Kenapa Menangguh-nangguhkan Qada' Puasa?
>> Sunday, October 20, 2013
KENAPA MENANGGUH-NANGGUHKAN QADA’ PUASA??
Oleh:
Syeikh Akbar Almarhum Mahmmud Shaltut,
bekas Cancler Azhar Universiti dan seorang tokoh agama yang terkenal di
abad 20.
Dato’ Yusuf Zaky Yaacob [1970an]
Sebagaimana yang diketahui bahawa
qada’ puasa itu wajib di atas setiap orang yang luput berpuasa di bulan
Ramadan samada semua atau setengah. Di sana ada orang-orang yang tidak dapat
berpuasa kerana keuzuran kesihatan atau kerana sebab-sebab yang dibenar oleh
syara’, iaitu seperti orang sakit, orang di dalam persafiran, perempuan yang
berhaid dan nifas. Begitu juga di sana ada orang-orang yang tersalah buka puasa,
iaitu seperti mereka berbuka sebelum jatuh matahari dengan sangakaan matahari telah
jatuh, atau mereka makan selepas fajar
menyingsing dengan sangkaan fajar belum lagi menyingsing. Semua orang ini wajib
mengqada’ puasa mereka secara sali.
Tapi banyak
orang yang suka mencuaikan qada’ puasa yang terlupa. Kadang-kadang mereka
memang ingat, tapi selalu menipu diri mereka dengan tangguh menangguh dari satu
hari ke satu hari, dari minggu ke minggu, dari bulan ke bulan dan dari tahun ke
tahun sehingga dia mati menanggung hutang puasa yang wajib di atasnya.
Kewajipan
seorang Muslim seharusnya sentiasa tidak melupakan hak-hak Tuhannya, tindakan
menyegerakan qada’ puasa itu lebih baik dari melewat-kewatkannya, kerana
seseorang yang benar-benar Mukmin itu tidak sugia melewat-lewatkan penunaian
hak-hak Allah setelah hilang sebab-sebab keuzurannya kerana tidak ada seorang
pun tahu bilakah dia akan mati?
Andai seseorang
itu cuai dari mengqada’kan puasanya sehingga datang Ramadan yang lain, maka dia
pasti tunaikan puasa Ramadan tahun itu, selepas itu barulah dia harus
mengerjakan puasa qada’. Dan andainya seseorang itu terus sahaja menempoh sehingga
dia mati tanpa berksempatan mengqadakan puasanya, maka dia adalah dianggap
bertanggungjawab di hadapan Allah, juga dianggap tidak sempurna dan tidak
sampai ke darjat orang-orang yang menunaikan puasa di sisi Allah.
Mengikut
pendapat kebanyakan ulama’, puasa qada’ itu
tdak diwajibkan dilakukan berturut-turut, tapi disunatkan berbuat
demikian. Suatu masa Rasulullah ditanya orang tentang mengqada’ puasa
putus-putus, tidak berturut-turut. Lalu Rasulullah bersabda, “Hal itu terpulanglah kepada saudara.
Andainya salah seorang dari saudara menanggung hutang lalu dibayarnya
sedikit-sedikit, iaitu satu dua dirham bukankah itu bererti membayar hutang
juga. Tuhan itu lebih wajar untuk memaaaf dan mengampunkan”.
Malam Al-Qadar
Sudah menjadi kebiasaan kepada umat Muslimin sejak prubakala lagi merayakan malam al-Qadar pada 27 Ramadan. Malam al-Qadar telah disebut dalam al-Quran dalam surah khusus dengan nama Surah al-Qadar. Begitu juga malam itu telah disebut dalam banyak Hadis-hadis yang mana Hadis-hadis itu telah memberi galakan agar malam itu dihidupkan dengan amal ibadat sambil menjanjikan balasan pahala dan keampunan. Maksud merayakan malam itu ialah pengabdian diri kepada Allah, berdoa dengan penuh kejujuran, pengenangan kepada Allah dan beribadat. Menurut ceirta Siti Aiyah, “Biasanya Rasulullah bila masuk sepuluhan yang akhir [dari bulan Ramadan], ia pun berjaga lalu menggerakkan sekalian ahlinya dan mengemaskan tali pinggang”. Maksud “mengemaskan tali pinggang itu”, membayangkan kesungguhannya beriabdat”.
Ulama telah
berselisih pendapat tentang erti malam al-Qadar, tentang hakikatnya dan tentang
waktunya serta apa yang berlaku padanya. Perselisihan ini telah melahirkan
empat puluh tujuh pendapat. Tidak payahlah kita membuang waktu untuk
menjelaskan pendapat-pendapat itu. Pendapat yang gemar saya kemukakan kepada
saudara kaum Muslimin ialah Malam al-Qadar itu ialah malam permulaan diturun
al-Quran sebagaimana telah diterangkan oleh Surah al-Qadar. “Sesungguhnya
Kami telah turunkan al-Quran di Malam a-Qadar”.[Surah al-Qadar ayat
1].iaitu ketika turunnya “Iqraq Bimirbikalazi Khalak ?”.
Malam itu satu
malam di bulan Ramadan yang dditurunkan padanya al-Quran sebagai petunjuk
kepada manusia. “Bulan Ramadan adalah [bulan] yang di dalamnya diturunkan
al-Quran, sebagai petunjuk bagi manusia dan penjelasan-penjelasan mengenai
petunjuk dan pembeza [antara yang benar
dan yang batil”. Ayat 185 Surah al-Baqarah]. Dan malam itu telah disifatkan
pula sebagai satu malam yang penuh keberkatan sebagai tersebut di awal Surah
al-Dukhan, “Ha Mim demi kitab yang nyata, seungguhnya Kami telah turunkannya
di suatu malam yang penuh
berkah ?”
Jadi nyatalah
bahawa malam al-Qadar itu adalah satu malam yang bersejarah, malam kita
mengenangkan nikmat Allah kepada manusia yang telah mengurniakan kitab suci
al-Quran. Erti al-Qadar ialah “Keagungan dan Kebesaran”. Malam itu telah
disifatkan sebagai malam agung dengan sebab turunnya al-Quran yang memberi
petunjuk kepada yang sesat dan memberi pengajaran kepada jahil, memberi undang-undang
yang mengatur urusan hidup manusia, seperti merintis jalan kemuliaan dan
membebaskan mereka dari segala belenggu. Malam yang seperti ini sudah selayaknya
diagung-agungkan dan dihidupkan dengan amal iabdat, dan dicurahkan dengan
kesyukuran terhadap Allah. Allah telah menggambarkan kebesaran Ramadan itu
dengan tanda-tanda tanya dengan mengulangi kalimah “al-Qadar” sebanyak
tiga kali dalam ayat itu, “Sesungguhnya Kami telah turunkan al-Quran di
Malam al-Qadar. Apakh engkau tahu malam al-Qadar itu? Malam al-Qadar itu lebih
baik dari seribu bulan”.
Dalam ayat itu
bukan sahaja Allah agung-agungkan malam al-Qadar sekadar itu sahaja, malah
terus menceritakan satu berita ghaib iaitu pada malam itu turunnya para
Malaikat dan Jibril sebagai merayakan bahawa matahari hidayah tidak lama lagi
akan terserlah dan bahawa kebajikan dan kebaikan akan meliputi seluruh alam.
Dan bahawa Muhammad telah menghulurkan undang-undang Allah kepada seluruh umat
manusia untuk mengeluarkan mereka dalam kelam gelita kepada cahaya benderang,
untuk menggembalikan mereka kepada asal kejadian mereka yang baik dan untuk
membimbingi mereka ke jalan Allah yang lurus. Itulah Malam al-Qadar dan inilah
cara menghidupkan malam itu.
0 comments:
Post a Comment