IBRAHIM ADHAM

>> Sunday, September 20, 2020

 

IBRAHIM ADHAM TINGGALKAN TAKHTA UNTUK JADI SEORANG SUFI

 

 






IBRAHIM ADHAM  adalah seorang suif yang ulung. Nama sebenarnya Abu Ishak Ibrahim bin Adhambin Manshur. Beliau berasal dari Balkh, Afghanistan dan berketurunan bangsawan Arab.




Sebelum menjadi seoraang Sufi beliau adalah Raja Balkh yang berkuasa. Hari ini Balkh adalah sebuah Jajahan di Afghnaistan, di mana ibu kotanya juga bernama Balkh.




Sewaktu menjadi Raja Balkh, pada suatu hari ketika beliau sedang bercermin, tiba-tiba beliau nampak dalam cermin itu beliau masuk ke dalam kubur dan  tinggal di sana kesepian seorang diri,



Kecut perutnya melihat pandangan tersebut. Hatinya bergoncang dek ketakutan, andainya beliau benar-benar meninggal dunia pada waktu tersebut, sedangkan amalannya tidak ada kerana beliau tidak ada masa untuk melakukan amal ibdat akibat terlalu sibuk dengan urusan pemerintahan negara sebagai seorang raja.




Di samping itu mengikut riwayatnya ada beberapa peristiwa lagi yang mendorong Ibrahim Adhan untuk meninggalkan takhtanya dan nenjadi manusia biasa sebagai seorang sufi.




Salah satu peritiwa itu ialah kemunculan seorang lelaki yang wajahnya menakutkan menceroboh masuk ke majlis penghadapan Ibrahim Adham dengan menteri-menterinya di isatana beliau. Lelaki itu mengatakan bahawa dia seorang musafir yang baru tiba dan sampai ke rumah istiharat tersebut. Ibrahim Adhan menyangkal bahawa istana  itu rumah rihat tapi istana kepunyaan beliau.




Maka berlakulah dialog berupa soaljawab antara lelaki tersebut dengan Ibrahim Adham mengenai pemilik istana itu. Ibrahim menjelaskan bahawa istana itu milik beliau secara turun temurun, dari ayah, datok, neneknya dan seterusnya. Tapi mereka semua telah meninggal dunia jelas Ibrahim Adham.




Akhirnya lelaki itupun berkata bahawa kalau begitu, bukankah istana ini rumah  persinggahan, tempat orang datang dan pergi?




Selepas berkata demiiian, orang yang aneh itu terus menghilangkan diri. Kata orang beliau adalah Nabi Khaidir alaihissalam.




Selepa perisiwa itu, Ibrahim Adham langsung meninggalkan takhta kerajaannyaa dan menjadi seorang sufi yang berkerlana ke berbagai-bagai tempat.




Akhirnya beliau sampai ke Kota Suci Mekah.Ibrahim Adham  mengambil masa selama empat belas tahun untuk sampai ke Mekah. Beliau tinggal di Mekah selama beberapa tahun dan bersahabat dengan cendakiawan Islam yang terkenal, Sufyan Ats-Tsauri.




Beliau menjalankan berbagai-bagai pekerjaan  kasar untuk menanggung nafkah hidupnya secara halal, seperti mengambil upah menjaga kebun buah-buahan, mencari dan menjual kayu api dan lain-lain pekerjaan kasar lagi.




Dalam pengalanaannya itu beliau memenph berbagai-bagai pengalaman pahit getir kepada orang-orang biasa, seperti dibelasah dan dipukul kerana salah sangka dan salah fahaman kerana orang yang tidak mengenali beliau sebagai Ibrahim Adham, tapi kepada beliau kejadian-kejadian itu disambutnya sebagai senyum dan redha..




Beliau juga meninggalkan banyak kata-kata hikmat yang sering digunakan oleh orang untuk melengkapkan ucapan atau tulisan-tulisan mereka sampai ke hari ini, iaitu mana-mana yang sesuai dengan topik pembicaran mereka.




Kita petik secebis di sini maksud kata-kata Ibrahim Adham tentang  seseorang yang ingin mencapai darjah orang saleh hendaklah memiliki sifat-sifat berikut dan  tanpanya mereka tidak akan sampai ke darjah tersebut.




-Seseoraang itu mestilah menjauhi perkara-perkara yang menyeronok dan melalaikan hati, tapi sebaliknya hendaklah sentiasa bersedia untuk menerima kesukaran dan penderitaan.




-Seseoang itu hendaklah menjauhi kesombongan dan kemegahan diri, tapi sebaliknya hendaklah bersedia untuk menerima kekejian dan kehinaan.




-Seseorang itu hendaklah menjauhi kegemaran untuk bersenang-senang dan bermalas-malas, tapi sebaliknya henddak;lah berkorban apa sahaja kerana Allah.




-Seseorang itu hendaklah menjauhi kesukaan tidur malam, tapi sebaliknya hendak;lah suka berjaga malam.




-Seseorang itu janganlah berangan-angan untuk menjadi kaya raya, tapi sebaliknya hendaklah bersedia untuk menerima kefakiran.




-Seseoang itu hendaklah mejauhi kesukaan berangan-angan, tapi sebaliknya hendaklah rajin beramal dan bersiap sedia untuk kemabli kepada Allah.




Demikian Ibrahim Adham.




Ada dua tarikh yang berbeza-beza mengenai tanggal kematiannya. Satu sumber mengatakan beliau meninggal pada tahun 165 Hijriah bersamaan dengan 782 M.




Sementara satu sumber lagi mengatakan beliau meninggal pada tahun 161 Hijriah bersamaan dengan tahun 728 M. dan beliau dikebumikan di Syria.




Wallahuaklam.

 


Pondok Rahmat



Ahad



20 September 2020/



2 Safar 1442




0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP