CINTA SUCI ZAHRANA DAN BENGAWAN SOLO
>> Saturday, July 27, 2013
NOVEL “Cinta
Suci Zahrana” adalah kisah yang berpusat kepada seorang gadis bernama Zahrana. Latarbelakang
kisah berputar di beberapa tempat, iaitu di Solo, di negara Tembok Besar Cina dan
juga di tempat-tempat lain di Indonesia. Zahrana seorang gadis yang cekal dalam
mengejar cita-cita untuk memburu ilmu pengetahuan hingga tercicir dalam mencari
seorang teman hidup, iaitu suami, hingga usianya melewati 30-an tahun sehingga
dia bergelar anak dara tua. Dalam usaha mengejar cita-cita dan memburu seorang
suami inilah berbagai-bagai peristiwa telah berlaku menimpa Zaharana, gadis
yang cekal, tabah dan berhati mulia ini dengan aneka kepedihan, kesedihan,
kedukalaraan, kekecewaaan.
Tapi berkat
ketabahan, keyakinan dan keimananya, Zahrana akhirnya telah dikurniakan seorang
suami yang beberapa tahun lebih muda darinya dan juga bekas seorang pelajarnya
sendiri. Di situ Zahrana menempa kebahagiannya sebagai seorang wanita yang
tabah setelah dihempaskan dengan ujian dan cubaan yang bukan kepalang. Novelis Habiburrahman
melukiskan kemuncak kebahagian Zahrana itu dengan madahnya, “Malam itu Zahrana sangat
bahagia. Usai akad nikah Hasan mengajak Zahrana menaiki keretanya menuju hotel
termewah di kota Semarang. Di dalam hotel, dengan penuh kekhusyukan Zahrana
menunaikan ibadahnya sebagai seorang isteri. Ibadah yang sudah lama dia
tunggu-tunggu bersama seorang suami. Di mata Hasan, Zahrana yang tampak manis
dengan tudung putihnya ternyata jauh lebih manis ketika rambutnya terurai. Hanya
dia yang tahu betapa manisnya Zahrana. Mereka berdua saling mengangumi, saling
mencintai dan saling menghormati. Kebahagian Zahrana malam itu menghapus semua
derita yang dialaminya. Tasbih selalu mengiringi tarikan nafasnya. Dia semakin
yakin, bahawa Allah bersama orang yang sabar dan ihsan”.
Saya
bukan hendak mengulas novel yang cantik ini. Patut dimilki oleh peminat-peminat
novel, terutama dari kalangan generasi muda. Dengan itu, sudah tiga buah novel
novelis hebat, Habiburrahman El Shirazy saya ikuti, dan berharap untuk
memperolehi novel-novel beliau yang lain lagi. Namun begitu saya bukan seorang
pengulas novel, tapi seorang pembaca biasa yang mencari butir-butir
taburan-taburan ilmu yang mungkin terdapat dalam novel-novel seperti ini, di
samping menerokai buku-buku ilmiah yang biasa. Justeru apakah yang ingin saya
bicarakan sebenarnya di sini?
Membaca
nama Solo dalam novel ini secara automatik mengingatkan saya kepada Sungai Solo
atau lebih tepatnya Bengawan Solo. Nama Bangawan Solo ini telah diabadikan
dalam sebuah lagu tradisional yang terkenal di seluruh dunia dengan jodol
Bengawan Solo didendangkan oleh artis-artis terkenal di Indonesia. Saya tidak
tahu kenapa sejak zaman kanak-kanak lagi, saya amat terpesona dengan lagu
Bengawan Solo ini. Saya pun tidak tahu mengapa Bengawan Solo meruntun hati
ketika mendengarnya sampai ke hari ini. Mengikut perkiraan saya, dendangan asal
Bengawan Solo lebih memikat hati saya
daripada daripada berbagai-bagai versi dendangan yang ada pada hari ini. Pada
masa itu Bengawan Solo ini hanya boleh didengar menerusi dari corong Radio
Malaya. Saya rasa selama bertahun-tahun lamanya lagu itu diputarkan.
Saya
sebenarnya, masih belum menjejaki kaki ke bumi Solo. Tapi saya telah sampai ke Lamongan. Solo ialah nama timangaan
kepada nama Surakarta yang mempunyai penduduk seramai lebih dari 520,061 orang
dalam tahun 2009. Jauh sekali daripada pernah menikmati keindahan Bengawan Solo
yang telah menjadi inspirasi kepada Gesang Martohartono menggubah lagu
Bengawan Solo yang menjadi sebuah lagu tradisional yang terkenal di seluruh
Indonesia itu.
Bengawan
Solo berpunca dari gunung berapi Lawu yang terletak di sempadan antara Jawa
Timur dan Jawa Barat. Airnya mengalir dan terus mengalir ke Laut Jawa, berlekar-lekar
sepanjang kira-kira 600 kilometer. Selepas mengalir melewati bumi Solo, sungai
itu mengalir ke arah utara di sekitar Gunung Lawu dan kemudian membelot ke arah
Timur melepasi Jawa Timur dalam regensi Nagawi. Selepas itu Bengawan Solo
berpaling ke arah utara lagi, membentuk perbatasan antara Blora Regensi, Jawa
Tengah dan regensi Bojonegoro Jawa Timur. Daripada bandar Cepu di Blora, Sungai
Solo berpaling ke arah Timur dan
melewati ibu negeri regensi Bojonegoro. Dari situ ia terus mengalir ke arah
Timur melewati regensi Lamongan dan Gersik. Bahagian akhir Sungai Solo
kira-kira bermula dari regensi Bojonegoro adalah melewati bumi yang kebanyakan
tanahnya mendatar.
Delta
Bengawan Solo terletak berhampiran bandar Sedayu dalam regensi Gresik. Di situ
telah dibina sebuah terusan air yang
dibina oleh penjajah Belanda pada tahun 1890an untuk megubah aliran air
Bengawan Solo ke Laut Jawa, sedangkan asalnya Sungai Solo mengalir ke Selat
Madura. Tujuannya ialah untuk menghalang lumpur-lumpur dari berkumpul memenuhi
Selat Madura yang akan menghalang jalan laut untuk menuju ke bandar pelabuhan
Surabaya
Bengawan
ialah berasal dari perkataan Jawa lama yang bererti sungai, dan Bengawan
Solo adalah merupakan sungai yang
terpanjang di Pulau Jawa Indonesia. Sungai ini amat berjasa kepada makhkuk
Allah yang tinggal disekitar Lembah Sungai Solo sebagai sumber bekalan air
kepada mereka, kepada haiwan dan juga untuk mengairkan usaha-usaha pertanian di
bahagian Timur dan Utara Pulau Jawa. Ia amat penting dari segi sejarah, kerana
di perlembahan Bengawan Solo telah banyak ditemui sisa-sisa hominid manusia
hari ini, terutama di suatu tempat bernama Sangiran, termasuk fosil awal manusia
yang pertama ditemui di luar Eropah, yang dikenali dengan tengkorak “Manusia
Jawa” atau “Java Man”.
Catatan
sejarah menunjukkan Bengawan Solo memain peranan yang penting dalam sejarah
Inonesia, khususnya Pulau Jawa. Airnya penting untuk pertanian, khususnya para
petani. Air Sungai Solo mengalirkan bahan-bahan dari gunung berapi yang penting
untuk menyuburkan tanah-tanah di sekitarnya. Ia juga menjadi peghubung yang
penting antara bandar-bandar pelabuhan di pantai utara Jawa dengan sawah-sawah
padi di pendalaman, sebagai jalan pengangkutan untuk mengagkut beras-beras itu ke pelabuhan-pelabuhan untuk
diperdagangkan. Demikianlah sedikit latar Bengawan Solo yang dapat saya pungut.
Bengawan
Solo telah lama terkenal sebagai sebuah bengawan mistik kepada
penduduk-penduduk di Pulau Jawa yang dikaitkan dengan berbagai-bagai kisah dan
legenda berhubung sungai yang dianggap keramat oleh sebahagian dari mereka.
Malah ia dikaitkan dengan sebuah legenda yang memilukan hati yang berputar
sekitar Bengawan Solo.
Dalam
tahun 1950an dulu sebuah kisah berputar Bengawan Solo telah difilemkan di layar
perak. Bwngawan Solo yang pada masa itu merupakan sebuah sungai keramat kepada
penduduk Solo, telah dijadikdan objek di mana orang ramai memohon hajat mereka
kepada penunggu sungai itu, terutama untuk memperoleh keturuan jika telah lama
mendirikan rumahtangga tapi tidak dikurniakan anak. Ia dilakukan dengan
cara-cara tertentu. Tidaklah diketahui adakah khurafat itu masih hidup lagi
sampai sekarang atau telah lupus?
“Sesudah
berliku membasah ladang dan sawah, desa dan kota, sebagai orang membagi amal
kepada sesamanya, mengalirlah akhirnya sang air ke laut. Seribu satu rahsia
ditelannya, beraneka kejadian disaksikannya. Dari masa ke masa, dari abad ke
abad. Kadang berat air mengalir, merah kotor penuh lumpur pedih sedih tengah
berkabung bagai orang menuju kubur, kadang deras arus meluncur, riang bersiul,
nyaring bernyanyi, bagaikan perawan mendapat
cium”. Tulis Kotot Sukardi dalam Bengwan Solo.
Legenda
Bengawan Solo ini bermula dengan peristiwa-peristiwa sedih yang mengharukan,
tapi berakhir degan happy ending. Kisah bermula dengan seorang perawan yang
digambarkan begitu cantiknya. Gambaran kencantikannya,”……seorang gadis rupawan,
halus budinya. Perawan solo tulen! Bentuk badannya, roman mukanya, warna
kulitnya, tutur bahasanya, irama jalannya, semua serba Solo. Baik dipandang
dari jauh, mahupun dilihat dari dekat ia tetap cantik, Keliru, bukan cantik,
tuan manis ia! Dan ia tetap manis, baik ia tersenyum, mahupun ia menangis, baik
bernyanyi mahupun menjerit. Lebih-lebih jika si jelita naik dari bengawan
sehabis mandi.............Jika di dunia ini tidak ada adat sopan santun, maka
tiap-tiap tangan lelaki barangkali akan terulur mencubit bibir atau pipinya,
kalau ia sedang termenung”. Demikian cantik dan mempesonakan gadis ini mengikut
gambaran Kotot Sukardi.
Perawan
ini namanya Winangsih tinggal dengan ibunya seorang janda di pinggiran Bengawan
Solo. Ramai para pemuda tergila-gilakannya, tapi tidak berjaya memikat hatinya,
kecuali seorang lelaki bangsawan berharta, R. M. Suprapto yang pandai menggoda
dengan pujuk dan rayunya, menyebabkan hati gadis ini menjadi cair. Larangan
ibunya tidak lagi diendahkan. Cinta butanya terahdap lelaki yang bermata
keranjang itu tetap utuh.
Hubungan
sulit itu telah meilahirkan dua orang anak perempuan yang cantik dan jelita
dinamakan Sriwulan dan Hindrawati. Ibu mereka Winangsih telah mengambil jalan
singkat dengan terjun ke dalam Bengawan Solo kerana tidak tahan dengan penderitaan
akibat ditinggalkan oleh lelaki yang memang telah pun mempunyai isteri itu.
Nasib baik kedua-dua anak perempuan itu diambil dijadikan anak angkat oleh dua
orang yang berlainan, iaitu Pak Kromo dan S. M. Sudigo yang menyebabkan
kedua-dua beradik itu terpaksa berpisah. Sriwulan bersama Pak Kromo dan
Hindrawati bersama R. M. Sudigdo. Kedua-kedua anak itu menempuh nasib yang
berlainan di mana Hindrawati hidup dalam melarat kesusahan sementara Sriwulan
hidup dalam kemewahan yang melimpah. Walau bagaimana pun kedua-duanya membesar
menjadi gadis-gadis yang jelita, lebih-lebih lagi Sriwulan menjadi rebutan
pemuda-pemuda Solo seperti ibunya Winangsih sebelum itu.
Sriwulan
hampir berkahwin dengan suadara lelakinya sendiri, anak lelaki R. M. Suprapto,
namanya Pitono, tapi dihalangi oleh bapak saudaranya seorang peniaga namanya
Prawoto. Dan akhirnya di majlis perkahwinan yang dirancang akan beralangsung
antara Sriwulan dan Pitono segala rahsia telah terbongkar, rahsia bubungan R.
M. Suprapto dan Winangsih dan kedua anak perempuan mereka. Dan di majlis itu
jugalah kedua-dua gadis adik beradik itu bertemu semula sebagai dua orang
sedarah daging.
R. M.
Suprapto yang hidup kesuman dan kejam itu pada akhirnya menamatkan riwayatnya
sendiri dengan terjun ke dalam Bengawan Solo di tempat yang sama Winangsih melemparkan
dirinya untuk mencari kematian. Dia mendengar Winangsih menyeru-neyeru hidup
berdua mati bersama, sebagaimana sumpah setianya kepada wanita yang menjadi
korban kasihnya itu, “Winangsihku sayang, biarkan air dari Bengawan Solo ini
nanti menjadi saksi dari sumpahku. Hidup berdua, mati bersama, tertanam dalam
satu kuburan”.
“Bumi
beredar, zaman beralih, tapi air Bengawan tetap mengalir dari masa ke masa,
menghanyut riwayat, menelan rahasia. Dan takkan dilupakan oleh Sri dan Wati
kematian ibunya, sebelum air Bengawan Solo berhenti mengalir”. Demikian penulis
Kotot Sukardi menamatkan coretannya.
Namun
begitu legenda Bengawan Solo berakhir dengan happy ending.
Demikian
sejenak kisah Bengawan Solo yang terlintas dalam kepala saya selepas membaca
novel Cinta Suci Zahrana karya novelis tersohor Habiburahman El Shirazy.
Sebagai
penyudahnya saya petik sepotong ayat yang terdapat dalam novel itu yang
berbunyi, “Orang yang kelihatannya bahagia adalah kerana harus memiliki ketika
melihat sekuntum bunga harum semerbak, maka dia akan memetik bunga itu untuk
disimpan di biliknya, agar dia dapat menikmati keharumannya sepanjang waktu.
Tetapi orang bahagianya sebenar adalah jika dapat memberi manfaat, kemungkinan
besar akan membiarkan bunga itu tumbuh, bahkan menyirami dan memelihara agar
setiap orang yang melewatinya dapat menikmati keharumannya”.
.
0 comments:
Post a Comment