Seks Dalam Kehidupan

>> Thursday, May 20, 2010

SEKS DALAM KEHIDUPAN
Oleh:Hj. Mohammed Zain Saleh

Semua orang mengetahui bahawa seks adalah sebahagian daripada alam kehidupan kita, di mana Allah S.W.T. secara fitrah menjadikan kita secara berpasang-pasangan atau berjodoh-jodohan antara lelaki dan perempuan.

Allah berfirman, maksudnya:”.......bahwa Kami jadikan bagi kamu, dari jenis kamu, jodoh-jodoh yang kamu bersenang-senang kepadanya, dan Ia jadikan di antara kamu percintaan dan kasih sayang”. Ar-um:21.

a] Perbezaan pandangan tentang Seks antara satu bangsa dengan satu bangsa.

Pada umumnya perbezaan bangsa dan budaya menyebabkan wujudnya perbezaan dalam pandangan dan tindak tanduk seks. Belia-belia Orang Asli yang tinggal jauh di pendalaman sudah tentu mempunyai pandangan dan sikap yang berbeza dengan rakan-rakan sebayanya yang tinggal di bandar-bandar, khususnya di bandar-bandar metropolitan.

b]Kaum lelaki mempunyai lebih banyak kebebasan seks daripada kaum wanita.

Dalam masyarakat manusia di seluruh dunia, termasuk negara kita Malaysia kaum lelaki mempunyai kebebasan seks yang lebih luas dari kaum wanita. Masyarakat barat pun tidak berkecuali, walaupun mereka memperjuangkan hak sama rata antara lelaki dan perempuan.

Itulah sebabnya, hampir dalam semua masyarakat dunia masih lagi memandang dengan penuh kehinaan terhadap wanita-wanita yang berlaku curang, tapi tidak demikian pandangan mereka terhadap lelaki yang melakukan kecurangan seks. Wanita yang melahirkan anak zina akan dipandang dengan penuh kehinaan, tapi lelaki yang berzina hingga melahirkan anak haram itu boleh melepaskan diri dan bergoyang kaki. Dalam hal ini msyarakat lebih bertimbang rasa kepada kaum lelaki.

c] Perkahwinan yang dilakukan di atas kecenderungan seks semata-mata tidak berjaya.

Perkara ini brlaku kerana seks hanya merupakan sebahagian daripada begitu banyak faktor yang membina kebahagian hidup sesebuah rumahtangga.

Seseorang lelaki yang mengahwini seseorang wanita kerana godaan nafsu berahi semata-mata, sudah tentu akan mengalami kesukaran untuk mempertahankan perkahwinan mereka dalam jangka masa yang berpanjangan, kerana kebiasannya tarikan seks yang dimiliki oleh seseorang wanita itu akan berangsur-angsur pudar dengan peningkatan usia mereka.

Buka mata luas-luas dan lihat keliling kelalang anda untuk mencari kebenaran.

e]Isteri bersikap lebih agresif dari wanita ketika berasmara.

Dalam sesetengah kejadian, ada isteri yang bersikap lebih panas dari suaminya yang dingin ketika mereka melakukan hubungan kelamin. Atau di masa-masa tertentu ada isteri yang lebih panas dari suaminya ketika menjalinkan hubungan seks.

Ia bukan satu kesalahan atau abnormal jika isteri lebih agresif dari suaminya. Itu perkara biasa.

f] Tidak berkahwin kerana takut melakukan hubungan seks.

Menurut pendapat ahli psikologi, takut melakukan hubungan seks menjadi salah satu faktor menyebabkan seseroang lelaki atau wanita enggan untuk berkahwin, dan mereka lebih suka memilih hidup membujang, terutama di kalangan mereka yang terpelajar pada hari ini.

g]Seorang wanita yang bekerja boleh menjadi ibu dan isteri yang baik.

Fakta-fakta menujukkan bahawa ribuan wanita Malaysia yang berkerja setiap hari dari berbagaibagai keturunan dan bekerja dalam berbagai-bagai bidang masih mampu menjadi isteri dan ibu yang baik kepada suami dan anak-anaknya.

Ia lebih banyak bergantung kepada kecekapan seseorang isteri yang bekerja itu membahagikan masa di antara tugas pejabat dengan urusan rumahtangga. Dan ia juga tergantung kepada sejauh mana sikap dan penerimaan suaminya terhadap isterinya yang bekerja itu.

h]Pertunangan yang lama dan kebahagian rumahtangga.

Haruslah diingat bahawa pertunangan yang lama itu tidaklah menjamin kepada kebahagian sesebuah rumahtangga yang akan dibina nanti.

Malah tidak jarang berlaku, pertunangan yang lama itu berakhir dengan kehancuran sebelum daripada mereka diijabkabulkan sebagai suami isteri.

Puncanya mungkin dari pihak lelaki dan mungkin pula dari pihak wanita. Dan tidak jarang pula dari kedua-dua belah pihak.

i]Kesan perkahwinan ibu bapa terhadap perkahwinan anak-anak mereka.

Kajian-kajian menunjukkan bahawa seseorang anak yang dilahirkan dalam sebuah rumahtangga yang bahagia dan berjaya lebih berpeluang memebntuk sebuah rumahtangga mereka sendiri yang harmoni, bahagia dan berjaya.

Tapi pengalaman-pengalaman di sekeliling kelalang kita menunjukkan bahawa anak-anak yang dilahir dan dibesarkan dalam sebuah rumahtangga yang porak peranda pun mampu membentuk sebuah rumahtangga mereka sendiri yang berjaya dan bahagia hingga ke akhir hayat mereka.

Sebenarnya banyak faktor yang mempengaruhi sikap dan tindak tanduk seseorang untuk menjadikan seseorang manusia itu normal untuk membolehkan mereka membentuk sebuah rumahtangga yang harmoni dan berjaya.

j]Penyesuaian diri dalam rumahtangga tidak berlaku secara automatik.

Ya kemampuan untuk menyesuaikan diri di antara suami dan isteri tidak berlaku secara automatik. Ia tergantung kepada beberapa faktor, seperti kasih sayang, mempunyai perancangan yang teratur, agama, kesedian untuk berbincang, bertimbang rasa, dan sebagainya.

Justeru itu untuk mencapai kebahagian umahtangga, suami dan isteri hendaklah sama-sama berusaha dengan gigih dan mewujudkan kerjasama yang padu antara suami isteri yang saling cinta menyintai, faham memahami antara satu sama lain dalam pembinaan sebuah mahligai rumahtangga yang sejahtera, harmoni dan bahagia.

Insyallah.

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP