BOMOH-BOMOH DI KAMPUNG SALOR

>> Wednesday, October 1, 2014






KHIDMAT BAKTI BOMOH DI KAMPUNG SALOR





Allahyarham Pak Chu Leh bersama isteri Allahyarhmah Maimuna Ismai




Hidup, sakit dan mati adalah perkara lumrah dalam kehidupan. Dalam semua kehidupan di dunia ini. Baik manusia, hewan atau tumbuh-tumbuhan tidak terlepas dari dari tiga peraturan tersebut.


Dari semua penyakitan itu, penyakit di kalangan manusia lebih mendapat perhatian. Justeru usaha-usaha yang khusus dilakukan untuk menyembuhkan penyakit yang dihidapi oleh manusia sebelum ajalnya sampai.


Oleh sebab itu di kalangan umat manusia, dari sejak dulu hingga sekarang, lahirlah para perawat atau penyembuh penyakit itu. Ada berbagai-bagai nama disandangkan kepada para perawat itu, seperti pawang, bomoh atau tabib.


Dan bila kemajuan perubatan terus berkembang, perawat-perawat itu lebih dikenali dengan nama doktor, sesuai dengan bahan-bahan dan perlatan-peralatan moden yang digunakannya dalam perawatan penyakit.


Doktor adalah berasal dari perkaTan Inggeris “Doctor” yang bertugas merawat penyakit.


Sebagaimana di tempat-tempat lain juga di Kampung Salor, yang terletak dalam Jajahan Kota Bharu Kelantan telah lahir beberapa orang perawat orang-orang sakit yang dipanggil dengan nama “Tok Bomoh”.


Kewujudan bomoh-bomoh ini kian terasa mulai tahun-tahun 1960an bila khidmat mereka kian rancak diperlukan oleh penduduk-penduduk tempatan, kerana pada masa itu mungkin hanya ada sebuah hospital di Kota Bharu, dan motorbot-motorbot yang membawa dua orang kakitangan perubatan datang di waktu-waktu tertentu untuk pemeriksaan kesihatan penduduk-penduduk yang berada dalam jarak yang terekat.


Pada sekitar tahun tersebut dan tahun-tahun kemudiannya, di Kampung Salor terdapat beberapa orang penduduk tempatan yang menjadi bomoh sambilan. Tapi mereka cukup terkenal.


Seingat-ingat saya ada beberapa orang bomoh yang terkenal, antaranya Tok Daud tinggal di Kg Kedai Salor, Mat Said tinggal di Kampung Gertak Lembu, Yahya yang dipanggil Pak Ya, tinggal di Kg. Masjid Salor, dan Saleh bin Hj. Mamat yang dikenali dengan paggilan Pak Chu Leh Tok Bomoh, dan ada seorang lagi yang saya lupa namanya tinggal di Kampung Gertak Lembu..


Secara tidak rasminya, Mat Said Tok Bomoh dan seorang lagi yang masih belum diingati namanya itu menjaga keselesaan penduduk di kawasan Kampung Gertak Lembu, Pak Ya mewarisi perbomohan dari ayahnya, menjaga keselesaan penduduk yang tinggal kawasan Kampung Masjid Salor.  sementara Pak Chu Leh menjaga keselesaan penduduk kawasan Kampung Kedai Salor.


Oleh itu penduduk tempatan yang memerlukan khidmat bomoh, biasanya akan menjemput bomoh di kawasan mereka sahaja, tidak melangar keluar kawasan, kecuali kes-kes yang memerlukan khidmat khsusus yang tidak dimiliki oleh bomoh tempatan di kawasan mereka.


Selepas itu lahir pula seorang bomoh lagi yang tinggal dekat Sekolah Kebangsaan Salor, namanya Muhammad yang terkenal dengan panggilan nama “Abang Mat Motor”, kerana beliau pada satu ketika pernah membawa motor penambang yang berulang alik dari Pasir Mas ke Kota Bharu setiap hari menyusuri Sungai Kelantan.





Sebelah kiri Allahyarham Pak Ya sebelah kanan [?]



Bomoh-bomoh ini biasanya menjalankan khidmat tanpa mengenakan apa-apa upah atau bayaran. Khidmat mereka digunakan di masa-masa yang perlu, tidak kira malam atau siang. Mereka sering sekali dikejutkan pada tengah malam jika berlaku kecemasan ke atas penduduk-penduduk kampung.


Biasanya bomoh-bomoh ini bukan sahaja merawat dengan bacaan jampi-jampi semata, tapi juga menggunakan ubat-ubat dari jenis pokok-pokok kayu yang biasanya mudah terdapat di sekitar kampung. Bahan-bahan yang sering digunakan sebagai bahan perubatan ialah akar, kulit dan daun-daunnya.


Sewaktu Pak Chu Leh meninggal dunia di Tanah Suci Mekah dahulu dia meninggalkan begitu banyak bahan-bahan ubat yang terdiri dari akar-akar kayu yang sebahagian daripadanya dibotolkan dan diberikan label kegunaannya. Tapi oleh sebab tidak ada seorang pun anak-anaknya yang berminat untuk menjadi bomoh, maka bahan-bahan itu terbiar dan ditelan masa begitu sahaja.

Beliau pernah memberitahu saya, sebagai bomoh dia tidak menggunakan hantu atau jin untuk merawat pesakit. Beliau hanya menggunakan doa-doa tertentu dan akar-akar kayu yang difikirkan sesuai untuk merawat sesuatu penyakit selepas menjalankan pemeriksaan.


Menjelang keberangkatannya ke Mekah, beliau pernah menangis di hadapan saya bila mendapat tahu ada orang menuduh dia menggunakan hantu dan jin dalam perawatannya. Dia menafikan sekaras-kerasnya.


Selain dari berbomoh, Pak Chu Leh juga terkenal sebagai tukang urut, termasuklah merawat orang-orang yang patah tulang. Khidmatnya menjangkau jauh, bukan sahaja di Kampung Salor, tapi diundang sampai ke Pahang untuk merawat orang sakit.


Tapi bila bomoh-bomoh yang saya sebut di atas itu meninggal dunia, maka setahu saya tidak ada lagi bomoh-bomoh yang baru muncul di Kampung Salor. Generasi-generasi baru tidak lagi berminat menjadi bomoh, kerana kemudahan perubatan moden telah menjalar jauh sampai ke desa-desa terpencil.


Sedangkan ilmu perubatan lama itu masih lagi penting, terutama dalam penggunaan akar-akar kayu sebagai bahan-bahan perubatan. Apa yang diperlukan ialah memajukan bahan-bahan tersebut, sesuai dan setanding dengan keadaan semasa yang sentiasa berubah-ubah.


Di samping itu, pada umumnya penyakit ini ada dua jenis iaitu penyakit lahiriah dan 
penyakit penyakit batiniah. Penyakit lahiriah memerlkukan rawatan penyembuhan secara fizikali, sedangkan penyakit-penyakit batiniah berupa gangguan jin dan syaitan memerlukan rawatan khusus secara kebtinan yang tidak mampu dirawat secara fizikali oleh doktor-doktor perubatan.

Panggilan doktor atau bomoh tidak penting, asalkan cara rawatannya tidak bercanggah dengan agama Islam, khususnyas rawatan menggunakan hantu dan syaitan. Pada suatu ketika, orang-orang Melayu di Selatan Thailand pernah memanggil para doktor moden sebagai bomoh.


                           Siapa-siapakah bergambar bersama bomoh-bomoh ini


Pada hari ini di negara Malaysia, kita tidak lagi panggil bomoh, tapi perawat Islam, dan pengubatan Islam untuk membezakannya daripada perkataan bomoh atau pawang yang sering dianggap sesat kerana mennggunakan ilmu-ilmu yang melibatkan hantu dan syaitan. Sedanglan sangkaan itu tidak semuanya betul seratus peratus, kerana ada juga perawat itu hanya menggunakan ubat-ubat dari pokok-pokok dan juga doa-doa dari ayat al-Quran walaupun mereka dipanggil Tok Bomoh oleh orang-orang kampung.


Sebenarnya yang penting bukan namanya bomoh, pawang, tabib atau doktor, tapi ialah cara-cara rawatan yang diberikan itu berbentuk Islamik atau tidak. Adakah tidak mungkin ada perawat-perawat yang mendakwa diri mereka perawat Islam menggunakan aneka penipuan, termasuk juga menggunakan khidmat jin dan syaitan, demikian juga tidak mungkinkah terdapat dalam mereka yang mendakwa pengamal perubatan moden hari ini mungkin melakukan aneka penipuan dengan berbagai-bagai cara yang lebih canggih?

0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP