PERANAN ULAMAK DALAM MEMBENTERAS NAJIS DADAH
>> Thursday, August 1, 2013
PERANAN ULAMAK DALAM MEMBENTERAS NAJIS DADAH
[Oleh: Prof. Dr. Mahmood Zuhdi]
DADAH
adalah salah sejenis bahan yang amat
gampang disalahgunakan. Ia boleh digunakan untuk tujuan yang positif sebagai
sebahagian daripada bahan untuk merawat penyakit, dan boleh juga digunakan
untuk tujuan negatif, untuk menempah penyakit, menjadi penagih dadah. Iniah
yang diistilahkan sebagai penyalahgunaan dadah. Penyalahgunaan dadah ini telah
sekian lama menjadi wabak yang menjadi ancaman berat di seluruh dunia. Tidak
kecuali Malaysia.
Berbagai-bagai
usaha dan ikhtiar sudah dan sedang dilakukan oleh aneka pihak, NGO dan
kerajaan, tapi masih tidak berjaya mencapai natijah yang dimaksudkan, malah
sering kali nampak lebih mencabar dengan berbagai-bagai warna tindakan yang
dilakukan oleh para penagih dan pengedar dadah, yang nampaknya tidak gentar
dengan ancaman tali gantung yang sedia menunggu mereka jika dicekup oleh pihak
berakuasa. Nyawa manusia tidak lagi
penting kepada mereka demi untuk meraih keseronakan dan kemewahan yang
mereka impi-impikan.
Penagih-penagih
tegar beredia untuk menjadi pencuri, penyamun dan juga pembunuh, tanpa memlilh
mangsa untuk mendapat belanja untuk membeli dadah yang jadi pujaan mereka. Ibu
bapa dan saudara mara mereka sering dijadikan mangsa para penagih dengan
tindakan-tindakan agresif untuk mendapat wang membeli dadah. Lebih malangnya
kebanyakan mereka yang terlibat dalam penyalahgunaan najis dadah di negara kita
ini ialah orang-orang Melayu atau orang-orang Islam yang telah ketandusan
akhlak dan moral keIslamannya.
Keadaan ancaman
dadah yang kian kritikal di negara kita ini perlu mendapat perhatian daripada
semua pihak dan lapisan masyarakat, termasuklah sektor-sektor yang menjadi akar
umbinya, iaitu ibu bapa di mana setiap individu manusia dilahir, dibesar dan seterusnya
menjadi remaja dan dewasa di bawah tanggungjawab ibu bapanya. Rumahtanggalah
yang menjadi wadah pertama di mana manusia dibentuk kemanusiaannya untuk
menjadi manusia, haiwan atau syaitan?
Satu sektor
lagi yang penting dalam usaha membenteras penyalahgunaan dadah ialah ahli-ahli
agama, yang terdiri daripada berbagai-bagai jenis profisen, termasuk para alim
ulama’nya yang telah sejak zaman berzaman lagi memain pernan penting dalam
masyarakat, dengan pengaruh-pengaruhnya yang dapat mencorak pembentukan sesebuah masyarakat.
Namun begitu
usaha-usaha yang lebih gigih, teratur dan khusus perlu disusun untuk memberi
impak yang lebih besar kepada usaha anti penyalahgunaan dadah di negara kita.
Kita percaya para ulama’ dan ahli-ahli agama mampu memberi impak yang lebih
besar terhadap usaha membenteras penyalahgunaan dadah, dengan mendapat
kerjasama daripada berbagai-bagai pihak yang wajar berbuat demikian.
Tulisan Prof.
Datok Dr. Mahmood Zuhdi Abdul Majid ini, asalnya sebuah kertas kerja
membincangkan peranan para ulama dan cerdik pandai Islam dalam usaha
membenteras penyalahgunaan dadah di negara kita. Walaupun di dibentang di
sebuah seminar di Kota Bharu kira-kira dua dekad yang lalu, tapi kandungannya
masih relevan dan perlu mendapat perhatian masyarakat, khsusnya pihak-pihak
berkuasa dan juga para cendakiawan Islam dalam usaha memerangi dadah.
Selamat membaca
Mukdimah
Hakikat betapa seriusnya penyalahgunaan dadah di negara kita sekarang ini dapat dibayangkan dengan jelasnya oleh jumlah kes-kes yang begitu besar. Bagi masyarakat Islam, ianya lebih serius lagi, memandangkan lebih separuh daripada jumlah yang besar itu melibatkan orang Islam sendiri. Yang paling membimbangkan lagi ialah bahawa mereka yang terlibat dalam penyalahgunaan dadah ini bukan sahaja terdiri dari golongan tertentu, seperti para belia misalanya, tapi juga banyak golongan, termasuk mereka yang memegang peranan yang agak penting dalam pembangunan dan kepimpinan masyarakat. Sesungguhnya negara kita berada di perimpangan jalan yang agak kritikal dalam masalah ini sekarang, terutama bagi masyarkat Islam sendiri.
Pada umunya
negara telah banyak berusaha dalam mencegah wabak yang menular ini. Penubuhan
sebuah badan khas, seperti PEMADAM dan langkah-langkah keras yang diambil oleh
kerajaan sendiri, baik dalam bentuk undang-undang mahukan dalam bentukan tindakan
lainnya. Di dalam menghadapi dan membenteras penyalahgunaan dadah itu
benar-benar menjadi bukti betapa kita serius dalam usaha-usaha pencegahan ini.
Namun tiada sesiapapun hingga sekarang boleh menegaskan bahawa kejayaan semua
langkah-langkah itu terjamin dan penyalaggunaan dadah itu dapat dibenteras
dengan sewajarnya.
Latarbelakangh
Menyorot secara
ringkas latarbelakangnya dan sebab-sebab asasi mengapa wabak ini boleh berlaku,
kita dengan mudah boleh mengatakan bahawa ianya hasil daripada kemiskinan jiwa
dan keruntuhan moral masyarakat sejagat. Dalam penyalahgunaan dadah ini
sekurang-kurangnya ada dua faktor penting yang memainkan peranan besar, iaitu
mencari keuntungan dan mencari keseronokan. Kedua-dua unsur ini merupakan
natijah yang tabie kepada perkembagan faham kebendaan yang dianuti oleh
masyarakat dunia sekarang ini, tidak terkecuali masyarakat Islam.
Bermula dari
proses penanaman, perusahaan, pengedaran secara besar-besaran dan secara
kecil-kecilan dadah adalah dimaksudkan untuk menjadi alat bagi mengaut
keuntungn besar. Ianya bermula dan berkembang seperti perkara-perkara buruk
yang lain seperti arak, judi, pelacuran dan sebagainya. Dalam sebuah tamadun
kebendaan seperti yang ada pada hari ini, orang akan tetap memperjuangkan
keuntungan dan faedah besar kepada diri sendiri, walaupun terpaksa membunuh
ataupun merosakkan hidup orang lain. Kalau
kita lihat kepada kes-kes yang lebih ringan pun, keadaannya hampir sama.
Atas dasar mencari keuntungan besarlah orang mengadakn sistem riba,
penipuan dalam perdagangan dan sebagainya. Walaupun bagi mencapai keuntungan
seperti itu orang terpaksa memeras dan menindas orang lain.
Di satu pihak
yang lain pula terdapat manusia yang suka mencari keseronakan. Ianya juga
bermula dan berkembang seperti langkah-langkah mencari keseronakan melalui
alat-alat lain seperti arak, judi, pelacuran dan sebagainya. Dalam tamadun yang
bersifat kebendaan seperti yang ada pada hari ini orang mencari keseronokan
kerana keseronakan itu sendiri dan akan terus mengejarnya dengan melupakan
segala nilai-nilai lain sehingga keseronokan itu terus menjadi neraka
kepadanya. Dalam kata lain: Mereka akan terus mengejar keseronakan sehingga
terjerumus ke dalam neraka kseronakan itu sendiri. Dalam kes-kes yang lebih
ringan kita dapati semangat mencari keseronakan inilah jua yang menyeret orang
mengamalkan pemberian riba. Apa yang ternyata pada hari ini, mereka membayar
riba kerana mencari kemewahan jauh lebih besar berganda-ganda daripada yang
terpaksa membayar riba kerana keperluan hidup yang mendesak. Atas asas mencari
keseronakan ini jua orang meminum arak, berjudi dan sebagainya.
Layaknya,
penyalahgunaan dadah adalah suatu peningkatan yang tabie kepada falsafah hidup
kebendaan yang diamalkan oleh masyarakat manusia sekarang ini, termasuk sesetengah masyarakat Islam sendiri. Ianya
merupakan sebahagian dari kemuncak keruntuhan moral umat manusia dan perlu
dilihat berasaskan kepada nilai-nilai moral. Adalah kurang menasabah bagi
kebanyakan progrem pencegahan dan pemulihan hari ini melihat penyalahgunaan
dadah ini dari kacamata material dan fizikal semata-mata apa lagi apabila
berasaskan perhitungan untung rugi kebendaan.
Uasa-usaha
Pencegahan
Sebagaimana
yang disebutkan di atas, selama ini sudah banyak tenaga yang dicurahkan di dalam usaha mencegah atau membenteras
gejala tidak sihat ini. Tinggal lagi usaha-usaha itu boleh diibratkan sebagai
mencurah air ke daun keladi. Ianya tidak mendatangkan hasil yang banyak,
apalagi untuk dapat dibanggakan. Sebab kegagalan atau kurang kejayaan itu pada
umumnya kurang jelas, tapi agak menasabah kalau dikatakan satu daripadanya
ialah ianya tidak berasaskan kepada falsafah yang kukuh dan hanya dilaksanakan
mengikut progrem yang agak pragamatis.
Banyak orang
yang berminat dalam usaha-usaha membenteras penyalahgunaan dadah percaya bahawa
sebab utama kepada berlaku penyalahgunaan dadah itu adalah kurangnya perhatian
ibu bapa terhadap anak-anak mereka, terutama yang berada di umur remaja. Mereka
lalu mencadangkan supaya ibu bapa sentiasa berwaspada. Ada orang lebih suka
berpendapat penyalahgunaan dadah itu muncul dari dorongan-dorongan luar secara
jahat lalu asyik mempersalahkan orang lain dan seterusnya. Daripada
penafisran-penafsiran inilah, usaha-usaha pencegahan dibuat dan ternyata ianya
tidak sampai ke akar umbi masalah. Pada dasarnya semua sebab-sebab yang
disebutkan itu adalah sebab-sebab sebenar,tetapi untuk mengatasi sebab itu kita
perlu pergi lebih jauh, iaitu mengatasi perkara yang melahirkan sebab-sebab itu
sendiri. Pendekatan ini memerlukan kepada asas falsafah yang kukuh.
Di samping
ianya bersifat pragamatis dan tidak mempunyai asas falsafah yang kukuh,
usaha-usaha pencegahan ini juga bersendikan penafsiran-penafsiran materialistik
terhadap penyalahgunaan dadah itu sendiri. Dari sinilah orang membezakan antara
dadah dengan arak, judi, pelacuran dan sebagainya. Adalah suatu hal yang jelas
bahawa perhatian yang lebih telah dibuat oleh pihak-pihak tertentu, termasuk
pihak kerajaan misalnya terhadap penyalahgunaan dadah itu kerana ianya boleh
merugikan ekonomi negara dengan teruk sekali. Perhatian yang sama tidak pula
diberikan kepada arak, judi, pelacuran dan sebagainya, kerana hal-hal yang
demikian tidak membawa kerugian ekonomi, malah sebaliknya menguntungkan negara.
Segala fenomena
yang ada ini, samada ketiadaan falsasfah yang kukuh atau tafsiran-tafsiran yang
materialistik telah menjadikan usaha-usaha pencegahan yang selama ini dilakukan
telah menghasilkan natijah yang lemah. Untuk itu sesautu penilian baru perlu
dibuat dan permasalahan ini perlu dilihat dari asas permasalahan yang sebenar.
Sudut
Keruhanian
Ternyata aspek
keruhanian dan moral harus dijadikan asas falsafah dan progrem kepada
usaha-usaha membenteras penyalahgunaan dadah ini. Ini kerana, sebagaimana
dihuraikan tadi, penyalahgunaan dadah itu sendiri merupakan satu hasil atau
kemuncak kepada kemiskinan jiwa dan kebankrapan moral di kalangan para
penagihnya. Suatu langkah yang
benar-benar berkesan hendaklah dibuat supaya sikap mencari keuntungan tanpa
memperdulikan nilai-nilai lain diberhentikan dalam masyarakat ini. Di samping
itu konsep hiburan itu dan keseronakan jua perlu dibaiki dalam pengertian
masyarakat. Dengan kata lain: Masyarakat perlu diubati dengan nilai-nilai moral
yang murni dan dipupuk dengan asas-asas kejernihan jiwa. Segala usaha dalam
bentuk lain, walau bagaimanapun, boleh diteruskan tapi sekadar menjadi unsur
pembantu.
Di sinilah
sumbangan para ulamak dan ahli-ahli agama diperlukan. Mereka harus memainkan
peranan mereka sebagai suatu golongan yang tunggal dapat melakukannya.
Walau
bagaimanapun dalam melaksanakan tugas mereka ini, para ulamak dan ahli-ahli
agama tidak menghadapi suatu perkara yang bodoh, terutama kerana fahaman
kebendaan dan keruntuhan moral di kalangan masyarakat manusia sekarang ini
sudah menjadi begitu menebal dan sudah berakar umbi, tidak terkecuali dalam
masyarakat Islam sendiri. Berbagai rintangan dan halangan yang akan mereka
hadapi, termasuklah halangan-halangan dari masyarakat Islam sendiri yang
memandang para ulamak dan ahli-ahli agama sebagai penghalang kemajuan dalam
erti fahaman kebendaan yang mereka anuti.
Di samping kita
rasa yakin bahawa para ulamak dan ahli-ahli agama dapat mengatasi
halangan-halangan dan rintangan-rintangan itu, kita jua perlu sedar bahawa
tanpa sokongan dari berbagai-bagai pihak, kejayaan yang akan dicapai nanti akan
lebih kerdil dan lebih dan lambat berbanding kalau sekiranya sokongan-sokongan
yang diperlu itu diperolehi dengan sewajarnya.
Di dalam
menghuraikan masaalah ini kita perlu menerima hakikat bahawa para ulamak dan
ahli-ahli agama hanya merupakan sebahagian daripada berbagai-bagai sektor
masyarakat yang berpengaruh. Di samping mereka terdapat berbagai-bagai sektor
lain yang berupa ahli keluarga, para guru, rakan sebaya, orang-orang surat
khabar, majalah, radio telivisin dan sebagainya. Mengikut pengajian ilmu sosial
sektor ini juga mempunyai pengaruh yang besar terhadap arah dan aliran
perkembangan masyarakat. Kita ambil sahaja seorang anak yang sedang membesar,
peribadi dan perwatakannya dalam proses pembesaran itu akan dipengaruhi oleh
keluarga, rakan sebaya, sekolah di mana dia belajar, sekitar di mana dia
tinggal dan hidup, alat-alat sebaran am seperti radio, tv, surat khabar,
majalah dan sebagainya dan seterusnya tempat-tempat ibadat. Setiap ejensi
pembinaan masyarakat ini ada orang-orangnya dan para ulamak serta ahli agama
hanya berfungsi dalam sebahagian daripadanya sahaja. Katakanlah sekolah dan
tempat-tempat ibadat. Adapun ejensi-ejensi yang lain semuanya dikawal oleh
orang-orang lain. Tanpa sokongan pihak-pihak ini akan berlakulah bak kata
orang, “Sebelah tangan membina dan sebelah tangan lagi meruntuh”.
Atas pengertian
bahawa penyalahgunaan dadah ini bukan satu pokok permasalahan yang tersendiri
tapi merupakan gejala kepada keruntuhan moral yang menyeluruh, maka dalam
melaksanakan tugas pencegahan ini para ulamak dan ahli-ahli agama harus
mengambil metod atau manhaj yang bersepdau atau syumul. Adalah sia-sia kalau
kita menumpukan cara terus kepada usaha memerangi penyalahgunaan dadah dalam
pengertian yang sempit di mana seluruh kegiatan ditujukan kepada penyalahgunaan
itu semata-mata kerana kerja-kerja demikian ibarat kita mematikan pucuk-pucuk
api yang menjulang dengan tidak mematikan sumber-sumber sebenar yang berupa
bara-bara api yang sudah berunggun di bawah. Tugas para ulamak dan ahli-ahli
agama sekarang ini ialah mematikan unggun-unggun api itu. Biar bara padam dan
puntung-puntungnya menjadi arang atau abu. Inilah yang dikatakan sebagai
menghapuskan sesuatu permasalahan itu dari akar umbinya, dan inilah yang
merupakan tugas yang sedang dan telah
dilakukan oleh para ulamak, dan ahli-ahli agama semenjak zaman berzaman
lagi. Malah inilah jua apa yang dimaksudkan dengan penyelesaian yang berasaskan
kepada nilai-nilai moral dan spiritual.
Kegagalan
masyarakat kita dalam memerangi penyalahgunaan dadah selama ini ialah kerana
asyik mematikan pucuk-pucuk dan bunga-bunga api ini dan tidak unggun. Akibatnya
seratus kes yang diselesaikan dua ratus kes yang akan timbul. Ibarat orang
memotong pokok lalang, seratus dipotong, dua ratus yang tumbuh, kerana akar
umbinya masih selamat dan segar.
Sebagaimana
orang mematikan api dengan mematikan unggunnya dan menghapuskan lalang dengan
mencabut akar umbinya maka penyalahgunaan dadah harus dimatikan dengan
membongkar segala pegangan hidup yang materialistik dan “badi” di kalangan
masyarakat kita. Perlu dihapuskan dari masyarakat kita ini segala pandangan
hidup yang diasaskan kepada mencari untung tanpa menghiraukan nilai-nilai ruhani
dan kemanusiaan dan mencari hiburan dan keselesaan hidup kerana hiburan dan
keselesaan itu sendiri. Ini mengertikan kita perlu mengajak masyarakat Islam
negara kita ini kembali kepada masalah pokok ajaran Islam yang maha suci, iaitu
sesuai dengan segala apa yang telah sentiasa dilakukan oleh para ulamak
sekarang ini.
Peranan Para
Ulamak
Berasaskan
kepada huraian ini kita yakini amat salah sekali kalau ada pihak yang
mengatakan bahawa ulamak dan ahli-ahli agama kurang memberi kerjasama di dalam
mencegah atau membenteras penyalahgunaan dadah ini, kerana meskipun orang tidak
dapat melihat ramai para ulamak dan ahli-ahli agama yang pergi mematikan
pucuk-pucuk api itu tapi hakikat sebenarnya para ulamak dan ahli-ahli agama
sedang berhempas pulas mematikan unggun api di bawah itu, dengan senjata dan
kelengkapan yang penuh berdikari para ulamak terus merupakan tentera-tentera
yang tidak mendapat pablisiti dalam usaha memerangi penyalahgunaan dadah ini tapi
terus berjuang dengan membuat banyak kemajuan.
Maka persoalan
sekarang ini bukan ikut serta dalam mencegah penyalahgunaan dadah yang
berleluasa sekarang ini tapi meneruskan lagi usaha-usaha yang telah dilakukan
itu dengan lebih berkesan. Di sinilah, sebagaimana yang ditegaskan di atas, para
ulamak memerlukan sokongan daripada kalangan-kalangan lain dalam masyarakat ini
yang walaupun bukan dalam bentuk membantu para ulamak dan metodnya sendiri,
tapi sekurang-kurangnya jangan bersikap meruntuh apa yang dilakukan oleh para ulamak dan ahli-ahli agama itu
sendiri. Tegasnya jangan berlaku bak kata orang, sebeldi air yang dicurahkan
oleh para ulamak untuk mematikan unggun api itu, segelen minyak pula dicurahkan
oleh kalangan-kalangan lain untuk unggun api yang sama. Inilah apa yang
dimaksdukan, “Sebelah tangan membina dan sebelah tangan meruntuh”.
Adanya
nilai-nlai negatif yang berleluasa dan semangat populer dalam masyarakat kita
sekarang ini telah menghalang kejayaan yang kita cita-citakan dalam mencegah
penyalahgunaan dadah ini dalam pengertian yang luas tadi. Bermula dalam hal-hal
yang wujud dalam keluarga, kalangan rakan-rakan sejawat, sekolah, alat-alat
sebaran am, di tempat-tempat hiburan dan sebagainya itu telah menjadikan
masyarakat kita sekarang ini mempunyai dua tangan yang sangat berbeza. Satunya
membina dan satu lagi meruntuh. Sebab-sebab kepada kelahiran nilai-nilai
negatif dalam ejensi-ejensi masyarakat yang tersebut tadi ialah menebalnya
faham kebendaan dalam sektor-sektor berkenaan. Sehingga sekarang ini bolih
dikatakan hanya tinggal beberapa sektor sahaja lagi yang tidak dirasuk oleh
faham kebendaan itu, termasuk para ulamak dan ahli-ahli agama yang biasa
dikenal oleh orang lain sebagai golongan jumud, beku dan tidak menguntungkan
pembangunan negara.
Kerjasama
Menilai semula
keadaan ini, kita berpendapat, setiap keluarga Islam dalam masyarakat ini harus
kembali kepada nilai-nilai kemurnian Islam. Mereka akan dibantu oleh para
ulamak dan ahli-ahli agama kalau mereka perlu. Sekolah-sekolah al-Quran dan
fardhu ain harus dibina dengan banyaknya bagi memenuhi keperluan itu, terutama
sekali di bandar-bandar dan di pekan-pekan. Kalau perlu kerajaan boleh
memulakan pelajaran wajib dua tahun lebih awal daripada umur sekolah yang ada
sekarang ini bagi tujuan pengajian al-Quran dan fardhu ain secara teratur.
Maktab perguruan Islam dan pusat-pusat pengajian tinggi Islam boleh melatih
para guru dan ahi-ahli agama yang akan bertugas di bidang itu, agar kejayaan
dalam mencapai matalamatnya nanti lebih terjamin.
Pertubuhan-pertubuhan
di peringkat umur sekolah, seperti pengakap dan pandu puteri harus diberi nafas
baru supaya boleh bergerak dengan lebih cergas. Kerjasama dari ahli-ahli agama
boleh diberikan di dalam mengasuh mereka yang terlibat dalam pertubuhan-pertubuhan
ini hal-hal mengenai akhlak dan moral. Sekolah-sekolah jua harus menekankan
sudut-sudut membina peribadi muslim dari maklumat-maklumat tentang Islam
sebagaimana yang diajar pada hari ini, terutama sekali di peringakt rendah dan
menengah. Para guru agama di sekolah-sekolah berkenaan harus diorientasikan
berasaskan kepada keperluan ini.
Di samping itu
alat-alat sebaran am harus dikawal dengan baik oleh kerajaan di mana penyebaran
akhbar-akhbar dan majalah-majalah yang bermoral rendah dan tidak banyak menguntungkan
masyarakat perlu disekat. Radio dan tv harus mengurangkan progrem-progrem
hiburan yang tidak berasaskan seni warisan tamadun manusia yang tinggi dan
menamatkan anggapan kedua-dua alat sebaran itu lebih bersiafat alat hiburan dan
bukannya alat penyebaran ilmu dan maklumat kepada masyarakat. Hal yang sama
perlu dilakukan terhadap alat-alat elektronik yang lain seperti viedo dan
sebagainya.
Amat menasabah
sekali sekarang ini kedai-kedai arak dan kelab-kelab malam ditutup. Para ulamak
dan ahli-ahli agama harus tegas dalam masalah ini demi menjamin hasil
perjuangan mencegah penyalahgunaan dadah ini, kerana hubungan antara arak dan
kelab-kelab malam dengan dadah amat dekat sekali. Kerajaan juga harus faham dan
jangan berdolak-dalik dalam masalah ini. Demi maruah para ulamak dan ahli-ahli
agama, akan datang suatu hari di mana kerjasama tidak akan diberikan kepada
kerajaan selagi kedai-kedai yang menjual arak dan kelab-kelab malam ini tidak
dihapuskan.
Kerjasama-kerjasama
yang tersebut di atas, yang sebahagian melibatkan kerajaan sendiri harus dipandang
serius. Tanpa hal demikian kita sebenarnya tidak betul-betul mahu menghapuskan
penyalahgunaan dadah sekarang ini. Tetapi sebaliknya berpura-pura atau bersikap
melepas batuk di tangga sahaja. Kerjasama ini boleh disifatkan secara mudah
sebagai mengurangkan faham kebendaan di
kalangan masyarakat Islam di negara ini untuk lebih menstabilkan lagi kemajuan
kebendaan yang telah dicapai dengan kemajuan moral dan keruhanian supaya hidup
masyarakat kita tidak tempang.
Rumuasan Dan
Cadangan
Berasakan
perkara-perkara di atas dan dalam penilaian bahawa kerjasama yang rapat boleh
diberikan oleh semua pihak, maka rumusan dan cadangan berikut dicadangkan:
1.Penyalahgunaan dadah adalah satu perbuatan haram yang dilarang oleh agama
Islam dan mereka yang terlibat dengannya akan dibalas dengan keseksaan yang
setempal di akhirat nanti.
2.Mengistiyarkan penagih-penagih dadah sebagai pemabuk-pemabuk candu yang
dipandang sebagai orang yang sangat hina oleh masyarakat Islam dalam negara ini.
3.Menyokong penguatkuasaan hukuman mati terhadap pengedar-pengedar dadah
atas asas ianya sesuai dengan hukuman mengikut hukum jenayah syara’.
4.Mengadakan bulan gerakan anti dadah di seluruh masjid, surau dan
madrasah-madrasah di seluruh negeri di mana semua progrem samada khutbah
Jumaaat, kuliah Maghrib, kuliah Subuh atau ceramah-ceramah biasa diisi dengan
ceramah-ceramah mengenai bahaya penyalahgunaan dadah dan hubungannya dengan
keruntuhan moral dan nilai keruhanian masyarakat sekarang ini.
5.Setiap imam Mukim akan bertanggungjawab mengecam setiap penagih dadah di
dalam mukim masing-maasing dan melaporkan perkara itu kepada pihak berwajib
untuk diambil tindakan selanjutnya. Langkah ini adalah langkah serentak dan
menyeluruh.
6.Meminta kerajaan supaya menambah peruntukan kelas-kelas agama atau
menambah mana-mana peruntukan yang ada bagi para imam dan mubaligh melaksanakan
tanggungjawab masing-masing khusus mengenai pencegahan dadah di daerah
masing-masing.
7.Pertubuhan-pertubuhan agama, seperti pertubuhan-pertubuhan ulamak, kadhi,
guru-guru agama dan sebagainya akan memberikan kerjasama yang erat dengan
PEMADAM dengan cara menyertai progrem-progrem PEMADAM yang telah diatur ataupun
mengadakan progrem sendiri dengan bantuan kewangan dari PEMADAM.
8.Menubuhkan sebuah jawatankuasa anti dadah negeri yang dianggotai oleh
para ulamak dan ahli-ahli agama sahaja di bawah peruntukan dan pimpinan Jabatan
Agama Islam Negeri bagi menjalankan kerja-kerja penyelarasan dan tindakan
lanjut segala gerakan pencegahan di seluruh negeri.
Penutup
Di samping
semuanya itu ada suatu masaalah besar yang mengancam usaha penyalahgunaan dadah
ini, iaitu soal kesungguhan. Kalau kesunggguhan ini ada insya-Allah dalam
jangka beberapa tahun sahaja negeri yang pernah dikenal sebagai Serambi Mekah
akan bebas dari wabak dadah. Kita mengimpikan supaya negeri ini menjadi contoh
di mana gerakan Islam telah membebaskan masyarakat di sini daripada pengaruh
dadah dan berasaskan kepada nilai dan ajaran Islam.
Wallahitaufik
walhidayah.
0 comments:
Post a Comment