C.I.A Mengancam Dunia

>> Tuesday, October 26, 2010




C.I.A. Badan Perisik AS Menebar Jaring-jaringnya Di seluruh Dnia

Satu-satunya agensi perisikan terbesar di Amerika Syarikat yang memain peranan yang penting sejak sekian lama ialah Agensi Perisikan Pusat atau C.I.A. yang mempunyai peranan yang tersendiri dalam pemerintahan Amerika Syarikat. C.1.A bukan sahaja berperanan di Amerika Syarikat tapi di seluruh duia, demi kepentingan Amerika Syarikat untuk mengekalkan supper kuasanya.

Ia berada di mana-mana di muka bumi ini, Cuma yang berbezanya sedikit atau ramai anggota-anggota C.I.A. ditempatkan di sesuatu tempat itu, ia bergantung kepada stiwasi atau kepentingan sesuatu tempat itu kepada Amerika Syarikat. Biasanya di negara-negara yang sedang bergolak mendapat bekalaan anggota-angota C.I.A. yang lebih ramai daripada negara-negara yang tenang.

Adalah dipercayai anggota-anggota C.I.A memang ramai terdapat di Pakistan, kerana tercetusnya pergolakan yang sengit di sempadan dengan Afghnistan dengan al-Qaeda sebagai penyumbang memain peranan yang penting. Pada penghujung tahun ini Amerika Syarikat telah memohon kebeneran daripada kerajaan Amerika Syarikat untuk menempatkan lebih banyak anggota-anggota C.I.A. dan anggota-anggota tentera di negara itu.

C.I.A. ini sanggup melakukan apa sahaja demi menjaga kepentingan Amerika Syarikat, tanpa mengira halal atau haram, termasuklah kerja-kerja jenayah, seperti menculik, merampas kuasa dan mengapi-apikan permusuhan di kalangan penduduk tempatan supaya bertelagah sesama sendiri.

Penculikan yang menggemparkan yang terbaru ialah bila C.I.A menculik seorang saintis Iran pada tahun 2009, Shahram Amiri, 32 tahun. Beliau yang dianggap penting oleh C.I.A kerana dipercayai menjadi seorang saintis nuklear di Universiti Malek Ashtar, Teheran telah dikurung selama 14 bulan sebelum dibebaskan di Washington. Pada waktu itu beliau juga sedang berkhidmat di Badan Tenaga Atom Iran.

Untuk mengetahui serba sedikit mengenai Agensi Perisikan Pusat atau C.I.A, saya kutip tulisan Razin.M.S. mengenai peranan yang dimainkan oleh C.I.A yang pernah disiarkan oleh media massa pada tahun 1973. Beliau menulis, “Negara demokrasi Amerika Syarikat dikendalikan dan diperintah oleh dua pemerintahan: satu pemerintahan yang ketara yang dipimpin oleh ahli-ahli politik yang dipilih menerusi pilihanraya, dan satu lagi pemerintahan yang tidak ketara, dikendalikan oleh badan-badan perisik Amerika Syarikat atau C.I.A.

Sesungguhnya peranan yang dimainkan oleh badan-badan perisik ini sangat besar, kerana ia bukan sahaja menjalankan kerja-kerja mengumpul rahsia, melakukan pengitipan, dan melancarkan operasi-operasi sulit di antero dunia, tapi mencorakkan dasar luar Amerika Syarikat. Umpamanya rahsia-rahsia yan dikumpulkan oleh badan-badan perisik ini mengenai Perang Vietnam dan Timur Tengah telah dijadikan bahan oleh ahli-ahli politik pemerintah untuk menentukan dasar luar Amerika Syarikat terhadap kedua-dua negara itu. Andainya rahsia-rahsia yang dikumpul oleh badan-badan perisik itu tidak tepat atau menyeleweng, maka tersasullah dasar luar Amerika Syarikat yang boleh membawa kehancuran imejnya di dalam dan juga di luar negara.

Namun begitu, selama ini, bukan semua rahsia-rahsia yang dikumpul dan dicernakan olah C.I.A menguntungkan Amerika Syarikat di mata dunia, satu contoh yang nyata ialah kesilapan yang telah dibuat oleh badan perisik ini di mana Amerika Syarikat tidak menang dengan kekuataan militernya di Vietnam, walaupun begitu banyak tentera dan material yang dicurahkan ke negara itu. Justeru itu Amerika Syarikat mengalami kerugian besar, bukan sahaja dari segi kebendaan, tapi juga nyawa rakyatnya yang menjadi korban dari rancangan yang mereka sendiri menajanya.

Di Iraq dan di Afghanistan walaupun rancangan mencapai kemenangan, tapi ketenteraman masih belum wujud, malah setelah beberapa tahun berlalu pertempuran-pertempuran masih terus menerus berlaku dan yang terkoban bukan sahaja rakyat Afghanistan dan rakyat Iraq, tapi juga nyawa rakyat Amerika Syarikat dan juga nyawa rakyat negara-negara sekutunya turut terkorban. Tidak ada sesiapa yang dapat membuat kepastian bilakah kedua-dua negara yang bergolak itu akan kembali menikmati keamanan dan ketenteraman.

Melibatkan Diri

Kadang-kadang pula pemerintah yang tidak ketara ini bertindak sewenang-wenang tanpa tunduk kepada parti-parti politik pemerintah seperti yang seharusnya, terutama dalam soal-soal luar negara. Bekas Presden Amerika Syarikat, Henry Truman pernah menuduh badan perisik ini telah melancarkan dasar luarnya yang tersendiri, dan melibatkan dirinya begitu jauh dalam soal luar negara tanpa mendapat keizinan dari presiden terlebih dahulu.

Justeru itu pernah timbul tuduhan bahawa Amerika Syarikat mempunyai dua dasar luar negara, satu dasar yang disuarakan oleh parti pemerintah dan satu lagi dasar yang disuarakan oleh badan-badan perisik itu. Kedua-dua dasar tu bisanya tidak selaras, malah bercanggah antara satu sama lain.

Lantaran itu badan perisik ini mendapat kecaman dan selaran hebat daripada sesetengah rakyat Amerika yang berpengaruh, termasuk angota Kongres Amerika Syarikat sendiri. Suara-suara yang menyeru supaya pemerintah memotong peruntukan yang besar kepda badan perisik ini telah lama lantang kedengaran. Tujuannya ialah untuk mengurangkan kegiatannya di dalam dan di luar negara.

Badan perisik ini bukan sahaja mempunyai anggota yang ramai, kira-kira 200,000 orang, tapi juga diberikan peruntukan yang besar, iaitu kira-kira sebanyak 6 billion dolar setahun

Untuk mengorek rahsia sulit dari luar negara, terutama rahsia di belakang negara-negara tabir besi, badan-badan perisik ini menjalankan berbagai-bagai langkah. Pertama mereka mempergunakan pelancung-pelancung yang melancung keluar negara. Pelancung-pelancung yang hendak keluar negara, terutama ke negara-negara di belakang tabir besi akan dihubungi oleh pegawai-pegawai perisik untuk mendapat kerjasama mereka supaya menjalankan kerja-kerja pengintipan. Walau bagaimanapun bukan semua pelancung-pelancung itu bersedia menerima tawaran yang berat risikonya itu.

Badan perisik itu juga mendapat rahsia daripada firma-firma perdagangan di seberang laut. Daripada berbagai-bagai firma yang berselerak di seberang laut itu badan-badan perisik mendapat maklumat mengenai sesebuah negara, malah kadang-kadang badan-badan perisik itu sendiri yang menubuhkan firma-firma perdagangan untuk mengabui kegiatan perisikannya itu. Di dalam negara pula badan-badan perisik itu berselindung di sebalik bebagai-bagai nama firma perdagangan.

Kepentingan Amerika Syarikat

Di samping menjalankan kerja-kerja perisikan di seluruh dunia, badan-badan perisik itu juga melibatkan diri secara langsung dalam berbagai-bagai kegiatan politik di negara asing demi kepentingan negara induknya, Amerika Syarikat. Pusat-pusat perisik ditempatkan di beragai-bagai tempat di Amerika Syarikat, seperti di New York dan Miami yang membaiyai dan mengendalikan kegiatan pelarian Cuba. Demikian juga pusat perisik di Chicago dan New York mungkin melancarkan kegiatan yang serupa kepada penggugusi-penggugusi yang anti komunis dari Eropah Timur.

Di luar negara, di samping berselindung di sebalik berbagai-bagai firma perdagangan dan mission-mission, badan-badan perisik itu berlindung di kedutaan Amerika Syarikat yang biasanya menjadi pusat kegiatan badan perisik itu. Menurut dugaan, duta-duta Amerika Syarikatlah yang mengendalikan kegiatan-kegiatan badan perisik di seberang laut itu.

Selain bergiat di luar negara, badan-badan perisik itu juga bergiat dalam negara untuk menegakkan imej Amerika Syarikat di mata dunia. Pada tahun 1967 telah meletus kegemparan di seluruh negara Amerika Syarikat dengan terbongkarnya rahsia C.I.A membiayai sebanyak 200,000 dolar setahun kepada sebuah pertubuhan pelajar yang terbesar, iaitu Persekutuan Pelajar-pelajar Kebangsaan menerusi yayasan-yayasan amal yang tertentu. Alasan yang diberikan ialah untuk menentang kegiatan pelajar-pelajar komunis dan juga kerana tidak ada insitusi-institusi persendirian yang sanggup membiayainya, sedangkan pelajar-pelajar komunis di luar negara mempunyai banyak wang untuk melancarkan projek-projek yang boleh meninggikan imej negara-negara mereka.

Anggota Perisik

Sebenarnya hubungan antara badan perisik dengan pehak universiti itu berbentuk dua hala. Badan-badan perisik membiayai projek-projek penyiasatan yang dilancarkan oleh sesetengah universiti dan sebaliknya pehak universiti itu pula menolong merekrudkan anggota-anggota perisik yang baru. Ada bukti-bukti yang jelas menunjukkan bahawa badan perisik C.I.A. menyokong sesetengah badan amal, kumpulan-kumpulan budaya dan sebuah penerbitan yang penting di Amerika Syarikat. Ia juga melibatkan dirinya dalam stesin-stesin pemancar di Amerika Syarikat.

Sebahagian besar daripada anggota-anggota perisik C.I.A. yang muda diambil daripada pelajar-pelajar sekolah tinggi. Pada setiap buah universiti di Amerika Syarikat biasanya terdapat seorang yang berkhidmat secara sulit dengan C.I.A. sebagai seorang pengintip yang berbakat. Calon-calon anggota C.I.A. dari sekolah-sekolah tinggi itu didaftarkan sebagai pegawai muda dalam latihan.

Daripada 1,000 orang yang dicalunkan untuk bertugas dengan badan perisik C.I.A. itu, hanya 200 orang daripadanya dipilih untuk disiasat latar belakangnya berhubung dengan keselamatan. Selepas ditapis kra-kira 22 orang ditolak kerana mereka kaki minum dan mempunyai keluarga di belakang tabir besi. Dengan itu bererti daripada 1,000 orang calun itu hanya 178 orang sahaja yang diterima berkhidmat dengan C.I.A.

Sebenarnya rakyat umum Amerika Syarikat tidak mengetahui langsung tentang pemerintahan yang tidak ketara ini. Susunan kerjanya teratur rapi, kegiatannya top secret. Gaji kakitangan-kakitangannya diselindungi di sebalik peruntukan-peruntukan lain. Segelintir daripada anggota-anggota Kongres Amerika Syarikat yang mendapat informasi daripada badan-badan perisik ini juga tidak mengetahui bagaimanakah badan perisik itu menjalankan kegiatannya. Malah di kalangan badan-badan perisik itu sendiripun nama mereka dirahsiakan di sebalik nama-nama samaran. Sebab itulah seorang pegawai tinggi tidak mengetahui setiap orang yang dihubunginya dalam tugas-tugas perisikan.

C.I.A adalah nadi kepada pemerintahan yang tidak ketara itu dan di dalamnya termasuk 9 agensi perisik lain, iaitu Majlis Kelematan Negara, Agensi Perisik Pertahanan, Agensi Pertahanan Negara, Agenis Keselamatan Negara, Perisik Tentera, Perisik Tentera Laut, Perisik Angkatan Udara, Biro Perisik Jabatan Negara, Jabatan Tenaga Atom, dan Biro Penyiasatan Federasi dan banyak lagi orang-orang perseorangan, unit-unit dan ag
ensi-ajensi yang pada lahirnya kelihatan normal sebagai sebahagian daripada pertubuhan yang biasa, tapi sebenarnya sebuah badan perisik yang melancarkan kegiatan perisikan.

Sekian.
xxxxxx
Renungilah:

-"Rasa cintamu pada sesuatu boleh membuta dan menulikanmu". Sabda Junjungan saw.

-"Kebajikan itu sesuatu yang menenangkan hati, sedangkan dosa itu sesuatu yang berbekas di hati dan membuat pelakunya gelisah". Sabda Junjungan saw.

-"Tiada rezeki yang paling berharga bagi seorang hamba selain daripada keimanan yang mantap." Sabda Junjungan saw.

Bisik Pondok Rahmat:
Pautkan Iman.Hulurkan Sejambak Mahabah.Seuntai Kasih.SekalungHarmoni.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP