Kampung Salor Dalam Nostalgia Perpaduan

>> Wednesday, August 7, 2013




KAMPUNG SALOR DALAM  NOSTALGIA PERPADUAN


Setiap kali tiba bulan Ramadan dan menjelang Aidilfitri ingatan dan kenangan saya kian semarak kepada Kampung Salor, kampung di mana saya dilahir dan dibesarkan dalam sebuah keluarga yang sederhana. Beraneka kenangan bersusun-susun menerpa kotak ingatan dengan perasaan yang berbaur antara sedih dan gembira.

Saya mempunyai kawan-kawan yang ramai, bukan sahaja dengan jiran tetangga, tapi dari seluruh kampung. Mereka semua berada dalam usia kira-kira sebaya. Malah saya juga berkawan dengan orang-orang dewasa, di mana di waktu-waktu tertentu kami berkumpul bersama-sama dan berbual-bual bersama terutama di waktu petang menjelang masuk waktu berbuka puasa. Di waktu senja begini, tempat yang paling kami sukai berkumpul ialah di tebing Sungai Kelantan sebelum kami terjun ke sungai untuk mandi-manda beramai-ramai. Di waktu senja begini, ketika matahari mulai terbenam di ufuk Barat, pandangan kaki langit cukup indah sekali, dengan tebaran mega-mega warna warni menghiasi dada langit. Angin petang berhembus lembut menyegarkan dan permukaan air sungai yang kelihatan beriak-riak kecil ditampar hembuasan angin. Kadang-kadang di waktu malam kami datang lagi bila bulan terang terpampang di langit biru. Ya Allah alangkah indahnya.

Selepas Maghrib, kami akan bertemu pula di Madarsah Pohon Sagu untuk solat Tarawih. Kadang-kadang selepas solat ada disediakan pula makanan berupa kueh-mueh, seperti cendol, sira pisang, noner [ondeh-ondeh], pengat pisang dan sebagainya. Kadang-kadang kalau musim buah, buah duku, langsat, rambutan dan seta [manggis] juga dibawa untuk makan selepas Tarawih di madarah. Madarah Pohon Sagu ini letaknya tidak jauh dari  Kedai Salor. Kami kanak-kanak sudah tentu gembira bila ada makanan selepas Tarawih.

Selepas Solat Tarawih ada di antara kami akan singgah untuk makan colek kerepuk di salah sebuah kedai kopi di situ. Pada waktu itu ada tiga buah kedai kopi, dua buah kepunyaan orang Melayu dan sebuah kepunyaan orang Cina. Ketiga-tiganya mendapat sambutan, baik dalam bulan puasa ataupun pada hari-hari yang biasa.

Kedai kopi Cina ini ada mempunyai dua orang anak gadis, yang usianya peringkat kakak kepada saya, kedua-duanya cantik. Seorang berkulit putih kuning dan seorang hitam manis. Kedua-dua orang gadis ini telah mendapat hidayat dan memeluk agama Islam, dan mendirikan rumahtangga dengan pemuda tempatan. Kehilangan mereka pada suatu malam telah menggemparkan, sehingga mereka diijabulkabulkan sebagai suami isteri dengan kedua-dua pemuda itu.

Pada suatu hari, ketika saya dan isteri [Allahyarham Asiah Yaacob] menziarahi pusara ibu di Kubur Pohon Rambai, Kedai Salor kami ternampak seorang wanita sedang berdiri di sebuah pusara. Walaupun bertahun-tahun saya tidak pernah melihatnya, tapi bila saya terpandangnya pada hari itu, saya masih mengenalinya, itulah dia salah seorang daripada gadis Cina yang memeluk Islam itu. Kejadian ini berlaku beberapa tahun yang lalu. Bila kami lalu berhampiran dengannya, dia menegur saya dan bertanya kami menzirahi kubur siapa?. Saya beritahu bahawa kami mengujungi pusara ibu dan memperkenalkan diri kami kepadanya. Bila saya sebut  ayah saya Pak Cu Leh, pelanggan tegar kedai kopinya, ibu saya, Mak Su Munah dan juga kakak saya Zubaidah, dia menujukkan reaksi dia mengenalii mereka semua. Dia memberitahu kami dia menzirahi pusara ibunya. Selepas itu, tiba-tiba saya mendapat berita dia telah meninggal dunia, mengikut jejak suaminya yang pergi terlebih dahulu daripadanya.

Di Kampung Kedai Salor  pada waktu itu ada beberapa buah keluarga Cina yang tinggal di situ. Ada di antara mereka   telah memiliki tanah dan rumah sendiri. Salah seorang daripada keluarga mereka itu terdapat seorang pemuda dikenali dengan nama Su Yung. Tapi sejak lepas sekolah, kami tidak lagi pernah bertemu, kerana dikabarkan dia berhijrah ke Sarawak mencari kehidupan di sana. Seorang sahabat saya yang bertugas di Sarawak pernah memberitahu saya, dia pernah teresermpak dengan Su Yung di sana, tapi tidak sempat bercakap panjang kerana saat itu dia sedang menjalankan tugas sebagai seorang anggota pasukan keselamatan.

Pada masa itu,  di Kedai Salor ada satu keluarga Cina yang agak besar yang tinggal di dua buah pintu bangunan kedai kayu yang berlantai simin yang dibina tinggi dari tanah yang dibina memanjang yang setip satunya mengandungi beberapa buah pintu kedai dan berloteng. Bangunan-bangunan itu masih ada sampai sekarang, dan di antaranya telah diubahsuai sebagai rumah kediaman. Sebenarya pada awalnya pasar Kedai Salor itu mempunyai lima buah bangunan kayu yang pada keseluruhan tapaknya dibina dalam bentuk U, di mana pada awalnya terdapat tiga buah bangunan pasar yang berasingan terletak sejajar. Di sebelah kirinya pasar ikan, di tengahnya yang lebih besar keadaannya pasar biasa dan di sebelah kananya pula pasar daging. Tapak pasar ikan itu sekarang telah dibina bangunan pejabat penggawa.  Arah ke hadapan di tengah-tengah bentuk U itu pula merupakan tanah lapang hampir empat persegi memanjang sampai ke jalan raya yang menghubung Kota Bharu-Pasir Mas. Pada suatu ketika Kedai Salor ini ramai dikunjungi orang, hingga penjual-penjualnya melimpah ke tanah lapang itu dan sampai ke tepi ke parit jalan raya.

Kedua-dua kedai Cina itu pula menjual barang roncet. Salah seorang daripada anggota keluagra mereka ialah seorang kanak-kanak yang sebaya dengan saya, Ah Chi namanya. Kami bersekolah sama di Sekolah Melayu Salor. Dua orang lagi keluarganya, lebih tua dari saya berpangkat abang. Kemudiannya bila bisnes merosot, keluarga Cina ini berpindah, sebahagian ke Kota Bharu dan sebahagian ke Kuala Krai, membuka perniagaan di sana. Salah seorang daripada mereka yang pindah ke Kota Bharu itu, seorang wanita  pada suatu ketika termasyur dengan peniaga kain batik.

Di sekolah sekelas dengan saya ada lagi beberapa pelajar Cina yang datang dari kampung-kampung yang berjiran dengan Kampung Kedai Salor yang merupakan sebahagian daripada Kampung Salor yang besar itu. Di antara mereka selain dari Ah Chi ialah Ah Cak, Ah San, Ah Chun dan seorang lagi yang saya lupa namanya. Selain itu ada lagi beberapa orang pelajar perempuan yang lebih muda dari saya di kelas yang berlainan. Sekurang-kurangnya setahu saya, ada dua orang daripada pelajar peringkat abang dari saya  itu telah berjaya menjadi guru dan mengajar di sekolah Melayu.

Ketika cik gu mengajar pelajaran agama, pelajar-pelajar Cina diberi pilihan untuk keluar darjah atau duduk dalam kelas. Tapi setahu saya mereka tidak pernah meninggalkan kelas, dan ikut mendengar apa yang diajar oleh cik gu. Kerana itu mereka tahu rukun Islam, rukun Iman, fasal puasa, haji dan sebagainya. Mereka boleh membaca Jawi malah ada yang boleh menulis tulisan Jawi. Sebutan nama Allah sentiasa meniti di bibir mereka, seperti orang Melayu juga. Namun sayangnya mereka tidak Islam.

Di bulan Ramadan, walaupun mereka tidak puasa, tapi mereka tidak makan di hadapan kita orang Melayu. Mereka seolah-olah berpuasa seperti kita juga ketika di sekolah. Kantin sekolah pun tidak pernah dibuka sepanjang bulan puasa. Tidak pula mereka pernah membantah, kerana mereka faham adab orang Melayu  dan agama Islam yang tidak boleh makan sepanjang bulan puasa.

Sudah menjadi suatu macam kebiasan di kalangan masyarakat di kampung kami, selain daripada mempunyai nama-nama Cina itu, mereka juga disandang dan dikenali dengan nama Melayu yang mesra terutama kepada yang masih muda, dan ditambah dengan panggilan Pak dipangkal nama kepada yang orang lelaki yang telah dewasa atau tua dan Mek kepada wanita. Umpamanya Pak Hang [lelaki], Mek Yu dan Mek Get, Mek Ken, Mek Kui  [wanita], Ali, dan Mamamt [Muhammad] yang sampai ke hari ini saya tidak mengetahui namanya yang sebenar. Yang bernama Muhammad ini, adik kepada dua orang gadis Cina yang memeluk Islam itu juga, bila saya temui beberapa tahun yang lalu telah memeluk agama Islam sebagaimana kakak-kakaknya juga.

Pada zaman saya sedang belajar di sekolah menengah dahulu ada beberapa orang gadis Cina yang kira-kira sebaya dengan saya. Mereka boleh dikatakan lawa-lawa, berwajah mirip Melayu dan petah bercakap Melayu Kelantan. Yang mengejutnya pada suatu hari, salah seorang daripada gadis Cina itu lari ke rumah keluarga kami di mana keluarga saya tinggal sementara di situ pada masa itu. Dia memberitahu keluarga saya dia tidak ingin balik ke rumahnya, dan ingin tinggal bersama kami. Ibu dan adiknya datang memujuk, dia enggan juga balik. Keluarga saya terpaksa dengan lembut memujuknya supaya balik dahulu dan datang semula lain kali untuk mengelak tercetusnya kekecuhan andainya dia terus berkeras tidak mahu balik ke rumahnya. Dan akhirnya dia akur dengan kami. Selepas itu, gadis itu telah dipindakan ke lain tempat, dan tidak lagi pernah saya temui hingga ke hari ini setelah berpuluh-puluh tahun berlalu. Dan selepas tu pula keluarganya juga ikut pindah, kebetulan rumah yang didudukinya itupun rumah sewa.

Wanita-wanita Cina di Kampung Salor waktu itu semuanya berpakaian harian kain batik dan berbaju seperti wanita-wanita Melayu juga. Mereka semua fasih bercakap Melayu, malah wajah mereka kadang-kadang mirip orang Melayu. Cuma mereka tidak bertudung. Saya tidak pernah melihat wanita-wanita Cina itu memakai ceongsam, baik yang tua atau yang muda. Yang lelaki pula memakai seluar seperti orang-orang Melayu, malah di kalangan mereka yang tua pula ada  yang memakai kain pelikat yang dikilas di pinggang seperti orang Melayu.

Hari-hari orang Cina makan kedai kopi orang Melayu, demikian juga orang Melayu makan di kedai kopi orang Cina. Tapi yang jual nasi belauk hanya orang Melayu, dan orang Cina pula jual roti bakar sapu kaya. Saya pun suka makan roti bakar sapu kaya itu. Selepas makan nasi belauk, orang Cina duduk berkumpul dengan orang-orang Melayu berbual-bual bermacam perkara sambil minum kopi, teh dan makan kueh-kueh yang dibuat oleh orang-orang Melayu. Orang Cina tidak jual kueh.

Kalau orang Melayu mengadakan majlis perkahwinan, mereka mengundang orang Cina bersama. Demikian juga orang Cina, jika mereka adakan majlis perkahwinan mereka menjemput orang Melayu ke majlis mereka. Biasanya majlis untuk orang-orang Melayu itu mereka adakan sehari lebih awal, khusus untuk jemputan orang-orang Melayu sahaja, yang semuanya dimasak oleh orang Melyu yang dijamin halalnya. Majlis untuk jemputan orang Cina diadakan keesokan harinya.

Malah ada di antara mereka, bila mengetahui  ada orang kampung yang akan berangkat naik haji ke Mekah, mereka pun datang menemui bakal-bakal haji itu dan juga membawa oleh-oleh seperti orang Melayu juga, iaitu menghadiahkan wang.

Biasanya setiap tahun orang Cina di kampung saya mengadakan pesta bermain menora. Dan yang ramai hadir menonton menora ialah orang-orang Melayu, tua dan muda, lelaki dan perempuan yang setiap malam mengelilingi bangsal menora yang didakan di perkampungan orang Cina. Mereka sanggup berjalan kaki kira-kira satu kilometer atau lebih semata-mata untuk menonton menoara Siam.

Jika ada orang-orang Melayu yang sakit, orang-orang Cina juga datang menjenguk mamabwa buah-buah tangan seperti orang Melayu. Dan jika ada orang-orang Cina yang sakit, mereka memanggil tok-tok bomoh Melayu untuk merawat mereka. Malah ada juga sesetengah orang Melayu yang mengidap penyakit ganjil mengundang bomoh-bomoh Cina untuk merawat penyakit mereka.

Kalau kami keluar bermain, seperti bola, coh dan sebagainya kami keluar bermain bersama-sama tanpa kira Melayu atau Cina. Kalau hujan sama-sama berhujan, dan kalau panas sama berpanas. Demikian juga ketika keluar memburu belalang perah di sawah selepas musim menuai,  anak-anak Cina dan Melayu berebut-rebut menangkap belalang dalam hujan di tanah sawah yang telah tinggal jerami.

Tidak ada orang Melayu kampung saya membenci Cina kerana dia orang Cina atau tidak ada orang Cina membenci orang Melayu kerana mereka Melayu. Tapi kalau ada di antara mereka yang jahat, tidak kira Cina atau Melayu, mereka semua sepakat membenci orang jahat itu, baik dia Cina atau Melayu.

Oleh sebab begitu erat jalinan hubungan antara kaum itu, maka tidak pernah wujud perbalahan atau permusuhan kaum Cina dan Melayu. Di kalangan kanak-kanak pun tidak pernah ada berlaku perkelahian antara Cina dan Melayu. Jika pertengkaran  berlaku sekali sekala antara kanak-kanak Cina dan Melayu adalah perkara biasa, sebagaimana kanak-kanak Melayu berbalah sesama kanak-kanak Melayu. Kadang-kadang dalam perbalahan antara kanak-kanak itu akan timbul cacian, seperti, “Mu Cina makan babi, atau Mu tok pek [panggilan terhdap orang cina] tak basuh berak”. Tapi seperti biasalah besok hari mereka berbaik-baik semula berman-main seperti biasa. Orang tua tidak campur tangan sama sekali. Semuanya berjalan lancar. Hidup rukun dan damai, berbaik-baik sangka antara satu sama lain.

Yang berbeza hanya agama. Tapi perbezaan agama ini tidak menjadi punca perselisihan atau perbalahan antara Cina dan Melayu. Semua hidup saling faham memahami. Jika ada orang Cina masuk Islam seperti saya ceritakan di atas tadi, tidak pernah ada pula orang Melayu yang masuk agama Cina baik lelaki atau perempuan. Kanak-kanak Melayu pergi mengaji al-Quran, anak-anak Cina tidak mengaji; Kanak-kanak Melayu bersunat [berjawi kata orang Kelantan] tapi kanak-kanak Cina tidak bersunat, dan orang Melayu pergi ke masjid, tapi orang Cina tidak pergi masjid. Dan kalau ada orang Cina masuk Islam pun keluarga mereka tidak pula kecoh dan bising seperti hari ini.

Bangsa dan agama tidak menjadi tembok penghalang perpaduan. Kita boleh hidup bersama dan harmoni walaupun berbeza agama dan bangsa. “Untukmulah agamamu dan untukkulah agamaku”.Al-Kafirun:6.

Apa yang nukilkan secara ringkas ini ialah perpaduan kaum kental yang wujud di kampung saya di antara dua masyrakat yang berlainan bangsa dan agama. Melayu dan Cina. Saya rasa kehidupan masyarakat majmuk di tempat lain di seluruh Kelantan pun kira-kira seperti itu juga. Justeru pada masa itu perpaduan kaum amat erat di Kelantan  sampai ke hari ini, terutama mereka yang tinggal di kampung-kampung.

Hari ini [tapi bukan di kampung saya] ada sesetengah golongan telah mengexploitasikan isu-isu bangsa dan agama dengan  tujuan yang mereka sendiri mengetahuinya, menyebabkan suasana menjadi kecoh dan gegak gempita di seluruh negara di samping berbagai-bagai isu yang sedia ada. Kita harap perkara ini dapat dihentikan segera demi kepentingan agama, bangsa dan tanahair tercinta. Kita harap kepada mereka yang membuat air menjadi keruh dan yang bercita-cita ingin menangguk di air keruh itu akan segera berhenti sebelum semuanya hangus terbakar.





0 comments:

Post a Comment

  © Blogger template Werd by Ourblogtemplates.com 2009

Back to TOP