Rahmat

 


Isnin:

 


7 September 2020/

 


19 Mahram 1442



0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP