PULAU PANGKOR YANG DIRINDUI PELANCONG- JUGA MENYIMPAN SEJARAH -KEMBARA KE PANGKOR
>> Thursday, November 21, 2013
PULAU PANGKOR YANG DIRINDUI PELANCONG
“Maka apakah mereka tidak pernah mengadakan perjalanan di
bumi sehingga dapat memerhatikan bagaimana kesudahan orang yang sebelum mereka.
Allah telah membinasakan mereka dan bagi orang kafir akan menerima [nasib] yang
serupa itu”. Muhammad: 10
[Klik: ke Menara Condong Teluk Intan]
[Klik: ke Menara Condong Teluk Intan]
MEREKA yang pernah belajar sejarah Malaysia, khususnya sejarah Negeri Perak Darul Redzuan, sudah itu mengetahui Pulau Pangkor yang menyimpan titik-titik sejarah tanah air yang penting yang akan menjadi kenangan sepanjang zaman.
Pulau Pangkor sebuah pulau tropikal yang kecil yang menarik dan terletak di
Muara Sungai Dinding di Laut Selat Melaka yang sejak dahulu lagi menjadi
lalu-lintas penting kepada para pelaut segala bangsa, termasuk para penjajah.
Luasnya hanya 8 kilometer persegi. Pulau Pangkor seumpama seorang puteri rupawan yang menjadi rebutan kuasa-kuasa asing untuk memilikinya yang telah berjaya mencetuskan persengketaan dan penumpahan darah yang merupakan sebahagian daripada rentenan sejarah tanah air yang panjang.
Luasnya hanya 8 kilometer persegi. Pulau Pangkor seumpama seorang puteri rupawan yang menjadi rebutan kuasa-kuasa asing untuk memilikinya yang telah berjaya mencetuskan persengketaan dan penumpahan darah yang merupakan sebahagian daripada rentenan sejarah tanah air yang panjang.
Dari Kampung Gajah kami bertolak ke Pulau Pangkor. Kami tidak terus ke bandar Lumut, tapi menuju ke Marina Island untuk menaiki fery di situ yang tempoh perjalanan ke Pulau Pangkor jauh clebih cepat daripada menaiki fery di bandar Lumut seperti yag pernah diceritakan sebelum ini.
Kami sampai di Marina Island, pulau buatan manusia, kira-kira dua puluh minit sebelum fery bertolak mengikut rutin jadual yang telah ditetapkan. Pelancong-pelancong kelihatan telah ramai sedang menunggu fery untuk ke Pulau Pangkor, termasuk kumpulan-kumpulan pelajar-pelajar sekolah. Tambangnya RM10 untuk dewasa dan RM6 untuk kanak-kanak, pergi dan balik.
Dari Marina Island kami nampak Pulau Pangkor dari jarak kejauhan terapung di atas laut Selat Melaka.
Keliling Pulau Pangkor
Kami mempunyai masa yang terlalu suntuk untuk berada di Pulau Pangkor yang
bersejarah itu. Tidak sampai dua jam, kerana kami terpakasa mengejar fery untuk
balik ke Tanah Besar Semenanjung yang dijadual akan berlepas pukul 1.45 tengah
untuk terus balik semula ke Sungai Buloh, Selangor, setelah dua hari berada di
bumi Perak Darul Redzuan.
Kami terus menyewa sebuah kereta untuk berputar-putar di Pulau Pangkor, dan
dengan tujuan untuk melawat beberapa lokasi yang biasanya menjadi singgahan para
pelancong.
Sewa keretanya RM40, dan kami mengisi minyak RM 10, kerana kami tidak mengetahui adakah tangki minyak kereta itu berisi atau tidak, kerana seperti biasalah, kereta sewa seperti itu, meter minyaknya telah dimatikan. Bagi mereka yang ragu-ragu tentang kandungan minyak kereta yang mereka sewa itu tentu mengisinya dengan lebih banyak, untuk megelak kereta daripada mati kekeringan minyak di dalam perjalanan.
Selain daripada penggunaan kenderaan darat, Pulau Pangkor juga boleh
dijelajahi dengan berjalan kaki dan ikut laut dengan menaiki bot.
Jalannya mengeliling Pulau Pangkor, menjalari kaki bukit yang berhutan sebelah dan berpantai sebelah. Jalannya agak sempit, dan bercerung, berselekoh, malah ada yang berselekoh patah dan mendaki dan menuruni jurang yang memaksa pemandu-pemandunya memandu dengan lebih cermat dan teliti untuk mengelak daripada terlibat dalam kemalangan.
Pantai Pulau Pangkor memang menarik, indah menawan dan dengan kebersihan
yang terkawal. Ada pantai berpasir dan landai, ada yang berpokok-pokok dan juga
dijajari batu-batu kecil dan besar yang menambahkan lagi keindahan alam Pulau Pangkor.
Antara pantai-pantainya yang termasyur indah ialah pantai Pasir Bogak, sempena
pokok Bogak yang banyak tumbuh di situ,Teluk Ketapang dan Teluk Nipah, sempena
daripada nama pokok nipah yang banyak tumbuh di situ. Pantai-pantai ini cantik,
memukau pandangan mata.
Keropok Ikan
Seperti kebanyakan tempat-tempat lain di Malaysia, Pulau Pangkor mempunyai
penduduk yang majmuk, di mana sebahagian besarnya orang Cina, diikuti oleh
orang Melayu dan orang India. Bilangan penduduknya kira-kira 25, 000 orang dari
berbagai-bagi kaum itu. Kebanyakan mereka hidup sebagai nelayan, dan
menghasilkan produk makanan laut sebagai sumber pendapatan.
Seperti pelancong-pelancong lain juga, kami singgah di sebuah kilang memproses produk hasil-hasil dari laut dan membeli sedikit sebagai olih-olih.
Seperti pelancong-pelancong lain juga, kami singgah di sebuah kilang memproses produk hasil-hasil dari laut dan membeli sedikit sebagai olih-olih.
Tapi saya tidak ada pula melihat keropok ikan sebagaimana keropok yang diusahakan oleh orang-orang Pantai Timur, khususnya Kelantan dan Trengganu dijual di Pulau Pangkor ini. Keropok ikan yang diperbuat daripada bermacam-macam jenis ikan. Atau keropok lekor, yang masyur di Trengganu. Tidak ada sesiapakah berfikir untuk mengusahakannya, sedang Pulau Pangkor adalah ladang ikan laut? Tentulah tidak sukar untuk mencari ikan sebagai bahan utama keropok.
Saya percaya, kalau bekalan keropok ikannya baik, sedap dan tidak menggatalkan lidah dan mulut, sudah tentu ia akan mendapat sambutan. Senafas itu buat permulaannya, kalau memang belum ada, maka gerai-gerai menjual keropok keping goreng dan keropok lekor bolih juga dibuka di Pulau Pangkor. Siapa berani mencubanya?
Rumah Ibadat
Untuk kemudahan orang-orang Islam beribadat di Pulau Pangkor ini terdapat
dua buah masjid, iaitu Masjid al-Khairiah yang terletak di Sungai Pinang Kecil
dan Masjid Telok Raja Bayang di Pekan Pangkor.
Untuk orang Cina pula terdapat Tokong Fu Ling Kung, di mana terdapat
replika tembok besar Negeri Cina. Dan terdapat juga sebuah rumah ibadat
penganut agama Hindu di Pulau Pangkor.
Pulau Pangkor adalah bumi kelahiran Dato’ Zambry bin Abdul Kadir seorang
ahli politik dan Menteri Besar Perak .
Kota Belanda
Mula-mula kami singgah di suatu peninggalan sejarah yang menjadi tarikan kepada para pelancong ke Pulau Pangkor,
iaitu sisa-sisa runtuhan sebuah kota penjarah Belanda yang dikenali dengan
panggilan Kota Belanda, yang terletak di kampung nelayan, Teluk Gedung, di
Selatan Pulau Pangkor. Dari Jeti Pulau Pangkor ia mengambil masa kira-kira 15
minit untuk sampai ke situ dengan berkereta. Kota itu sudah tidak beratap, dan
dinding di bahagian depannya pun telah tidak ada lagi.
Kota ini dibina oleh penjajah Belanda pada tahun 1680, lebih dari 300 tahun yang lalu. Pertama untuk dijadikan kubu pertahanan dari serangan lanun-lanun dan juga serangan penduduk-penduduk tempatan yang memberontak kerana bencikan pendudukan mereka. Kedua untuk mengawal lalu-lalang perdagangan negeri Perak, terutama bijih timah yang amat berharga pada masa itu dan banyak terdapat di negeri Perak. Ketiga ia dijadikan stor tempat menyimpan bijih timah yang dihasilkan di Perak dan juga barang-brang lain yang berharga untuk dibawa balik ke negara mereka.
Justeru itu Belanda menempatkan bala tenteranya di kubu tersebut. Mengikut
sejarahnya, kota Belanda itu pernah diserang oleh para pejuang Panglima Kulup
yang membinasakan kota itu.Tapi kota itu dibina semula oleh penjarah Belanda
pada tahun 1749.
Kemudian kami singgah pula untuk meninjau sebuah batu besar yang dipanggil batu bersurat yang terletak di Teluk Gedung.
Kami juga singgah dan naik ke sebuah menara pemerhati yang terletak di
pinggir jalan untuk meninjau keadaan sekeliling, terutama ke laut lepas yang
luas terbentang dengan airnya yang membiru. Waktu itu tengah hari, pandangannya
tidaklah seindah di waktu petang atau senja di kala mata hari berlabuh di kaki
lagi.
Sebahagian daripada tangga untuk naik ke menara itu telah rosak dan boleh
membahayakan, kerana sebahagian daripada pagar tangga itu telah tidak ada lagi, entah
ke mana dan kalau kurang hati-hati boleh menjerumuskan orang untuk jatuh.
Kenapa dibiarkan begitu oleh pihak berkuasa yang seharusnya memberi keutamaan
kepada keselamatan awam, terutama para pelancongnya?
Bila kami sampai balik ke bandar Pulau Pangkor , selepas menghabiskan satu
pusingan keliling Pulau Pangkor, masa telah terlalu singkat untuk kami berlengah-lengah.
Kami hanya sempat masuk ke sebuah kedai menjual pakaian. Rancangan kami pada mulanya
untuk makan tengah hari di Pulau Pangkor pun terpaksa dibatalkan untuk mengejar
fery yang akan meninggalkan kami jika kami terlewat sampai ke jeti dan terpaksa
menunggu fery yang lain pula.
Dengan menaiki fery yang bertolak kira-kira pukul 1.45 menuju ke tanah
besar Semenanjung, kami tinggalkan pulau destinasi pelancongan itu yang dijangka
akan menjadi sebuah pusat pelancongan bertaraf antara bangsa pada tahun 2015
nanti. Pelancongan itulah menjadi nadi industrinya yang penting untuk mengauk
pendapatan di samping indusri menghasilkan produk makanan laut.
Perjanjian Pangkor
Semasa di atas fery yang bergerak membelah laut Selat Melaka itu saya
terkenang kepada satu peristiwa sejarah yang penting yang pernah berlaku di
Pulau Pangkor yang berkait dengan negeri Perak khasnya dan sejarah Malaysia
amnya. Pada tahun 1874 telah dimeteraikan satu perjanjian yang kemudiannya dikenali dengan Perjanjian
Pangkor. Perjanjian itu berlangsung antara Sir Andrew Clarke, Gabenor Negeri
Selat yang berpengkalan di Singapura dengan Sultan Abdullah. Perjanjian Pangkor
itu telah melantik Sultan Abdullah sebagai Sultan Perak, dan sebagai balasannya
Raja Abdullah bersetuju menerima seorang residen British. Justeru itu J. W. W. Birch
telah dilantik sebagai residen sementara dan Kapten Speedy sebagai penolong
residen. Tugas residen ialah membantu sultan dalam mentadbir negeri, kecuali
perkara yang bersangkutan dengan adat istiadat dan agama.
Fikiran saya terus melayang jauh melintasi renggang masa yang terus
meluncur laju. Perjanjian Pangkor ini telah menjadi barah, mencetuskan Perang
Perak yang telah menelan korban yang bukan sedikit. Perjanjian Pangkor
mempunyai lubang-lubang kelemahan ketara yang mencetuskan pertumpahan darah
itu. Melalui Perjanjian Pangkor itu Sir Andrew Clarke telah melakukan kesilapan
besar melantik Raja Abdullah sebagai Sultan kerana beliau seorang pemimpin yang
tidak cekap dan mementingkan diri sendiri. Perjanjian Pangkor itu juga bererti Sir
Andrew Clarke mengenepikan Raja Ismail
dan Ngah Ibrahim [Menteri Larut] yang berpengaruh dan mempunyai pengikut yang
ramai.
Perlantikan J. W. W. Birch sebagai residen juga tidak sesuai. Pengambilan
masa yang lama untuk melantik beliau sebagai residen, telah menimbulkan
kekosongan yang menyebabkan Raja Abdullah telah bertindak bebas tanpa kawalan
residen, justeru bila J. W. W. Birch benar-benar dilantik menjadi residen, Raja
Abdullah merasa tidak selesa dan merasa J. W. W. Birch ingin menganggu semua
pentadbirannya.
Sementara itu J. W. W. Birch pula seorang yang berperangai tergesa-gesa dan
kurang kebijaksanaan dalam menghadapi problam-problam yang timbul, terutama
mengenai perkara-perkara yang mempunayi kepentigan dengan orang Melayu. Malah J.
W. W. Birch sebenarnya tidak memahami tata
cara hidup dan adat istiadat orang-orang Melayu. Ini menyebabkan beliau campor
tangan sesuka hatinya dalam hal ehal negeri dan juga adat istiadat orang Melayu.
Dari sinilah titik-titik pertentangan itu bermula yang mencetuskan
kemarahan di kalangan pembesar-pembesar Melayu. Ia berekor dengan pembunuhan J.
W. W. Birch di Pasir Salak pada 1 Novemer 1875 oleh Dato Maharaja Lela. Berikutnya
British menghantar tenteranya menyerang Pasir Salak yang telah berjaya
mencetuskan Perang Perak.
Dan akhirnya pada pertengahan tahun 1876 semua pembesar-pembesar Melayu yang terlibat dalam pembunuhan J. W. W. Birch itu berjaya diberkas oleh penjajah British. Dato’ Maharaja Lela dan rakan-rakan seperjuanganya telah menjalani hukum gantung di Matang, pada bulan Januari 1877. Sementara Raja Abdullah dibuang ke Pulau Seychelles, dan Raja Ismail pula dibuang ke Johor dan mangkat di sana pada tahun1889. Seterusnya Raja Yusoff yang tidak terlibat dalam komplot pembunuhan itu telah dilantik menjadi Raja Perak mengganti Raja Abdullah.
Layangan ingatan saya terbantur di situ, dengan kesampaiannya fery di jeti Marina Island untuk membolehkan kami mendarat ke Tanah Besar Semenanjung. Sayonara Pangkur yang telah melakar baris-baris penting dalam sejarah negeri Perak khasnya dan sejarah Malaysia amnya.
0 comments:
Post a Comment