RAHIMIDIN ZAHARI DALAM SEDETIK KENANGAN

>> Saturday, May 16, 2015





RAHIMIDIN ZAHARI DALAM SEDETIK KENANGAN





Salah satu perkara mengejut dan mengharukan yang menyentuh hati yang saya terima pada minggu ini [Mei 2015] ialah pemergian seorang sastrawan ke pangkuan Maha Penciptanya. Rahimidin Zahari telah kembali ke hadarat Allah Yang Maha Pengasih dan Maya Maha Penyayang.


Sebelum itu menerusi FB  Norisham Mustafa saya mendapat kabar beliau sedang menghadapi pembedahan yang kritikal untuk merawat darah beku dalam kepalanya. Beliau memhon kepada kita semua supaya mendoakan keselamatannya.


Senggang tak lama selepas itu pula, menerusi FB juga saya baca berita puncak yang menyampaikan kabar duka dan mengharukan bahawa Rahimidin telah kembali ke Rahmatullah.


Kata Norisyam dalam perkabarannya itu, “Allahu Akbar. Alangkah besarnya kudrat-Mu ya Allah. Alangkah sempurnanya Iradah-Mu ya Allah. Telah Engkau kembali adik kami pulang ke sisi-Mu yang Allah. Dari-Mu kami datang, kepada-Mu kami berpulang, kerana demikian itulah ketentuan-Mu ya Allah. Maka letaklah ruh Rahimidin bin Zahari di samping para kekasih-Mu ya Allah. Al-Fatihah.;Noriham Mustafa.


Amin. Semoga demikianlah didoakan untuk Rahimidin Zahari, insan yang telah menerima jemputan dari Allah. Saya difahamkan beliau meninggal kerana berpunca dari penyakit darah tinggi yang menimbulkan berbagai-bagai kmplikasi lain yang merbahaya..


Saya lalu terkenang beberapa bulan yang lalu beliau telah berkunjung ke pondok saya di Kg. Kubang Siput, Pasir Tumboh. Waktu itu kami sedang berbual-bual dengan Norisyam Mustafa, Ustaz Muhammad Mahmud dan Wadi Leta S.A.


Pokok perbualan kami ialah untuk mengadakan satu majlis perjumpaan penulis-penulis veteran Negeri Kelantan yang masih lagi ramai, walaupun telah ramai yang pergi mendului Rahimidin. Tapi sampai ke hari ini ia masih belum wujud menjadi kenyataan.


Rahimidin mambwa persama seorang anak perempuannya yang comel, yang saya telah lupa namanya. Semoga Allah memberi kesabaran kepada anak ini dan ibunya dalam mengharungi kehidupan tanpa orang yang dikasihi di samping.


Itulah pertama kali saya bertemu dengan beliau, dan dalam hati diharap dapat bertemu lagi di masa-masa akan datang. Tapi rupa-rupanya itulah pertemuan terawal dan terakhir buat kami di dunia ini.


Sebelum kami berpisah, beliau menghulurkan hadiah berupa sebuah buku yang dihasilkan oleh beliau berjodol “Chikgu Shahnon Di  Mata Kami”. Buku itu berupakan kumpulan artikel-artikel yang dihasilkan oleh sekumpulan penulis-penulis terkenal tentang sastrawan Negara, Shahnon Ahmad.


Dalam pertemuan singkat itu saya sempat berkirim salam kepada salah  seorang sahabat lama saya Hadhrami HR yang menurut beliau tinggal tidak berapa jauh dari rumah kediaman beliau dan mereka kerap kali berjumpa.


Demikianlah kami berpisah dengan membawa pengharapan untuk bertemu kembali pada suatu masa nanti, di lain masa dan mungkin di lain tempat.


Secara kebetulan pula beberapa hari sebelum beliau diberitakan sakit itu, saya telah menemui dua buah puisi beliau yang dikrimkan kepada saya sebagai pengarang pada bulan Mac 1991 ketika mengemas-ngemas buku-buku di pondok saya yang masih lagi berselerak hingga sekarang walaupun beberapa bulan telah berlalu. Puisi itu tidak sempat saya siarkan pada waktu itu.


Sebelum berpisah pada hari itu saya juga sempat membawa beliau bersama-sama kawan-kawan lagi itu meninjau pondok saya di mana masih berselerak dengan buku-buku yang sedang saya kemas semula.


Bila diberitahu, saya tidak tinggal di pondok itu, dan ianya dijadikan semacam perpustakan, beliau berulang-ulang berkata, “Rumah yang tidak didiami seperti ini, tidak apalah ditinggalkan pun”. Maksud beliau rumah itu tidak bimbang ditinggalkan kerana tidak mempunyai berang-barang berharga seperti rumah yang didiami, kerana itu selamat ditinggalkan.


Saya ke smpingkan puisi itu dengan fikiran untuk disiarkan dalam blog saya setelah memaklumkan kepada beliau nanti. Tapi hajat itu tidak kesempaoan dengan pemergian beliau itu.


Sebagai kenangan kepada belaiu, dan demi untuk menyelamat hasil karya beliau itu, maka saya mengambil kesempatan yang berharga ini menyiarkan kedua-dua puisi tersebut mengiringi berita kematian beliau itu.


Pusi Satu


Jumaat mawar
berkembangan harum
di taman sukmaku
burung-burung putih
berterbangan
menyusup-nyusup
udara sukmaku.


Siapakah mukalaf kecil
yang tertegun di depan mihrab
pengikut Muhammad yang tersebut
bermatakan indera rawan,
tetes-tetes Ayat
mendarahkan belati tajam
dari lidah imam
menghiris-hiris kefanaan.


Ingin kupetik
kecapi Rindu
yang telah jauh
membawaku
ke dalam
godaan lembut-Mu.



RAHIMIDIN ZAHARI.
Peringat, Kelantan.


Puisi Dua


ORANG PERJALANAN


Waktu terus mendesah
ingat saat pertama
janimu membesar
di rahim ibu
seperti terciptanya Adam
dari adunan tanah
dan tiupan roh.


Jelita dunia,
fana juga sudahnya
seperti kulitmu
akan bersatu
dengan cokelat tanah.


Waktu terus mmendesah
diamlah, tubuhmu
sedang merapat pada bumi
seperti terciptanya Adam
dari adunan tanah
dan tiupan roh.


RAHIMIDAN ZAHARI
Peringat, Kelanatan.

Demikianlah secebis catatan saya terhadap Rahimidin yang telah pergi, semoga Allah cucuri ruhmat ke atas ruhnya.


Kg. Kubang Siput, Pasir Tumboh,
Kota Bharu, Kelantan.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP