MIENTARI HILANG DI KAKI LANGIT

>> Saturday, June 6, 2015





MENTARI HILANG DI KAKI LANGIT



Kami berdiri di dataran tinggi yang telah dibersihkan daripada hutan-hutan dan semak samun untuk memberi laluan kepada projek-projek pembangunan yang akan memberi sumbangan kepada pembangunan negara.




                                     Awan berkepul menjulang langit
 
Kami berada di dataran tinggi itu di larut senja semalam, yang terletak di Tapis, Kuala Balah, Jeli, Kelantan Darulnim. Kami ingin melihat mata hari terbenam.


Kami berdiri di dataran itu mengadap  mentari jatuh. Suasana lenang dan sepi menyucuk hati. Tidak kedengaran suara burung berkicai sayonara kepada siang yang akan berlalu, bila malam akan membentangkan kelirnya di dada langit.


                                     Awan-awan kelihatan diam membatu


Angin lalu aman membelai badan. Nyaman dan menyegarkan, sedangkan di bawah sana suasana panas membahana. Alangkah segarnya bumi Allah ini dengan aneka suasana yang tidak mampu diterokai oleh akal manusia yang singkat.


Dataran ini dikelilingi oleh banjaran bukit sekeliling yang bertinggi rendah menjulang langit. Dari tempat kami berada itu dipisahkan oleh lembah dan ngarai yang disuburi oleh hutan-hutan belantara yang merupakan khazanah yang berhrga.



                                     Sebuah tasik ssemula jadi
 
Nun ke arah mentari terbenam itu tersergam bukit yang menjadi sumbangan tenaga air kepada projek pembekalan api elektrik kepada Rancangan Pergau. Di atasnya terdapat gumpalan-gumpalan awan yang bergerak pelan-pelan dengan warna-warna yang pudar. Demikian juga di atas banjaran bukit di sebelah mentari terbenam itu dipayungi oleh gumpalan-gumpalan mega yang berwarna pudar, dan kelihatan kaku tidak berarak.


Bola mentari sudah tidak kelihatan lagi. Sudah tenggelam di kaki bukit dan memantulkan sinar yang lemah gemalai, tidak mampu lagi mencorakkan langit dengan warna-warni yang mempesonakan sebagai lumrah alam senja.




                                     Jalan yg belum diturap
 
Selain dari itu langit kelihatan kosong. Tidak dilakari warna-warna yang memeriah dan merangsangkan. Sudah ada tanda-tanda hujan akan turun menyirami bumi di kawasan-kawasan sekitar yang berjauhan yang akan menyegarkan makhluk-makhluk yang kehangatan sepanjang hari di musim panas yang panjang ini.


Bayu membelai aman, menyegarkan, membisikkan rahsia-rahsianya yang tersendiri. Belaiannya terasa membisik-bisikkan sesuatu yang hanya dapat dirasa oleh hati dan perasaan yang terbuka. Banyak rahsia alam yang dibawa bersamanya mengocak  lubuk 
hati mereka dan tidak mampu diucapkan oleh lidah.



                                      Bukit berbalam dari senjut yang larut
T
iba-tiba kami  dikejutkan oleh rasa kehadiran seseorang yang menyertai bersama kami di dataran Tapis yang sepi di senja bening itu. Seseorang yang telah bertahun-tahun lesap dari mata kami, dan berada di sebalik alam nyata ini. Makhluk yang kami kasihi yang mungkin ingin menikmati suasana senja yang merawan dan ingin ikuti merasa kesyukuran tentang kejayaan yang telah diraih oleh puteranya di puncak dataran itu.


Walaupun  mata hari terbenam  di ufuk senja tidak kelihatan  menebarkan jalur-jalur sinar yang beraneka ragam, tapi ada sesuatu yang lebih dari itu yang meresap ke dalam sanubari mereka yang dirahmati yang  memebentangkan talian sutera yang unggul dari sisi Allah.


Sesungguhnya banyak rahsia Allah yang tersembunyi di langit dan di bumi yang hanya mampu dinikmati oleh makhluk-makhluk istimewa  kurniaan Allah. Sebaliknya banyak pula makhluk yang tidak dapat menikmatinya, dan dengan itu jadilah mereka makhluk yang rugi di dunia dan akhirat.

Di mana  mereka berada,di kaki bukit, dan di kemuncak gunung; di puncak awan, dan di dataran bumi, di dataran tinggi dan di perlembahan; di laut dan di darat, di permukan lautan dan di dasar lautan, di desa dan di bandar, di masjid dan di luar masjid, maka mereka mereka yang dirahmati ini  akanmenemui dirinya sendiri dan keinsafan dalam kesedaran kewujudan Allah Yang Maha Pencipta dan Maha Bijaksana.



                                     Mohd Zain & N.M.Syamil Z di dataran tingga
 
Kami bertolak meninggalkan dataran itu dengan segala kesepian yang membungkusnya, melewati jalan-jalan yang sedang dalam proses peminaan, membelah hutan-hutan dan ladang-ladang kelapa sawit, bertanah merah, berlopak dan di sesetengah tempat ditaburi dengan batu-batu kerikil, sejauh kra-kira lima kilometer dari jalan raya.


                                  Awan-awanrutemayungi bukit-bukau di larut  senja  

“Dan berapa banyak tanda-tanda [kebesaran Allah] di langit dan di bumi yang mereka saksikan, namun mereka berpaling arinya. Dan kebanyakan mereka tidak beriman kepada Allah, bahkan mereka memperekutukan-Nya”. S.Yusuf [12]:105-106.


“Ya Tuhanku, tempatkanlah aku di tempat yang diberkati, dan Engkau adalah sebaik-baik pemberi tempat”. Al-Mukminum [23]: 29.


Bukit Sarawa, 
Kuala Balah, Jeli,
Kelantan


0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP