ISRAK DAN MIKRAJ DAN PENGAJARANNYA

>> Tuesday, May 13, 2014







ISRAK DAN MIKRAJ DAN PENGAJARANNYA 

RAJAB ialah bulan yang ketujuh dalam tahun Islam [Hijriah]. Rejab itu bererti kehebatan dan kebebasan, di mana orang-orang Arab jahliah memuliakan bulan ini, termasuk salah satu daripada bulan-bulan yang diharamkan berperang.


Sebenarnya dalam Islam ada beberapa perkara penting yang berlaku dalam bulan Rajab. Antaranya Perang Tabuk belaku pada bulan Rajab, tahun kesembilah Hijriah. Inilah perang terakhir yang pernah disaksikan oleh Baginda Rasulullah SAW. Dalam bulan Rajab juga berlaku satu peristiwa penting dalam Islam, iaitu Peristiwa Israk Dan Mikraj yang berlaku pada 27 Rajab tahun ke-10 Sebelum Hijrah. Dalam Mikraj itulah Rasulullah SAW  menerima perintah dari Allah SWt supaya umat Islam bersolat lima kali sehari semalam.





Biasanya umat Islam di seluruh dunia menyambut dan memperingati peristiwa Israk Dan Mikraj ini dengan berbagai-bagai cara yang sesuai mengikut pilihan masing-masing.


Sebagai memperingati Peristiwa yang penting itu, di sini kami petik tulisan saudara saya yang dihormati, Osman bin Hj. Ibrahim untuk dihidangkan kepada para pembaca sekalian. Karya ini dihasilkan oleh beliau kira-kira tiga dekad yang lalu. Semoga kita memperolehi manfaat darinya.

Beginilah beliau menulis:

Erti Israk dan Mikraj

Israk dan Mikraj ertinya perjalanan Rasulullah SAW pada suatu malam dari Masjidil-Haram di Mekah ke Masjidil-Aqsa di Palestine dalam waktu sebentar dan kemudian naik ke alam langit hingga ke Sidartul-Muntaha.

Peristiwa ini mengikut jumhur ulama’ berlaku pada tanggal 27 Rajab tahun ke sepuluh Sebelum Hijrah, iaitu setahun sebelum Rasulullah SAW, berhijrah ke Madinah. Peristiwa ini diterangkan di dalam al-Quran, yang bermaksud:


“Maha Suci Allah yang memperjalankan hamba-Nya [Muhammad] pada suatu malam dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa Kami bekati sekelilingnya untuk Kami perlihatkan kepadanya tanda-tanda Kami, seungguhnya Allah Maha Mendengar lagi Maha Melihat”. Al-Isra’:1.


Peristiwa Israk dan Mikraj berlaku sewaktu Rasulullah SAW sedang tidur di Hijir Ismail, dekat Kaabah bersama-sama Hamzah bapa saudaranya dan Jaafar bin Abi Thalib. Menurut suatu riwayat yang lain pula, baginda Rasulullah SAW waktu itu sedang tidur di rumah Ummi Hani binti Abi Thalib.


Setelah baginda menjalani operasi pembersihan jiwa yang dilakukan oleh Malaikat Jibrail, Mikail dan lain-lain, Baginda Rasulullah SAW dipersilakan menaiki kenderaan borak yang telah tersedia.


Dalam Hadis Muslim dinyatakan bahawa Rasulullah SAW bersabda, maksudnya:


“Telah didatangkan kepadaku seekor borak, iaitu seekor binatang yang putih warnanya, lebih tinggi dari keledai, rendah sedikit dari baghal, kakinya melangkah sekilas mata memandang”.


Tujuan Israk Dan Mikraj


Tujuan Allah memperjalankan Rasul-Nya dalam satu pegembaran yang bersejarah ini, adalah untuk memperlihatkan tanda-tanda kebesaran-Nya di samping untuk menyampaikan satu perintah yang amat penting dalam agama Islam, iaitu sembahayang lima waktu. Peristiwa itu juga untuk menguji iman manusia bagaimana firman Allah, yang bermaksud:

“Dan tidak Kami jadikan pengelihatan yang Kami tunjukkan kepadamu [Muhammad] melainkan sebagai ujian kepada manusia”. Al-Isra’:60.


Jelaslah peristiwa ini telah menimbulkan kesan yang berbelah bahagi di kalangan masyarakat Arab di zaman awal Islam, samada yang telah beriman ataupun belum. Mereka yang tidak mempunyai keyakinan yang kuat terus mengambil keputusan meninggalkan Islam [murtad], kerana menganggap perkhabaran Rasulullah mengenai peristiwa Israk itu sebagai karut. Di samping itu tidak kurang pula ada yang bertambah kuat keyakinannya terhadap ajaran Islam, setelah mendengar berita yang benar dan luar biasa itu.


Sesungguhnya peristiwa Israk dan Mikraj  mengandungi berbagai-bagai pengajaran yang amat besar untuk dijadikan iktibar kepada umat Islam, kerana setiap sesuatu diperlihatkan kepada Rasulullah sepanjang perjalanan dari Masjidil-Haram ke Masjidil-Aqsa mengandungi kisah simbolik yang ada kaitan langsung dengan kegiatan hidup umat manusia di alam ini.


Peristiwa Israk Dan Mkkraj tidak harus dijadikan bahan pertikaian atau perdebatan berdasarkan saintifik atau logik akal, kerana ianya berlaku dengan kehendak Allah SWT yang di luar keupayaan manusia untuk mengukur atau mengesannya.


Justeru sebarang percubaan untuk mengukur atau membandingkannya dengan menggunakan sistem yang digunakan oleh manusia moden, seperti kepantasan perjalanan borak diukur dengan kelajuan kenderaan atau cara Mikraj Rasulullah ke langit dibandingkan dentgan sistem peluncuran roket, atau menamakan langit-langit yang disinggahi Rasulullah semasa Mikraj, dan juga Sidaratul-Muntaha dengan nama-nama planet-planet yang pernah dikesani oleh ahli-hali kaji bintang adalah satu ramalan yang keterlaluan dan tidak berpijak di bumi kebenaran.


Apa yang pentingnya  ialah mempercayai dengan sungguh-sungguh  akan kebenaran peristiwa itu , tanpa sak dan ragu-ragu, dan kenyakinan itu akan menjadi asas yang kukuh untuk terus menghayati ajaran yang dibawa oleh Nabi Muhammad SAW.


Untuk gambaran sepintas lalu, ikutilah ringkasan peristiwa yang berlaku semasa dalam Israk Dan Mikraj Junjungan Besar Nabi Muhammad SAW itu.


Peristiwa Di Sepanjang Israk


Beberapa kejadian aneh telah disaksikan oleh Rasulullah SAW di sepanjang perjalanan menunggang Borak dari Mekah ke Baitul Muqaddis di Palestine seperti berikut:


1.Rasulullah dikejar ifrit  dengan membawa jamung sehingga menggerunkan baginda. Setelah membaca beberapa ayat yang diajar oleh Jibrail, ifrit itupun tersungkur ke bumi dan jamung yang dibawanya pun padam.


Suri teladannya, seseorang yang berjuang di jalan Allah selalunya akan menghadapi rintangan untuk mengagalkan usaha suci itu, tetapi semangat gigih, tabah dan sabar seseorang itu akan berjaya mengatasinya.


2.Rasulullah bertemu dengan sekumpulan petani sedang menanam padi. Sejurus kemudian padi itu dapat dituai buahnya, kemudian pokok yang dituai itu mengeluarkan buah lagi, demikianlah seterusnya.


Suri teladannya, ialah gambaran umat Muhammad yang suka membelanjakan hartanya pada jalan Allah akan diberi pahala 700 kali ganda.


3.Rasulullah tercium bau-bau yang harum semerbak – keharuman Masyitah dan keluarganya yang rela menerima hukuman mati dengan terjun ke dalam kawah yang sedang mendidih airnya, daripada menurut kemahuan Firaun yang memkasa supaya menganggapnya tuhan.


Suri teladannya, ialah seseorang yang rela berkurban, semata-mata kerana yakin kepada kebenaran agama Allah dan tetap akan menerima pengrahmatan di sisi Allah dan harum namanya pada pandangtan masyarakat.

4.Rasulullah melihat segolongan manusia yang sedang menghantukkan kepala mereka ke batu hingga pecah dan berdarah.


Suri teladannya, ialah umat Muhammad yang suka menagguh-nangguhkan sembahayang dan menunaikannya dalam keadaan berat dan malas.


5. Rasulullah melihat sekumpulan manusia berbogel, nercampur gaul lelaki dan perempuan, kotor dan hina, merayau-rayau ke sana ke mari  seperti unta dan kambing. Mereka makan kayu-kayu berduri, barang-barang busuk dan batu-batu daripada bara api  neraka.


Suri teladannya, menggambarkan keadaan orang yang enggan mengeluarkan zakat kerana bakhil dan sayangkan harta benda mereka.


6.Rasulullah melihat segolongan orang yang sedang makan daging mentah dan busuk sedangkan di sisi mereka ada daging yang baik, bersih dan sudah dimasak.


Suri teladannya, menggambarkan keadaan ummat Muhammad yang melakukan zina, walhal mereka sudah ada isteri atau suami yang sah.


7.Rasulullah menemui kayu dan ranting-ranting berduri yang merentangi jalan hingga menyusahkan orang ramai untuk menggunakan jalan itu.


Suri teladannya, menggambarkan orang-orang yang berusaha menghalangkan kebajikan dan tidak senang melihat kemajuan orang lain.


8.Rasulullah melihat orang yang berenang dalam sungai darah sambil menelan batu neraka yang dicampakkan kepada mereka.


Suri teladannya, menggambarkan orang makan riba.


9.Rasulullah melihat seorang memikul beban kayu, semakin berat beban itu semakin ditambah lagi, begitulah seterusnya.

Suri teladannya, menggambarkan orang yang tidak berupaya menanggung tugas yang diamanahkan kepadanya tapi mahu juga menerimanya sehingga membebankan diri sendiri.


10.Rasulullah melihat orang menggunting bibir dan lidahnya sendiri, sejurus kemudian bertangkup balik lalu mengguntingnya lagi. Begitulah seterusnya.


Suri teladannya, menggambarkan seseorang yang suka menasihati orang lain supaya melakukan perbuatan baik dan amal kebajikan sedang mereka sendiri tidak melakukannya.


11.Rasulullah melihat orang mencakar muka dan dadanya sendiri dengan kuku yang panjang dripada tembaga sehingga carik kulitnya dan keluar darah.


Suri teladannya, menggambarkan orang yang suka mengumpat, membicara keaipan orang lain sehingga menjatuhkan maruah dan nama baik orang itu.


12. Rasulullah melihat lembu jantan yang keluar dari lubang  batu yang sangat sempit, kemudian cuba masuk kembali tapi tidak dapat.


Suri teladannya, menggambarkan orang yang suka bercakap besar, kemudian menyesal atas percakapannya itu, tapi tidak boleh lagi ditarik balik.


13.Rasulullah melihat perempuan berpekek dan menjerit-jerit kesakitan kerana buah dadanya dicucuk dengan besi tajam dan digantung ke atas seperti menggantung daging.


Suri teladannya, menggambarkan perempuan yang melakukan perbuatan jahat [zina] sedangkan dia telah pun mempunyai suami.


14.Rasulullah bertemu dengan perempuan muda yang bergaya, menujukkan perhiasan dan kecantikan diri sambil menyeru Rasulullah supaya berhenti sebenatar untuk bertanya sesuatu, tapi baginda tidak memperdulikannya.


Suri teladannya, menggambarkan kehidupan dunia yang mempesonakan manusia. Sekiranya Rasulullah melayan permintaan perempuan itu niscaya ramailah umatnya akan mengutamakan dunia dari akhirat.


15.Rasulullah bertemu pula dengan perempuan yang sudah lanjut usianya, berjalan berbongkok-bongkok sambil menyeru Rasulullah, “Lihatlah aku, tunggu sebentar, aku hendak bertanya sesuatu”. Rasulullah meneruskan perjalanannya tanpa menghiraukan seruan perempuan itu.


Suri teladannya, menggambarkan umur dunia sudah pun lanjut dan tinggal sedikit sahaja lagi.


16.Rasulullah melihat seorang tua duduk jauh dari jalan sambil menyeru Rasulullah supaya datang kepadanya, tapi Jibrail mengingatkan baginda supaya jangan memperdulikan seruan itu.


Suri teladannya, itulah iblis laknatullah yang bermaksud hendak menghasut Rasulullah.


17.Rasulullah terdengar suatu suara memanggilnya datang dari arah kanan tapi baginda tidak menyahut panggilan itu.


Suri teladannya, menggambarkan seruan Yahudi dan jika Rasulullah menyahutnya, maka ramailah umatnya akan menjadi penganut Yahudi.


18.Rasulullah terdengar pula suara panggilan yang datang dari arah kiri, tapi baginda tidak menyahut panggillan itu.


Suri teladannya, menggambarkan seruan Nasrani dan sekiranya Rasulullah menyahutnya, maka akan ramailah umatnya menjadi penganut Nasrani.


Mikraj Ke Langit


Setelah selesai Israk, Rasulullah dibawa Mikraj  ke langit untuk menghadap Allah dan menerima perintah sembahayang yang diwajibkan ke atas seluruh umat Islam. Dalam perjalanan ke Sidratul- Muntaha, baginda melalui tujuh lapis langit, dan menemui beberapa orang Rasul seperti berikut:


1.Di langit pertama berjumpa dengan Nabi Adam as.


2.Di langit kedua berjumpa dengan Nabi Isa as.


3.Di langit ketiga berjumpa dengan Nabi Yusuf as.


4.Di langit keempat berjumpa dengan Nabi Idris as.


5.Di langit kelima berjumpa dengan Nabi Harun as.


6.Di langit keenam berjumpa dengan Nabi Musa as.


7.Di langit ketujuh berjumpa dengan Nabi Ibrahim as.


Naik Ke Sidratul-Muntaha


Rasulullah dibawa pula ke Sidratul-Muntaha dan di sana Jibrail menghidangkan kepadanya tiga gelas berisi arak, susu dan madu. Baginda memilih susu untuk diminum. Lalu berkatalah Jibrail as, “Benarlah engkau wahai Muhammad, itulah lambang kesucian engkau”.


Keindahan panaroma Sidratul-Muntaha tidak ada tolak bandingnya dan tidak pernah wujud di alam ini. Di sanalah Rasulullah melihat rupa sebenar Jibrail as yang mengandungi 600 sayap.


Allah berfirman, maksudnya: “Sesungguhnya Muhammad telah melihat Jibrail [dalam rupanya yang asal] pada waktu yang lain [iaitu] di Sidratul-Muntaha”. An-Najm:13.


Melawat Syurga Dan Neraka


Selepas menyaksikan Al-Kauthar, Rasulullah dibawa melihat Syurga dan neraka. Keindahan Syurga tidak dapat dibayangkan dengan lukisan dan tidak dapat diceritakan dengan  perkataan, malah ia adalah:

“Ia [Syurga] tidak pernah mata melihat, telinga mendengar dan tidak pernah terbayang dalam lintasan hati manusia”.


Di Angkat Ke Arasy


Di sana Rasulullah menerima perintah sembahayang dari Allah SWT yang difardukan ke atas umat Islam, baginda juga menerima khususiat untuknya yang belum pernah diberikan kepada nabi-nabi yang lain sebelumnya.


Penutup


Demikianlah sepintas lalu peristiwa Israk Dan Mikraj yang berlaku kepada Junjungan Besar SAW. Semoga ianya menjadi iktibar kepada kita semua dalam meneruskan perjuangan menegakkan agama Allah di bumi ini.

xxxxxxxxxxx
Tambahan:

MASJID AL-QASIMI MUKIM PARIT LAMA, PASIR TUMBOH, KOTA BHARU KELANTAN AKAN MENGADAKAN MAJLIS SAMBUTAN ISRAK DAN MIKRAJ PADA HARI KHAMIS, MALAM JUMAAT, 15 MEI 2014 [15 RAJAB 1435]. DIHARAP. ORANG RAMAI, KHUSUSNYA ANAK-ANAK MUKIM, TIDAK AKAN MELEPASKAN PELUANG YANG BERHARGA INI UNTUK MENDENGAR CERAMAH MENGNENAI PERISTIWA ISRAK DAN MIKRAJ.

xxxxxxxxx 

 

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP